Snacks voor hond met nierproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Snacks voor hond met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 10:34

Moggûh!!! In de categorie kan er ook nog wel bij: bij Boem is gister nierinsuficiëntie (?) ontdekt.
Ik bracht hem naar de DA voor een jaarlijks check, hij is 12, en de eenvoudige bloedtest wees uit dat de Urea 30 is ipv 27 en de Creatine is 1.8, en dat is de max wat hij mag zijn. De DA vond dat ik me geen zorgen moet maken, dat doe ik dus wél, dus ik ben 's middags naar een andere DA gegaan en die deed een SDMA test, en die was 14, wat die ook max mag zijn.

Het is dus nog niet schreeuwend mis, maar het is wel mis.
Voor nu: direct op Royal Canin niervoer met 's ochtends de schep suikerloze joghurt en 's avonds wat gekookte kip of vis daarbij en een scheut zalmolie. Dit is door de DA goedgekeurd, zo eet hij toch brok en joghurt, krijgen de andere ook in de ochtend, en 's avonds wat vlees, de anderen krijgen blik bij hun brok.

Maar ik ben één ding vergeten te vragen: de snacks! Ik heb een kast vol met de kerstaanbiedingen, maar dat zit vol met foute eiwitten en waarschijnlijk teveel zout voor hem. En het dagelijks koekjemoment is zó gezellig! <3

Hier zijn geen speciaalzaken, dus er is weinig verantwoordelijks te koop voor hem. Ik ben zelf handig in de keuken, dus zelfmaken is een optie.

Dus: welke snacks voor een hond met nierproblemen? En verdere tips zijn uiteraard ook welkom!

Over drie maanden gaan we trouwens terug naar de DA voor bloed en urinetest, en dan word er gekeken of het dieet wat helpt....


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:36

:(:)
Is er gedroogd vlees te krijgen? Mijn oude dame staat als snackjes op gedroogde kip en kipvleugeltjes. Puur vlees maar toch een lekkertje regelmatig

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:42

De wet van Murphy noemen ze zoiets denk ik. :x Nog wat miserie erbij :(:)

Ik zag gister een uitleg over dit soort hondenvoeding, misschien interessant om de site door te snuffelen.
Denk dat ze echt een goed product hebben en misschien zit er wat tussen wat Boem mag snoepen.
https://delconpetfoodshop.com/collectio ... HQQAvD_BwE

Ik zie nu dat in die snoepjes smaak-en bewaarmiddelen zitten. Niet zo goed dus :7

Trovet heeft ook snoepjes voor honden met nierproblemen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 18-01-22 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 10:48

karuna schreef:
:(:)
Is er gedroogd vlees te krijgen? Mijn oude dame staat als snackjes op gedroogde kip en kipvleugeltjes. Puur vlees maar toch een lekkertje regelmatig

Vallen die kippepoten van de Zooplus hier ook onder?

Ik kan idd bij de Zooplus bestellen. Met 1 maar: gezien waar ik woon is gratis leveren pas vanaf 100 euro. Gister heb ik voor 140 euro twee zakken Royal Canin Renal besteld, en er niet aan gedacht snacks te bestellen.
Om nou vandaag 100€ snacks te bestellen is me wat te gortig.

Veel webwinkels leveren NIET aan de Canarische Eilanden, Zooplus is de grote uitzondering m.b.t diervoeders.

ikke20Jarig
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:49

van het merk trovet hebben ze snoepjes voor nierproblemen. ook hebben hun vrij goed voer. verder snoepjes met zo min mogelijk eiwit en zouten. er zijn ook suplementen waarmee je de nieren wat kan stimuleren. hier 2 jaar een hond gehad met zeer zwaar nierfalen als je vragen hebt pb maar.

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:54

Nier snoepjes moeten laag in eiwitten zijn. Gedroogde vlees/vissnacks vallen hier NIET! Onder.
Ik denk dat je beste optie echt merk niersnoepjes zijn en snacks zoals soopa.
Je zou ook kunnen kijken naar yak staven denk ik. Omdat ze hier lang mee doen. Andere nierveilige opties zijn tastybones of nylabones.
Of zelf gaan drogen. Wel fruit/groente want gedroogde vleessnacks ook als je ze zelf maakt zitten te hoog in eiwitten.

T lastige is dat verzenden naar de canarische eilanden heeel duur is :(

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 10:58

kiwiwitje schreef:
Nier snoepjes moeten laag in eiwitten zijn. Gedroogde vlees/vissnacks vallen hier NIET! Onder.
Ik denk dat je beste optie echt merk niersnoepjes zijn en snacks zoals soopa.
Je zou ook kunnen kijken naar yak staven denk ik. Omdat ze hier lang mee doen. Andere nierveilige opties zijn tastybones of nylabones.
Of zelf gaan drogen. Wel fruit/groente want gedroogde vleessnacks ook als je ze zelf maakt zitten te hoog in eiwitten.

