Goed voer voor langharige katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 14:41

Hallo allen,

Sinds 3 kwart jaar ongeveer wonen er 2 ragdoll katers bij ons. Halfbroertjes, gecastreerd en beiden rond de 4 jaar.
Ze hebben een mooie vacht, ik hoef nooit te kammen of zo, ideaal dus.
Ze komen niet buiten, echt alleen binnen.

De vorige eigenaar gaf altijd Applaws omdat 1 van de 2 wellicht op granen zou reageren. Prima, ik ben dat door gaan geven. Onbeperkt, ze eten zich niet vol. En zijn ook niet te dik.
Daarbij kregen ze iedere avond een beetje natvoer.
Toch merk ik dat 1 van de 2 vaak best wat 'jeuk' heeft. Geen vlooien maar wel jeuk. Was wel eens niet lekker en at dan ook niks.
Die kat kreeg 1 maand geleden ongeveer ook last van een blaasontsteking. Bij dierenarts geweest, speciaal voer en nu gaat het weer goed. Sindsdien is hij ook niet meer niet lekker geweest en heeft ie ook niet meer overgegeven. Beiden geven ze regelmatig over, kan, ze zullen sneller last hebben van haarballen. Maar typisch dat die kat die het speciale voer heeft het nu niet meer doet.

Nu is dat voer zo goed als op, en zoals jullie weten is dierenarts voer echt kei duur en gaat dat er snel doorheen, dus ik zoek iets anders eigenlijk.
Ik heb ook wat opgezocht over applaws en lees daar ook niet al te beste verhalen over. Ik wil graag overstappen, maar wel wat betaalbaar is.

Wat voeren jullie aan jullie langharige katten? En wat zou goed voer zijn voor de mijne?



Ps wees lief. Ik doe het beste voor mijn diertjes. Echter heb ik nog nooit raskatten gehad (altijd boerderij katten die tevreden waren met brokjes van de AH )

Dankjullie.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:44

mijn langeharige maine coon doet het erg goed op Purizon (en dan heb ik volgens mij eend en vis of zoiets).
Hiervoor heb ik ook heel lang Royal Canin Main Coon brok gevoerd, maar heb het idee dat hij het op Purizon beter doet. (hoger vleespercentage ook volgens mij)

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 14:49

Sky_As schreef:
mijn langeharige maine coon doet het erg goed op Purizon (en dan heb ik volgens mij eend en vis of zoiets).
Hiervoor heb ik ook heel lang Royal Canin Main Coon brok gevoerd, maar heb het idee dat hij het op Purizon beter doet. (hoger vleespercentage ook volgens mij)


Als ik dat zo lees, komt dat wel overeen met wat ik zoek. En zelfs nog goedkoper dan de Applaws. Bedankt!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:57

De mijne krijgt overigens als natvoer af en toe de mousse van Gourmet.
(en ik heb een hele kieskeurige kat, die eet echt niks anders dan zijn eigen voer, ik kan biefstuk/kip/ van alles op de grond leggen, daar trekt hij zijn snorharen voor op, geen kans dat hij dat op eet)

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 14:58

Als eerste ga ik je de website catmoneo aanraden en de Facebook pagina natuurlijke katten. Beide hebben voerlijsten met geschikt voer en uitleg waarom veel kattenvoer niet geschikt is voor katten (ook niet voor boerderij katten)

Daarnaast wil ik je adviseren om veel meer natvoer te gaan geven. Katten zijn slechte drinkers en natvoer is ontzettend belangrijk voor ze.

Qua voer ga je allemaal verschillende adviezen krijgen. Elke kat reageert anders op voer dus dat is echt maat werk. Die van mij gaan bijvoorbeeld meer overgeven van purizon.

Als laatste de tip om meerdere soorten voer te voeren, zodra er dan een soort voer niet meer leverbaar is of ze het er niet goed op doen hoef je geen complete voer wissel te doen maar heb je nog voer om op terug te vallen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:00

Zelf wissel ik tegenwoordig af tussen de graanvrije brokjes van Applaws en van Purizon. Wij hebben twee langharige katten, een ragdoll met een onderhoudvriendelijke vacht en een witte kat uit het asiel met een rampzalige vacht (krijgt zeer snel klitten). Geen van beide moet regelmatig overgeven.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:03

Tevens kan overgeven ook een teken zijn van te weinig eten. Het kan zijn dat de kat die het nieuwe voer krijgt het gewoon lekkerder vindt en dus meer eet

