Shih Tzu baasjes verzamelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 09:46

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar ervaringen met de Shih Tzu. Vorig jaar hadden wij nog 4 honden. Door overlijdens inmiddels nog maar 1. Nu is onze hond 7 jaar dus hopelijk gaat hij nog jaren mee, maar helaas ook de ervaring dat het binnen een week over kan zijn op 3 en 5 jarige leeftijd. De hond die we nu nog hebben blaft echt als een bezetene als we andere honden zien, dit is ook op geen enkele manier te stoppen, vandaar onze keuze om het bij deze hond te houden tot hij overlijdt. Verder is het voor mij handig als de hond niet verhaard. Ik heb namelijk zwarte werkkleding en de hond mag op de bank :+ ook vind ik het fijn als de hond zijdezacht haar heeft. Met deze 2 punten kwam ik uit op de Shih Tzu. Nu ben ik dus alvast opzoek naar ervaringen. Ik wil tzt een hondje met een stamboom en eventueel ook shows gaan lopen , maar ben hier helemaal nieuw in. Dus alle info is welkom, van erfelijke factoren tot goede fokkers tot vacht verzorging tot opvoeding. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:04

De Shih tzu valt onder de kortsnuiten, met bijbehorende ademhalingsproblemen (boas) en oogproblemen. Daarnaast is het een oosters ras, met bijbehorende oosters karakter. Dat wijkt sterk af van westerse rassen en moet je maar net liggen.

Havanezers voldoen ook aan je eisen, maar hebben een westers karakter en een gezondere bouw.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 10:24

Hier 3 shih tzu's (erfenis van dit jaar overleden moeder) maar hier toch echt geen ademhalings problemen hoor :n
Ze hebben inmiddels de leeftijden 9, 12 en 14 jaar.
2 van de 3 blaffen regelmatig maar niet met uitlaten, dit deden ze bij mijn moeder wel extreem, de jongste is sowieso de blaf niet mee geleverd :+
Toch is het zeker niet zo dat een shih tzu niet verhaard.
Qua karakter vind ik het leuke hondjes :j
De choco heeft wel een bijzonder karakter maar dat hebben alle choco's die ik ken.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 10:55

Mizora schreef:
De Shih tzu valt onder de kortsnuiten, met bijbehorende ademhalingsproblemen (boas) en oogproblemen. Daarnaast is het een oosters ras, met bijbehorende oosters karakter. Dat wijkt sterk af van westerse rassen en moet je maar net liggen.

Havanezers voldoen ook aan je eisen, maar hebben een westers karakter en een gezondere bouw.


Kun je me uitleggen wat je bedoeld met Oosters karakter en Westers karakter? Wat zijn de verschillen daarin?

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 10:58

moyra schreef:
Hier 3 shih tzu's (erfenis van dit jaar overleden moeder) maar hier toch echt geen ademhalings problemen hoor :n
Ze hebben inmiddels de leeftijden 9, 12 en 14 jaar.
2 van de 3 blaffen regelmatig maar niet met uitlaten, dit deden ze bij mijn moeder wel extreem, de jongste is sowieso de blaf niet mee geleverd :+
Toch is het zeker niet zo dat een shih tzu niet verhaard.
Qua karakter vind ik het leuke hondjes :j
De choco heeft wel een bijzonder karakter maar dat hebben alle choco's die ik ken.


Verharen die van jou wel? Af en toe een haar vind ik niet zo erg, maar bij de hond die we nu hebben zit de hele bank eronder als hij in z'n rui periode is en dan kan ik met m'n zwarte kleding dus niet op de bank zitten omdat ik dan onder de haren zit.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:20

Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een shih tzu. Een lief en aanhankelijk beessie, komt graag bij je liggen. Hield onwijs van spelen. Is helaas ooit eens in een waas van gek doen van het balkon gesprongen. Hierdoor heeft t beestje dus rugproblemen.
Slaat wel altijd aan bij de deurbel. En likt…likt altijd aan iedereen. Echt…daar word ik helemaal gek van. Tis ook niet af te leren, dat is nog erger.
Verder wel een heel leuk beestje, geen ademhalingsproblemen ook. Verharen valt inderdaad mee. Maar als t tegen zit heb je wel een varken dat van modderpoelen houdt ;)

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:26

Waarom kies je dan niet voor een ( toy ) poedel? Die verharen sowieso niet ( moeten wel getrimd worden, dat hoeft uiteraard niet in het typische poedelkapsel. Dat had onze poedel ook niet )
Ze hebben ook een heel aaibare vacht.

