Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 16:22

Hoi,


Binnenkort gaan wij verhuizen naar onze eerste koophuis na een zoektocht van 3 jaar :D

Wij willen de binnendeuren beneden gaan vervangen omdat deze niet meer kunnen. We gaan ze vervangen voor paneeldeuren. Hieronder foto als voorbeeld.
Afbeelding

Nu hebben wij ook een kat die we door het huis willen laten lopen en waarvoor wij dus kattenluikjes nodig hebben. Ons huidige appartement is zo goed geïsoleerd dat we de deuren altijd op een kier hebben staan, maar bij een jaren 30 woning is dat toch anders.
Ik vroeg mij af of mensen ook voorbeelden hebben hoe dat er bij hun uit ziet. Voorbeelden van zelf iets gemaakt hebben mag ook graag, aangezien we twijfelen of we zelf ook iets kunnen knutselen :o
Tips welk merk goed is als we een kant en klaar luik willen kopen. Ivm binnendeur hoeft die niet op slot te kunnen, als die maar zonder veel weerstand open klapt.

Bijzonderheden:
Het is een flinke kat, een brits korthaar van 8 kilo, dus als we een standaard luikje kopen kijken we eerder naar die voor een kleine hond dan een kat.

Alvast bedankt voor het meedenken :) En hieronder een foto van Borrelnootje die er gebruik van gaat maken.
Afbeelding


Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:36

Poh Borrelnootje is wel een knaptoet zeg <3
Geen voorbeeld verder sorry!

Neem jij een kijkje in mijn vinted kledingkast? Wellicht zit er iets voor je bij!
https://www.vinted.fr/member/59025619-flinkelen

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 17:40

Dankjewel, ben het geheel met je eens haha

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:44

Hier ook geen antwoord op je vraag, maar ik denk zelf dat je net zo goed je deuren op een kier kunt zetten... wij hebben in de buitendeur van de bijkeuken een kattenluik. Daar staat de verwarming aan, net als in de huiskamer. Door het kattenluik hebben we altijd tocht, echt heel erg vervelend. Het sluit gewoon voor geen meter, het is een heel groot gat in je deur met voor de vorm een plastic iets ervoor.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:55

Een kattenluik geeft inderdaad enorm veel tocht... Ik denk dat je beter je deur op een kier kan zetten dan je mooie deuren verzagen en voorzien van een (in mijn ogen) lelijk ding waarbij je alsnog tocht hebt... :)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 17:58

Wij hebben een open luik in de deur van de woonkamer naar de kelder.
Daar staat zijn kattenbak namelijk.
Het tocht wel bij ons, omdat de kelder natuurlijk kouder is.
Je voelt het er doorheen trekken.

Bij ons gaat het dan wel om een stompe deur, met karton binnenin.
Paneeldeuren zoals afgebeeld zijn op die plekken veel dunner.

Wij hebben gewoon een gat erin gezaagd, aan beide kanten het luikdeel erin gemaakt, en dan aan de binnenzijde met dunne houten latjes afgewerkt.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:35

Wij hadden altijd voor onze 4 katten de woonkamerdeur op een kier met haak. Tochtte toch wel wat 's winters, vooral omdat wij in de gang laag stoken. Nu sinds een maand ook een luikje in de kamerdeur gemaakt. Scheelt zo veel tocht! En hopelijk stookkosten...... Het is echt aangenamer in de woonkamer nu.

Het luik in de woonkamerdeur is dezelfde als in de buitendeur, grote maat, van "cat mate", de large flap. Past jouw kat van 8 kg zeker door. Kan wel op slot, maar dat doen wij eigenlijk ook nooit. Onze kamerdeur is geen paneeldeur, maar luikje past qua dikte prima.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Puera

Berichten: 8079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 18:47

Wat een knapperd, TS! <3

Wij hebben sinds een maand of 2, 3 een kattenluik in de deur van onze woonkamer/keuken naar de bijkeuken. Het is een stuk aangenamer in de woonkamer.

Ik geloof dat wij ook een Catmate huisdierenluik hebben. Die is geschikt voor grotere katten en kleine honden.

Afbeelding

[o] Baard

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 21:41

Bedankt voor het meedenken iedereen :)

Nooit aan gedacht dat een kattenluik zelf ook nog kan tochten. We willen hem hebben vanuit de woonkamer naar de bijkeuken, waar we van plan zijn minder te stoken en zijn juist bang voor tocht. En een kattenluik vinden we inderdaad ook niet heel mooi eerlijk gezegd, maar we hebben het over voor de poezel :D
Misschien dan nog interessant om na te denken om in de bijkeuken dan wat meer te stoken, want door tocht stook je de woonkamer anders ook weer hoger.

Maar wel wat gemixt dus aangezien sommige wel minder tocht hebben gehad na het plaatsen van een kattenluik. En onze kat houdt van een open deur beleid, dus een deur op een kier duwt die helemaal open met een trots hoofd. Zo'n cat mate is ook nog wel een enigzins subtiel kattenluik en niet een dikke unit.

