Eerste kat, tips en tricks gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:27

Snoeren heb ik nog nooit bij stilgestaan eigenlijk en ik heb al mn hele leven katten :P

Ook elk jaar een echte kerstboom, er sneuvelt hooguit eens een bal.

Afstraffen doen wij hier ook niet, ze doen eigenlijk nooit iets dus het is ook niet nodig.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:25

MoppieFilou schreef:
Nog een vraagje qua veiligheid, wat betreft elektriciteitssnoeren, best allemaal goed wegsteken neem ik aan? Maar stel je moet je gsm opladen, zoiets is moeilijk weg te steken natuurlijk.



Ik heb lichtjes gehaald op batterijen voor in de kerstboom. Oplaatsnoeren hier alleen op een kast waar ze niet op kunnen springen, maar die afstand verschilt wel per kat. Nu zijn ze volwassen en moet zeggen, erg brave katten :D maar hebben ook veel afleiding klimbomen uitkijk plekken tot hun beschikking in huis en tuin. Hoogste slaap uitkijk plekken zijn rond de 2 meter hoog.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 15:38

Tallie1979 schreef:
Belangrijke zaken:

- Zijn de entingen op orde?
- Gechipt?
- Hoe ga je je kat corrigeren bij stout gedrag? ( Ik zou een plantenspuit aanraden, dit werkt hier geweldig )
- Wat voor kattenbak en vulling ga je gebruiken?
- Wat voor voer?

Tuin/balkon cat proof maken ( als hij/zij al naar buiten mag )
Rekening houden met het gevaar van draai/kiep ramen


En vooral veel spelen, kroelen en plezier maken met je kat. <3

Wij corrigeren door middel van klikkertraining :')

Nee maar echt. Je kunt klikkertraining geven aan een kat. Hier werpt het ook wel zijn vruchten af. Sinds ik het doe luisteren ze stukke beter. Plantenspuit komt niet meer heel vaak van toepassing hier. Sowieso is dat bij Blacky niet nodig. Nina reageert er amper op dus het heeft bij haar geen zin. Wij gebruiken ook meestal een time out. Ze worden vooral vervelend hier als ze te veel energie hebben waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten. En dan sturen we ze meestal een kamer op waar het rustig is zodat ze even kunnen kalmeren. Vaak kun je ze er erna ook weer weghalen en zijn ze wat rustiger.
En dan een stemverheffing gebruiken werkt bij Blacky al goed :)

Oh ook nog een tip: houdt er rekening mee dat katten op de aanrecht kunnen springen. Dus of laat je spul daar niet slingeren, of zorg dat ze er niet bij komen. Want al gebruik je bijvoorbeeld de plantenspuit, ze zijn geen honden. Dat betekend dat ze her vaak wel alsnog doen als je niet thuis bent

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:01

Speeltje tip: deze dingen. Te koop bij pet's place. Die van mij is er helemaal verzot op, apporteert ermee en kan er geen genoeg van krijgen. Door die noppen stuiteren ze alle kanten op waardoor het spannend blijft.

Laatst ook op de katten van mijn ouders uitgetest, en hetzelfde effect gehad.

Afbeelding

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 16:21

LoveGlove schreef:
Oh ook nog een tip: houdt er rekening mee dat katten op de aanrecht kunnen springen. Dus of laat je spul daar niet slingeren, of zorg dat ze er niet bij komen. Want al gebruik je bijvoorbeeld de plantenspuit, ze zijn geen honden. Dat betekend dat ze her vaak wel alsnog doen als je niet thuis bent


Dit inderdaad. Zie de plantenspuit al een aantal keer voorbij komen maar besef je dat ze maar al te goed de link leggen met het feit dat jij degene bent die die spuit gebruikt. Handig om te gebruiken voor vervelend gedrag waar jij bij bent maar als je wil dat ze permanent iets niet doen/ergens niet op komen bijv. dan zul je echt naar andere oplossingen moeten kijken.

Elektriciteitssnoeren heb ik hier alleen de eerste maanden opgeborgen/uitgeplugd als ik niet direct toezicht had want als jonge kitten waren ze er verzot op. Nu zijn ze 8 maanden en interesseert het ze niet echt meer (tenzij een hangend snoer een beetje bungelt in de tocht ofzo, dat blijft verleidelijk), als je een volwassen kat gaat nemen TS dan kan het best zijn dat die dat niet meer boeiend vind, maar je kan het altijd even in de gaten houden de eerste dagen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 20:17

Even een update, als alles goed gaat hebben we binnenkort een nieuw gezinslid in huis! We zijn na die 6 maanden oude kat nog een veel betere optie tegengekomen. Een fokker met een ex-fokpoes die ze doodgraag zien maar die het echt te druk vindt tussen alle andere katten. Ze zochten daarom een rustig huisje voor haar waar ze alle aandacht krijgt. Ze heeft nog een laatste nestje gehad en wordt morgen gesteriliseerd, als het herstel dan goed verloopt spreken we af wanneer ze onze kant op komt <3