Ze zijn heel slim en goed op te voeden is mijn ervaring.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 11:29

Dieselpaard schreef:
Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een shih tzu. Een lief en aanhankelijk beessie, komt graag bij je liggen. Hield onwijs van spelen. Is helaas ooit eens in een waas van gek doen van het balkon gesprongen. Hierdoor heeft t beestje dus rugproblemen.
Slaat wel altijd aan bij de deurbel. En likt…likt altijd aan iedereen. Echt…daar word ik helemaal gek van. Tis ook niet af te leren, dat is nog erger.
Verder wel een heel leuk beestje, geen ademhalingsproblemen ook. Verharen valt inderdaad mee. Maar als t tegen zit heb je wel een varken dat van modderpoelen houdt ;)


Aanslaan bij deurbel is geen probleem. Het is een hond en die is gemaakt om te waken. Modderpoel is ook geen probleem.
De belangrijkste punten voor mij zijn echt;
Overal mee naar toe kunnen nemen. Met andere honden kunnen (of ze kunnen negeren) minimaal verharen, alleen kunnen zijn en een heerlijke zachte vacht.


Ineke2 schreef:
Waarom kies je dan niet voor een ( toy ) poedel? Die verharen sowieso niet ( moeten wel getrimd worden, dat hoeft uiteraard niet in het typische poedelkapsel. Dat had onze poedel ook niet )
Ze hebben ook een heel aaibare vacht.

Ze zijn heel slim en goed op te voeden is mijn ervaring.


Daar heb ik over nagedacht idd, maar Shih tzu trekt mij meer kwa uiterlijk. Vroeger zelf (of nou ja, mijn moeder toen ik nog thuis woonde) een middenslag poedel gehad.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:35

Overal mee naar toe kunnen nemen, andere honden negeren. Dat is echt opvoeden.

Vele kleine hondjes zijn zo vreselijk irritant, echt door gebrek aan goede opvoeding.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:40

Mizora schreef:
De Shih tzu valt onder de kortsnuiten, met bijbehorende ademhalingsproblemen (boas) en oogproblemen. Daarnaast is het een oosters ras, met bijbehorende oosters karakter. Dat wijkt sterk af van westerse rassen en moet je maar net liggen.

Havanezers voldoen ook aan je eisen, maar hebben een westers karakter en een gezondere bouw.

Je weet ze wel te presenteren he :+


Ik ken ze als uiterst enthousiast en vriendelijk. Beetje ADHD blij, maar verder. Vacht heeft wel veel onderhoud nodig of je moet hem om de periode gewoon kaal hebben.



Dieselpaard schreef:
Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een shih tzu. Een lief en aanhankelijk beessie, komt graag bij je liggen. Hield onwijs van spelen. Is helaas ooit eens in een waas van gek doen van het balkon gesprongen. Hierdoor heeft t beestje dus rugproblemen.
Slaat wel altijd aan bij de deurbel. En likt…likt altijd aan iedereen. Echt…daar word ik helemaal gek van. Tis ook niet af te leren, dat is nog erger.
Verder wel een heel leuk beestje, geen ademhalingsproblemen ook. Verharen valt inderdaad mee. Maar als t tegen zit heb je wel een varken dat van modderpoelen houdt ;)

Dit herken ik ook heel erg. Dat likken :')



Overigens TS wat versta je onder kan goed alleen zijn? Hoeveel uur ga je weg? Onze gaat naar de hondenopvang

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:42

Ik zou zelf niet een hond nemen met een platte snuit. Alleen al niet omdat je dit soort praktijken dan steunt. Heb je wel eens gekeken naar een dwergpoedel? Die verharen ook niet.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:50

Door de gezondheidsproblemen zou ik niet voor een shih tzu gaan. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Boomer en die verharen ook niet. Of mijn moeder heeft een maltezer, die verhaart ook niet en hebben geen korte snuit

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:55

Amber_anne schreef:
Door de gezondheidsproblemen zou ik niet voor een shih tzu gaan. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Boomer en die verharen ook niet. Of mijn moeder heeft een maltezer, die verhaart ook niet en hebben geen korte snuit

Een boomer daar zit vaak Shih Tzu in en/of Lhasa Apso dus alsnog kortsnuiten.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 11:57

MarlindeRooz schreef:
Amber_anne schreef:
Door de gezondheidsproblemen zou ik niet voor een shih tzu gaan. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Boomer en die verharen ook niet. Of mijn moeder heeft een maltezer, die verhaart ook niet en hebben geen korte snuit

Een boomer daar zit vaak Shih Tzu in en/of Lhasa Apso dus alsnog kortsnuiten.


