Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 09:34

Hoi allemaal,

Ik heb hier even een vraag. Een van onze katten begon zo'n 3 weken geleden spontaan in huis te plassen. Eerst was het een plasje, ik dacht een ongelukje, daarna volgenden er meer en werd het ook steeds vaker. Omdat we 4 katten hebben, was ik er niet meteen achter welke kat het was. Inmiddels kwamen er ook sproeiplekken bij. Dmv cameras zijn we erachter gekomen welke kat het deed. Direct urine ingeleverd en jawel, blaasontsteking en blaasgruis. Ze kreeg direct een abkuur en brokjes tegen de blaasgruis. Inmiddels de urine weer laten testen en de blaasontsteking is weg, er was nog een klein beetje gruis, maar niet zo veel. Toch blijft de kat onverminderd in huis plassen, onwillekeurig, wel vooral op zachte dingen of tegen de kozijnen aan. Ze was de afgelopen tijd wat meer prikkelbaar, maar dat kan ook door de ontsteking en gruis komen. Verder is er weinig verandert in huis, katten komen allemaal uit hetzelfde nest, kunnen altijd goed met elkaar, maar maken soms ook wel eens ruzie. We hebben 5 kattenbakken, verschillende soorten grit.

Heeft iemand tips hoe we haar weer zindelijk kunnen maken? Haar op de bak zetten en samen graven helpt niet.


sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:43

Plassen of lekken? Als er nog blaasgruis zit kunnen ze ook lekken. Ik bedoel gaat ze er echt voor staan of ligt ze en lekt ze als ze ontspannen is?

BloemBloem

Berichten: 16556
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:49

Wat enorm vervelend, ik heb het zelf ook eens aan de hand gehad met mijn
vorige sphynx kater, die heb ik gelukkig wel weer op de bak gekregen, plassen deed
hij daar ook weer netjes op, maar zijn ontlasting legde hij werkelijk overal neer, om gek van te worden.

Ik zal mijn topic eens voor je opzoeken, daar stonden ook echt heel veel tips in.


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 10:10

sorbetje schreef:
Plassen of lekken? Als er nog blaasgruis zit kunnen ze ook lekken. Ik bedoel gaat ze er echt voor staan of ligt ze en lekt ze als ze ontspannen is?


Ik denk beide, soms kan ik geen nattigheid ontdekken, maar ruikt het kussen toch naar plas. Ik denk dat ze dan lekt. Maar ze staat in de vensterbank tegen het gordijn te trappelen en sproeien en op kussens kan ze ook gewoon gaan zitten met der staart recht omhoog. Soms een klein beetje, soms echt veel. Ze slaapt in de nacht nu alleen in een slaapkamer met haar eigen kattenbak, speeltjes en krabpaal. Zo kan ze haar eigen brokjes eten (hebben een kat met voedselallergie, dus die krijgt speciaal voer, waar de rest ook van mee eet) en is haar kattenbak dichtbij. Vorige week kwam ik binnen, had ze de kamer onder gesproeid, over een kussen, over de muur, de vloer, etc. Heel ongecontroleerd. Dus dat gebeurd ook nog wel eens.

BloemBloem schreef:
Wat enorm vervelend, ik heb het zelf ook eens aan de hand gehad met mijn
vorige sphynx kater, die heb ik gelukkig wel weer op de bak gekregen, plassen deed
hij daar ook weer netjes op, maar zijn ontlasting legde hij werkelijk overal neer, om gek van te worden.

Ik zal mijn topic eens voor je opzoeken, daar stonden ook echt heel veel tips in.


Aah super, dankjewel. Ik ga het allemaal even goed doorlezen! Heel lastig inderdaad. Ontlasting lijkt me ook echt een ramp, al moet ik zeggen dat ik nooit alle urine plekjes in 1x vind. Als ik schoonmaak, kom ik toch weer andere plekken tegen ineens.

De kat is nog maar anderhalf. Ze hebben een slechte start gehad, moeder overleden, met de hand groot gebracht. Maar verder doen ze het zo goed, dus dat in huis plassen is echt een verrassing voor mij ineens.

BloemBloem

Berichten: 16556
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:13

Plassen in huis is ook echt een hel, en let op he, niet schoonmaken met chloor! Daar
zijn ze juist dol op :) Het beste wat ik kan aanraden is biotex ( die neemt echt alle ionen op ) en groene vloeibare zeep.

Wij hadden hier op een gegeven ook overal puppy traingsmatjes liggen :) ten einde
raad was ik.

Heb hem nooit meer op de bak gekregen qua ontlasting, helaas is hij afgelopen 1 mei overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:19

Er zit wel een groot verschil tussen echt sproeien en onzindelijk zijn. Sproeien is een teken van dominantie (territorium afzetten) of stress. Wij hadden een kat die dat deed (kater) en dat stonk echt zo verschrikkelijk. Zijn gewone behoeften gingen keurig op de bak maar hij had een enorme behoefte om zijn territorium te blijven markeren. Dit ontstaat eigenlijk altijd vanuit stress! Bijvoorbeeld door teveel katten in huis of andere sproeiende katten buiten - behoefte om je plek eigen te maken is altijd een vorm van stress.

https://www.dierendokters.com/katten/zi ... it-in-huis
https://www.licg.nl/katten/sproeigedrag ... ij-katten/


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:39

is ze gesteriliseerd?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 12:09

Het was even stil, want het ging even een paar dagen beter. Hele huis geschrobt, overal matjes neergelegd, alles wat wasbaar was heb ik gewassen en extra homeopatische druppels gegeven voor blaasgruis, ga meerdere keren per dag met ze naar de bak, samen graven. Snachts heb ik haar apart van de rest, zodat ze geen ruzie kunnen maken en ze daardoor gaat plassen.

