Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 08:29

Poes is mijn Ragdoll, ze wordt in november 16. Ze is dus best heel erg op leeftijd. Fysiek is ze nog best heel fit en gezond. Ze eet en drinkt goed, gaat goed naar de bak etc. Eerder dit jaar is haar urine gecontroleerd, waarden waren heel goed. Ze is wat strammer en krijgt een supplementje voor artrose, maar afgezien daarvan is ze (zeker voor haar leeftijd) echt nog wel fit. Poes is de enige kat in huis en komt niet buiten. Ze zoekt nog veel toenadering, wil geaaid worden en samen onder het dekbed slapen is haar hobby. Al met al een dame op leeftijd, maar wel eentje die het nog heel aardig doet.

Echter... ze huilt. Ik heb er geen ander woord voor, het is niet gewoon miauwen maar echt huilen/loeien. Ze doet het zonder aanleiding, en vooral 's nachts. Het duurt niet lang, maar ze gaat het wel steeds vaker doen. Haar gedrag past naadloos bij de symptomen van dementie, en gezien haar leeftijd is dat ook helemaal niet gek.

Alleen, wat nu? Ze is dus fysiek nog heel goed, maar dat gehuil.. Hebben er mensen hier ervaring met dementie bij katten? Wat doe je wel, en wat doe je niet? Ik zal ook nog even schakelen met de dierenarts, maar aangezien dementie niet te genezen valt verwacht ik daar niet heel veel van.

Poes in haar favoriete pose := <3
Afbeelding

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:41

Hier ook al bijna 3 jaar het geval met onze 17-jarige dame.
We dachten eerst aan dementie, maar na een bloedtest eerder dit jaar (nadat ze ook iets begon af te vallen) bleek dat haar nieren heel slecht zijn.
Dit is bij onze kat dus de reden van het klagelijk mauwen 's nachts.
Het gaat bij haar in fasen, soms nachten achter elkaar dat ik er een paar keer uit ga om haar een verdieping lager op te halen. Dan blijft ze even bij ons liggen tot ze weer vertrekt en een paar uur later weer gaat spoken. Maar soms ook nachten achtereen dat we door kunnen slapen _/-\o_
Poes krijgt inmiddels speciaal nierdieet en lijkt tot nu toe niet verder af te vallen, glanst mooi, gaat goed naar de bak, dus ik hoop dat ze het nog even volhoudt :(:)
Wat bij haar ook heeft geholpen tegen de onrust, is om op elke verdieping een bakje water neer te zetten. Maar dat heeft natuurlijk met haar slechte nieren te maken...

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:54

Hier een bejaarde prinses van ruim 15 jaar. Zij is inmiddels geroemd om haar nachtelijke concerten. Fysiek is ze tiptop. Ze slaapt een groot deel van de dag, maar heeft nog wel haar actieve uitspattingen. Ook kattekwaad zit er nog voldoende in. Maar we merken dat ze soms even helemaal van de leg is en dan gaat ze "spoken".

Bijvoorbeeld als wij naar de slaapkamer gaan, dan gaat Lotje zitten klagen. Als ik naar mijn werk ben en mijn vriend is thuis, gaat ze wel eens in de slaapkamer zitten klagen. Dan roept mijn vriend haar en dan lijkt ze weer even zoiets te hebben van "oh ja, daar ben je" en dan is het weer goed. We zien het ook als ze naast ons ligt te slapen, wakker wordt en de andere kant op kijkt. Dan gaat ze ook roepen waar we zijn. En als ze ons ziet, is het meteen weer goed.

Wat wij er aan doen: ze krijgt een senioren dieet voor alle ouderdomsongemakjes. Ik heb van die zogenaamde anti mauwtabletten geprobeerd maar dat hielp niets.

We geven haar pas later op de avond eten, omdat ze vaak geneigd is om na haar natvoer te gaan liggen slapen. We merken dat dit een positief verschil oplevert ten opzichte van bijvoorbeeld een jaar geleden toen ze nog tegelijk met ons at. Brokjes heeft ze overigens 24/7 ter beschikking.

's Nachts houden we haar in de woonkamer waar we dan ook de kattenbak neerzetten. Ze heeft dan een kleine ruimte waar ze niet in kan gaan "verdwalen" en we laten een lampje aan voor haar. Over het algemeen werkt dit goed.

Verder zorgen we dat ze altijd een warm plekje heeft, want dat helpt haar ook heel goed met gewoon lekker gaan liggen en slapen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:02

Is ook haar bloed gecontroleerd?
Onze kat had dat gedrag bij verhoogde schildklierwaardes.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 09:10

Nog geen bloedonderzoek gedaan, maar ik moet nog in overleg met de dierenarts. Zelf denk ik niet aan de schildklier, ze heeft geen enkel symptoom dat hoort bij verhoogde schildklierwaardes.