Klopt maar boomers zelf hebben geen korte snuiten door de kruising. Als ts graag een shih tzu wilt kan ze beter voor een kruising gaan

Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:27

Hier in het bezit van 2 shihs en ik zou eigenlijk nooit meer een ander ras willen :D hier heel erg gefocust op mij en volgen overal.
Zeer vriendelijke hondjes naar mens en dier kwa luisteren doen ze dit heel netjes maar kunnen ook heel goed hun oortjes even verstopt hebben zitten :=
Kwa verharen helemaal niks ze gaan hier om de 8 weken naar de kapper
Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:32

Hier een Shih Tzu eigenaar en ondanks dat ik knettergek met hem ben komt er hierna geen meer.
Zodra het 20°c of warmer is of wanneer de zon hard schijnt/het buiten benauwd weer is kan hij niet meer uitgelaten omdat hij voor het eind vd straat zo ongeveer instort. -O-
Komt door de korte snuit icm de pootlengte; hij krijgt de warmte vd bestrating tegen zijn buik waardoor hij niet meer afkoelt.
Daarnaast zijn ze vrij gevoelig voor rugklachten, oogproblemen, gebitsproblemen etc.
Ze verharen niet, maar hebben redelijk wat vacht onderhoud nodig.
Dat kun je zelf doen of uitbesteden aan een trimsalon, maar ook dan zul je moeten kammen omdat je hem anders op extraextra kort terug krijgt. :+

Het karakter is... anders dan de gemiddelde hond.
Het moet je liggen, wil je een hond die bij wijze van spreken in de houding springt bij een vingerknip zoek dan alsjeblieft verder.
Ben je zelf wat relaxter en bereid om binnen bepaalde kaders de ruimte te geven om de hond te laten bedenken of hij dat commando opvolgt of toch nog even blijft snuffelen dan kom je heel ver met ze.
Die van mij heeft het ook nodig om de clown uit te mogen hangen, gehoorzamheidscursussen vond hij helemaal niet leuk maar samen dingen ontdekken of gewoon gezellig mee op visite, naar het tuincentrum etc vindt hij geweldig zolang hij er maar bij mag zijn.
Ze zijn overigens ook ontzettend goed in manipuleren, als ze iets heel graag willen en je zegt dat het niet mag zetten ze grote zielige puppy ogen op en gaan zitten kreunen/zeuren etc. :')

Nogmaals; ik vind het karakter heerlijk, voor het ideale mag het een tikkeltje minder eigenwijs.
Maar de gezondheid doet me afhaken, deze mag nog 10+ jaar meegaan wat mij betreft (hij is nu bijna 5 jaar) maar hierna komt er echt geen kortsnuit meer.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 12:36

Ik heb een Shih tzu teefje, inmiddels 11 jaar oud.
Super makkelijk en altijd vrolijk hondje, wel goed opgevoed! Opvoeding was niet moeilijk.
Verhaart niet, moet wel naar trimsalon 1x per 2 maanden. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik herken het karakter dat hierboven beschreven wordt overigens helemaal niet. Mijn hondje luistert erg goed!

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 13:24

Super leuk al die verschillende ervaringen en meningen. Andere rassen ben ik niet naar opzoek dus hoeven voor mij ook niet ter overweging aangeboden worden.

dandy123
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: didam

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:34

Ik heb er ook ,zei dat ik nooit een klein hondje wou .
Maar het is kwa karakter echt een hele lieve hond ,luisterd goed blaft zo goed als niet ,heel sociaal

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 13:55

idylle schreef:
Super leuk al die verschillende ervaringen en meningen. Andere rassen ben ik niet naar opzoek dus hoeven voor mij ook niet ter overweging aangeboden worden.


Ik denk dat je dan je keuze hebt gemaakt. Ondanks dat het welzijn bij deze honden te wensen laat

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:14

Wij hebben thuis 2 Shih-Tzu’s. Helaas is met allebei wat aan de hand.