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:06

Ik voer mijn Ragdoll en Birmaan Almo nature HFC natvoer. Hier altijd heel tevreden over geweest. Ze krijgen hiernaast nog een klein bakje brokjes (ik had Royal Canin Digestive). Maar wil nu overstappen op betere kwaliteitsbrokken, dus ik heb onlangs ook Purizon besteld. Krijg het morgen binnen. Als ze het lusten en niet diarree krijgen (mijn katten zijn enorm kieskeurig en hebben gevoelige darmen) dan ben ik helemaal blij. Goede ingredienten voor een schappelijke prijs :D

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:10

Ik voer mijn Ragdoll & asielpoesjes porta21, daar doet ze het heel goed op! Ze is nog volop in de groei en ik merk dat ze niet zoveel eetlust heeft, Ragdolls staan er wel vaker om bekend om wat lastigere eters te zijn. Ik voer hier in dunne periodes Kattovit bij, zodat hetgeen wat ze binnen krijgt in ieder geval vol voedingsstoffen zit. Inmiddels weer mee gestopt en het gewicht blijft er wel aan, dus ook dat is een aanrader!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 15:23

@sky_as heel erg herkenbaar, ik kende dat totaal niet. Kan hier de hele nacht vlees op het aanrecht laten staan maar ze eten er niks van. Ook kaas of tonijn of noem maar op haha. De katten die ik vroeger had aten alles en kon je zelfs een afgesloten pan niet op het aanrecht laten staan :=

@amber_anne, bedankt voor je duidelijke post! Typisch wel want toen ik dit voer van de dierenarts kreeg vroegen ze of ik ook natvoer gaf en ik gaf aan dat ik maar een klein beetje gaf. Ik moest er ook mee stoppen om de brokjes zo goed mogelijk te laten werken. Goede tip ook, als er bijvoorbeeld geen voer leverbaar is dat je dan een back up hebt!

Bedankt allemaal voor de reacties!

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:35

Tegen het spugen kan je wellicht toch beter wèl kammen / borstelen zodat ze minder haren binnen krijgen.
Ik kreeg een paar jaar geleden van de DA op mijn kop dat je de gewone kortharige HTK katten eigenlijk ook 2-3 keer per week zou moeten borstelen :=

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 15:36

Dat dierenarts voer kun je vaak ook gewoon via zooplus etc bestellen. Dat scheelt vaak flink in prijs.
Het aller belangrijkste is dat jouw katten t goed doen op wat ze krijgen.

Hier heel tevreden over kvv als basis met savonds brok(wisselende merken). Helaas krijgt eentje al jaaaren geen brokjes meer omdat ie daar steeds van kotst. Dus alleen kvv. Ik zie t liever anders.. ik voer zowel hond als kat kvv en dus ook qua brok t liefst graanvrij en niet zo commercieel.
Maar ook hier zijn de zakken van hills of RC al al eens over de drempel gekomen; als dat de oplossing is, ja dan kan t mij nog zo tegen staan..
Het beste voer bestaat gewoon niet helaas. En ja in veel commerciele voeding zitten veel vezels; dat helpt tegen haarballen.. je kan daarom ook vezels toevoegen aan het natvoer.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 15:59

pmarena schreef:
Tegen het spugen kan je wellicht toch beter wèl kammen / borstelen zodat ze minder haren binnen krijgen.
Ik kreeg een paar jaar geleden van de DA op mijn kop dat je de gewone kortharige HTK katten eigenlijk ook 2-3 keer per week zou moeten borstelen :=


Hahaha ik snap het. Maar ik hou graag mijn lichaam heel. Ze vinden kammen hier echt niet leuk :(

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:05

Mijn Noren krijgen Royal canin voor Noorse boskatten, onbeperkt en daarbij nog 2x daags Schesir vlees of vis. En dan nog wat ze buiten vangen aan prooien. Ze hebben een heel actief leven, zijn goed in conditie en gezond.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:23

Ik heb een Ragdoll van bijna 16, zij krijgt al zolang ze bij mij is Purizon. Doet ze het super op! Ze spuugt wel eens, een haarbal. Verder niet. Haar ontlasting is tot nu toe ook altijd goed geweest. Ze drinkt uit zichzelf goed en veel, laatst is haar urine nog gecontroleerd en die waardes waren ook helemaal goed.

Af en toe krijgt ze voor het lekkere wat natvoer, maar daar likt ze alleen de saus vanaf en meer niet :+ Ander eten dan brokjes komt er niet in, ze woont 3 hoog en zelfs spinnen drukt ze eerder dood met haar harige voetje dan dat ze die op eet :')

Mijn diva:
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:31

Als je kat kammen zo’n ramp vind zou ik kijken voor een katvriendelijke trimmer. Wij hebben wel meer katten die zich thuis echt niet laten kammen.

