Een hamster nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fotolijstje

Berichten: 2707
Geregistreerd: 17-09-21

Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 13:04

Ik wil graag een dwerghamster, alleen wat moet ik nou allemaal hebben als in een goede hok wil?
Ik ben niet de rijkste dus een super groot hok kan niet want die zijn altijd vrij duur.
Ik heb gehoord dat een hamster ook in een zon opberg box kan, raad je dit aan?
En hoeveel tijd/geld kost een hamster meestal (:

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:06

Koop een aquarium voor niet al teveel geld op marktplaats (wel lekker ruim) en start aan hamsterscaping.
https://www.hamsterscaping.nl/

Dieren kopen om het kopen, maar geen ruimte bieden die ze nodig hebben, kan natuurlijk niet.. maar er zijn wel mooie budgetoplossingne. Ik heb ook iemand gezien die van zijn ikea-kallax kast een fantastisch hok had gebouwd met meerdere lagen. Die kan je ook voor weinig geld van marktplaats trekken.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:15

Ik heb ook een Ikea vitrine kast gebruikt. Mijn Napoleon heeft nu een enorm hok
Voor de andere 2 heb ik een Kallax omgebouwd. 3 vakjes voor de een en de andere heeft 4 vakken van de Kallax kast in gebruik.

fotolijstje

Berichten: 2707
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 13:17

Celiien schreef:
Koop een aquarium voor niet al teveel geld op marktplaats (wel lekker ruim) en start aan hamsterscaping.
https://www.hamsterscaping.nl/


Ik was al aan het rond kijken daarop maar tot nu toe geen goede gevonden :(

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:18

Als je t echt goedkoop wil doen kun je een Ikea Samla 130L bak kopen.

Ik heb zelf een terrarium van gerbilshopqueenies.nl

Een dikke laag bodembedekking is een must want ze houden van graven en gangen maken.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:22

Wodamen schreef:
Ik heb ook een Ikea vitrine kast gebruikt. Mijn Napoleon heeft nu een enorm hok
Voor de andere 2 heb ik een Kallax omgebouwd. 3 vakjes voor de een en de andere heeft 4 vakken van de Kallax kast in gebruik.


Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet. Heb je een foto?

fotolijstje

Berichten: 2707
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 13:31

Iris82 schreef:
Als je t echt goedkoop wil doen kun je een Ikea Samla 130L bak kopen.

Ik heb zelf een terrarium van gerbilshopqueenies.nl

Een dikke laag bodembedekking is een must want ze houden van graven en gangen maken.

Wat voor bodem bedekking is goed dan? Ik zie meerdere keuzes, en zon zandbadje moeten ze toch ook?

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:41

fotolijstje schreef:
Ik wil graag een dwerghamster, alleen wat moet ik nou allemaal hebben als in een goede hok wil?
Ik ben niet de rijkste dus een super groot hok kan niet want die zijn altijd vrij duur.
Ik heb gehoord dat een hamster ook in een zon opberg box kan, raad je dit aan?
En hoeveel tijd/geld kost een hamster meestal (:


Een goed hok is ruim, geen traliekooi, veel bodembedekking en schuilplekken.

Houdt rekening met de terugkomende kosten, zoals bodembedekking, voer etc. Ik ben per zak bodembedekking 10tje kwijt en voer paar euro's denk ik. Aanschaf van je verblijf etc kan wel wat kosten...

Indd een oud aquarium of een vitrinekast van IKEA ombouwen: staan filmpjes op YouTube.

Ik gebruik zelf cotton clean. Dit is 100% stofvrij (heel belangrijk!), Absorbeert fijn en ze kunnen er fijn in graven. Verder kost het mij niet veel tijd, maar ik hou alles bij. Mijn hok is altijd schoon, ik houd goed bij wat hij eet/drinkt en heeft elke dag vers water.

