Kat met stress, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 11:38

Beste bokkers,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar vanwege stress bij mijn 5 jaar oude kat. Ik kocht hem als kitten, dus hij is praktisch zijn hele leven bij mij. Het is een Pers en altijd een binnenkat geweest, met toegang tot de tuin. Hij houdt er echter wel van om te ontsnappen en omdat hij dan op de tuinstoelen van de buren gaat plassen, mag hij van ons nu niet meer naar buiten. We hebben geprobeerd de tuin goed af te sluiten, maar meneer vindt altijd weer een mogelijkheid om weg te komen. Nu zit hij dus noodgedwongen binnen en dat levert hem stress op. Daarbij komt ook dat hij ons zoontje van 2 niet zo leuk vindt en daardoor heeft hij sinds september vorig jaar terugkerende blaasontstekingen. Ik heb hier al meerdere onderzoeken naar laten doen bij de dierenarts en telkens is de conclusie weer: last van stress. Hij krijgt speciaal voer om de blaas en stress rustig te houden, maar dat werkt naar mijn idee niet geweldig.

Afgelopen maart hebben we hem daarom voor het eerst op een verkoopsite aangeboden om te kijken voor een ander geschikt huis. Er kwamen enorm veel reacties, maar puntje bij paaltje kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Afgelopen zomer hebben we hem toen nog een keer aangeboden en er zijn ook mensen komen kijken, maar het idee dat hij weg zou gaan deed mij opnieuw zoveel pijn en verdriet dat we het toen weer niet gedaan hebben. Maar de stress blijft en mijn schuldgevoel daarover ook.

Ik weet nu gewoon niet meer zo goed wat we moeten doen. En daarbij nog een dilemma, we hebben nog een kat, een bijna 9 jaar oude Sibeer, die nergens last van heeft. De katten zijn vriendjes en ik zou ze het liefst samen houden of samen wegdoen, maar eigenlijk vind ik het voor de Sibeer ook sneu om hem weg te doen omwille van de Pers... Mijn man doet ze het liefst samen weg, omdat hij anders bang is dat de Sibeer ook ongelukkig wordt als de Pers weg is. Ik weet nu dus even niet zo goed wat we moeten doen. Dit speelt nu al meer dan een jaar en het vreet erg aan mij. Misschien zijn er hier mensen met tips of ervaringen met het houden of wegdoen van een kat met stress. Ik zou niet willen dat hij bij een ander huis ook nog steeds stress houdt of juist vanwege het verhuizen extra veel stress krijgt. Wie kan mij adviseren?

Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal!

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:51

Ik zou toch proberen de tuin aan te pakken. En is er een plek waar de kat kan zijn waar het kind niet mag komen?
Wat je ook kan doen is een paar hoge plekken aan de muur maken waar je kat rustig kan liggen zonder dat je kind erbij kan. Ik zou ook een kattengedragdeskundige aanraden.

En als je dat niet werkt / niet mogelijk is zou is ze beiden samen herplaatsen. Vind dit wel erg zielig dat hij steeds zoveel stress heeft.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:53

Je kan je tuin toch gewoon echt goed afrasteren? Ik heb dit in mijn vorige huis met mijn katten ook gedaan. Het kost wel even wat, maar dat werkte echt goed. Je hebt speciale isolatoren om met stroomdraden marters ergens buiten te houden, en laat die nou perfect werken om katten ergens BINNEN te houden.

In een hoek op je schutting/ muur monteren, vier draden stroomdraad er op afwisselend in plus en min, stroomapparaat speciaal voor huisdieren en klaar. Zorg wel dat je een draad hebt die op iedere millimeter goed geleid, dus niet zo'n mix van metaal en plastic. Dan kan je kat weer gewoon naar buiten om je zoontje te ontvluchten.

https://www.agrishop.nl/isolator-voor-p ... toren.html

https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... iders.html

En binnenshuis zou ik wat plekken maken waar je kat echt even kan vluchten voor je kind en de drukte: hoge planken, kasten waar hij op kan, plekken waar je kind bij uit de buurt blijft.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:54

Kun je geen ren bouwen in de tuin? En de katten lekker buiten laten? Eventueel savonds als de kleine naar bed is binnen halen ofzo? Of een goed nachthok maken dat ze gewoon buiten kunnen blijven?

