Starten met kippen houden: how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:57

Even een stipje hier, ik heb een boerderij gekocht en wil in het najaar of volgend voorjaar beginnen aan kippen (en groepje bokjes en pauwen).
Voldoende ruimte om een stuk af te zetten en inloopstal op het terrein.
Daar rondom ligt een siertuin (komen de pauwen in) en een groot weiland ernaast.

Ik wil eigenlijk een stuk of 4 Brahma's, ik hoor dat deze makkelijk zijn, tam en grote eieren leggen, ook geen makkelijke prooi voor roofvogels.
Iemand ervaring mee?
Ik heb zelf nog geen ervaring in kippen houden, maar nu ik een boerderij heb *D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:57

listiglistje schreef:
Even een stipje hier, ik heb een boerderij gekocht en wil in het najaar of volgend voorjaar beginnen aan kippen (en groepje bokjes en pauwen).
Voldoende ruimte om een stuk af te zetten en inloopstal op het terrein.
Daar rondom ligt een siertuin (komen de pauwen in) en een groot weiland ernaast.

Ik wil eigenlijk een stuk of 4 Brahma's, ik hoor dat deze makkelijk zijn, tam en grote eieren leggen, ook geen makkelijke prooi voor roofvogels.
Iemand ervaring mee?
Ik heb zelf nog geen ervaring in kippen houden, maar nu ik een boerderij heb *D


Brahma's en Maransen zijn wel aanraders wat mij betreft.
En wat betreft de pauwen.... Bezint eer ge begint _O-

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:03

Matheno schreef:
listiglistje schreef:
Even een stipje hier, ik heb een boerderij gekocht en wil in het najaar of volgend voorjaar beginnen aan kippen (en groepje bokjes en pauwen).
Voldoende ruimte om een stuk af te zetten en inloopstal op het terrein.
Daar rondom ligt een siertuin (komen de pauwen in) en een groot weiland ernaast.

Ik wil eigenlijk een stuk of 4 Brahma's, ik hoor dat deze makkelijk zijn, tam en grote eieren leggen, ook geen makkelijke prooi voor roofvogels.
Iemand ervaring mee?
Ik heb zelf nog geen ervaring in kippen houden, maar nu ik een boerderij heb *D


Brahma's en Maransen zijn wel aanraders wat mij betreft.
En wat betreft de pauwen.... Bezint eer ge begint _O-


Ik raad orpingtons ipv brahma's aan vanwege de poten, maar dat is vanwege hygiëne en comfort.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:12

Ik heb al jaren cochin krielkipjes. Echt de allerleukste kipjes op de hele wereld :D

Ze lopen gewoon los overdag en zitten 's nachts in een hondenhok. :')
Ik heb nog nooit een cochin gehad die zitstokken of legnesten gebruikte, dus zo'n hondenhokje heb je voor 100 euro en doet perfect dienst.
Als strooisel gebruik ik grove houtkrullen van de paarden.

Ze worden bijzonder snel broeds, dus nooit een overdaad aan eieren. Weer een pluspunt 8-)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:43

orpingtons is een goede tip!

de pauwen.... Bezint eer ge begint :') is het zo erg....
Ik wil 2 vrouwtjes en 1 mannetje voor in de grote siertuin met grote vijver, treurwilg en andere mooie bomen -O-

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:59

Afbeelding

Orpingtons zijn leuk <3
Erg rustig ras vergeleken met de krieltjes die ik hiervoor had. En geen problemen met roofvogels door hun grootte. Ik geef het teveel aan eieren aan familie en vrienden weg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:13

:D Kijk ze daar mooi zitten !

Had je de kriel versie van de Orpington ?

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:16

Nee, Wyandotte krieltjes.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:34

Wij krijgen over een maand of drie ook pauwen :')
We hebben op dit moment wel 3 ha voor ze wat met nog 1,6ha uitgebreid wordt tzt. Dichtstbijzijnde buren wonen op 800m.
Ik vraag mij alleen af of de pauwen ook de moestuin leeg willen eten (en daar dus met een pergola systeem een net of gaas overheen moet of niet?
Het is al voldoende afgezet voor de kippen maar vraag mij af of de pauwen over het gaas heen zullen komen naar de moestuin toe?

