Vlooien, ik weet het even niet meer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 11:45

Hoi,

In de zomervakantie heeft mijn kat vlooien gekregen. Ik ontvlooi hem regelmatig met frontline combo, een pipet. Ik heb daarna ook zo'n vlooienband gekocht van seresto en een omgevingsspuit. Vorige week ben ik op vakantie geweest en heb ik flink gespoten. Maar ik kom maar niet van de vlooien af. Ik zie ze zelf niet, maar mijn kat blijft af en toe krabben en ik ben poepjes tegengekomen.
Ik spray regelmatig en ga 3 dagen daarna stofzuigen. In de zak zit een stuk vlooienband. Dekens waar hij op ligt gaan in de kookwas en droger.
Eerdere vlooien kreeg ik altijd zo weg, maar nu red ik het niet. Wat kan ik nog meer doen?

Is het al lente?


horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:50

Vlooien zitten echt in je huis dus heel grondig stofzuigen elke dag en de omgevingsspray gebruiken. Ontworm je kat ook goed.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

nafkedemi

Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:52

ik zou sowieso een ander middel bij de dierenarts halen. deze werken vaak beter als frontline.

Cookie2222

Berichten: 843
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:52

De frontline (en andere middelen van de dierenspeciaalzaak) is veel resistentie tegen vanuit de vlooien. Het best is om de kat eens goed te ontvlooien met de middel van de dierenarts, zoals comfortis. De rest idd zoals je nu doet goed reinigen

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:53

Pak een ander product voor op je kat dan Frontline, ervaring leert dat deze gewoon minder lekker werken, pak eens een pipet stronghold bijvoorbeeld.
Als je de hele omgeving goed houdt, maar ze hebben het prima naar hun zin op de kat zelf, blijf je bezig met sprayen.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:55

Het zal even duren voordat je van alle vlooien af bent, de eitjes die in ruste waren in huis zijn na je vakantie uitgekomen doordat het eerst stil was en nu door de trillingen en verwarmen in huis komen deze uit. Wellicht kan je kijken naar een middel waar de vlo steriel van worden, dan komen in elk geval de eitjes niet meer uit.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:59

Op zoek gaan naar alle verborgen hoekjes waar er nog eitjes kunnen zitten.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:16

Wij hebben ooit ook last van vlooien gehad en heeft een half jaar geduurd voor ik ze weg had. Exil voor omgeving en voor op de kat werkte bij ons het beste toen. Wel aardig wat bussen nodig gehad.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:20

Het enige wat bij mij hielp was wachten tot het winter werd, dan verdwenen de vlooien. In theorie kunnen ze gewoon blijven leven in een verwarmd huis, maar in de praktijk was ik ze kwijt.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:24

Ergens komen de nieuwe vlooien vandaan, een gladde kale vloer is niet de oorzaak.

Vaak zijn dikke kleden, matten, deurmatten de oorzaak. Bij bv dikke kleden in de woonkamer is het raadzaam om ook de onderkant in te sprayen. Vlooienlarven houden van donkere plaatsen waar je niet stofzuigt. Achter banken, tafels, kasten etc.

Frontline/fipronil werkt prima en is nog steeds een van de meest gebruikte producten. Het middel werkt niet zo snel als de nieuwere werkzame stoffen maar de werking is prima en resistentie is er vrijwel niet.

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:29

De poppen van vlooien kunnen minimaal een jaar overleven in huis en reageren niet op gif, deze zou je wel kunnen bestrijden met een spuitbus die een mechanische werking heeft.
Een stukje vlooienband in de stofzuigerzak heeft helaas geen nut meer, de werking is veranderd sinds vroeger.

Met vlooien is het echt de lange adem, ga maar uit van minimaal een jaar. Alles blijven behandelen (dier+omgeving+evt auto), zo min mogelijk dweilen en eventueel een anticonceptie inzetten om te zorgen dat er geen nieuwe poppen bij komen, want deze zijn het grootste probleem.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-21 12:29

Bedankt al voor de tips.

We hebben ook een kleed op de grond en ik heb meerdere kleedjes liggen waar de kat op slaapt. Die was ik wel goed uit.

