Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:17

senna21 schreef:
Sidenote: ook 'biologisch' kattengrit mag niet bij het gft afval en al helemaal niet in het riool, ook al staat dat op de verpakking.


Er zijn gemeenten in Nl waarbij dit wel degelijk toegestaan is om de klonters van dit soort afbreekbaar materiaal (in dit geval is t fijn gemalen plantaardige vezels waar almo nature het van maakt) via de wc af te spoelen. Kan alleen per gemeente verschillen dus dat moet je even opzoeken/navragen.

Maar bij gft mag het idd sowieso niet nee, de klonters dan - het ‘zand’ an zich zelf wel als je de bak verschoont en het bevat geen uitwerpselen want het is plantaardig. Rest afval is dan ook prima verder. Het klontert fantastisch dus t is niet zoveel wat je dan telkens hoeft weg te gooien bv. Qua klonters

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 06:44

Corn Cat is heel fijn en mag door de toilet heb ik me laten vertellen.

Niet zelf uitgeprobeerd omdat mn kat destijds plotseling overleed en ik de zak toen heb weggeven.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:38

Ik spoel het sowieso niet door, nogal dunne leidingen/afvoerbuizen en geen zin om dat te gaan ontstoppen.
Hier gaat het wel gewoon in de GFT, in een biologisch afbreekbaar zakje. Nooit wat over gehoord.

Muronia

Berichten: 19534
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:43

Kattengrit gaat hier in de grijze container. Ik heb vaak die van de aldi (in doos, niet in zak). Klontert heel goed, zit een aangename geur aan maar ze lopen het wel behoorlijk uit omdat het zo fijn is.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:44

Charaz schreef:
Ik zweer bij de fijne silicaat van Tigerino


Die hebben wij ook. Geen geurtjes was voor ons net belangrijkste en die hebben we echt niet.

Kattenbakvulling mag zelden in GFT, ik heb ernaar gekeken nu wij per lediging van rest moeten gaan betalen.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:56

Silvia schreef:
Ik heb kattengrit op basis van yuka en rietsuiker.
https://ecocane.nl/product/
Het heeft sowieso een fijne structuur, het ruikt wel apart. Het klontert ook anders dan het “gewone” grit wat ik hiervoor had.
Mijn katten gebruiken de kattenbak vrij weinig dus ik kan niet veel vertellen over hoevaak je de bak in zijn geheel moet vervangen.


Geen tips voor echt zandachtig grit gebruik zelf gewoon dat van de AH. Maar bovenstaande heb ik ook gehad maar wat een rotspul zeg. Enige voordeel was dat het heel licht was. Maar klonterde al niet echt goed maar daarnaast heb ik mijn kattenbakken weg kunnen gooien ging vastzitten aan de randen van mijn bakken en was er niet meer af te krijgen echt heel vies. Een van de bakken was nieuw dus echt super zonde. Klach werdt verder ook niks mee gedaan want lag aan de bakken >;)

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:03

MissYvette4u schreef:
Corn Cat is heel fijn en mag door de toilet heb ik me laten vertellen.

Niet zelf uitgeprobeerd omdat mn kat destijds plotseling overleed en ik de zak toen heb weggeven.

Van de fabrikant mag dat misschien, maar voor het riool en de waterzuivering is grit een drama.
Het hoort gewoon bij het grijze afval.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:37

senna21 schreef:
Sidenote: ook 'biologisch' kattengrit mag niet bij het gft afval en al helemaal niet in het riool, ook al staat dat op de verpakking.


Meen je dat nou? Ik doe 't altijd in de gft.. Nooit problemen gehad.. Het is toch van plantenvezels gemaakt? Waarom zou 't dan niet mogen?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:41

nine1987 schreef:
senna21 schreef:
Sidenote: ook 'biologisch' kattengrit mag niet bij het gft afval en al helemaal niet in het riool, ook al staat dat op de verpakking.


Meen je dat nou? Ik doe 't altijd in de gft.. Nooit problemen gehad.. Het is toch van plantenvezels gemaakt? Waarom zou 't dan niet mogen?

https://www.afvalscheidingswijzer.nl/pr ... ierenpoep/

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:44

Joh.. Gek zat.. Weer wat geleerd.. Thanks.. :)

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:11

Maar waarom zouden de andere korrels er niet in mogen. Ik scheid nu het poep en de urine en gooi de poep in de rest afval en de korrels in de gft

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:03


Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:12

Ik heb de extra fijne grit van Vancat, ruikt wel naar schoonmaakmiddel maar daardoor maskeert het alle geurtjes :)

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 13:10

Nou ik heb de zak binnen en voor 11 euro vindi k het verrassend weinig :') Dus dat valt me wel onwijs tegen _O- maar we gaan het zien.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:20

Ik gebruik al 36 jaar biokat voor mijn katten, ja zolang heb ik al katten.

Tegenwoordig de fresh, ruikt lekker werkt goed en doet wat het moet doen

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:32

Ik gebruik sinds een aantal maanden een litter robot en heb diverse soorten klonterend grit geprobeerd. Zowel op graan- als op kleibasis. Na een tip van iemand van Facebook ben ik op Sivocat Supersoft uitgekomen. Alleen te koop bij de Hornbach volgens mij, kost E 7,79 voor 12 liter. Het is heel fijn van structuur, zacht, geur en urine worden goed geabsorbeerd, (ruikt naar babypoeder), goed klonterend en zuinig in gebruik. Bevalt ons uitstekend.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:29

Hier al vele soorten geprobeerd maar kom steeds weer uit bij de AH Schep &Schoon 4 voudige hyiene.
Is ook goed betaalbaar, handige verpakkingen.

https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... ge-hygiene

Maakt goede klonten dus zuinig in gebruik, geen vieze geurtjes en bovenal; stoft niet zo.
Dit laatste had ik bij vele soorten wel heel erg.