Maar waren vis en vlees eiwitten juist niet die hoogwaardige eiwitten die ze wél mogen hebben?

Daarom mag Boem van de DA dus wel door mij gekookte kip of vis bij de brok, of zalmolie, maar niet zomaar een blikje vlees of inderdaad de simpele koekjes.

Ik ben heel benieuwd naar de uitleg! :)

mvdende

Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:04

Kip en vis mogen dus wel?


Ik weet niet of je aan een voedseldroger kan komen, maar dan zou je kipfilet of witvis in kleine stukjes kunnen snijden en drogen.

Witvis huid laat zich trouwens ook goed drogen en wordt meer een kauwsnack dan hap,slik,weg, zeker als je het oprolt tijdens het drogen.

Je hoeft niets toe te voegen, gewoon het rauwe vlees in de voedseldroger en 24-36 uur laten drogen.

Je kan ook drogen in je oven. Oven op 70°c en een pollepel tussen de deur zodat de warme vochtige lucht eruit kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is runderlever, op de laatste foto is het 12 uur gedroogd en net in kleine stukjes geknipt. Daarna nog een keer 12 uur in de droger.

(Mijn hond mag alles hebben en toevallig gisteren met runderlever aan de gang gegaan)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:09

Zoo plus verkoopt rocco. die hebben meerdere soorten gedroogd vlees. Blijft ook lang goed :j

Citaat:
Nierproblemen
Nierproblemen komen bij onze huisdieren helaas dikwijls voor, vaak al ten gevolge van voeding of erfelijke aanleg. Hieronder vind u enkele voedingsadviezen voor honden, katten en fretten met nierproblemen.

HOND

De voeding is vers, rauw en natuurlijk - en zonder granen.
Er mogen weinig eiwitten, fosfor en zout in de voeding zitten.
Commercieel geproduceerde voeders voor nieraandoeningen bevatten allemaal teveel granen, zout, fosfor en eiwitten.
Er mag geen graan verwerkt worden in een nierdieet, omdat granen biologisch gezien niet geschikt zijn voor honden en katten.
Er zit veel zetmeel in – koolhydraten – en veel fosfor en de meeste eiwitten zijn van een slechte kwaliteit, waardoor ze niet goed verteerd kunnen worden.

Bij nierfalen mogen er alleen gereduceerde hoeveelheden eiwitten in de voeding verwerkt worden – hoeveel minder hangt af van de mate waarin de nieren aangetast zijn.

De eiwitten moeten van een hoge kwaliteit zijn. Om te zorgen voor hoogwaardige eiwitten in kleine hoeveelheden, kunt u vlees (kip, rund, varken enzovoorts) voeren en eieren, vis en orgaanvlees zoals lever, nieren en hart.

Het zou goed zijn om er veel van te voeren maar niet veel ineens maar verdeeld in veel kleine beetjes van alles.
Geef lever, maar slechts een beetje wanneer de ziekte in een vergevorderd stadium is.

Is het nierfalen in de beginfase, dan hoeft u de eiwitten niet zo drastisch te verminderen.
Verergert de aandoening, dan moeten er wel minder eiwitten gevoerd worden.

Bij lichte problemen met de nieren kunt u doorgaan met het voeren van rauwe botten met vlees – de voordelen zijn veel groter dan de nadelen.

In de meer gevorderde fase van de ziekte is het beter om geen botten te voeren - om het mineralengehalte van de voeding te verminderen.

De vetten in de voeding moeten rijk zijn aan essentiële vetzuren.
U kunt vet gebruiken van eieren, vis, kip en lijnzaad olie (als dit geen allergische reacties oproept) of koudwater vis olie.

Geen olie van gekweekte vis maar van wilde vis.
Voeg vitamine E toe om te voorkomen dat de vetten ranzig worden in het lichaam.

Er moeten veel gepureerde groenten in de voeding verwerkt worden.

Het is belangrijk om voeding te geven die goed verteert kan worden, daarom is het goed om verteringsenzymen toe te voegen. U kunt enzymen geven in de vorm van verse diepvries pancreas die gebruikt wordt als de alvleesklier (pancreas) niet meer goed functioneert.

Er moeten veel in water oplosbare vitamines toegevoegd worden – oftewel – vitamine C en B complex omdat veel van deze vitamines verloren gaan door het voortdurende plassen.

Er mag geen kelp, zeewier e.d. gegeven worden vanwege het hoge zoutgehalte.

Er mag ook geen levertraan gegeven worden. Een dier met nierfalen kan niet goed omgaan met het hoge vitamine A gehalte.

Wij raden het gebruik van biergist af omdat er teveel eiwitten in zitten.

