Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:16

Ik zou bij je poedel idd - net als dat velen dat bij kortharen ook overwegen - eens te kijken wat een jasje doet. Lijken mij duidelijk tekenen dat de hond het idd koud heeft. Ze hebben immers net zo goed geen echt dikke ondervacht, dus het is heel logisch en begrijpelijk dat ze het koud krijgen, zeker als ze nog recent bij de trimmer is geweest :j Goed dat het je idd opvalt, want hier kun je an zich wel goed op inspelen nu.

Pomppa is idd een erg goed merk qua ontwerp en kwaliteit en speelt enorm goed in op 'bewegingsvrijheid' zodat de hond in principe alles kan doen qua bewegen en het niet belemmert.

Maar ook zou je eens naar deze van NonStop kunnen kijken
https://www.rundog.nl/non-stop-pro-warm-jacket.html

Ook een super fijn merk wat alles ontwikkeld met honden die actief zijn/sporten in het achterhoofd. Fijne pasvormen ook en goede kwaliteit spullen :)

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:20

Mijn bejaarde 13 jarige staffie is een echte koukleum, maar met dit weer zeker buiten echt wel een stuk actiever. Springt als een raar hertje door het gras heen _O-

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:24

Ja dat frisser zijn is denk ik echt een manier voor hunzelf om zich warm te krijgen en houden.

Maar als je idd een hond hebt die dat een groot deel van de wandeling dan zo doet, onrustiger wordt ervan, en wandelingen heeft waar je even gewoon rustiger loopt/minder actief bent, kan een jas wel gewoon veel fijner zijn om ze op constante temperatuur te houden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:56

Ik merk eigenlijk alleen het omgekeerde; als ik mijn hond werk bij "warm" weer (IJsland, warm is een erg relatief begrip, alles over 15°) dan moet ik erg opppassen dat hij niet oververhit, bordercollies "in the zone" passen niet op zichzelf.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 14:08

Kuggur schreef:
Ik merk eigenlijk alleen het omgekeerde; als ik mijn hond werk bij "warm" weer (IJsland, warm is een erg relatief begrip, alles over 15°) dan moet ik erg opppassen dat hij niet oververhit, bordercollies "in the zone" passen niet op zichzelf.



Dat kan ik me voorstellen Kugger, ik kan mij altijd vreselijk ergeren aan mensen met balletjes-gekke honden die dan die hond bij 30 graden de bal 100 keer uit het water laten halen. Ja, hij vindt het zo leuk 8)7 .

Vanmorgen bij de dierenwinkel een paar Hurtta jassen gepast, maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik neig eigenlijk meer naar de Jumpa Pomppa maar die hadden ze daar niet. Weet iemand hoe die vallen?

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:23

Mijn cocker is ook een echte koukleum. Met dit weer heeft ze met lange wandelingen haar jumppa pomppa aan en deze draagt ze ook tijdens het trainen. Bij stilstaan is dit echter nu al niet voldoende dus ze heeft ook een aantal warmere jassen van pomppa en back on track.
Wanneer het in de winter echt heel koud is, heeft ze ook binnen de jumppa aan.

Je merkt bij haar echt dat ze zich niet prettig voelt als ze het koud heeft..


Wat betreft pasvorm zou ik er een paar bestellen en gewoon even passen/langshouden. In mijn ervaring kun je nog zo goed meten maar verschilt het per type/merk of hij past of niet.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 15:13

Ik heb haar goed opgemeten en een besteld. Bij de Hurrta zat tussen 2 modellen zelfs maatverschil, ik hoop dat het hierbij meevalt. Ik hoop dat dit een geschikte oplossing is en er kan altijd nog een regenjas overheen

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:28

Hier ook een koukleum. Binnen draagt hij 's nachts (ik slaap met het raam open) nu al z'n JumppaPomppa en een dekentje, omdat hij het duidelijk koud heeft. Buiten wisselt nog, ik houd ongeveer 5 graden aan als grens, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Mijn ervaring met de JumppaPomppa is best positief. Ik vind wel dat de trui te ver naar achteren kruipt. Nu is het materiaal heel flexibel, dus erg beperkend is het niet, maar ik vind het wel een beetje jammer. Maar goed, daar kan Pomppa verder niet zo veel aan doen, dat komt denk ik vooral door het materiaal in combinatie met de kortharige vacht van mijn hond.
Misschien weet iemand nog een trui van wat (net zo comfortabel maar) gladder materiaal?

