Verhuizen van volwassen stalkatten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Verhuizen van volwassen stalkatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 18:05

Dag bokkers, ik heb even jullie raad nodig. Wij hebben 5 weken geleden 3 stalkatten geadopteerd (een mama-poes, +10j oud met haar zoon en dochter, allebei 8j oud). Ze zitten sindsdien in een ren in onze stallen. De eerste week waren ze erg schuw, maar ondertussen kan ik ze alledrie redelijk goed aaien, de ene al wat makkelijker dan de andere.

Een organisatie die zwerfkatten herplaatst heeft ons aangeraden om hen toch 8 weken proberen binnen te houden. Zelf heb ik het idee dat ze ondertussen wel klaar beginnen te geraken om de omgeving te gaan verkennen, ze zijn in ieder geval erg nieuwsgierig en niet meer onder de indruk van elk onverwacht geluid van de paarden of de honden. Mijn idee is om hen nog een weekje binnen te houden (en hen ondertussen te conditioneren met een soort rammelaartje), en hen daarna buiten te laten.

Wat denken jullie? Is 6 weken ok, of moet ik toch tot die 8 weken proberen te geraken? En als ik ze vrij laat, geef ik ze dan best meteen (een beetje?) eten op de plek waar ze altijd eten zullen krijgen, of wacht ik best tot ze hun eerste verkenning erop hebben zitten? Ik laat sowieso hun ren nog even staan incl. eten en kattenbak, maar ik betwijfel of ze daar vrijwillig terug in zullen gaan.

Het feit dat ze met 3 zijn heeft me altijd het idee gegeven dat ze wat makkelijker zullen blijven plakken. Klopt dat, of maak ik mezelf maar wat wijs?

Wat zijn jullie ervaringen?

[o]


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:13

Ik zou voorlopig in de ren blijven voeren juist, en ze loslaten een half uur voordat ze normaal eten krijgen. Dus half uurtje buiten spelen, terug de ren in en daar eten. En dat geleidelijk uitbouwen, maar ze eraan wennen (tenzij die ren absoluut zo snel mogelijk weg moet) dat die ren hun veilige slaapplek is.

Zodat je ze straks met oud en nieuw bv in die ren kunt houden.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Verhuizen van volwassen stalkatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 18:53

Ik heb begin november een stalkat van 1 jaar oud geadopteerd vanuit het asiel. Ons werd aangeraden hem zeker 6 weken binnen te houden dus hadden we de zadelkamer tot kattenkamer getransformeerd. De kat was echter zo vreselijk bang, begon uit te vallen… dat we besloten ze vroeger een ruimer territorium te geven en dat gaat heel erg goed. We zien hem amper maar hij komt slapen en eten.

Vermits dat jouw katten tammer zijn en al langer binnen zitten denk ik dat het vast goed loopt wanneer je hen vrij laat. En idd, geen eten vooraf geven, dat raden ze toch aan.

Don't take anything for granted

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Verhuizen van volwassen stalkatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 22:43

Hier was her advies 4 weken opsluiten met stalkatten. De 1e keer was ik ze gelijk kwijt, een weer uit asiel gehaald (vangkooi) en nieuw vriendje mee. Weer na 4 weken deur open en deze ronde blijven ze tot nu toe netjes thuis komen.

Hier gewoon deur open, elke avond vaste tijd eten en beide absoluut niet mak. De ene durft nu eindelijk op meters afstand in zicht te blijven (in de schuur zag ik haar nooit)

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Verhuizen van volwassen stalkatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 22:52

Ik zou toch 8 weken aanhouden en minder risico lopen dat ze gaan zwerven. En dan inderdaad net voor het voeren loslaten en weer even terug lokken. Dan gaan ze hopelijk niet zo snel ver weg.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 19:02

Bedankt voor jullie reacties! Leuk om jullie succesverhalen te lezen (al dan niet met wat aarzeling), dat geeft wat vertrouwen :)

De ren kan inderdaad nog even blijven staan, hun slaapplekjes en eten blijven ook op de vertrouwde plekjes. Op termijn zullen die naar een ander plekje moeten, ook daar is geen haast bij.

De persoon van wie wij de katten geadopteerd hebben (kleindochter van de man die tot zijn overlijden voor hen gezorgd heeft) gaat ook eerst nog eens komen kijken of ze terug in hun oude doen zijn.

De reden waarom ik hen toch graag buiten zou willen laten, is omdat ze dan zelf een warm plekje kunnen uitzoeken of wat meer de pootjes kunnen strekken nu het zo koud wordt. In de ren hebben ze ook wel enkele verstopplekjes en "kleine kamertjes" (oa in hun krabpaal), maar de opties zijn wel beperkter.

[o]


Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 19:22

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gedaan, 4 stalkatten geadopteerd ik heb ze 6 weken opgesloten gehouden i n hun ren, Bij mij stond de ren in een lege stal, ren open gezet en 2 weken laten staan, voeren doe ik nog steeds in die stal, ze hebben dus hun eigen stal met voerbak etc.

Helaas heb ik er van de 4 nog 2 over, 1 weggelopen en de oudere poes overleden.

100% zekerheid dat ze niet weglopen heb je nooit katten doen toch waar ze zelf zin in hebben haha

Vikkie, Corland x Aram, Grand-Prix! *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, batje, ComscoreBot, dollyspikkel, marleen_88, mmajar, Muiz, purny en 164 bezoekers