Iemand een tip voor een krachtig vlooienmiddel waardoor ik er snel af ben? Ik ben nu bijna geneigd om het huis in de fik te steken :=

Is het al lente?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:31

maitestar23 schreef:
De poppen van vlooien kunnen minimaal een jaar overleven in huis en reageren niet op gif, deze zou je wel kunnen bestrijden met een spuitbus die een mechanische werking heeft.
Een stukje vlooienband in de stofzuigerzak heeft helaas geen nut meer, de werking is veranderd sinds vroeger.

Met vlooien is het echt de lange adem, ga maar uit van minimaal een jaar. Alles blijven behandelen (dier+omgeving+evt auto), zo min mogelijk dweilen en eventueel een anticonceptie inzetten om te zorgen dat er geen nieuwe poppen bij komen, want deze zijn het grootste probleem.


Beaphar anticonceptie voor de kat is een goed werkend product en zorgt voor steriele vlooien. Helaas gaat het product uit de handel dus het is op weinig plaatsen nog te koop. We hebben zelf nog een 30 verpakkingen en dan is het over en uit.

Hoe kom je erbij dat een vlooienband een andere werking heeft dan vroeger?

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:32

Storm schreef:
Bedankt al voor de tips.

We hebben ook een kleed op de grond en ik heb meerdere kleedjes liggen waar de kat op slaapt. Die was ik wel goed uit.

Iemand een tip voor een krachtig vlooienmiddel waardoor ik er snel af ben? Ik ben nu bijna geneigd om het huis in de fik te steken :=


Snel gaat gewoon echt niet lukken, sorry. Hou vooral in gedachten dat vlooien het meeste in de omgeving zitten en alleen op de kat komen om te eten. Dus omgeving behandelen is het echt belangrijkste wat er is.
Zelf hebben wij hier de Sectolin Vlo&Mijt Omgevingsspray, deze werkt 9 weken lang en tegen alle stadia van de vlo.

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:34

robert45 schreef:
Beaphar anticonceptie voor de kat is een goed werkend product en zorgt voor steriele vlooien. Helaas gaat het product uit de handel dus het is op weinig plaatsen nog te koop. We hebben zelf nog een 30 verpakkingen en dan is het over en uit.

Hoe kom je erbij dat een vlooienband een andere werking heeft dan vroeger?


Vroeger moest je ze een keertje strak trekken en dan zag je de poeder er van af vliegen. De meesten hebben nu allemaal de werking zoals Seresto, geven geleidelijk dus het middel af aan de huid. In de stofzuigerzak gaat het daar dus niks doen.
Je zou daar wel een pufje omgevingsspray in kunnen doen.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:34

Alles wat hier niet gewassen kan worden, word ingesprayd met azijn en met de stoomreiniger behandeld. Dat gebeurd hier zonder vlooien ook regelmatig. Voor het geval dat.
Als we vlooien hebben gebruiken we advantage.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:36

Storm schreef:
Bedankt al voor de tips.

We hebben ook een kleed op de grond en ik heb meerdere kleedjes liggen waar de kat op slaapt. Die was ik wel goed uit.

Iemand een tip voor een krachtig vlooienmiddel waardoor ik er snel af ben? Ik ben nu bijna geneigd om het huis in de fik te steken :=


Je zou ticster kunnen proberen dit werkt 24 weken.

Spray ook de onderkant van je kleed maar in.

Geen kleine kinderen onder de 4 jaar in huis?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:39

maitestar23 schreef:
robert45 schreef:
Beaphar anticonceptie voor de kat is een goed werkend product en zorgt voor steriele vlooien. Helaas gaat het product uit de handel dus het is op weinig plaatsen nog te koop. We hebben zelf nog een 30 verpakkingen en dan is het over en uit.

Hoe kom je erbij dat een vlooienband een andere werking heeft dan vroeger?


Vroeger moest je ze een keertje strak trekken en dan zag je de poeder er van af vliegen. De meesten hebben nu allemaal de werking zoals Seresto, geven geleidelijk dus het middel af aan de huid. In de stofzuigerzak gaat het daar dus niks doen.
Je zou daar wel een pufje omgevingsspray in kunnen doen.