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 17:51

Nou de jas is al binnen en past goed, ik vind het wel wat onhandig aan en uit trekken, maar misschien is dat wennen. Heb haar er net mee uitgelaten, ze beweegt er goed in. Ze was vandaag erg onrustig en heeft veel geschud, geen idee of dat komt omdat ze aan het jasje moet wennen... We gaan het uitproberen!Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:16

Hier ook koningspoedels, inderdaad hoe langer de vacht hoe rustiger ze zich houden, ze zullen het dan vast sneller warm hebben denk ik. Als ze bij de trimster vandaan komen zijn ze een stuk actiever, zeker in de herfst-winter. Ze zullen het denk ik wel prettig vinden om gek te kunnen racen zonder het direct te warm te krijgen of ze doen het om juist lekker op temperatuur te blijven. Ik merk niet dat ze het echt koud hebben tijdens het wandelen als ze net geschoren zijn, je moet natuurlijk niet lang stil gaan staan buiten maar gewoon lekker door wandelen. Alleen onze alleroudsten kregen een jasje aan, omdat ze vaak dan minder haar op de rug hebben. Nu hebben we 2 jonge stuiterballen, 16 maanden en 9 maanden en het enige jasje wat zij aan krijgen is de badjas als ze gewassen zijn of helemaal nat geregend.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 18:21

meggiemeg schreef:
Hier ook koningspoedels, inderdaad hoe langer de vacht hoe rustiger ze zich houden, ze zullen het dan vast sneller warm hebben denk ik. Als ze bij de trimster vandaan komen zijn ze een stuk actiever, zeker in de herfst-winter. Ze zullen het denk ik wel prettig vinden om gek te kunnen racen zonder het direct te warm te krijgen of ze doen het om juist lekker op temperatuur te blijven. Ik merk niet dat ze het echt koud hebben tijdens het wandelen als ze net geschoren zijn, je moet natuurlijk niet lang stil gaan staan buiten maar gewoon lekker door wandelen. Alleen onze alleroudsten kregen een jasje aan, omdat ze vaak dan minder haar op de rug hebben. Nu hebben we 2 jonge stuiterballen, 16 maanden en 9 maanden en het enige jasje wat zij aan krijgen is de badjas als ze gewassen zijn of helemaal nat geregend.


Lekker rennen vind ik prima en stilstaan doe ik nauwelijks. Het is de onrust in de hond die me opvalt, waarvan ik denk dat het misschien komt doordat ze het koud heeft, maar kan evengoed ook door iets anders komen... Het is alleen wel opvallend dat ze eigenlijk alleen in de winter zo fris is. Het is dan ook uitproberen of het effect heeft.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:38

Onze keeshond is ook helemaal blij met dit weer. Weer helemaal hyperactief dus. Met de sneeuw gaat hij nog een stapje verder. Zomer is zijn seizoen niet.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 19:47

Seltje schreef:
Onze keeshond is ook helemaal blij met dit weer. Weer helemaal hyperactief dus. Met de sneeuw gaat hij nog een stapje verder. Zomer is zijn seizoen niet.



Met dat type hond kan ik het me voorstellen inderdaad :D
Mijn hond is op een onprettige manier onrustig, ziet alles, schrikt snel, trekken aan de lijn, wat ze normaal niet doet. Thuis is ze heel rustig, ze slaapt ook goed. Ik train met haar (detectie) dus qua werkbehoefte zit ik volgens mij ook goed. Verder is er niks veranderd dus ik hoop dat het aan de kou ligt en we weer ontspannen kunnen wandelen.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:01

Anna79 schreef:
meggiemeg schreef:
Hier ook koningspoedels, inderdaad hoe langer de vacht hoe rustiger ze zich houden, ze zullen het dan vast sneller warm hebben denk ik. Als ze bij de trimster vandaan komen zijn ze een stuk actiever, zeker in de herfst-winter. Ze zullen het denk ik wel prettig vinden om gek te kunnen racen zonder het direct te warm te krijgen of ze doen het om juist lekker op temperatuur te blijven. Ik merk niet dat ze het echt koud hebben tijdens het wandelen als ze net geschoren zijn, je moet natuurlijk niet lang stil gaan staan buiten maar gewoon lekker door wandelen. Alleen onze alleroudsten kregen een jasje aan, omdat ze vaak dan minder haar op de rug hebben. Nu hebben we 2 jonge stuiterballen, 16 maanden en 9 maanden en het enige jasje wat zij aan krijgen is de badjas als ze gewassen zijn of helemaal nat geregend.