Maar over het kammen. Een kortharige kat hoef je eigenlijk alleen de kammen als ie een ondervacht heeft. Een brits korthaar heeft dus een ondervacht en die kam je. Hoe meer je gaat kammen hoe meer haar je kat los zal laten. Dus je wilt helemaal niet te vaak kammen. 1 keer per maand is voldoende en zelfs dat hoeft niet eens.

Mijn abessijnen kam ik echt zelden. Ja als ze naar show gaan en tussendoor als ik toevallig eens een kam vast heb en ze komen voorbij maar als ze nergens heen hoeven kam ik ze eigenlijk nooit. Is ook niet nodig ze hebben geen ondervacht. Als ze ruien pak ik een zeem die vochtig is en haal die over de vacht. Dan zijn een hoop losse haartjes eruit en ben ik klaar. Mijn somali kam ik ook eigenlijk alleen maar als ze naar show moet of als ik een klit voel. Mijn htk kat kam ik af en toe die is wat ouder en heeft soms wat moeite met zijn vacht bij houden.

Ik voer carnis brok maar hun hoofdvoer bestaat uit Carnibest met schesir.

En eerlijk ik zou eerder natvoer geven dan brok.

En spugen kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb er 1 die gaat spugen van de kalkoen brokken. Verschillende keren geprobeerd maar het ligt echt aan de kalkoen. Kip en zalm brok gaat prima.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:11

Kammen ga ik ze daarom ook niet mee plagen. Zoals hierboven gezegd, soms met langs lopen een keer erover heen.

Voor nu heb ik de Purizon besteld om te proberen.
Ik ga het spugen in de gaten houden, kan zeker met voer te maken hebben.

Wat zouden jullie dan aanraden qua eventueel nat voer?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:28

De website die ik heb voorgesteld bevat ook een natvoer lijst dan kan je alles doorlezen

Ikzelf voer yarrah natvoer. Dat is biologisch en een van de goedkopere

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:37

Ik voer mijn langharige kat rauw. Ivm veel betere vachtkwaliteit, nooit kotsen, en dus is kammen heel simpel want doet geen pijn. Geen klitten meer en kat ziet er perfect uit.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:49

Natvoer als je vers wilt carnibest of kvv. Anders zou ik kijken naar schesir of almo nature. Veel vlees zit er in.
Natvoer is hoe dan ook aan te raden katten drinken van nature heel weinig. Dus met dat natvoer weet je zeker dat ze vocht binnen krijgen.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 18:18

Nou, de Purizon valt echt niet in de smaak hier :( ze eten liever niet dan dat voer... Jammer, dus ik ga weer verder proberen.

Vers voer etc valt af want we willen wel een brok die de hele dag kan blijven staan en ze altijd beschikking tot hebben. Dit ivm heel onregelmatig vertrekken naar werk/thuis komen.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:30

Wat jammer om te horen, heb je hem rustig geïntroduceerd?

Taste of the wild is hier absoluut favoriet. Ik meng het dus met andere brokken om het ook goedkoop te houden. Porta 21 is bijvoorbeeld een stuk goedkoper

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:45

Mijn Britten (wel korthaar) doen het erg goed op husse opus lynx. Ben er achter gekomen dat de grootste last krijgt van zijn blaas bij wisselingen. En de kleine is voorheen vaak ziek geweest, nu al heel lang niet meer. Dus ik blijf hier bij met af en toe wat natvoer of vlees.

thequeensmum
Berichten: 3523
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:26

Mijn Heilige Birmaan heeft zijn leven lang Royal
Canin Fit 32 gegeten, hij is zonder gezondheidsproblemen 19 jaar geworden, laatste 2-3 jaar werd zijn vacht wel minder. HTK poesje dat we samen met hem hadden werd 17 zonder ooit een dierenarts gezien te hebben (op de vaccinaties na). Veel mensen zijn geen fan van RC, maar mijn katten deden het er goed op

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:33

thequeensmum schreef:
Mijn Heilige Birmaan heeft zijn leven lang Royal
Canin Fit 32 gegeten, hij is zonder gezondheidsproblemen 19 jaar geworden, laatste 2-3 jaar werd zijn vacht wel minder. HTK poesje dat we samen met hem hadden werd 17 zonder ooit een dierenarts gezien te hebben (op de vaccinaties na). Veel mensen zijn geen fan van RC, maar mijn katten deden het er goed op


Dat wil natuurlijk niks zeggen, al het kattenvoer in Nederland voldoet aan een minimale eis. Dus dood neervallen zullen ze niet.

Echter is het dezelfde vergelijking als 'mijn oma werd 90 en die rookte elke dag een pakje sigaretten'. Betekent niet dat sigaretten gezond zijn