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:56

Hier wist iedereen in de wijde omtrek dat de vorige bewoners van ons huis pauwen hadden. En de dichtstbijzijnde buurman, 300m verderop, vroeg bij kennismaking benauwd of wij ook pauwen kregen. Ze waren niet erg geliefd :')

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:01

Pauwen…. Hier verder woont ook iemand met pauwen, die beesten breken altijd uit en zitten echt in de tuin van de halve gemeente, gerust 2km verderop….
Ze zijn mooi, maar maken kabaal, vliegen en kruipen hoooog…

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 14:40

Geluid van pauwen is inderdaad behoorlijk hard. Buurman (zo'n 500 meter verderop) heeft ook pauwen en deze hoor ik ook vanaf hier.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:12

Mhhhhhmmm misschien het dan toch alleen bij kippen houden :') de buren zitten hier ook 300 tot 500 meter verderop

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:18

Matheno schreef:
Geluid van pauwen is inderdaad behoorlijk hard. Buurman (zo'n 500 meter verderop) heeft ook pauwen en deze hoor ik ook vanaf hier.

Ik vind het geen hinderlijk geluid.Van mij mag het dus maar ja, in een druk bevolkte omgeving kun je beter vantevoren polsen.

Oyeru

Berichten: 840
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 15:30

Wat een fijne reacties allemaal! Zo leuk om de fotos te zien.

Ik verhuis pas in november, dus voordat de kippen er komen is het al wel voorjaar denk ik.
Ik twijfelde aan een kunststof hok in verband met de warmte, de nederlandse zomers zijn tegenwoordig zo heet... Maar van alles wat ik lees wil ik zeker geen bloedluis bij de kippen, dus toch het overwegen waard.

We (vriend en ik) gaan verhuizen naar een dorp net buiten Nijmegen (weurt). Het is wel een hoekwoning maar wel een echte woonwijk.

@ liberia, @ 8nnemiek @ sting hahaaa parelhoen, ja ik bedoelde zijdehoen inderdaad...
Cochins zien er ook leuk uit! is wat meer 'kip' dan de zijdehoen.

Goede tips @Mizora! mooi hok is dat. 'Broeds' betekent dat dat ze niet van het nest willen komen?

Die Wyandotte zijn ook leuk @Bripi!! Er zijn zo veel keuzes in rassen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is ook hoe veel tijd je gemiddeld kwijt bent, niet dat ik er geen tijd aan wil besteden, maar wil vooral een realistisch beeld krijgen.

Ik lees over graanvoer, maar ook insecten en kalk en steen dat bijgevoerd moet worden? Is het handig om daar een bepaald schema voor aan te houden? Ik zou zoiets bv op een whiteboard willen noteren, zodat ik in het begin een houvast heb.

Onze tuin is straks 20 meter diep en 7 meter breed. Ik had bedacht dat ik ze een deel overdekte ren wil geven, en dat ze dan even door de tuin kunnen schumen als wij er bij zijn, ook ivm roofvogels. Ben toch bang dat die er wel zullen zitten zo vlak bij de uiterwaarden.


Goede tip @Nanda, ik ga me in de wetgeving verdiepen.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:34

Kipjes zijn zo leuk! ik heb 9 zijdehoenders waarvan een deel kriel en een 'gewone'. Ze hebben een grote ren en mogen ook in de tuin scharrelen als we erbij zijn. Wij hebben een hoekwoning met grote tuin in een dorp, en we hebben geen haan.

Ik heb de speciale krijs variant, ik heb ze nu in het nachthok tot een uur of 8 daarna is het christelijk om te krijsen. Ik heb er speciaal een automatisch deurtje voor aangeschaft zodat ze pas later naar buiten kunnen en ik eventueel nog kan uitslapen als ik dat wil.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:42

In principe is de basis legkorrel, graan is een dagelijkse extra (max. 25% van wat ze per dag eten), kiezel en grit bied je onbeperkt aan in een losse schaal, meelwormen is gezond snoepgoed.