Verder mocht je zo ver zijn tot kopen: koop aub niet bij een dierenwinkel. Dit is broodfok en zijn vaak niet tam. Kijk liever bij juiste fokkers, daar krijg je ook de juiste informatie mee! :)

Oh en nog een tip: https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/?g ... 9EQAvD_BwE

Hier heb je hele leuke producten! Voor ook hamsterscaping :)

fotolijstje

Berichten: 2707
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 13:49

Ik heb op marktplaats een hamster gezien met een te kleine kooi, geen mogelijkheid om te graven, en eigenlijk wil ik die wel een beter huisje geven. Is voor nu een opberg box met ruimte om te graven prima? (en eten/drinken etc)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:54

hamsters kunnen bizar hoog springen XD.
als de opbergbox voor nu meer ruimte biedt dan de kooi, dan is dat alleen maar een verbetering, kan je op het gemakje uitkijken naar een huisvesting die perfect is .

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:57

Dat klinkt als al een hele verbetering voor 't beestje, mits je bak hoog genoeg is. Anders kun je 'm binnenkort achter je koelkast vandaan proberen te vissen :D

Ik heb zelf wel eens een hok in een wandmeubel gemaakt. Gewoon een groot vak (eigenlijk bedoeld voor een TV) genomen, daar zelf een glazen bak in gekit, en daar de hamster in, in een dikke laag van verschillende bodems. Soms maakte hij een gang en hol tegen de voorste ruit aan, en dan zag ik de gang of z'n nestje vanaf de bank. Erg leuk. Als je een grote (plexi-)glazen of plastic bak hebt, kun je het verder zo dol maken als je zelf wilt voor je beestje.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:25

Er zijn al veel goede tips gegeven.
Je kan op https://hamsterscaping.info/ alles vinden iver Hamsterscaping en dit raad ik je ten zeerste aan om door te nemen!
Je zou de Samla kunnen gebruiken om het diertje op te vangen. Die kan je met wat gaas ventilatie geven.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:39


fotolijstje

Berichten: 2707
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 17:28

Ik ga hem helaas niet redden :( ik wil graag goed voorbereid zijn en dat is nu helaas niet zo

DeEenhoorn
Berichten: 2936
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:49

Wij hebben op zijn maximaal 7 hamsters gehad, allemaal in passende, goed ingerichte hokken. Op dit moment hebben we er nog 3 over.
Hokken hebben we gecreëerd van aquariums, terrariums en een vitrinekast. Alle dwerghamsters hebben minimaal 80 cm breedte nodig qua hok als ik het goed zeg en zoals hierboven ook al gezegd word: een goede grote laag bodembedekking! Geen zaagsel of stro gebruiken ivm de onmogelijkheid tot graven en omdat het veel te stoffig is. Cotton spul is wel heel goed! Ekoo verkoopt daar pakken van.
Een zandbakje vinden verreweg de meeste hamsters erg fijn, en natuurlijk een voerbakje en drinkfles. Daarnaast een paar schuilplekken. Al onze hamsters hebben ook een looprad, wel een kiezen die groot genoeg is! En soms is het ook leuk om je hok wat op te vullen met speelgoed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt voor als je gaat voor een dwerghamster!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een hamster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:44

Ik gebruik geen voerbakje. Ik strooi het voer over de bodembedekking zodat ze nog extra gemotiveerd wordt om natuurlijk gedrag te vertonen.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:23

Ik zie nu een hamster voor me die 24/7 buiten zit in een paddock paradise met onbeperkt ruwvoer en een schuilstal gemaakt van een holle kokosnoot. En dan in de winter geschoren met een shetlanderdeken er overheen.

