Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:09

Nou ik werd vanmorgen op een bizarre manier wakker...

Ik hoorde ineens katten gillen. Dat hoor ik wel vaker bij ons buiten wanneer katten elkaar tegen komen. Maar dit keer was het binnen. oliebol, niet goed, dus ik vlieg mn slaapkamer uit en zie ik de katten in de kamer naast ons. De ene gillend onder het bed, de ander er dreigend voor. Dus ik de ene kat direct even weggehaald. Geprobeerd de andere kat onder het bed weg te krijgen. Maar dat lukt niet. Bij het open doen van de kamer wil die kat eruit, maar de andere vliegt direct weer op hem af. Dus andere kat weer onder het bed. Ok, dat is niet goed, dus andere kat weer de kamer uit en nu gewoon de deur dicht. Eerst kat in de kamer maar rust geven.
De andere kat mee naar beneden en meteen maar contact zoeken met de gedragsdeskundige.

Dat was fijn, zij herkent het gedrag als redirectiegedrag. En ik zag inderdaad een vreemde kat in de tuin, en omdat ze er niet bij konden, hebben ze hun agressie op elkaar gericht. Volgens de gd(gedragsdeskundige) kan dat tot 48 uur duren. Dus 2 dagen gescheiden houden. Vanaf vanmiddag wisselen van kamers, zodat de kat van boven ook naar beneden kan. Ondertussen verdeel ik mn aandacht tussen de katten. Kat beneden oogt wel oke, maar is nog wel wat alert. Toen ik boven was, was hij de heeeele tijd aan het mauwen, dat doet echt zeer aan mn kattenmoederhart :') Maar het kan ook zijn dat hij nodig moest plassen want toen ik een kattenbak naar beneden haalde moest hij heel nodig plassen.
Kat boven is gelukkig onder het bed vandaan en was heel knuffelig toen ik binnen kwam. Ook dat ging me aan het kattenmoederhart <3 Ik heb een tijd bij hem gezeten en hij ging lekker poetsen en doen. Ik kwam er ook achter dat hij in de paniek geplast had, dus ik kon ook nog aan de schoonmaak. Hij heeft ook een bak staan en water. Straks breng ik hem wat te eten. Toen ik weg ging heb ik hem uitgenodigd om in een slaapzakje te gaan liggen en dat deed ie meteen. Dus met pijn in mijn kattenmoederhart heb ik hem weer achter gelaten boven.

Ik ben blij dat ik in dit geval de GD had om op terug te vallen, want ik wil wel het juiste doen. Dit is overigens 1 keer eerder gebeurd, maar toen ging dat redelijk snel weer goed. Echt binnen de minuut. Nu helaas dus niet, maar we nemen de tijd. Al is dat wel heel moeilijk, want normaal zijn het echt Jut en Jul samen. :P

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:16

Ze reageren zich dus op elkaar af. Bij mensen komt dat ook wel eens voor.Goed dat jij een gedragsdeskundige erbij hebt.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:19

anjali schreef:
Ze reageren zich dus op elkaar af. Bij mensen komt dat ook wel eens voor.Goed dat jij een gedragsdeskundige erbij hebt.


Ja klopt, en dan kunnen ze elkaar echt zien als een monster, zo zei mijn gd dat haha. Dan zien ze echt even niet meer dat ze elkaars vriendje zijn. En dat heeft dus ook even nodig.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:37

Wat interessant, ik had geen idee dat dat zo kon bij katten. Moet je ze nu de volle 48 uur uit elkaar houden, wat is nu de bedoeling precies?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 12:45

Telpeva schreef:
Wat interessant, ik had geen idee dat dat zo kon bij katten. Moet je ze nu de volle 48 uur uit elkaar houden, wat is nu de bedoeling precies?


Ja, 2 dagen uit elkaar houden want uit onderzoek blijkt dat dit gedrag tot 48 uur kan duren. Te vroeg herintroduceren kan ervoor zorgen dat het nog langer duurt. De stress moet eigenlijk helemaal uit het lijf voordat je ze weer samenvoegt. Vanaf vanmiddag ga ik ze omwisselen van ruimtes zodat ze elkaars geur weer goed leren kennen. En dat blijf ik deze dagen doen. Woensdag ga ik ze in elkaars bijzijn wat laten eten en dan kijken hoe ze op elkaar reageren. Mochten ze dan nog zo gestrest zijn, dan moeten we een stapsgewijze aanpak gaan doen. Maar pfff ik hoop echt niet dat dat zo gaat zijn.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:49

Het klinkt bijna als opnieuw aan elkaar koppelen, hopelijk kunnen ze weer snel met elkaar door 1 deur!