Broeds betekent inderdaad dat ze niet van het nest willen komen omdat ze eieren willen uitbroeden. Daarvoor hoeven er niet per se eieren onder de kip te liggen, laat staan bevruchte eieren. Alleen blijven sommige hennen, die erg broeds zijn, wel doorgaan met broeden ondanks dat er niets uit komt. Normaal komt een kippenei na 3 weken uit.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:50

Wat mij tegen houdt om kippen te houden is de vogelgriep.
Ik wil geen kippen die niet vrij rond mogen scharrelen het hele jaar.
De laatste jaren moeten ze bijna de helft van t jaar opgehokt/afgeschermd.
Vrienden van mij hebben daarom een hele grote ren gemaakt (10x 4m)
Zo kunnen de kippen nog wat scharrelen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:34

Oyeru schreef:
Goede tips @Mizora! mooi hok is dat. 'Broeds' betekent dat dat ze niet van het nest willen komen?

Die Wyandotte zijn ook leuk @Bripi!! Er zijn zo veel keuzes in rassen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is ook hoe veel tijd je gemiddeld kwijt bent, niet dat ik er geen tijd aan wil besteden, maar wil vooral een realistisch beeld krijgen.

Ik lees over graanvoer, maar ook insecten en kalk en steen dat bijgevoerd moet worden? Is het handig om daar een bepaald schema voor aan te houden? Ik zou zoiets bv op een whiteboard willen noteren, zodat ik in het begin een houvast heb.

Onze tuin is straks 20 meter diep en 7 meter breed. Ik had bedacht dat ik ze een deel overdekte ren wil geven, en dat ze dan even door de tuin kunnen schumen als wij er bij zijn, ook ivm roofvogels. Ben toch bang dat die er wel zullen zitten zo vlak bij de uiterwaarden.


Goede tip @Nanda, ik ga me in de wetgeving verdiepen.

Broeds is eitjes willen uitbroeden, dan eten ze amper, dus als er niks vruchtbaars onder ligt kunnen ze zichzelf "doodbroeden", door niet genoeg te eten en te blijven broeden ook ver na de 21-23 dagen dat kippeneieren duren om uit te komen.

Kalk is nodig voor stevige eierschalen, legkorrel heeft niet genoeg kalk, haan eet er vaak ook van mee en die zou zoveel kalk niet kwijt kunnen. Altijd bijgeven dus, handigste is regelmatig wat schelpenkalk/grit strooien in de ren, dan vinden ze het wel. Verder hebben ze een spiermaag, dus malen ze het eten in de maag ipv fijn kauwen met tanden zoals wij. Voor dat malen hebben ze kleine steentjes nodig. Ook regelmatig 1x/week/maand beetje van strooien, niet altijd zit er genoeg in de grond. Scharrelgraan helpt ook met malen, maar er 100% op vertrouwen zou ik niet doen. Iets als meelwormen voeren is wel zo verstandig, kip is omnivoor en heeft wel degelijk een dierlijke component nodig in het voer om aan alle nodige vitamines en mineralen te komen.
Voer ze via een trapbak of niet meer dan ze op kunnen/dag (je kan redelijk uitgaan van 2x gewicht ei/dag aan korrel/graan), kippen trekken makkelijk ratten en muizen aan, omdat ze nogal eens knoeien met voer. Geef ze water via een drinksysteem met bv een nippel, open waterbakken zijn binnen 5 min gore mestsoep. Maar ze vinden het zeker met warm weer wel fijn om koel, fris water uit een bakje te drinken (zelf vasthouden en meteen weghalen als ze klaar zijn).
Zeker in een woonwijk is een haan geen optie (ook in het donker zijn er genoeg met inwendige klok en beginnen ze met kraaien zo'n 45min voor zonsopgang!) Zonder haan kan je aardig onrust krijgen in een toom hennen, zorg dat ze wat te doen hebben, hoop bladeren, toegang tot de composthoop (meteen goede taak qua versnellen composteren en ze halen er voedsel uit in de zomer/zolang de insecten actief zijn).