Sorry, die kon ik echt niet laten. :+

Maar zonder dollen ik weet niet veel van hamsters. Maar als terugkerende kosten voor bodembedekking een probleem kunnen zijn, is het dan niet mogelijk om een hoog hok met een klein vloeroppervlak te nemen? (40×40 cm en meer dan een meter hoog.) En dan met stokken, kokosnoten en dergelijken een soort jungle-jim op te tuigen? Veel ruimte om gek te doen en weinig bodembedekking.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:33

axel_1997 schreef:
Ik zie nu een hamster voor me die 24/7 buiten zit in een paddock paradise met onbeperkt ruwvoer en een schuilstal gemaakt van een holle kokosnoot. En dan in de winter geschoren met een shetlanderdeken er overheen.

Sorry, die kon ik echt niet laten. :+

Maar zonder dollen ik weet niet veel van hamsters. Maar als terugkerende kosten voor bodembedekking een probleem kunnen zijn, is het dan niet mogelijk om een hoog hok met een klein vloeroppervlak te nemen? (40×40 cm en meer dan een meter hoog.) En dan met stokken, kokosnoten en dergelijken een soort jungle-jim op te tuigen? Veel ruimte om gek te doen en weinig bodembedekking.


Hamster zien geen diepte. Dus de hoogte in gaan is enigzins gevaarlijk -O-

Opzich kosten ze weinig aan bodembedekking. Met een goede dikke laag doen ze hier heel lang. Af en toe kleine plekjes eruit halen.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:44

Hoogte ingaan is indd niks voor hamsters. Er is veel te vinden op internet Ts. Ik heb nu 11 jaar hamsters en heb ook fouten gemaakt.
Tralies is simpelweg gewoon niks. Opbergdozen ook niet. Zorg voor een glazen kast, dat is het beste, hier heb ik er één van 1.80 bij 50 cm. Nou weet ik dat ik snel overdrijf, maar voor mij is dit het minimale.
Voor jou zou je kunnen kijken naar een aquarium\kast van 1.20 bij 50-80 cm.
Hamsterscaping is hardstikke leuk, verschillende ondergronden en hoogtes, kijk daar eens naar. Zand is inderdaad eigenlijk een basisbehoefte. Hier gebruik ik gewoon zaagsel maar dat is niet altijd even geliefd onder de hamstereigenaren, zoals gemeld even op internet zoeken naar wat er in jouw budget valt en wat je ook fijn vind om mee te werken. :) Een looprad is ook een basisbehoefte, groot genoeg zodat het ruggetje niet hoeft te buigen, denk daar ook aan in de hoogte van je kooi. Minimaal 15cm bodembedekking trouwens, het zijn immers gravers, een leuke wc-papier rol erin en een steen in de kooi voor de nagels, die kun je evt onder het waterbakje\flesje leggen.

Qua tijd, tja, ik vind het heerlijk om eens in de 3 weken alles eruit te halen en opnieuw op te bouwen, kan ik uren mee bezig zijn, maar he, even snel is binnen 20 minuten gedaan. Mijn hamsters zijn altijd vrij snel tam, gedroogde worm op je hand en ze zijn je vriend, kun je dagelijks 15 minutjes voor uittrekken. Qua kosten, geen idee, aankoop kun je groter doen zodat je over de tijd minder kwijt bent, je kunt ook 2de hands kijken voor spulletjes(Goed schoonmaken!) Ik denk dat je rekent op 10-20 euro per maand? Ligt eraan welk ondergrond, voer, zand, etc.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 20-10-21 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:47

Leuk dat je overweegt een hamster te nemen! Ik heb inmiddels mijn vijfde, dus wellicht is dit het begin van een langdurige hobby :D

