Grote kattenbak gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:44

Ik heb nu al jaren een grote (lage rand) opbergbak zonder deksel staan. Hij is 80 of 90 cm geloof ik en met een goede laag klontergrind en dagelijks scheppen geen geurtjes en blije katten.
Vooral de grote dame hield echt niet van dichte bakken. Sinds een open bak geen ongelukken meer.

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:18

nafkedemi schreef:
Ik heb de savic Nestor XXL.
Extra grote kattenbak voor grote rassen. Heb zelf een Noor.


Deze hebben wij ook. Onze inmiddels overleden htk kater was erg lang en plaste overigens ook graag apart van de plek waar hij poepte. Deze gaf dat genoeg ruimte. Achtergebleven poes houdt erg van graven dus ben voor aan het kijken of er een fijnere bak is. Ik kwam daarmee ook bakken tegen met een ingang vanaf boven. Bedoeld voor grotere katten. Zooplus heeft er onder ‘kattenbakken’ een aparte pagina voor.

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar wellicht zijn twee bakken een oplossing. Zo te lezen heeft hij zijn plas gescheiden van zijn poep en is het juist zijn bedoeling om er zo ver mogelijk vandaag te plassen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:51

Wat mijn voorganger zegt is idd ook nog een goed punt; katten willen ook graag plas en poep apart. Een tweede bak wil dan ook nog wel eens helpen :)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:55

Heb je al eens geprobeerd het klepje te verwijderen? Mijn kater poept en plast keurig op de bak, maar wel graag met zijn hoofd buiten boord :D

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:57

Precies, Poes heeft een standaard maat bak maar wél met klepje eruit. Die poept en plast standaard met haar hoofd eruit. Hilarisch, dat hoofd op standje onverstoorbaar _O-

Tegen de uitloop heb ik een goedkoop deurmatje van Ikea er voor.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:28

Berdien schreef:
Precies, Poes heeft een standaard maat bak maar wél met klepje eruit. Die poept en plast standaard met haar hoofd eruit. Hilarisch, dat hoofd op standje onverstoorbaar _O-

Tegen de uitloop heb ik een goedkoop deurmatje van Ikea er voor.



Oh ja, “the serious oliebol face” noem ik dat. Ik kan daar echt stuk om gaan. Minty zit altijd met het hoofd buiten boord, dus ik heb er geen klepje voor. Ooit wel geprobeerd, maar ze kon dan amper draaien daar en dan zat ze klem onder het klepje. Terwijl ze bak best groot is, is zij niet echt enorm (ook niet heel klein). Maar zonder klep, met deksel, gaat prima.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:32

Berdien schreef:
Precies, Poes heeft een standaard maat bak maar wél met klepje eruit. Die poept en plast standaard met haar hoofd eruit. Hilarisch, dat hoofd op standje onverstoorbaar _O-

Tegen de uitloop heb ik een goedkoop deurmatje van Ikea er voor.


Hier ook, hij gaat zelfs met zijn voorpoten buiten de bak zitten maar wel netjes met zijn kont in de bak :D Alle klepjes dus ook eruit (ook omdat hij half blind is). Tegen uitloop heb ik van die puppy pads liggen.

Ik heb hier 4 verschillende bakken staan, allemaal andere vorm en formaat. Voorheen nog wel eens ongelukjes met plasjes net buiten de bak, tegenwoordig nooit meer. Dus meer bakken, op meer plekken, verschillende soorten en klepjes eruit is de oplossing geweest :+

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:49

Als je echt een hele grote maat nodig hebt dan zijn grote opbergdozen van Ikea een prima oplossing. Ik heb Samla van liefst 78cm lang met zelfgemaakte opening in een van de zijkanten, prima bak voor grote gebruikers :) Meeste XXL kattenbakken zijn minstens 10-15 cm kleiner...

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 21:20

Bedankt voor de tips!
Mijn kat heeft ook 2 bakken maar poept en plast in beide. De ene bak staat in de schuur en de ander binnen. Ik kan in de woonkamer niet nog een bak kwijt.
Klepje heb ik er een tijdje uit gehad, maar toen zat poeslief nog verder buitenboord met zijn gat...

Ik heb inmiddels de Peewee besteld, ik vind dat idee met de dubbele bodem wel erg fijn, ik gebruik altijd al houtkorrels en dat bevalt me erg goed.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:59

O, die gaat je vast goed bevallen. Ik vind het nog steeds een super fijn systeem.