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:28

Ik zou ook werk maken van de tuin, evt. met behulp van een bedrijf. Er zijn meerdere bedrijven die je tuin catproof kunnen maken. Kost wat maar dan heb je ook wat. En misschien kan een Feliway daarnaast nog wat ondersteunen?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:41

Heb je cranberry tabletten al geprobeerd? Gewoon de menselijke variant, werkt als een tierelier bij katten met blaasgruis

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:51

Nakijken of hij geen last van blaas/nierproblemen heeft... en verder:


Als hij ongelukkig is door niet meer de tuin in kunnen zou ik daar wat aan doen.
Elke tuin is kat proof te maken, dat weet ik door mijn zeer atletische sphynxen en OKH's.
Als voorbeeld:
Cookie kan vanaf de grond in 1 keer op de bovenkant van een 2meter hoge deur springen zonder wankelen en Heidie kon op zijn kop aan het dak klimmen op zoek naar een duif die ze daar had gezien :')

Wanneer je gaas schuin naar binnen laat lopen, wordt klimmen al lastig (minimaal een meter).
Met een stroomdraadje er op zal het na een paar keer proberen echt niet leuk zijn.

Je hebt ook speciale halsbanden met een sensor systeem die hetzelfde effect hebben als het schrikdraad. Maar dat is wel een vrij prijzig systeem.
Of inderdaad het bouwen van een ren, wanneer je tuin te groot of je afrastering te onhandig is.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:57

Hier ook 1 poes die nogal stress-gevoelig is. Daardoor vooral plassen op de hondenbedden en deurmat. Ondanks dat de katten hier vrij naar buiten kunnen (wij wonen landelijk) én er kattenbakken in huis staan. De hondenbedden heb ik vervangen voor een versie met gladde skye-achtige hoes, dat hielp, maar het plassen op de deurmat ging door. Ook zij had blaasontstekingen/blaasgruis door die stress. Via de DA speciaal urinewegenvoer geprobeerd van Royal Canin. Dit viel niet zo in de smaak helaas.

Toen heb ik online een zak Hill's™ Prescription Diet™ c/d™ Feline Urinary Stress gekocht. Vanaf de dag dat ik dat voer, is poes veel relaxter en is het plassen over. Er zit iets kalmerends in dat voer - en nee, ik heb geen aandelen :D - dat bij mijn poes echt is aangeslagen.

Ik weet niet wat jij nu voert, maar misschien het proberen waard. De kipversie (light) gaat hier nogal altijd met smaak naar binnen, zalm daarentegen werd slecht gegeten. Overigens eten al mijn katten dit voer nu, omdat het ondoenlijk is om ze apart te voeren.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 13:17

Neem een goede gedragsdeskundige in de arm! Ik heb dit soort problemen ook gehad, maar dan met sproeien in huis. Er is toen een gedragsdeskundige bij ons geweest die onze situatie heeft bekeken en heeft veel waardevolle tips gegeven.

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 13:31

Wegdoen zou ook mijn laatste optie zijn. Ik zou denk ik een flinke ren bouwen in de tuin, misschien eentje die je zelf ook als zitplaats kunt gebruiken, zodat het meer een 'serre' is dan een hok. De katten kunnen dan samen in de ren en als het nodig is kun je de Siberische kat apart af en toe buiten laten. Maar misschien hoeft dat helemaal niet. Ik zou ze niet scheiden, en een ander huis zoeken geeft waarschijnlijk alleen maar meer problemen voor jouw kat.

Ik heb drie katten, waarvan twee met blaasproblemen en dat verergert bij stress. Wij hebben last van agressieve en opdringerige buurkatten, die er altijd weer in slagen om binnen te komen als je even niet oplet (bijvoorbeeld als er een pakje wordt gebracht) en die plassen en het voer mijn mijn katten opeten. Word er af en toe gestoord van, maar goed, 't zijn katten, niks aan te doen.