Maar helaas. Gisteren besloot ze ineens op de krabpaal te plassen, waren echt een paar druppels. Ze komt nooit op dat ding, dus ik was er ook meteen bij. Ik dacht, een ongelukje. Vandaag is het weer helemaal mis. Op de overloop geplast en in de gang naast de voordeur, tegen de muur.

Aanschouw:
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 12:12

Als ze zo plast, is het geen "normaal" plassen, maar sproeien, mogelijk doordat ze bijv. buiten een kat heeft gezien of er een andere reden is om haar territorium af te bakenen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 16:03

siskeh schreef:
Als ze zo plast, is het geen "normaal" plassen, maar sproeien, mogelijk doordat ze bijv. buiten een kat heeft gezien of er een andere reden is om haar territorium af te bakenen.


Kan dat zomaar ineens opkomen? Ze heeft dit nog nooit gedaan en kan me ook niet bedenken dat er iets verandert is de afgelopen tijd. Dezelfde katten in de buurt ook.

Kan dat niet meer van blaasontsteking of blaasgruis komen, is dat alleen mogelijk bij territoriaal gedrag?

Haloooww123
Berichten: 146
Geregistreerd: 27-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:42

Helaas doet mijn kat Lola (ook een poes dus) dit ook in huis. Ook bij haar is dit probleem 'plotseling' ontstaan afgelopen mei. Wij hadden toen 3 katten, Lola en haar twee broertjes. Er was niks veranderd in huis, dus de oorzaak is waarschijnlijk stress door haar twee broertjes. Die hebben vaak de pik op haar, waardoor Lola hard wegrent en haar broertjes er als spelletje achteraan rennen.

Wij hebben al een gedragstherapeut in huis gehaald, maar het probleem is niet 123 op te lossen. Het verhaal is nog wel wat langer dan dat ik nu type, maar dit is wel de essentie. Helaas heeft Lola toevallig gister weer in huis gesproeid, het gaat met vallen en opstaan...

Lola had ook blaasontsteking, maar dat kan dus ontstaan door stress. Ze krijgt ook speciaal dieetvoer sinds de diagnose. Op aanraden van de therapeut krijgt Lola nu dagelijks Zylkene (supplement, te koop bij bijvoorbeeld Zooplus). Dat zorgt ervoor dat ze wat minder gestrest is. Van de dierenarts mag dit oneindig kan gebruikt worden, dus misschien is dat iets wat je kan proberen (moet wel minimaal 2 weken gegeven worden om enig resultaat te kunnen zien).

Heel veel succes met het uitpluizen van dit probleem! Heel vaak is sproeien goed op te lossen, maar het kost wel veel tijd en geduld.

Iris, Sjaakie, Snoopy, Laila en Vince <3

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:34

Yaffie schreef:
siskeh schreef:
Als ze zo plast, is het geen "normaal" plassen, maar sproeien, mogelijk doordat ze bijv. buiten een kat heeft gezien of er een andere reden is om haar territorium af te bakenen.


Kan dat zomaar ineens opkomen? Ze heeft dit nog nooit gedaan en kan me ook niet bedenken dat er iets verandert is de afgelopen tijd. Dezelfde katten in de buurt ook.

Kan dat niet meer van blaasontsteking of blaasgruis komen, is dat alleen mogelijk bij territoriaal gedrag?


Ik ben geen "kenner"/ Therapeut.
Volgens mij is stress/dominantie wel een zeer grote factor.
Ik dacht dat de kat 1,5 was? Dus qua volwassen worden ook nog in ontwikkeling (beetje pubertijd zegmaar) en dat icm met 3 andere katten in huis kan ik me voorstellen dat dit een probleem oplevert.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 21:50

Heb je al opnieuw contact gehad met dierenarts?

Onze nieuwe kat had ook blaasgruis en dat duurde wel 3-4 weken voordat het nieuwe voer echt werkte. Tot die tijd hebben we ook pijnstillers gegeven.
Want hij associeerde de kattenbak met pijn.
Dat was wel heel duidelijk want hij hield alles zo lang mogelijk op en deed het uiteindelijk in huis.

Nadat we de pijnstillers hadden, hebben we hem s nachts in de (geleende) bench + kattenbak gezet en overdag bij aandrang ook in de bench (we werkten thuis dus veel toezicht).
Dit ging in een week of 3 steeds iets beter. Nu doet hij het altijd netjes op de kattenbak.

Jouw situatie klinkt wel echt anders.

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Kat weer zindelijk maken na blaasontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 17:42

Jongere katten hebben zelden blaasontsteking. Vaak komt het voort uit stress.
Blaasgruis kan nog wel, als dat nog niet helemaal weg is dan zou het nog kunnen spelen, doorgaan met voer in dat geval. Echter in vaakste gevallen zien we dit soort klachten bij stress, dat kan van andere katten in huis tot veranderingen. Familie banden kennen ze niet, dus dat is een hele, hele lastige. Soms willen Feliway verdampers en speciaal voer en volgens mij heb je nog van alles nog wel is helpen. Soms moet je de hele situatie echt veranderen helaas.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, lauret, M_aris, Nina1999, wietsipietsi, YandexBot en 37 bezoekers