Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 16:42

Haha, Marcella ik heb serieus jouw bericht 2x moeten lezen voordat ik niet meer las dat je ervoor moet zorgen dat het roofdier veilig is (voor de kippen) maar het verblijf veilig is tegen roofdieren


Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 17:52

Zo leuk, kippen. Ik zou ze ook graag willen maar wat mij tegen houdt zijn de ratten die er op af komen. Toen we hier kwamen wonen hadden we een ware rattenplaag doordat de vorige bewoner kippen en volieres had. We zijn blij dat we er van verlost zijn. Hoe lossen jullie dat op of is dat iets wat je op de koop toe moet nemen?

DJZ

Berichten: 3108
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:15

Hier hebben de kippen een heel mooi en nieuw kippenhok van Omlet, maar overnachten doen ze het liefst in de boom :')
Afbeelding

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:19

Wij hebben drie Araucana's, super leuke kippen :D vriendelijk en lichtgroene eieren! (lekker, niet giftig :+)

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:37

DJZ schreef:
Hier hebben de kippen een heel mooi en nieuw kippenhok van Omlet, maar overnachten doen ze het liefst in de boom :')
[ [url=m/m5sLSD.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat deden ze hier ook, tot er een marter langs kwam. Hoop kabaal s nachts, s ochtends geen kip over. De nieuwe kippen slapen gelukkig wel binnen (in hun Omlet hok).

Hmm, we wonen in het buitengebied, dus hebben vast ratten. Maar niet in die mate dat ze overlast veroorzaken. Zorgen dat ze niet bij het voer kunnen helpt. Het gaas van de nachtweide is 80 cm ingegraven en de nachtweide is ook overdekt met gaas.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 18:38

Ik gebruik een trapbak om de ratten, muizen en mussen uit het voer te houden. In de herfst blijft het een aandachtspunt want dan wordt de tarwe geoogst en beginnen ze de eieren te jatten (want ze gaan van veel eten beschikbaar plots naar nauwelijks eten), maar dat is wel een typisch polder-probleem. In de bebouwing waren we zo ratvrij.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:12

Omlet hokken zijn precies populair. Ik zat ook naar de Nestera te kijken. Voorkeur gaat toch echt uit naar een kunststof hok maar om er nu 500 euro aan uit te geven.. dan moet ik al veel eieren uitsparen om dat terug te verdienen :D Als iemand een tip heeft voor een kunststof hok onder de 300 euro hoor ik het graag! Ik wil 3 grote kippen houden

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:48

Schuur_ schreef:
Omlet hokken zijn precies populair. Ik zat ook naar de Nestera te kijken. Voorkeur gaat toch echt uit naar een kunststof hok maar om er nu 500 euro aan uit te geven.. dan moet ik al veel eieren uitsparen om dat terug te verdienen :D Als iemand een tip heeft voor een kunststof hok onder de 300 euro hoor ik het graag! Ik wil 3 grote kippen houden

Zo’n Keter huisje zoals Marcella noemde, via MP zoeken. Had eerst een Omlet hok maar vond het te klein. Nu een Keter huisje, praktisch dat je zelf ook in het hok kunt staan en dus veel makkelijker schoonmaken. Automatisch deurtje met censor er op. En toen een maand lang de nieuwe kippen elke avond uit de heg plukken.. want bij buren had steenmarter hoop ravage in schuur gemaakt (isolatie kapot gebeten) dus die zit er dichtbij een.


Afbeelding

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 09:15

Beetje mazzel kan je die inderdaad stuk goedkoper ophalen via marktplaats.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:12

Ok mooi! Ik ga maar een alert instellen op marktplaats dan. Al die bloedluis verhalen hebben me bang gemaakt om een houten hok te gebruiken.
Heb je ook een foto hoe de binnenkant van het huisje eruit ziet?
Na wat onderzoek kwam ik uit op Harco kippen

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 10:13

Welk hok raden jullie aan. We willen graag 2-3 kipjes, normaal formaat denk ik. Ik wil eigenlijk graag een onderhoudsvriendelijk hok zonder bloedluis ;)
Ik heb al gekeken naar de omlet Go up, maar ook naar houten hokken. Hout vind ik het mooist maar de omlet hokken lijken me in alles ideaal. Graag een ren eraan ivm vogelgriep.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 10:24

Ik heb zelf een hok gebouwd en heb de grote inloopren van Omlet.