Ik heb gemerkt dat veilige plekken (vlak bij mij en mijn werkplek (ik werk thuis)), speciaal voer, een drinkfonteintje en als het toch opspeelt een paar dagen metacam (advies van de DA) en dan weer afbouwen, toch best goed werkt.

Je zou Feliway kunnen proberen, maar het werkt niet voor elke kat. Een van mijn katten vind het kennelijk zo vies ruiken dat hij uit de buurt blijft (ook al stond zijn lievelingsmandje daar), eentje wordt er wat kalmer van en eentje lijkt het niets uit te maken.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

pmarena

Berichten: 48038
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 13:37

Ik zou ook gaan voor optie 1: het verminderen van stress.

Dus (deel van) tuin goed cat-proof maken.
Hoge ligplekken in rustigere hoekjes van het huis waar ze het kind kunnen ontlopen.
En katten toestaan om naar uithoek van het huis te gaan (bij voorkeur andere verdieping) waar kleine niet of nauwelijks komt en ze overdag lekker kunnen relaxen.

paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 13:38


Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 13:44

Tuin catproof maken is echt stap 1. Elke tuin is af te sluiten. Desnoods een net over de hele tuin heen, niet mooi maar werkt wel. (Je kunt ook een kattenren maar die moet dan wel groot genoeg zijn).Daarnaast echt plekken gaan maken voor de katten zelf. Hoge plekken aan de muur, genoeg krabpalen. Een eigen kamer als daar plek voor is.

Je kind niet op plekken laten komen die voor de katten zijn. Net als dat je kinderen niet in de hondenmand laat liggen.
Verder kun je voor de stress kijken naar feliway, speciaal voer, relaxende speeltjes etc.

En neem een katten gedragsdeskundige in de arm.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 14:44

Bedankt voor zoveel reacties al!

Ik probeer even overal op te reageren:

- ik voer hem inderdaad Hill's™ Prescription Diet™ c/d™ Feline Urinary Stress, maar ik merk nog weinig verschil (dit op aanraden van de DA na de laatste blaasontsteking, ik denk nu een maand geleden).

- tuin afzetten met stroom gaat erg moeilijk worden. Onze tuin bestaat uit een grote vlonder met een metalen frame eronder, dus geen idee waar ik de grondpin in moet steken. Daarbij wonen wij aan een sloot en hebben we een laag hek geplaatst aan de slootkant zodat onze zoon niet in het water kan vallen, maar dit hekje kan onze kat heel makkelijk overheen springen richting de buren. Dit afsluiten met stroom gaat niet, omdat onze zoon en de kinderen van de buren daar heel makkelijk bij kunnen en ik wil de buren niet opzadelen met risico op een schok voor hun kinderen vanwege onze kat.

- een kattenren is een idee, daar kan ik wel naar kijken.

- binnen kan hij op verschillende plekjes liggen (krabpalen of op de hoge boekenkast van 230 cm hoog, dus daar komt onze zoon niet bij). Al ligt hij dan nog het liefst op de grond of onder de tafel of zo.

- ik zal eens kijken naar cranberrypillen en die anti-stress stokjes.

Ik heb nu net weer wat Feliway gesprayed, was even vergeten dat ik nog een flesje had liggen. Onze zoon is vandaag niet thuis, maar alsnog zie ik stressmomenten bij de kat, hij blijft dan heen en weer lopen van raam naar raam en miauwen. Hij gaat ook wel gewoon rustig liggen slapen, maar heeft af en toe van die momenten.

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:59


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:57

Grondpin heb je niet bij ieder stroomapparaat nodig, in ieder geval niet bij het plus-min systeem. Dan is je aarde namelijk een van de draden.

Om een stroomschok te krijgen moet je aarde maken. Denk aan: paard staat op de grond, maakt aarde, komt tegen de stroomdraad en krijgt dus een schok. Vogel gaat op de stroomdraad zitten, maakt geen aarde, krijgt geen schok.

Het euvel met klimmende katten is dat die vaak klimmen op een object wat niet altijd goed aarde maakt (droge schutting, plantenhaag). Een enkel stroomdraadje doet dan niks. Dubbele draad (stroom en aarde) dicht bij elkaar zorgt dat er altijd een schok gegeven wordt, omdat je via de draad aarde maakt.