Urine is dit jaar nog gecontroleerd, die waarden waren goed. Ze drinkt ook goed, niet meer of minder dan normaal (heb haar straks 8 jaar). Haar gewicht is ook stabiel, haar vacht zoals hij altijd was.

Klinkt heel herkenbaar Snadrem. Poes woont dus in een appartement, haar bak staat in de gang naast de woonkamer. Deur is altijd open, ze weet de bak ook goed te vinden. Soms huilt ze ook tegen de muur aan, vanuit haar mandje. Het is echt best heel sneu...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:10

Onze oude dame (leeftijd onbekend, asielzoeker), doet dit met vlagen ook. Vooral als we in huis iets veranderd hebben is ze nachten lang van slag.
Wat helpt is haar even roepen, wat hier boven ook staat, met inderdaad een reactie van "oh ja, hier zijn jullie" of haar even optillen en naar haar vaste slaapplekje op haar eigen deken op de bank brengen en twee tellen aaien tot ze ligt, dan is de de rest van de nacht eigenlijk altijd wel stil...

(en ja, ook bij deze kat hebben we recent bloed en urine laten testen op alle denkbare kwaaltjes)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:24

Onze (bijna) 20 jarige kater doet dit soms ook. Meestal maar kort, maar wel heel hard. Als we hem roepen dan 'komt ie weer terug op aarde' :+ Die van ons is ook nog eens zeer slechtziend, bijna blind, hij krijgt bloeddruk medicatie. Verder is hij gezond gelukkig.

Mikkee

Berichten: 1377
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:50

Roepen hielp ook goed bij onze dame. Alsof ze vergeten was, waar wij waren :')
Maar nu is ze inmiddels zo goed als doof, dus halen we haar telkens op.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:57

Hier ook zo.n kat en valeriaan werkt hier heel goed.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:57

Ik zou absoluut eerst een uitgebreide seniorencheck doen. Dus bloed, urine en bloeddrukonderzoek. Veel wordt ten onrechte weggezet als dementie, maar dan speelt er soms iets anders. Van bv nierproblemen of hoge bloeddruk kunnen ze ook echt “raar” gaan doen.

Is dat allemaal uitgesloten, dan kun je altijd met de DA overleggen voor evt ondersteunende middeltjes bij dementie. Bv Zylkene voor wat meer rust, maar er is meer geloof ik. :j

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 16:25

Poes gaat maandag 31/10 naar de dierenarts voor een check/controle. Eerder hadden ze geen plek, het is een nogal populaire kliniek := Wel met de afspraak dat mocht ze wel ineens verslechteren, ik dan bel en dan schuiven ze haar er tussen.

Ze slaapt nu alweer de hele dag prinsheerlijk op de bank. Is er even af geweest voor een snack en een plas. Toen ze weer op de bank zat begon het huilen weer.. Maar dat was maar even en nu slaapt ze weer.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:33

Wanneer is er voor het laatst een bloedonderzoek gedaan?

Ik snap dat het je wat tegen staat maar volledig uit te gaan van dementie zou ik niet doen. Ik zou dus sterk een bloedonderzoek aanraden (evt gewoon een basis onderzoek en mocht daar iets uitkomen de elementen voor een senioren check erbij pakken).

Wat je kan proberen is Feliway. Hoor daar echt hele goede verhalen over en het huilen lijkt wel voor te komen vanuit stress of 'paniek' .

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 16:38

Poeh.. niet? Wel dus recent urine-onderzoek. Bloedonderzoek is tot nu toe geen aanleiding toe geweest, omdat ze verder fysiek gewoon fit oogt. Er is dus nu een afspraak voor controle op de kliniek, dan zullen ze ook wel bloed afnemen. Ze is daar bekend, haar jaarlijkse APK etc doen we daar ook.

Het huilen doet ze rustig zittend op bed, de bank,... En als ze is uitgehuild (30-60 seconden?) dan nestelt ze zich in haar nest en valt ze in slaap. Er is ogenschijnlijk geen paniek of ongemak.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:05

Toevallig zag ik op FB iets langskomen over een webinar over dementie bij katten (op 31/10 is dat): https://www.facebook.com/10006420624492 ... 5fzVCS9kl/

Zelf heb ik er geen ervaring mee, al verdenk ik mijn oude Burmees er wel van. Hij is er al heel wat jaren niet meer, maar in zijn laatste jaar had hij wel wat dingetjes die ik in dit topic voorbij zie komen.