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:29

Ik heb er hooguit een kwartiertje per dag ' werk ' aan, maar ik kan er gerust lang naar kijken. Fascinerend hoe ze rondtrekken en scharrelen.
's Morgens hokje open, eten in hun eetbak, hokje beetje proper maken, vers water en klaar.
's Avonds hokje dicht :D

Grit, kalk of legkorrel blieven de dames hier niet. In de 15 jaar dat ik cochinnekes heb, nog geen enkele die het lustte trouwens.
Dus hier staat een gewone graanmengeling met gebroken maïs op het menu, plus alles wat ze op het erf en het weiland vinden en elke dag wat gebroken eierschalen ( van hun eigen eitjes :P ) voor de kalk.
Recycling noemen ze zoiets geloof ik :+
Etensresten vinden ze ook niet lekker, enkel spagetti en gehakt :')

Als ik die broedse hennetjes niet van het nest zie komen, zet ik ze om de 2 dagen eruit om te eten en te drinken.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:27

Ibbel schreef:
Nog even een ander advies: we hebben momenteel in een groot deel van het land vogelgriep en dus landelijke ophokplicht voor de pluimveehouders, en al een tijdje ook, terwijl het einde nog niet in zicht is.

Hobby-houders moeten daarom verplicht hun kippen afschermen. Niet ophokken dus, maar wel afschermen. Maw, poep van wilde vogels moet niet bij je kippen terecht kunnen komen. Je zult dus een ren moeten kunnen afdekken met (schaduw-) doek oid. Zorg dat je een dergelijke constructie (rolscherm of wat dan ook) meteen inbouwt in je ren. Het zal de laatste keer nl niet zijn, dus bouw meteen maar iets permanents dat je makkelijk in en uit kunt rollen.

Vrij laten loslopen mag op dit moment ook gewoon niet.


Deze tip wilde ik ook geven. Zorg ook dat je ren groot genoeg is om tijden niet uit te komen want ze zitten momenteel het grootste deel van hetvjaar afgeschermd

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:18

Het zal toch niet zo zijn dat je ooit je (gezonde) hobbykippen verplicht zou moeten laten ruimen wegens vogelgriep in de omgeving? Enige jaren geleden is nog een bejaarde non, moeder-overste van een klooster hier in de buurt, in de gevangenis gekomen omdat ze weigerde om de (gezonde) kloosterkippen te laten doden.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:23

BriPi schreef:
_Zsazsa_ schreef:
Ik heb en fok USA zijdehoentjes. Super lieve tamme makkelijke kipjes en maken weinig geluid. Zelfs mijn hanen kraaien amper.
Ik gebruik Dutchies (roofmijten) tegen bloedluis. Heb 30 kippen en nooit bloedluis. Ook tabakstelen kunnen helpen.
[ [url=m/YZA0Dm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hahaha die ziet er leuk uit! Ziet die kip nog wel iets?


Ze wordt elke 2 maanden een beetje bijgeknipt. Ze eet en drinkt goed en pikt ook gewoon wormpjes op. Dat zou niet kunnen als ze niks ziet. Ik knip vooral voor het gewicht. Bij de andere hoeft het overigens niet. Deze is een beetje extreem.

Wij hebben een ren van 10 x 3, nu overdekt. Overigens blijft die ook zo als de vogelgriep voorbij is. Erg handig voor grote roofvogels eksters en kraaien. Ik heb nu gewoon moeders met kleintjes rondlopen. Dat ging voorheen niet.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:41

Ik up het topic eventjes!

Wij zijn afgelopen januari verhuisd naar het buitengebied waar we dus kipjes kunnen gaan houden. We hebben geen hele grote tuin, maar wel genoeg plek voor een hok + ren + lekker ruimte om te scharrelen (en dan ook nog wel een beetje ruimte over voor onszelf :P ).

Ik vroeg me alleen af, nu ik dit topic zo lees, onze buurman heeft een haan. Heeft dat straks nog effect op de broedsheid van de dames die bij ons komen wonen?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 10:06

Wil je wat makkelijk om neer te zetten neem een keter tuinhuisje en doe het raam beneden in plaats van boven. Voordelen daar van is kunststof en makkelijk schoon te maken.

Zorg dat het roofdier veilig is.