Chewie is een reu en heeft een navelbreukje, dit kan natuurlijk meer rassen overkomen. Gelukkig heeft hij er geen last van. Ook heeft hij moeite met diepte zien. Traplopen kan hij niet en op donkere ondergronden (zwarte tegels, matten etc). Als hij er op loopt krijgt hij een soort van error en dan durft hij niet verder. Opzich is het verder een heel leuk hondje en heeft hij veel karakter. Het is echt een allemansvriend, ligt graag voor de kachel en houd van spelen. In de regen wilt hij niet wandelen. Dan blijft hij koppig staan tot je hem weer binnen zet. :+

BB-8 (Bibi) is een teefje en heeft cerengomelie. (Dit is hoe je het uitspreekt ik kan even de juiste spelling niet vinden) Het betekend dat haar hoofd te klein is voor de hersenen. Hierdoor krijgt ze hoofdpijn en aanvallen. Het is te behandelen maar ze moet ervoor voor de rest van haar leven 3x per dag tabletten slikken. We hebben dit ook aan de fokker aangegeven en door deze afwijking doet de fokker nu niet meer met de ouders van Bibi en Chewie fokken. Verder is ze echt een dame qua karakter. Als t een paard was dan was ze een echte vosmerrie :Y) Ze kan wel eens wat truttig uit de hoek komen en is best een schijterd als er mensen aankomen die ze niet kent. Andere honden vind ze ook doodeng maar dan wel een grote mond opzetten. Bibi is echt een knuffeltante, wil altijd op schoot of op bed bij je voeten liggen. Ze is ook veel leniger als Chewie, kan makkelijk trap lopen en springt echt als een kat via de bank zo hup op de vensterbank.

Mijn ouders hebben ze zo’n 5 jaar geleden aangeschaft als puppy. Met veel trainen kun je ze wel africhten maar ze zijn echt eigenwijs. Met alles wat we met Bibi hebben meegemaakt willen we allemaal thuis geen kortsnuitige hondjes meer. Tenzij ze uit het asiel komen. De fokker heeft het goed opgelost maar we zouden het fokken van deze hondjes niet meer willen steunen als er geen grote veranderingen komen in het rasbeleid waardoor er gezondere dieren moeten worden gefokt. (Grotere hoofdjes, minder korte snuit etc.)

Hier nog een foto. Chewie is de chocolade shih-tzu en BB is bruin gemêleerd. Ze hebben allebei een centenbak en we moeten iedere dag tanden poetsen om gebitsproblemen te voorkomen. Dit is ook echt een raskwaal.
Afbeelding

Het zijn wel echt schatjes en we zouden niet meer zonder ze kunnen! Mocht je nog meer vragen hebben dan kun je ook een pb sturen!

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 14:41

MarlindeRooz schreef:
Amber_anne schreef:
Door de gezondheidsproblemen zou ik niet voor een shih tzu gaan. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld een Boomer en die verharen ook niet. Of mijn moeder heeft een maltezer, die verhaart ook niet en hebben geen korte snuit

Een boomer daar zit vaak Shih Tzu in en/of Lhasa Apso dus alsnog kortsnuiten.


Mijn ouders hebben een lhasa apso x cairn terrier en die heeft echt geen korte snuit. Want zij/wij willen absoluut geen kort snuit.

Afbeelding

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 09:56

Ik ben nu bezig met het doorlezen van de rasstandaard enzo , nu zie ik dat ze in 2020 hebben besloten dat de snuit wat langer moet zijn, dus dat is goed. Mochten er hier fokkers zijn die ook meelopen met shows dan kom ik graag in contact via pb.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 10:19

idylle schreef:
Ik ben nu bezig met het doorlezen van de rasstandaard enzo , nu zie ik dat ze in 2020 hebben besloten dat de snuit wat langer moet zijn, dus dat is goed. Mochten er hier fokkers zijn die ook meelopen met shows dan kom ik graag in contact via pb.

Ik was nog erg benieuwd hoelang de hond alleen moet zijn ?

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 10:37

Elin_ schreef:
idylle schreef:
Ik ben nu bezig met het doorlezen van de rasstandaard enzo , nu zie ik dat ze in 2020 hebben besloten dat de snuit wat langer moet zijn, dus dat is goed. Mochten er hier fokkers zijn die ook meelopen met shows dan kom ik graag in contact via pb.

Ik was nog erg benieuwd hoelang de hond alleen moet zijn ?


Is jou vraag noodzakelijk om mij aansluitend meer informatie over het ras te kunnen geven, of om te kunnen zeggen dat ik (na gelang hij alleen zou zijn) wel of niet aan een hond moet beginnen? Het maakt in principe ook niet uit. Ik wil gewoon dat hij een paar uurtjes alleen kan zijn, of dit nu wel of niet noodzakelijk is.