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:20

Ik verdacht Rebel van dementie, hij deed op een gegeven moment ook loeien. Het begon als we uit het zicht waren, spontaan in de nacht en op een gegeven moment willekeurig op de bank of waar hij zat of lag. Tot bijna non stop. Toen zijn bloedwaardes laten checken en bleken zijn nierwaardes verslechterd. Met dieetvoer heeft hij het toen nog 2 jaar heel goed gedaan, geen loeien meer. Behalve als we net in bed lagen, vaste prik. Dan zeiden we "weltrusten Rebel" en was hij weer tevreden en stil.
De DA zei dat katten met nierproblemen kunnen gaan loeien omdat ze oorsuizen zouden krijgen. Geen idee of dat klopt, maar rusteloos was hij absoluut te noemen.

Bloedwaardes zou ik dus zeker checken, al is het om uit te sluiten. Dementie is ook een hele goede mogelijkheid :(:)

Hopelijk lukt het om lieve Poes nog vele jaren happy ouder te laten worden :(:)

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:40

Misschien kun je cholodin proberen?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 04:13

Laat dan bij de check ook even haar bloeddruk checken. Daar kunnen ze ook vooral in de nacht van spoken.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:17

onze poes kwam wel buiten en ging terug in der kitten gedrag. meter van je afzetten en maiauwen dat ze naar binnen wilde.

wij hebben op geven moment beslissing genomen om haar rustig in te laten slapen. willen verkomen dat ze ergens buiten ging liggen als ze weer naar buiten ontsnapt was.. en dus nier terug meer zou komen.

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:55

Heel herkenbaar, wat hierboven aangegeven werd helpt bij onze 17 jarige ook, antwoord geven en dan is het goed. Zij is verder best gezond, ze had een perfect bloedbeeld wel een hoge bleoddruk die inmiddels onder controle is.
Succes met alle tips, ik hoop dat het helpt.

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:24

Ik had 2 katten.
Uppie loeit als ze een drol in de kattenbak heeft gelegd… die moet ik er dan uithalen. Daarna stopt ze. Zij is zo wie zo vrij verbaal. Wil soms nog wel eens “ in discussie” gaan als het haar niet zint. Hoewel inmiddels bijna 17 zie ik in dit gedrag niks raars.. zij doet dit al jaren.

- sammy was eigenlijk nooit verbaal maar begon opeens met name snachts te miauwen zonder aanleiding. Hij bleek een schildklier probleem te hebben en is uiteindelijk 3 weken terug overleden aan hartfalen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik vooral kijk naar het totale gedrag.. is het afwijkend.. dan zou ik even met de DA contact opnemen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:45

Ik heb 2 katten waarvan ik dacht dementie, maar de 1 bleek nierfalen te hebben. De ander een hoge bloeddruk. Ik zou die beiden meenemen bij de dierenarts om te testen. Na medicijnen was het loeien over.
Poes <3
Hopelijk kan ze nog even mee :+:

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:46

Bedankt voor alle reacties :j

Afspraak bij de dierenarts is dus al gemaakt, dus dat hoeft niet meer als tip gegeven te worden :)

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 12:49

Nou we zijn weer terug! Het is elke keer weer de vraag wie het erger vindt, Poes of ik :')

De dierenarts vond haar, zeker voor haar leeftijd, een hele fitte Poes. Haar gewicht was iets lager (5,4 ipv 5,6) maar dat valt mooi binnen de marge. Gehoor, zicht etc was goed. Schildklier niet te voelen. Ze verwacht niet direct een medische oorzaak. Ik heb wel bloed af laten nemen en over 2 weken gaan we weer heen voor een bloeddrukbepaling. Om die zo zuiver mogelijk te houden plannen ze die apart in.

Ook plastic bolletjes mee voor een urinetest, die zal ik later deze week doen. Als het goed is komt vandaag al de uitslag van het bloedonderzoek.

Een rib uit mijn lijf, alleen vandaag was al € 180 :oo := Maar goed, zekerheid hebben is me echt wel wat waard.

Poes kwam ietwat gehavend mee terug naar huis, bloedafname uit haar hals was nog niet zo eenvoudig dus hebben ze het uit het pootje gedaan.

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:51

Ben benieuwd! Onze dierenarts kost ook zoveel. Met meerdere senioren betalen we ons behoorlijk blauw.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 16:13

Uitslag is er! DA mailde:
'Haar nierwaarden zijn ietwat verhoogd: SDMA 16 (0-14); creat 266 (71-212), ureum 17.1 (5.7-12.9). De rest van het bloedonderzoek is, op een wat verhoogd cholesterol na, niet afwijkend.

Nierwaarden kunnen om vele redenen verhoogd zijn. Het is dus goed om ook het urineonderzoek nog te doen. Dan kijken we o.a. naar het soortelijk gewicht, eiwitverlies in de urine, aanwezigheid van bloed en/of ontstekingscellen, gruis etc.

Op dit moment wil ik het urineonderzoek en de bloeddrukmeting afwachten om te kijken wat de beste behandeling is voor Poes.'

Over twee weken is dus de bloeddruk meting en ik zal deze week een dag naast de bak gaan bivakkeren om de urine op te vangen.