Parkieten kamer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Parkieten kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 10:56

Hallo allemaal, even een vraagje over een leuk idee voor parkietjes!! Sorry voor de lange test maar ik hoop dat jullie even de tijd om te lezen hebben.

Ik heb nu 2 hele lieve parkietjes!! Maar nu zit ik te denken aan iets leuks te gaan doen, maar nu weet ik niet of dat nou zo handig is. Wij hebben voor onze parkietjes een grote kamer die nog "over" was. Daar staan speel bomen en andere speelplekken in. Het is een niet hele grote kamer maar zeker wel een meter of 8 lang en 5 breed. Onze vogels zijn echter niet heel erg van het los vliegen. Soms zetten we ze even uit de kooi en zolang ze de kooi niet echt door hebben spelen ze lekker, eten en drinken ze en slapen ze op de speelboom. Wel heeft 1 van de parkietjes last van stres vooral als er veel mensen zijn. Daarom wil ik ze ook niet iedere dag los doen want hij eet dan als hij in de kooi is de eerste paar uur niet, en ze eet al nooit zo veel dus iedere dag is niet zo slim.
Als ik bijvoorbeeld een geluidjes maak door me vinger over de kooi te halen komen ze er heel graag terug in. Ook zullen ze er zelf nooit uit gaan, helaas. Maar de laatste tijd vinden ze het wel steeds leuker!!! *\o/*

Maar nu me vraag: Ik wil graag nog een paar parkietjes kopen en hun ook zo'n goed leven geven! Maar ik wil dan graag dat ze heel veel los mogen. Het liefst de hele dag!! Maar ik weet niet of dat slim is, ik ben natuurlijk overdag niet altijd thuis, kunnen ze dan los blijven? Er zijn geen planten, spiegels of open ramen of deuren en ook maar 1 kast die helemaal tegen de muur staat, kan niks achter. Ook zijn er 6 voer plekken en 5 water drinkplekken. Maar kan ik ze wel alleen laten overdag? En ik neem aan dat snachts wel in een kooi moeten?

Hopelijk kan iemand me helpen zodat ik zit leuke ideen zo leuk mogelijk kan maken voor de parkietjes!!

gr van mij


CairnTerrier

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:05

Klinkt als een leuk idee en leukt mij dat je zo een goede kamer hebt gecreëerd voor je parkietjes. Zolang ze voldoende speelmogelijkheden hebben, geen gevaarlijke objecten in de kamer staan en de kooi met voer- en drinkgelegenheid in de buurt is, moet dat geen probleem zijn. Beter zo dan 24/7 in hun kooi zitten. Lijkt me een prima plek voor jouw parkietjes!

Hier ook een vogeltje en eigenlijk staat de hele dag de kooi open, zodat hij er zelf in en uit kan. Vliegen doet hij ook niet, maar vind het maar al te gezellig (vooral nu met thuiswerken) om rondom mijn laptop te scharrelen of af en toe naar me toe te vliegen. Zelfs als ik weg ben laat ik het kooitje vaak nog open staan, maar er gebeurd eigenlijk nooit wat.

Is het daarnaast geen mogelijkheid om parkietjes buiten te houden in een volière? Dan ben je er zeker van dat ze de hele dag kunnen vliegen en niet opgesloten zitten :)

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:10

Mijn vogels zitten ook 24-7 los in hun 'eigen' kamer. Wij gebruiken hem ook als we een keer aan tafel willen eten. Ze hebben een kooi met voer en water die altijd open staat. Ze slapen ook met zijn allen op de kooi 's nachts. Gaat helemaal goed en je zal vanzelf merken als je ze de vrijheid geeft dat het vanzelf goed komt qua stress en eten. Niets is fijner voor ze dan de hele dag lekker kunnen vliegen en ravotten.