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:14

Inderdaad een heel fijn systeem! Ik vind wel dat hij meer ruikt dan onze vorige. Hoe gaan jullie daarmee om?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:31

Hier geen meer geur met de peewee. Als je teveel geur hebt, heb je waarschijnlijk niet genoeg korrels onderin of vaker schoonmaken. Wij gebruiken alleen niet de originele peewee korrels. Want die vind ik niet fijn ruiken.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 12:52

Nieuwe bak staat nu een aantal dagen. Poeslief heeft tot nu toe, alles netjes binnen de bak gedaan :D

Afbeelding

jojoleinee

Berichten: 2658
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:11

Wat top! Zie ik goed dat je de Peewee hebt?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 21:58

Ja klopt, het is de Peewee, maar wel met andere houtkorrels die ik nog had liggen. Ik gebruikte al houtkorrels en dat bevalt me goed.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:01

Als de foto op het "moment supreme" gemaakt is, zit poes dan niet helemaal tegen de zijkant te kledderen...? :=

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 10:46

pmarena schreef:
Als de foto op het "moment supreme" gemaakt is, zit poes dan niet helemaal tegen de zijkant te kledderen...? :=


Ja, tegen de achterkant, maar gelukkig wel binnenboord. In de oude bak stak zijn bibs helemaal uit en was alleen zijn voorkant binnen. Stom beestje :')

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:41

Wij hadden een later die dit ook deed. Hij ging netjes met zijn hoofd en voorpoten in de bak. En dan ging hij zitten en plaste/poepte buiten de bak. Voor ons was de oplossing het deksel eraf. Nu had maar 1 oog dus misschien kon hij het gewoon niet goed zien en dacht hij ik ben toch in de bak. Zonder het deksel nooit meer problemen gehad. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:51

Ik maar denken dat onze kat de enige is die poept en plast met zijn kop buitenboord. :D
Klepjes/kattenluik snapt hij niet. :(:)

Fijn dat tot nu toe alles in de bak is gedaan, wel op het randje zo te zien ja.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 16:07

Ik wil liever een dichte bak zolang het kan. Ding staat in de kamer naast de eettafel en met een deksel ziet het er toch wat netter uit.
Maar tot nu toe erg tevreden over de Peewee, hij ruikt totaal niet en het werkt makkelijk. Ik haal de drollen eruit en zeef de uiteengevallen korrels naar de onderste bak en klaar.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 15:48

Ik geef dit topic een schop omhoog. Poeslief gaat weer met zijn bibs buitenboord zitten. Hij loopt gewoon niet ver genoeg naar voor in zijn bak.

De bak is een peewee XXL. Zit houtkorrels in en wordt dagelijk schoongemaakt. Mijn Mika is 14 jaar oud en wordt wat strammer.
Het probleem is dat hij niet ver genoeg doorloopt in zijn bak. Als hij poept draait hij wel netjes eerst om en poept achterin, maar als hij plast, draait hij niet om en trekt hij zijn kont niet naar binnen. Hij doet dit niet altijd, maar een paar keer per week. Er ligt nu wel een matje voor, maar daar loopt het vanaf.

Ik zit er nu aan te denken om een lekbak ofzo te kopen waar ik de kattenbak in kan zetten. De bak vangt dan de plas op.

De bak wil ik niet open laten omdat de bak in mijn woonkamer staat.

Iemand een idee waar ik een lage bak kan kopen van ongeveer 90 cm bij 50 cm?

Andere ideeën zijn ook zeer welkom.


Afbeelding

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:07

Misschien is zo’n bak waar je je wasmachine in kunt zetten iets? Of van die puppy absorbtie matjes, maar niet echt milieuvriendelijk.

Of https://rubbermatten24.nl/laarzenmat-40x80cm en misschien nog wel in grote maten te krijgen via een groothandel oid.

En heb je al ander grit geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 09-07-23 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:08

Krijgt je kat pijnstillers? Met 14 en strammer worden, speelt er dus waarschijnlijk artrose. Mogelijk heeft hij daar gewoon echt veel last van en kan hij daarom niet lekker draaien op de bak.
Ik zou mogelijk dus eens met de dierenarts overleggen of pijnstillers geen optie zijn. Dat helpt soms enorm; onzindelijkheid/kattenbakproblemen zie je heel vaak bij artrose. Maar als hij dat al krijgt heb ik niks gezegd natuurlijk :)

Ander grit is ook een goede; houtkorrels vinden veel katten echt niet prettig. Kan best dat het jaren goed gaat, maar zodra er andere kwaaltjes gaan spelen (zoals dus artrose), dat het ineens teveel wordt.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Grote kattenbak gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:17

Ik snap dat je in de woonkamer een deksel wilt, maar probeer het eens zonder en of het dan nog gebeurd? Ik vind een kattenbak met kap vaak vrij laag als ik zie hoe mijn katten plassen dan zouden ze deksel raken als die erop zou zitten. Voor een extra lekbak zou je eens bij de action kunnen kijken, misschien dat een vd opbergdozen die maatvoering heeft?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:19