De basis van het nierdieet bestaat voor driekwart uit rauwe, gepureerde groente en voor een kwart uit rauwe botten met vlees (of alleen vlees in ver gevorderde gevallen van nierfalen) fijngemaakt en gemengd met de groente, plus lijnzaad olie, vitamine E, B complex en vitamine C.

De botten worden weggelaten wanneer de ziekte in een ver gevorderd stadium is.

Een voorbeeld van het nierdieet
75 procent van de mix bestaat uit rauwe, gepureerde groente en fruit – bijvoorbeeld 3 kilo.
Groente zoals wortelen, selderij, spinazie, broccoli enzovoorts.
Fruit zoals appels, sinasappels, mango, perziken enzovoorts.
25 procent bestaat uit mager gemalen vlees zoals rund, kip, lam, varken, vis (hele) of een mengsel van alle soorten, allemaal rauw - bijvoorbeeld 1 kilo.
Bij de beginfase van nierfalen is het raadzaam om tenminste de helft van het vlees te laten bestaan uit gemalen kippenvleugels of nekken – inclusief bot.
Worden er geen botten meer gevoerd, dan kan 100 gram tahini waar veel kalk in zit, toegevoegd worden aan de mix.

Hier voegt u aan toe:

Yoghurt – vetarm en ongesuikerd – 250 ml
Eieren – rauw, bij voorkeur scharreleieren – ongeveer 3
Lijnzaad olie – vier dessertlepels
Lever / nieren / hart / vuile pens – rauw – maximaal ongeveer 250 gram
Knoflook – 3 teentjes.
Dagelijkse supplementen: vitamine B, C en E en diepvries pancreas.
Wat u overhoudt kunt u afwegen in porties, invriezen en ontdooien wanneer nodig.

Als de conditie verslechtert, vermindert u langzaam het aandeel eiwitten in de voeding.
Het mag niet minder worden dan 1/8 deel van het totaal.


Je zou dan de vleessnackjes als onderdeel van het eten kunnen maken.

Mijn oude dame krijgt daarom veel gedroogd vlees als lekkertje. Ze eet het graag en ze blijft erdoor op gewicht. Ik knip het soms heel klein in ern snuffelmat.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:14

Die verzending ( of beter niet-verzending ) door webwinkels naar de Eilanden had ik niet aan gedacht. Sorry :o

Moest je iets gepast vinden en ik kan je helpen, let me know !
Kan het dan voor je bestellen, hier laten leveren en dan naar jullie kant opsturen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37214
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Snacks voor hond met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:17

Eventueel kun je gerookt vlees zonder zout kopen in de supermarkt als dat er is. Anders idd zelf gaan drogen in oven of een voedseldroger.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 11:24

Inderdaad Karuna, dit is hoe ik ook de uitleg begrepen heb. Dus wel wát goede eiwitten maar bv geen Bonzo brok die uit elkaar valt van slechte eiwitten.

Ik ga er dus vanuit dat die speciale nierbrok van RC wél goed is, maar om het lekker te houden is dat dus 's ochtends met een schep joghurt en 's avond met wat vis/kip em de zalmolie.

Rocco kan ik inderdaad dus bij Zooplus meebestellen een volgende keer. Zo dóm van me dat ik gister niet gelijk aan snacks heb gedacht.

MvdEnde: bedankt voor de tips, ik zal eens voor een gasoven kijkem, wat dat kost. Ik heb een elektrische oven, maar gezien de huidige prijs voor stroom hier is urenlang gewoon geen optie.

Pandora: dank je wrl! :*

kiwiwitje

Berichten: 20100
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:26

Palmera schreef:
kiwiwitje schreef:
Nier snoepjes moeten laag in eiwitten zijn. Gedroogde vlees/vissnacks vallen hier NIET! Onder.
Ik denk dat je beste optie echt merk niersnoepjes zijn en snacks zoals soopa.
Je zou ook kunnen kijken naar yak staven denk ik. Omdat ze hier lang mee doen. Andere nierveilige opties zijn tastybones of nylabones.
Of zelf gaan drogen. Wel fruit/groente want gedroogde vleessnacks ook als je ze zelf maakt zitten te hoog in eiwitten.

Maar waren vis en vlees eiwitten juist niet die hoogwaardige eiwitten die ze wél mogen hebben?

Daarom mag Boem van de DA dus wel door mij gekookte kip of vis bij de brok, of zalmolie, maar niet zomaar een blikje vlees of inderdaad de simpele koekjes.