Goed dat je meteen ervoor kiest om eerst te huisvesting op orde te hebben, dit is echt van groot belang.
Ik raad ook aan om marktplaats in de gaten te houden voor een glazen bak, daar kun je goed mee aan de slag om de natuurlijke gedragingen te stimuleren. Hamsterscaping is een leuk begin, maar kijk ook naar wat je zelf mooi vindt en wat je kwijt kunt.
Ik heb zelf een bak van 100x50x50 en ik zou niet kleiner willen, ik heb er 4 dwergen in gehad en nu mijn eerste syr. Voor de dwergen was ie top, nu met de syr is de ruimte toch beperkt (doordat de spullen ook groter zijn).
Als bodemdekking gebruik ik zaagsel gemengd met hooi en dit druk ik stevig aan, hierdoor kan de hamster tunnels graven die ook blijven staan. Een dikke laag (20 cm of meer) bodembedekking is een goede basis voor de hamster om in te graven. Tevens hoef je bij zoveel bodembedekking ook niet vaak het hok schoon te maken, sowieso wordt het afgeraden om het hele hok in één keer schoon te maken.

Hoogte hebben hamsters inderdaad weinig aan, vandaar dat je beter kunt kijken naar iets met een grondoppervlakte die groot genoeg is. Qua inrichting ben ik zelf fan van kurktunnels, wijnranken, eetbare plantjes, etc. Een zandbak met chinchillazand mag ik inderdaad ook niet ontbreken. Voer strooi ik in de bodembedekking om het hamsteren te stimuleren.

Hier wat plaatjes van hoe mijn bak er uitziet:
Afbeelding


Afbeelding

Bovenaanzicht
Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:56

AnnickT schreef:
Leuk dat je overweegt een hamster te nemen! Ik heb inmiddels mijn vijfde, dus wellicht is dit het begin van een langdurige hobby :D

Goed dat je meteen ervoor kiest om eerst te huisvesting op orde te hebben, dit is echt van groot belang.
Ik raad ook aan om marktplaats in de gaten te houden voor een glazen bak, daar kun je goed mee aan de slag om de natuurlijke gedragingen te stimuleren. Hamsterscaping is een leuk begin, maar kijk ook naar wat je zelf mooi vindt en wat je kwijt kunt.
Ik heb zelf een bak van 100x50x50 en ik zou niet kleiner willen, ik heb er 4 dwergen in gehad en nu mijn eerste syr. Voor de dwergen was ie top, nu met de syr is de ruimte toch beperkt (doordat de spullen ook groter zijn).
Als bodemdekking gebruik ik zaagsel gemengd met hooi en dit druk ik stevig aan, hierdoor kan de hamster tunnels graven die ook blijven staan. Een dikke laag (20 cm of meer) bodembedekking is een goede basis voor de hamster om in te graven. Tevens hoef je bij zoveel bodembedekking ook niet vaak het hok schoon te maken, sowieso wordt het afgeraden om het hele hok in één keer schoon te maken.

Hoogte hebben hamsters inderdaad weinig aan, vandaar dat je beter kunt kijken naar iets met een grondoppervlakte die groot genoeg is. Qua inrichting ben ik zelf fan van kurktunnels, wijnranken, eetbare plantjes, etc. Een zandbak met chinchillazand mag ik inderdaad ook niet ontbreken. Voer strooi ik in de bodembedekking om het hamsteren te stimuleren.

Hier wat plaatjes van hoe mijn bak er uitziet:
[ [url=m/inxttf.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YEzFZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bovenaanzicht
[ [url=m/SLOMAS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heb je dat leuk gedaan!! Ziet er uit als een paradijsje voor een hamster <3 Mag ik vragen hoe je aan die leuke houten rondjes bent gekomen voor die trappetjes? Ik denk dat mijn gerbils zulke trappetjes ook tof zouden vinden :D

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:06

Telpeva schreef:
AnnickT schreef:
Leuk dat je overweegt een hamster te nemen! Ik heb inmiddels mijn vijfde, dus wellicht is dit het begin van een langdurige hobby :D