Edit; die sivocat had ik nu ook een zak van meegenomen om eens te proberen (gekocht bij de Jumper), vond erg leuke prijs :))
Maar nog uit te proberen dus.
Zie dat bij de Hornbach nog goedkoper is, ideaal.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:49

Hier 4 binnenkatten Ik gebruik tigerino van zoo plus. Ja ze lopen het eruit, maar geen stank en mooie klonten. Helaas kan het niet in de gft-bak.
Al jaren zeer tevreden. Elke korrel die ik probeer is het net niet. Waar ik ook over te spreken was, is
Afbeelding

Maar voor 4 katten toch boven budget.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Kattengrit: zandstructuur, klonterend en geurabsorberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 18:11

Hier de tigerino canada. Heel fijn kattenbakgrit. We hebben hier geen last van uitloop met onze hop-in bakken. Geur is na de daad gelijk wel weg. Zit er nu naast te eten. Ik ruik hem niet.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 14:50

Ik heb nu toch eens de Tigerino besteld. Die is €1.- per liter, die van Almo is €3.- per liter _O-
Ik ben wel heel tevreden over Almo maar zo duur, dus even kijken of er goedkopere alternatieven zijn.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:53

Ik was vandaag in de dierenzaak op zoek naar ander kattengrit. Almo Nature werd genoemd in dit topic maar op de verpakking zag ik dat het spul in Brazilië wordt gemaakt. -O-
Biokat komt uit Duitsland, is in ieder geval een stuk dichterbij. :+ Ik wilde ook een vulling van klei voor het geval onze hond toch een keer een greep in de kattenbak doet, normaal gesproken kan ze er niet bij maar soms staat de deur per ongeluk open en grijpt ze haar kans.

Letten jullie eigenlijk op de duurzaamheid van kattenbakvulling?

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 15:57

Ik heb almo nature en moet eerlijk bekennen dat ik idd niet heb gekeken naar waar en hoe het geproduceerd wordt wat het zand betreft. Het gebruik zelf is wel duurzaam omdat het heel zuinig in gebruik is en je er lang mee doet. En voor ons heeft het qua gebruik gewoon zo ontzettend veel voordelen dat ik dus ook niet nu zou beslissen om op zoek te gaan naar wat anders, omdat wij gewoon super tevreden zijn erover. Geen zin dat ik straks een kat heb die gek gaat doen met op de bak gaan omdat ik perse wat anders wil zeg maar. Voor mij is in dit geval de voordelen van het gebruik wat wij ervaren ermee dan belangrijker. Ik probeer wel op andere manieren vaak bewust te zijn van inkopen van dingen, maar doe dit niet 100% bij alles en ga ik met sommige dingen ook niet doen.

Weet je van AN dan bv. ook precies wat er fout is aan de productie in Brazilië? Het bedrijf zelf zet zich namelijk ontzettend veel in voor natuur & milieu in het algemeen normaliter. Hun voer voor de dieren is heel erg gefocust op natuurlijk voer zonder gekke toevoegingen e.d. dus dat spreekt mij wel weer enorm aan bij dit merk. Maar daarnaast zijn ze ook met hun voer iig echt enorm gefocust op de manier van produceren e.d. en heel erg hiermee bezig ook. Ik weet er niet genoeg vanaf hoe dat met het grind zit idd, maar an zich ben ik heel tevreden over dit merk met hun manier van werken met voer productie in ieder geval dan. Heb daarom denk ik ook nooit opgelet hoe het met die vulling zit. Maar nja zoals gezegd, die bak vulling werkt voor ons zo super dat ik daar echt bij ga blijven zolang dat we er zo tevreden over zijn.

Dit geven ze o.a. ook aan op de website: Alle winst* uit de verkoop van Almo Nature zijn bestemd voor de bescherming van de biodiversiteit en de strijd tegen global warming. Hier lees je er in ieder geval meer over, wat ze met dus o.a. hun winst doen: https://www.almonature.com/nl-nl/

Ik vind dat juist wel weer heel mooi, want zat diervoeder/product fabrikanten die hier absoluut niet mee bezig zijn.

EDIT:
Ik kan zelf vrij weinig vinden over het zand en de herkomst van Brazilië dus kan me er lastig over inlezen wat dit stukje betreft. Of bedoel je meer het feit dat het gewoon helemaal vanuit B dus de wereld over moet reizen en daardoor milieu onvriendelijker is? Dat vind ik dan zelf iets minder storend in verhouding met wat het bedrijf goed probeert te doen voor natuur & milieu, maar goed dat moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:26

Nog steeds niet tevreden, Tigerino is op zich prima maar gaat er echt heel snel door. Ik ga nog maar eens biocat proberen. :P Daar zijn we ook ooit mee begonnen 12 jaar geleden.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:30

ellepel schreef:
schep en schoon van albert heyn :j

Dat gaat bij mij aan de bodem zitten.
Ik gebruik het nu sinds het weekend. en ik ben al 2 keer op een dag bezig om de klonten eruit te scheppen.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:34

Hier super tevreden over de Extreme Classic
Super goede absorbtie, weinig door het huis en klontert goed.
Je betaald er wat voor, maar t gaat ook lang mee.
Afbeelding
Is ook te krijgen met lavendelgeur