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 06:47

We zijn momenteel nog flink aan het verbouwen dus zelf timmeren trekt me even niet :'). Ik hen de omlet go up gekocht. Zodra die binnen is gaan we kipjes ophalen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 06:52

Ik heb dit weekend de Ferplast Hen House gekocht. Die was in de aanbieding bij de Aveve hier voor 225 euro en dat vond ik nog wel te doen. De uittrekbak is van plastic en daarboven zit een metalen rooster zodat de kippen niet door de poep heen banjeren.

De ren is nu 3m2 met een overdekt stuk maar ze krijgen het gras er ook bij en dan wordt het zo een 15m2 vrije loopruimte waar ik dan een overdekte ren in heb als het nodig is.

Ik vind het hele bloedluizen verhaal wel nog erg spannend dus als iemand tips heeft om dit te voorkomen hoor ik het graag

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:38

Schuur_ schreef:
Ik heb dit weekend de Ferplast Hen House gekocht. Die was in de aanbieding bij de Aveve hier voor 225 euro en dat vond ik nog wel te doen. De uittrekbak is van plastic en daarboven zit een metalen rooster zodat de kippen niet door de poep heen banjeren.

De ren is nu 3m2 met een overdekt stuk maar ze krijgen het gras er ook bij en dan wordt het zo een 15m2 vrije loopruimte waar ik dan een overdekte ren in heb als het nodig is.

Ik vind het hele bloedluizen verhaal wel nog erg spannend dus als iemand tips heeft om dit te voorkomen hoor ik het graag


Diatomeeënaarde is volgens veel mensen de bestie optie!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:32

Schuur_ schreef:
Ik heb dit weekend de Ferplast Hen House gekocht. Die was in de aanbieding bij de Aveve hier voor 225 euro en dat vond ik nog wel te doen. De uittrekbak is van plastic en daarboven zit een metalen rooster zodat de kippen niet door de poep heen banjeren.

De ren is nu 3m2 met een overdekt stuk maar ze krijgen het gras er ook bij en dan wordt het zo een 15m2 vrije loopruimte waar ik dan een overdekte ren in heb als het nodig is.

Ik vind het hele bloedluizen verhaal wel nog erg spannend dus als iemand tips heeft om dit te voorkomen hoor ik het graag

https://www.welkoop.nl/natural-hokwit-n ... kg_1080875
Aanmaken met beetje water tot dikke vla en hok mee insmeren, elke 3 maanden opnieuw.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:40

Galaika schreef:
Schuur_ schreef:
Ik heb dit weekend de Ferplast Hen House gekocht. Die was in de aanbieding bij de Aveve hier voor 225 euro en dat vond ik nog wel te doen. De uittrekbak is van plastic en daarboven zit een metalen rooster zodat de kippen niet door de poep heen banjeren.

De ren is nu 3m2 met een overdekt stuk maar ze krijgen het gras er ook bij en dan wordt het zo een 15m2 vrije loopruimte waar ik dan een overdekte ren in heb als het nodig is.

Ik vind het hele bloedluizen verhaal wel nog erg spannend dus als iemand tips heeft om dit te voorkomen hoor ik het graag


Diatomeeënaarde is volgens veel mensen de bestie optie!


Dat gebruik ik nu ook! Heb de indruk dat dat beter werkt dan alle finecto dingen die ik geprobeerd heb (olie, bakjes, spray en poeder door het eten. Dat laatste gebruik ik nog steeds).

Goede tip trouwens over dat tuinhuisje kippenhok, die ga ik in de gaten houden. Ons hok is superverrot en er woont zelfs een rat in als ik me niet vergis.

Leuk topic trouwens! Ik ben ook een kippenbeginner (kippen bij het huis gekregen eind vorig jaar). Ik ga 19 april naar een kippenworkshop van de Welkoop, kennis op doen!

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:54

Hier al een heleboel ellende gehad met de kippen. Ratten, marter, bloedluis, roofvogels (ja die pakken ook grote Barnevelders, Havik met jongen had er 3 in twee dagen tijd). Vorig jaar een nieuwe ren gemaakt op gras, 10x25 meter, stroomnet rondom met een net erover en een kunststof tuinhuisje als hok. Stroomnet komt zelfs geen rat doorheen dat kan ik echt iedereen aanraden. Nu hopen dat ik het hok bloedluisvrij of in elk geval onder controle kan houden. Kippen zijn blij en ik ook.

groetjes Astrid

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:43

Leuk topic!