Goed dat je meteen ervoor kiest om eerst te huisvesting op orde te hebben, dit is echt van groot belang.
Ik raad ook aan om marktplaats in de gaten te houden voor een glazen bak, daar kun je goed mee aan de slag om de natuurlijke gedragingen te stimuleren. Hamsterscaping is een leuk begin, maar kijk ook naar wat je zelf mooi vindt en wat je kwijt kunt.
Ik heb zelf een bak van 100x50x50 en ik zou niet kleiner willen, ik heb er 4 dwergen in gehad en nu mijn eerste syr. Voor de dwergen was ie top, nu met de syr is de ruimte toch beperkt (doordat de spullen ook groter zijn).
Als bodemdekking gebruik ik zaagsel gemengd met hooi en dit druk ik stevig aan, hierdoor kan de hamster tunnels graven die ook blijven staan. Een dikke laag (20 cm of meer) bodembedekking is een goede basis voor de hamster om in te graven. Tevens hoef je bij zoveel bodembedekking ook niet vaak het hok schoon te maken, sowieso wordt het afgeraden om het hele hok in één keer schoon te maken.

Hoogte hebben hamsters inderdaad weinig aan, vandaar dat je beter kunt kijken naar iets met een grondoppervlakte die groot genoeg is. Qua inrichting ben ik zelf fan van kurktunnels, wijnranken, eetbare plantjes, etc. Een zandbak met chinchillazand mag ik inderdaad ook niet ontbreken. Voer strooi ik in de bodembedekking om het hamsteren te stimuleren.

Hier wat plaatjes van hoe mijn bak er uitziet:
[ [url=m/inxttf.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YEzFZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bovenaanzicht
[ [url=m/SLOMAS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heb je dat leuk gedaan!! Ziet er uit als een paradijsje voor een hamster <3 Mag ik vragen hoe je aan die leuke houten rondjes bent gekomen voor die trappetjes? Ik denk dat mijn gerbils zulke trappetjes ook tof zouden vinden :D

Bedankt! Volgens mij komen die van een knutsel- of decoratiewinkel.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:15

Ik heb jarenlang hamsters gehad. Nu sinds een paar jaar niks meer (al heb ik alle spullen nog wel op zolder).

Als je een goedkope huisvesting wilt zou je een opbergbak van de ikea kunnen kopen. Weet even niet hoe die heten maar dat zijn van die grote doorzichtige bakken. En dan moet je de grootste maat nemen. Zijn rond de €15 :) Daar kan een dikke laag bodembedekking in en als je een beetje creatief bent zou je een deksel kunnen maken van gaas en hout wat wat hoger is zodat je nog meer bodembedekking erin kan doen.

Verder kocht ik zelf altijd al mijn spullen bij rodenttopia en whoopie (tenminste meende dat t zo heet haha). 1 keer per jaar ging ik naar exoknaag en daar kocht ik dan vaak wijnranken, stukken kurk etc omdat dat daar vele malen goedkoper is dan in een winkel. Voer mixte ik altijd zelf :D

Je hebt op facebook een groep genaamd “Hamsterscaping”. Zeker een aanrader om lid van te worden. Al gebruiken ze daar veel aquariums maar er zijn vast ook wel voorbeelden van een opbergbak!

Edit: Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf meer gebruik maakte van de duitse groepen. Hamsterscaping is meer in bij de nederlanders en in de duitse groepen zie je vooral “duitse stijl”.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 07:13

Druif_01 schreef:
Wodamen schreef:
Ik heb ook een Ikea vitrine kast gebruikt. Mijn Napoleon heeft nu een enorm hok
Voor de andere 2 heb ik een Kallax omgebouwd. 3 vakjes voor de een en de andere heeft 4 vakken van de Kallax kast in gebruik.


Ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet. Heb je een foto?


Afbeelding
Inclusief de kleine dikkerd haha

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 07:22

Als ik een tip mag geven, daar kan veel meer bodembedekking in zodat hij heerlijk tunnels kan graven ;)

Nu staan de ikea-kasten er wel om bekend dat ze bij teveel gewicht kapot kunnen springen, dus je moet even puzzelen.