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 12:50

Wij hebben het ook gehad, alleen helaas geen goede afloop. Ondanks alles wat we gedaan hebben, adviezen opgevolgd en echt hard gewerkt bleef het telkens fout gaan. Wij hebben er dus 1 moeten herplaatsen, dke helaas door laksheid bij dat nieuwe adres binnen een week weggelopen en nooit meer terug gevonden. Wel iemand die zeker wist haar in een eettent gezien te hebben, maar ik mocht van die eigenaren niet eens kijken of zij het was. Dat was nog erger als moeten herplaatsen. Hier waren ze samen opgegroeid en al jaren samen.

Ik hoop voor jullie dat het wel goed komt!

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:03

Wel fijn dat je gelijk hulp kreeg en dat het gedrag is te verklaren. Kun je beneden het onderste deel van de ramen afplakken met bijv. raamfolie, zodat ze geen andere katten kunnen zien?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 13:04

MyWishMax schreef:
Wij hebben het ook gehad, alleen helaas geen goede afloop. Ondanks alles wat we gedaan hebben, adviezen opgevolgd en echt hard gewerkt bleef het telkens fout gaan. Wij hebben er dus 1 moeten herplaatsen, dke helaas door laksheid bij dat nieuwe adres binnen een week weggelopen en nooit meer terug gevonden. Wel iemand die zeker wist haar in een eettent gezien te hebben, maar ik mocht van die eigenaren niet eens kijken of zij het was. Dat was nog erger als moeten herplaatsen. Hier waren ze samen opgegroeid en al jaren samen.

Ik hoop voor jullie dat het wel goed komt!


Dat klinkt niet hoopvol. Dit zijn broertjes en gaan normaal echt wel goed. Was dat bij jou ook zo?

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 13:05

Esther_ schreef:
Wel fijn dat je gelijk hulp kreeg en dat het gedrag is te verklaren. Kun je beneden het onderste deel van de ramen afplakken met bijv. raamfolie, zodat ze geen andere katten kunnen zien?


Ja dat zou kunnen maar ontsiert wel veel van de uitkijk. Ook voor de katten want ze loeren graag naar buiten. Dan zou ik trouwens het hele raam moeten doen want er staat een krabpaal voor het raam. Dus dat zou dan niet te doen zijn.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:36

Nee, een raskater en een htk poes, maar wel van kitten af aan samen en jarenlang echt dikke mik. Maar het idee van de da en therapeut was wel dat er iets aan de hand was met de poes. Maar soms komt dat ook gewoon voor en weten ze niet precies waarom. Dus alleen maar verstandig dat je meteen hulp erbij hebt!

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:33

Ik heb dit ook een keer meegemaakt, is nooit meer helemaal goed gekomen, maar ik hoefde ze niet strikt te scheiden. Als ze vanaf de vensterbank vrij zicht naar buiten hebben is het aan te raden afplakfolie op je ramen te plakken (of het onderste stuk) om herhaling te voorkomen.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 17:19

Ja misschien dan toch maar raamdecoratie ervoor, dan is het maar niet anders.

Toen ik vanmiddag weg wilde gaan glipte Bovenkat Gert de deur uit, dus die laat ik nu boven rond scharrelen. Hij ging toen direct naar beneden en ze zagen elkaar door de tussendeur. Ze reageerde beide helemaal niet dus ik maakte toch de fout om het te proberen. En dat ging heel even goe,d maar zodra benedenkat Kees aan Gert zn billen begon te ruiken, kwam er weer stress. Dus ik heb ze direct uit elkaar gehaald en probeer dat dus maar niet weer. Toch geprobeerd tegen beter weten in :=

Mijn man en ik zullen vanavond de aandacht moeten verdelen, Kees wil alle aandacht en zodra ik uit zicht ben, begint hij vreselijk hard te mauwen. Daar wordt Gertje weer helemaal gestrest van. Dus ik kan nu niet knuffelen met Gert helaas. Ik kwam erachter dat Gert tijdens het naar boven rennen op meer plekken had geplast dus ik heb maar meteen het huis schoongemaakt :=

Ik vind het zoo sneu voor Gert, ik ging net bij hem zitten en spelen en dat ging leuk maar Kees begon steeds harder te mauwen en toen was Gert echt helemaal in de stress en reageerder hij niet meer opp mij. Dus dat helpt dan ook niet. En nu loopt Gert boven steeds te mauwen -O- Zo sneu. Mijn kattenmoederhart -O-

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 14:30

Mijn kattenmoederhart doet nog steeds zeer nu ik de ene hoor mauwen op de gang. Hij snapt er echt niks van. Hij mauwt ook echt heel hard, soms ook een soort AARRrwww, heel gek. Maar goed, het doet me echt zeer. Maar andersom mauwt de ander ook. Gert is ook stressgevoeliger dus die houd ik ook liever bij me. Ze hebben gelukkig allebei sinds vandaag niet meer constant grote pupillen, dus ze komen duidelijk tot rust. Het lijkt ook wel of Gert nu echt op zoek is naar Kees, dus dat is ook wel een goed teken denk ik. We plakken er nog wel een dag aan om ze uit elkaar te houden want mijn man en ik willen het samen doen morgenavond. Zodat we wat makkelijker kunnen ingrijpen mocht het toch mis gaan.