Ik heb op het moment een toom van 5 barnevelder hennen, 2 barnevelder hanen, 1 olijf legger hen en een marans hen.
Deze maand gaat de broedmachine aan om araucana's uit te broeden en van mijn barnies.
Mijn barnies zijn mijn kweek kippen, de olijf, marans en araucana zijn de eitjes die ik zelf op eet. Ik heb voor deze combo gekozen omdat ik (nog) geen 2 aparte tomen wil en ik ook geen niet zuivere broedeitjes of kuikens wil verkopen. :D

De kippen leven hier in de tuin op ongeveer 800 m2 aan ruimte, misschien in de toekomst nog meer hihi maar dan moet ik eerst de paarden gaan vertrouwen dat ze ze niet dood trappen O:) :)

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:01

TJolieke schreef:
Hier al een heleboel ellende gehad met de kippen. Ratten, marter, bloedluis, roofvogels (ja die pakken ook grote Barnevelders, Havik met jongen had er 3 in twee dagen tijd). Vorig jaar een nieuwe ren gemaakt op gras, 10x25 meter, stroomnet rondom met een net erover en een kunststof tuinhuisje als hok. Stroomnet komt zelfs geen rat doorheen dat kan ik echt iedereen aanraden. Nu hopen dat ik het hok bloedluisvrij of in elk geval onder controle kan houden. Kippen zijn blij en ik ook.


Het is allicht omdat ik technisch zo sterk ben :):) , dat ik het niet goed snap. Hoe moet ik me dat stroomnet voorstellen?

Don't take anything for granted

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:06

Oh wij hebben drie barnevelders trouwens. En ik vind ze leuk, ze zijn zo grappig

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:23

Lukasje schreef:
TJolieke schreef:
Hier al een heleboel ellende gehad met de kippen. Ratten, marter, bloedluis, roofvogels (ja die pakken ook grote Barnevelders, Havik met jongen had er 3 in twee dagen tijd). Vorig jaar een nieuwe ren gemaakt op gras, 10x25 meter, stroomnet rondom met een net erover en een kunststof tuinhuisje als hok. Stroomnet komt zelfs geen rat doorheen dat kan ik echt iedereen aanraden. Nu hopen dat ik het hok bloedluisvrij of in elk geval onder controle kan houden. Kippen zijn blij en ik ook.


Het is allicht omdat ik technisch zo sterk ben :):) , dat ik het niet goed snap. Hoe moet ik me dat stroomnet voorstellen?


https://www.agrishop.nl/voss-farming-classic-25-meter-112cm-groen-9-palen-met-dubbele-punt-schrikdraadnet-pluimveenet.html

Deze, heb je wel een stroomapparaat bij nodig, ik heb het net gekoppeld aan de afrastering van de paardenweide

groetjes Astrid

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:03

Ik heb dus een houten hok, en in het verleden ook echt wel last van bloedluis gehad, maar ik behandel mijn kippen 2 x per jaar (eigenlijk 4 x want je moet het na 7 dagen herhalen) met Exzolt en bestel het zo https://www.pluimvee-apotheek.nl/a-6573 ... luis-5-ml/

Ik heb 25 hennen en 1 haan. Ik ben wel aan het kijken naar een keter huis, heb wel een grotere nodig. Ik heb echt allerlei rassen door elkaar, dus van kriel tot groot en met veren aan de poten en zonder ;) gaat helemaal prima. Mijn haan is een Araucana haan. Ik broed zelf niets (meer) uit heb genoeg aan deze toom. Ik klets wel graag mee.

heb mijn kippen op iets van 400 m2 lopen met een hek van 2 meter hoog en 30 cm beton de grond in. Bovenop stroomdraad. Komt geen vos meer in in ieder geval, wel heb ik een automatisch luik van Chickenguard dus in de nacht zitten ze (meestal) binnen op 3 na. Die zitten in één van de bomen. Ik raad wel aan dat als ze buiten lopen ze goed weg kunnen duiken voor roofvogels.


Niet goedkoop, maar die van mij zitten dus in een houten hok, op stro en heb gene bloedluis.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:34

Zijn er hier bokkers die foto’s hebben van hoe dat tuinhuisje dan van binnen eruit ziet? Lijkt me interessant om zoiets te maken!

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:14


Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Lola25, Mizora en 90 bezoekers