We hebben al gevraagd wat voor kattenbak en -vulling ze gewend is dus dat komt in orde, krabpaal moeten we nog even beslissen welke we nemen. Maar qua krabmogelijkheden twijfelen we hoeveel er in huis moet staan. Sowieso een krabpaal uiteraard, maar doen we een grote en nog een kleintje erbij of is eentje voldoende? Van die kartonnen dingen vonden we ook wel leuk. Wat schuilhuisjes/mandjes hier en daar. En best wat kattenkruid om de krabspullen aantrekkelijk te maken of is daar een andere manier voor?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:57

MoppieFilou schreef:
Even een update, als alles goed gaat hebben we binnenkort een nieuw gezinslid in huis! We zijn na die 6 maanden oude kat nog een veel betere optie tegengekomen. Een fokker met een ex-fokpoes die ze doodgraag zien maar die het echt te druk vindt tussen alle andere katten. Ze zochten daarom een rustig huisje voor haar waar ze alle aandacht krijgt. Ze heeft nog een laatste nestje gehad en wordt morgen gesteriliseerd, als het herstel dan goed verloopt spreken we af wanneer ze onze kant op komt <3

We hebben al gevraagd wat voor kattenbak en -vulling ze gewend is dus dat komt in orde, krabpaal moeten we nog even beslissen welke we nemen. Maar qua krabmogelijkheden twijfelen we hoeveel er in huis moet staan. Sowieso een krabpaal uiteraard, maar doen we een grote en nog een kleintje erbij of is eentje voldoende? Van die kartonnen dingen vonden we ook wel leuk. Wat schuilhuisjes/mandjes hier en daar. En best wat kattenkruid om de krabspullen aantrekkelijk te maken of is daar een andere manier voor?

Ik zelf houdt graag aan: waar wij veel komen en chillen moet een krabmogelijkheid zijn. Waarom? Anders gaat je kat al je meubels kapot krabben. Dus bij de bank en als ze op de slaapkamer komt bij het bed een. Eventueel bij stoelen, als ze een specifieke kamer of plek hebben met hun spullen daar ook een. Katten willen altijd hun geur op de dingen kwijt die wij ook gebruiken. Daarom krabben ze vaak onze meubels kapot. Eigenlijk is het voor hun een soort liefde tonen door alles te delen :')
Daarom is het vaak goed om op zo'n plekken een krabmogelijkheid te hebben zodat ze hun geur evengoed kwijt kunnen bij onze geur. En een hele grote andere aanrader: deurmatten. Bij elke voor- en achterdeur eentje. Dat is waar andere geurtjes en indringers binnen kunnen komen dus katten vinden het fijn als ze dat extra kunnen beschermen met hun geur. Dat gebeurt dus met krabben. Ramen zijn ook zo'n plekken waar katten graag krabmogelijkheden hebben. Dus dat is ook een aanrader. Kwa krabspullen kun je vaak het beste wat meer in huis halen en over het hele huis verdelen zodat ze overal hun territorium kunnen afbakenen door te krabben.

Ik zou ook even kijken of je kat een horizontale of verticale krabber is. Een krabpaal kan geweldig zijn maar werkt niet echt als je kat een horizontale krabber is. Dus neem eventueel dingen in huis waar ze horizontaal en verticaal kan krabben.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Eerste kat, tips en tricks gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 21:03

Dankjewel voor de tips! Verticaal en horizontaal had ik al rekening mee gehouden inderdaad!
Als je iets om te krabben naast de zetel zet bv, heb je dan niet het risico dat ze niet echt het onderscheid maken? Zijn er dingen waarmee je de spullen waar ze juist wel aan mogen krabben aantrekkelijker kan maken? Kattenkruid heb ik al wel wat over gelezen, werkt dat ook echt?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:39

Kattenkruid is vooral leuk om in kattenspeeltjes te stoppen. Het liefst van die mini knuffels met klittenbandsluiting.

Ik heb het wel eens in zo'n kartonnen plank gewreven maar dat leek weinig te doen. Kattenkruid werkt ook het beste als het af en toe gegeven wordt. Als het er altijd is raakt je kat er aan gewend.

Niet alle katten zijn trouwens gevoelig voor kattenkruid. Als die van jou niet reageert kan je matatabi proberen. Dat zijn stokjes van een Japanse verwant van de kiwi (Actinidia polygama of Actinidia kolomikta) die een vergelijkbaar effect hebben.

Katten hebben van nature een behoefte om te krabben. En ze vinden vanzelf hun favoriete plekjes. Je kan nog even informeren wat voor krabmateriaal deze kat gewend is.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Eerste kat, tips en tricks gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 01:15

Top, dankjewel voor de uitleg!