3heathcliff5
Berichten: 446
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:03

Misschien allebei even flink bezighouden met spelen wanneer je ze weer bij elkaar in 1 ruimte laat? Jij speelt met de een en je man met de ander tot ze moe zijn. Dan is hun energie emmertje leeg voor ze elkaar aandacht kunnen geven.

Voor de innerlijke onrust kan je nog overwegen om een feliway stekker te proberen of rescue druppels. Feliway heb ik geen ervaring mee, maar rescue helpt hier goed bij onrustige katten.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:08

Bedankt voor de tips, dat wilde ik idd nog vragen aan de gedragsdeskundige. Feliway zit hier al in de muur, druppels kan altijd nog. En dat spelen is ook wel slim ja, dan ontstaat er wellicht wat minder spanning.

Momenteel is Gert echt zoekende, hij hoort zijn broer en wil naar hem toe want hij zoekt hem ook. Echt ook bij de deur maar ook bij het raam aan de voorkant van de woning. Dus dat lijkt me wel positief.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:17

Vandaag gaat het ineens heel snel! Ze oogde al veel relaxeter dus jen ze een paar keer bij elkaar gelaten. Tot het punt waar we nu zijn, ze zijn aan het donderjagen en aan het spelen samen. Echt elkaar weer etteren, laten schrikken, elkaar in de kont bijten, zelfs even bepalen wie de baas is en even lopen bitchslappen tegen elkaar. Je merkt dat ze allebei ook ontspannen, want ze zijn ook individueel aan het spelen.

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:21

Hebben jullie trouwens nog tips om Gert iets te geven wat ik hem chronisch toe kan dienen tegen stress? Kan dat met Bach? Ik denk namelijk dat de reactie echt komt door zijn stress van de laatste tijd. Daar heb ik een ander topic over. Dus tips zijn welkom.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:30

Earth schreef:
Hebben jullie trouwens nog tips om Gert iets te geven wat ik hem chronisch toe kan dienen tegen stress? Kan dat met Bach? Ik denk namelijk dat de reactie echt komt door zijn stress van de laatste tijd. Daar heb ik een ander topic over. Dus tips zijn welkom.

CBD olie kan goed helpen. Dat kun je ook elke dag geven :)

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:52

ah dat heb ik volgens mij net weggegooid, zonde :P

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:22

Earth schreef:
ah dat heb ik volgens mij net weggegooid, zonde :P

Werkt het niet dan? :')

Haloooww123
Berichten: 148
Geregistreerd: 27-06-12

Re: Redirectiegedrag katten, hoe gaat het verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:45

Zylkene kan je gaan geven, ik geef dat ook aan mijn kat. Volgens de dierenarts mag dat in principe 'voor altijd'. Ik koop het bij Zooplus. Je kan het mengen in natvoer (capsule openmaken) en dan eten de meeste katten het zo op. Hopelijk vind je iets wat bij jouw kat past :(:).

Earth

Berichten: 7912
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 11:40

LoveGlove schreef:
Earth schreef:
ah dat heb ik volgens mij net weggegooid, zonde :P

Werkt het niet dan? :')


Ik heb het voor mezelf gebruikt maar ik werd er heel raar van _O-

Ik ga nu eerst een passende bachbloesems van de gedragsdeskundige proberen. En dan onthoud ik Zylkene eventjes :)
Het gaat nog steeds heel goed, de rust is echt teruggekeerd. Ik merk wel dat er af en toe wat spanning is, maar ze gaan er goed mee om en ze herkennen elkaar weer dus dat is heel fijn.

Ik zag al voor me dat ik ze moest gaan scheiden ofzo, en dat eentje bij iemand anders moest gaan wonen. Ellende :') Maar gelukkig is het niet tot zo ver gekomen. We hebben besloten om de ramen niet af te scheremen omdat we dan het hele huis zouden moeten afschermen want ze hebben overal zicht op buiten, dat is gewoon niet te doen. Zoals ik al zei denk ik dat de stress van Gert de aanleiding hiertoe is geweest en als hij meer rust krijgt, kan hij ook een kat zien zonder helemala door te draaien. Want ze hebben eerder katten in de tuin gezien, zelfs mee geneusd onder de poort door. Toen was er ook even kort redirectiegedrag maar dat was ook echt meteen weer over.