Ik ben heel benieuwd naar de uitleg! :)

Nee helaas niet. Ik heb verschillende klanten die nierpatient zijn en die mogen helaas allemaal die snacks niet hebben. Een van mn klanten heeft heel lang kvv en barf geprobeerd maar staat nu uiteindelijk toch op RC dieetvoer omdat ze toch niet stabiel kwam op kvv en barf en dan uiteraard helemaal aangepast op haar nierproblemen.
Zalmolie is sowieso een ander verhaal, dat zijn vetten geen/weinig eiwitten.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

mvdende

Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:44

Palmera schreef:
Inderdaad Karuna, dit is hoe ik ook de uitleg begrepen heb. Dus wel wát goede eiwitten maar bv geen Bonzo brok die uit elkaar valt van slechte eiwitten.

Ik ga er dus vanuit dat die speciale nierbrok van RC wél goed is, maar om het lekker te houden is dat dus 's ochtends met een schep joghurt en 's avond met wat vis/kip em de zalmolie.

Rocco kan ik inderdaad dus bij Zooplus meebestellen een volgende keer. Zo dóm van me dat ik gister niet gelijk aan snacks heb gedacht.

MvdEnde: bedankt voor de tips, ik zal eens voor een gasoven kijkem, wat dat kost. Ik heb een elektrische oven, maar gezien de huidige prijs voor stroom hier is urenlang gewoon geen optie.

Pandora: dank je wrl! :*


Dat werkt niet echt....

Een voedseldroger gaat op stroom en verbruikt véél minder dan een normale oven.

De mijne heeft een maximaal verbruik van 650W. 24 uur drogen verbruikt dus maximaal 16kwh. Ik betaal €0,25 per kWh dus zn €4 aan stroom. Er kan in deze oven zn 1-1,5 kg aan vlees, wat 300-450 gram aan gedroogde snacks oplevert.

Mijn vorige voedseldroger verbruikte 250W, dan stond ie 36 uur aan. Die verbruikte €2,50 aan stroom dan.

Mijn eerste probeersels wel in een gasoven gemaakt, maar echt op de laagste stand en het vreet gas.

Misschien iets van zonnepanelen? Weet niet of je alweer een eigen huisje hebt?

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 12:42

Palmera schreef:
Inderdaad Karuna, dit is hoe ik ook de uitleg begrepen heb. Dus wel wát goede eiwitten maar bv geen Bonzo brok die uit elkaar valt van slechte eiwitten.

Ik ga er dus vanuit dat die speciale nierbrok van RC wél goed is, maar om het lekker te houden is dat dus 's ochtends met een schep joghurt en 's avond met wat vis/kip em de zalmolie.

Rocco kan ik inderdaad dus bij Zooplus meebestellen een volgende keer. Zo dóm van me dat ik gister niet gelijk aan snacks heb gedacht.

MvdEnde: bedankt voor de tips, ik zal eens voor een gasoven kijkem, wat dat kost. Ik heb een elektrische oven, maar gezien de huidige prijs voor stroom hier is urenlang gewoon geen optie.

Pandora: dank je wrl! :*

Waarom bel je ze niet even dan, dat ze het nog bij je bestelling doen? Evt ook kijken naar gedroogde runderlong? 3 zakken voor 11,99.
https://www.zooplus.nl/shop/honden/kauw ... den/233733

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Snacks voor hond met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:09

Advies van mijn dierenarts: groente en fruit. Dingen als komkommer, wortel en dergelijke zijn prima. Geen druiven! Juist geen vlees in verband met de eiwitten, ongeacht de bron kan dit problemen veroorzaken. De dieet brokjes kunnen ook als snack gebruikt worden

Tot ooit Oscar, de liefste hond die ik ooit heb gekend. Dankjewel voor de 15 jaar plezier, dankjewel voor alles

Syb_sem

Berichten: 234
Geregistreerd: 29-04-11
Woonplaats: Thuis met mijn hondje

Re: Snacks voor hond met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 13:50

let wel op dat er in je suikerloze yoghurt geen zoetstoffen zitten. deze kunnen namelijk ook nierfalen geven. liever wil je geen vlees geven omdat die eiwitten de nieren beschadigen. daarnaast zit yogurt redelijk hoog in fosfaat dus hoe minder hoe beter.

mvdende

Berichten: 5683
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:01

Syb_sem schreef:
let wel op dat er in je suikerloze yoghurt geen zoetstoffen zitten. deze kunnen namelijk ook nierfalen geven. liever wil je geen vlees geven omdat die eiwitten de nieren beschadigen. daarnaast zit yogurt redelijk hoog in fosfaat dus hoe minder hoe beter.


Ik ken überhaupt geen naturel yoghurt met suiker? Gewone yoghurt zit echt geen suiker of zoetstoffen in hoor.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:03

Melksuiker ( lactose ) is ook suiker. ;)

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Snacks voor hond met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 14:19

Ik werk bij dierapotheker.nl en wij verkopen heel veel speciaal voer en dieetvoer. Met schön dat je op onze website een kunt kijken. En anders gewoon eens contact opnemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 111 bezoekers