Afbeelding
(Van Agrishop, uitleg volgens mij ook in eerdere link)

Maar ik snap ook wel dat je niet wil dat je zoontje er met zijn vingers aan komt :) al denk ik dat ie het dan ook wel snel afleert := optie zou zijn om het hek daar hoger te maken, of inderdaad een ren maken waar de katten zelfstandig in kunnen vanuit binnen.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 16:09

Snadrem, dankje voor de uitleg! Ik heb 0 ervaring met stroomdraad aanleggen. Maar idd, ook al zal mijn zoontje snel genoeg leren dat hij er vanaf moet blijven, vind ik het alsnog niet zo'n prettige optie. Vooral omdat de buurkinderen er dus ook bij kunnen komen...

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 16:11

Kun je van je lage hekje een hoog hek maken met een afzetting er bovenop?

Afbeelding


Afbeelding


Ik heb dit rondom en hij komt er echt niet uit.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 16:12

Iepoetjuh schreef:
Snadrem, dankje voor de uitleg! Ik heb 0 ervaring met stroomdraad aanleggen. Maar idd, ook al zal mijn zoontje snel genoeg leren dat hij er vanaf moet blijven, vind ik het alsnog niet zo'n prettige optie. Vooral omdat de buurkinderen er dus ook bij kunnen komen...

Haha nee ik denk niet dat dat goed doet voor je status in de buurt :') Ik heb alleen een keer de buurman per ongeluk een opdonder gegeven toen ie over de schutting probeerde te klimmen om iets uit de tuin te pakken wat er in was gewaaid :D

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-21 17:04

Haha oeps :+

Goof, dat ziet er goed uit! Ik heb nu aan één kant van de tuin aan de schutting ook van die plantenhangers met katten-net er overheen, alleen dit vind ik toch wel erg slap. Ik ga denk ook maar kippengaas halen en daar even mee knutselen dit weekend. Hopelijk hebben we dan een iets betere oplossing en blijft hij ook bij het lage hekje wel binnen. Dank je voor het delen :)

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 17:14

Graag gedaan. Ik hield mijn hart vast, want deze kat is erg handig en een lastpak ( :+ ), maar hij komt er echt met geen mogelijkheid overheen. Ik ben er blij mee en het ziet er gelukkig niet lelijk of storend uit.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat met stress, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 17:51

Naast de genoemde optie van kattenren/tuin katproof wat klinkt als een goed plan.
Zit er misschien een homeopaat of acupuncturist (of natuurgeneeskundige) voor dieren in de buurt? Ook dit kan in mijn ogen een goede aanvulling zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:04

Iepoetjuh schreef:
Haha oeps :+

Goof, dat ziet er goed uit! Ik heb nu aan één kant van de tuin aan de schutting ook van die plantenhangers met katten-net er overheen, alleen dit vind ik toch wel erg slap. Ik ga denk ook maar kippengaas halen en daar even mee knutselen dit weekend. Hopelijk hebben we dan een iets betere oplossing en blijft hij ook bij het lage hekje wel binnen. Dank je voor het delen :)


Ik zou even op de Facebook pagina kijken die ik heb gedeeld. Daar worden ook goede materialen aangeraden en manieren om dit te bevestigen. Kippengaas klimmen veel katten alsnog overheen, je kunt beter mollengaas of katten net gebruiken

Evelyne79

Berichten: 3991
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:43

Kijk eens voor catfence van petsafe.
Dat is een draad die je in de grond kunt doen of tegen je schutting kunt spannen, via het bandje wat de kat om heeft werkt dan de draad. dus op de draad zelf staat geen stroom

weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet!
Paardrijden > De edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:10

Evelyne79 schreef:
Kijk eens voor catfence van petsafe.
Dat is een draad die je in de grond kunt doen of tegen je schutting kunt spannen, via het bandje wat de kat om heeft werkt dan de draad. dus op de draad zelf staat geen stroom


Mijn ervaring is dat ontsnappers er snel doorheen leren lopen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lindidorst, mvdende, tanec_meisje en 98 bezoekers