Ik heb bij de inrichting wel met wat zaken rekening gehouden:
- Eerst laten wennen aan de ramen met de luxaflex dicht. Deze staat inmiddels altijd open, omdat ze allemaal inmiddels het raam kennen. Ze kijken ook heel graag naar buiten vanaf hun zitplekje bij het raam.
- Oppervlakken afdekken, makkelijker schoonmaken. De handdoeken over de stoelen, plastic op de kasten en kozijnen gaan gewoon in de wasmachine als ze vies zijn.
- Bij meerdere parkieten is het raadzaam een luchtreiniger aan te schaffen, voor gezondheid van jezelf en voor de vogels (verenstof).
- Lampen kiezen waar ze niet op kunnen zitten. Uit veiligheid, maar ook als je ze een keer wil vangen is het niet handig als ze er alsmaar op gaan zitten :')


Afbeelding

Afbeelding

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkieten kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 12:06

Wat leuk dat jullie zo positief zijn!! Waar hebt u u luchtreiniger vandaan?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:29

Dat van die luchtreiniger is echt een heel waardevolle tip. Ik heb ook een hele tijd parkieten gehad, en heb er helaas een allergie voor ontwikkeld. Ik heb het vermoeden dat dat met een luchtreiniger niet gebeurd was.
Bij mij konden ze het grootste deel van de dag zelf kiezen of ze in hun kooi waren of niet, die stond gewoon open. In de praktijk zaten ze er toch vaak in, of ze zaten lekker in het zonnetje in een van de speelbomen.
Tips die ik je kan geven:
* Maak ze eerst goed handtam voordat je ze die vrijheid in je huis geeft, en leer ze geluidjes of commando's aan waarbij je ze bv op je hand laat landen. Is best snel en eenvoudig aan te leren, en ontzettend handig als je ze een keer om wat voor reden dan ook moet vangen/opsluiten.
* De eerste keren los hebben wij onze ramen afge'plakt' met van dat statische spul wat het ondoorzichtig maakt. Als ze je huis niet kennen, weten ze anders niet wat glas is en heb je kans dat ze zich te pletter vliegen tegen het raam. Na een aantal keren zijn wij daarmee gestopt, en dat is altijd goed gegaan. Zitplekjes voor het raam vonden ze bij ons overigens niet leuk, was denk ik toch te onveilig voor het gevoel ofzo.
* Maak duidelijke voer- en zitplekken, en zorg dat die niet al te veel zooi in je huis maken; plankje of hangende doek eronder die je makkelijk met de stofzuiger en een sopje schoon kunt maken zijn echt heel fijn. Ze poepen nl echt heel vaak, en altijd als ze ergens gaan zitten dus maak je er niks onder dan wordt het een bende. Als je standaard in de kooi voert en bv nog een plek in huis hebt waar je iets te eten en iets te slopen ophangt, scheelt dat je een hoop zooi, poep en kapotte meubelen want het kunnen ontzettende slopers zijn. Dus biedt ze op een vaste plek bv touw aan wat uitgepluist kan worden, of ander vezelig materiaal waar ze lekker mee bezig kunnen, en je hebt meer kans dat ze de rest van je huis met rust laten :D

Ik vond het erg leuk, parkietjes in huis. Gezellige kwebbelkontjes waren het, en ik vond het ook heel leuk hoe vaak ze zelf contact kwamen maken, ondanks dat ze een heel koppeltje soortgenootjes hadden. Misschien maar goed dat ik ze nu niet meer heb, met die hele dagen Teams-overleggen. Ze zaten nl nogal graag op mijn hoofd :D
Maar serieus, ik werd chronisch verkouden, steeds benauwder, en dat bleek dus van de vogels te komen. Ondanks dat er elke dag gestofzuigd werd en er ook goed met vochtige doekjes afgenomen werd. Dus let wel op de luchtkwaliteit in je huis. Hun verenstof en huidschilfertjes kunnen voor problemen zorgen.


Nog even snel toevoegen: ik heb het over grasparkieten.
Heb ook korte tijd valkparkieten gehad maar die vond ik echt niet leuk. Die zaten echt te krijsen om te krijsen en sloopten alles wat ze voor de snavel kwam. Die zijn vrij snel verhuisd naar een vriend met voliere.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Re: Parkieten kamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 11:54

Bedankt!! nog even een vraagje, ik heb nog een kruipertje thuis. Die gaat niet met de nieuwe los maar wel zullen ze soms van het zelde voer drinken en om en om op dezelfde speeltoestelen zitten, kunnen die andere vogels ook kaal worden en niet meer kunnen vliegen?

De kruiper is trouwens 1,5 jaar en de nieuwe parkietjes zijn 0,5 jaar?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DinaxUllie, Drico, IASCrawler, JenniferU, KarinW86, Kinke, knockout1, Meliaforever, mokkaboon, Slmt9, Ubermetrics en 139 bezoekers