Lekker rennen vind ik prima en stilstaan doe ik nauwelijks. Het is de onrust in de hond die me opvalt, waarvan ik denk dat het misschien komt doordat ze het koud heeft, maar kan evengoed ook door iets anders komen... Het is alleen wel opvallend dat ze eigenlijk alleen in de winter zo fris is. Het is dan ook uitproberen of het effect heeft.

Je kunt het zeker proberen, ben benieuwd of het het gewenste resultaat heeft!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:07

Ik herken het eerlijk gezegd niet.

Bij paarden niet en bij de honden niet. Meestal veranderen de mensen iets, waar de dieren waarschijnlijk op reageren. Minder buiten, minder bewegen etc.

We hebben nu 2 kleinere, kortharige honden, broer en zus. Zus zat zaterdag te rillen en heeft een dekje op gekregen en speelde toen weer.
De half jaar oude pup is een border collie.

We hebben zowel kort als langharige honden gehad en ik had vroeger thuis poedels.

Deze honden hier lopen overdag meerdere keren lang buiten met me bij de paarden. Ze rennen en doen net zoals anders. De teef houdt alleen niet zo van regen, maar duikt wel de poeltjes in.

Ook de teef weer, zoekt wel een lekker plekje om te liggen binnen en als ze het wat koud heeft staat ze een paar keer op en zoekt een beter plekje, wil tegen je aan etc, maar is prima.

Zolang ze rennen en gek doen is het rima. Maar we hebben voor beiden wel waterdichte jasjes, fleece "badjasjes" na nat worden en een dekje voor warmte. Maar die gaan echt niet standaard op.

Binnen slapen ze vooral.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hond fris met kouder weer, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:32

Ik herken het juist wel heel erg van de paarden. Ik reed er vroeger één die in de zomer kuikenmak en aan de luie kant was. Maar in de winter zaten daar echt een paar extra versnellingen op en kon ook wel flink bokken. De paarden liepen de hele dag buiten dus daar geen verschil in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:35

Anna79 schreef:
Ik herken het juist wel heel erg van de paarden. Ik reed er vroeger één die in de zomer kuikenmak en aan de luie kant was. Maar in de winter zaten daar echt een paar extra versnellingen op en kon ook wel flink bokken. De paarden liepen de hele dag buiten dus daar geen verschil in.


Mijn ruin deed dat vroeger ook wel. Maar stond 's winters meer op stal tegenover zelfde voer. En als je het eenmaal in je hoofd hebt, dan is het ook zo.

Het enige waar mn ene merrie wat op reageert is bijv als het waait, maar ze staan altijd 24/7 buiten en wennen ook snel aan alles.
Ze steken hier bijv al wat vuurwerk af en zijn we altijd blij om. Kan alles weer een beetje wennen.

Wat ik wel zie is dat de paarden tussendoor juist meer rust nemen. Waar ze bij mooi weer veel in beweging zijn.
Honden net zo. Willen graag mee naar binnen en slapen dan meer.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:39

black_kelpie schreef:
Ik heb net een Bucas Therapy gekocht voor mijn 10-jarige slanke hond. Vrij lange rug en een redelijk diepe borstkas. Ik vind de pasvorm erg mooi :j

[ [url=m/7bphyS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg ik wil ook een kelpie! Ik vind ze zo leuk!

Mijn Mechelaar van 2.5 is ook lekker fris bij koud weer!

Ik ben heel blij met zijn fluo jasje van Weatherbeeta, iets duurder maar de pasvorm is perfect en zeker tijdens het lopen (als ik fiets :+ )