De goedkope vlooienbanden zoals beaphar die heeft zijn gewoon van het ouderwetse diazinon. Dit bestaat al 50 jaar.

Er is maar een band zoals de seresto en dat is seresto. Verder zijn er geen banden op de markt met dezelfde werkzame stoffen.

Sprayen in een stofzuigerzak zou ik zelf niet doen. Je blaast dit zo de lucht in.

Beter is om de zak een nacht in de vriezer te stoppen of te vervangen.

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:27

Stronghold, Vectra felis. 2 middelen die gegarandeerd werken. En gooi die frontline combo in de kliko.
Wel erg in hebben dat je ook je kat ontwormt! Vlooien hangen samen met lintwormen. En dat er minimaal 3 weken tussen behandelen van je kat moet zitten.

lor1_1984

Berichten: 12010
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:38

Ik liet mijn kat toentertijd bij de dierenarts injecteren met een vlooien-anticonceptiemiddel.
Ben de naam alleen ff kwijt, maar moest elke 5 maanden herhaald worden.
Dat naast een vlooienmiddel en het huis behandelen (en dan ook echt ieder hoekje en gaatje) hielp uiteindelijk om vd vlooien af te komen.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:50

Storm schreef:
Bedankt al voor de tips.

We hebben ook een kleed op de grond en ik heb meerdere kleedjes liggen waar de kat op slaapt. Die was ik wel goed uit.

Iemand een tip voor een krachtig vlooienmiddel waardoor ik er snel af ben? Ik ben nu bijna geneigd om het huis in de fik te steken :=



Ik kreeg van mijn dierenarts destijds Comfortis. Met 10 minuten zag ik de vlooien gewoon dood van de kat vallen. De dagen daarna liep de kat door het hele huis elke keer de vlooien op te ruimen, ze beten haar en vielen daarna gelijk dood neer. Top spul :D

thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:14

Je hebt al heel veel tips gehad, kom ik er nog met eentje: Bravecto ( dit is voor honden en kent zijn gelijke niet ). Dit is in tabletvorm. Voor katten is er Bravecta: een pipetje. Als ik het goed heb is het gelijk voor de kat een anti-wormdnmiddel.
Vraag eens bij je dierenarts.

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vlooien, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet zo secuur doe als de rest. Mijn katten komen niet buiten maar hadden laatst toch vlooien. Ik heb een midden bij de dierenarts gehaald, alle kleedjes gewassen en gestofzogen. Daarna de katten gekamd elke dag tot ik niks meer zag en dat was het. Katten krijgen binnenkort een tweede pipet

Ik gebruik nexgard combo want dat ontwormd meteen ook

Tooske

Berichten: 6546
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:49

truus1957 schreef:
Je hebt al heel veel tips gehad, kom ik er nog met eentje: Bravecto ( dit is voor honden en kent zijn gelijke niet ). Dit is in tabletvorm. Voor katten is er Bravecta: een pipetje. Als ik het goed heb is het gelijk voor de kat een anti-wormdnmiddel.
Vraag eens bij je dierenarts.


Voor de kat heet het ook Bravecto hoor. Bravecto plus is ook met ontworming maar, zonder lintworm daar heb je dus met vlooien niks aan.

Indi_Vito

Berichten: 2739
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:59

Tipje van mij, hier net een vlooienplaag achter de rug

Als eerste Vlo-kill + vlooienanticonceptie. hierdoor vallen de levende vlooien die bijten direct dood en kunnen de vlooien die niet dood gaan niet meer voortplanten.

Hier achterna een pipet van bolfo gold - Advantage of (stonghold -> dierenarts)

Huis iedere dag stofzuigen en dweilen vlooieneitjes komen sneller uit bij warme en vochtige ruimte en dit wil je graag want dan zijn ze sneller uitgeroeid. vlooien zijn lichtschuw dus verstoppen zich op donkere plekken, onder kasten, plinten enzz.

koop de Fleegard omgevingspray van bolfo, let op dat het de fleegard is deze werkt heel goed! wel opletten dat je deze niet weg dweilt.

Ohja en niet te vergeten alles wat gewassen kan worden wassen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 39 bezoekers