Ik zal jullie antwoorden ook aan mijn vriend voorleggen aangezien hij ook twijfelt wel of niet doen.
Ik heb de cat mate anders al opgeslagen onder favorieten om te bestellen.

Nogmaals bedankt voor het mee denken en ervaringen delen :)

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:51

Oh, wat is Borrelnootje een fantastisch beest!

Ik had de Catmate kattenluikjes (Welkoop) in zowel de spouwmuur als de binnendeur. Je kunt hier plastic verlengstukjes bij kopen mocht de deur te dik zijn, dan is het gat meteen mooi afgewerkt. Dit luikje sloot altijd meteen netjes af als ze erdoor gingen. Ik overweeg ze in het nieuwe huis ook weer te gebruiken!

Edit: totaal geen last van tocht gehad. Als ze erdoor gingen, sloot het luikje direct weer. Beter dan deuren op een kier IMHO.
Laatst bijgewerkt door McGregor op 03-12-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:51

Wij wonen op een boerderij met 2 katten. We hebben geen kattenluiken, en de deuren altijd dicht, maar onze katten laten wel van zich horen als ze door een deur willen :') Wij maken ze dan gewoon even voor ze open.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 21:57

Is een gordijn met deur op kier of zelfs alleen dik gordijn anders een optie? Hoef je niet in de deur te zagen, kat kan er door en de tocht houdt het gordijn tegen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 22:11

Wat een fantastische kat! <3

Ik zou zelf iets knutselen, dat is toch mooier dan die lelijke plastic kattenluiken. Ik hoop dat er iemand bij jullie zo handig is..

Wij hebben ook zo'n grote kat en we hebben de deur altijd op een kier. Dat tocht echt enorm! Loop de hele achter de kat aan om de deuren weer terug te duwen want ze gooit de deur altijd ver open.

Volgende maand gaan we verhuizen naar een huis uit 1850 en dan wil ik wel echt graag (mooie!) luikjes in de binnendeuren hebben.


Afbeelding

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 19:38

Hebben de gordijn optie nog overwogen, maar de deur zit vlak bij het fornuis, dus dat is niet handig :+

@Spytgnieskje: die deur is echt fantastisch <3
Ik laat die nog aan mijn vader zien, die is best handig dus misschien kan hij er wat mee.

Bedankt allemaal voor het meedenken, ik denk dat we voor een cat mate kattenluik gaan.
Het is minder mooi, maar het scheelt wel veel open deuren in huis.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 19:42

Gordijn hoeft niet aan de fornuiskant van de deur natuurlijk. Al hangt het dan nog af aan welke kant de scharnieren van de deur zitten, fornuiskant = gordijn achter de deur geen probleem, andersom kan die inderdaad nog steeds te dichtbij komen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 20:11

Tegen het openen van de deuren kun je ook nog deurdrangers nemen. Wij hadden vrij simpele, gewoon met een licht elastiekje. Die kon de kat prima zelf open krijgen, maar dan viel de deur weer bijna helemaal dicht. (Niet in het slot, maar wel dicht.)

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 21:30

Ik heb oude paneeldeuren. Bij mij werkt het heel goed met de kattenluiken en het tocht niet.
Afbeelding


AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 09:11

jannekespr schreef:
Ik heb oude paneeldeuren. Bij mij werkt het heel goed met de kattenluiken en het tocht niet.
[ [url=m/lRa1o4.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat super deze foto. Zo hadden wij dat ook bedacht, maar het uitgevoerd zien is heel helpend. Dankjewel.
Denken nog steeds dat dit de beste optie is.

@shadow0 deurdrangers hadden wij nog niet aangedacht, ook nog een optie dus.

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 23:04

Ja, ik heb er ook lang over getwijfeld, omdat ik de deuren mooi vind. Maar het gemak weegt op tegen de nadelen. Installeren was ook erg makkelijk. Een paneel in deze deuren is te vervangen als je het ongedaan wilt maken, maar ik weet niet of dat met nieuwe deuren ook zo is.

boemel

Berichten: 8345
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:55

Afbeelding
Dit is de versie die we in de schuur hebben zitten en dus niet zo mooi is.

In ons vorige huis hadden we meerdere van deze zelfgemaakte kattenluikjes in onze jaren 30 deuren.

Ventilatierooster van de bouwmarkt en een laminaatplintje erom heen.
We hadden witte deuren en de luikjes dan ook wit geschilderd. Tochtdicht was het niet, maar we vonden t mooier dan plastic.

M1+10

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Kattenluik zelf maken in paneeldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:11

Ik moest voor mijn grote en forse kater een hondenluikje halen, het grootste kattenluikje was nog te klein, wellicht iets om rekening mee te houden :-)

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

AnsjePansje1

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-21 12:43

Hoi,

Nogmaals iedereen bedankt voor het mee denken. We hebben luikjes gekocht van cat mate, variant waar ook kleine honden doorheen kunnen. Na een dag of twee begreep die het wat super fijn is.

Ivm sluiten van de bouwmarkten hebben we nog geen deuren besteld, we willen het eerst graag in het echt zien. Dus eerst nog in de oude deur gemaakt, maar we hebben besloten dat de luikjes ook in de nieuwe deuren gaan komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers