Kat eenzaam na inslapen zusje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 21:35

Ten eerste: sterkte met het plotse verlies van Ygritte.

En verder wilde ik gewoon zeggen dat ik vind dat je top omgaat met je katten. +:)+

Don't take anything for granted


Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kat eenzaam na inslapen zusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-21 21:45

Dankjewel

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 22:48

Nickeltje schreef:
Maar we gaan ook op zoek naar een nieuw maatje. Volwassen kat die goed met anderen kan.
Beetje de lijst van asielen in de buurt in de gaten houden dus.


Ga niet zonder meer af op wat het asiel beweert over een kat. Kijk vooral zelf en probeer een inschatting te maken.

Ik heb de adviezen van asielen zo vaak mis zien gaan, zeer sociale katten bleken ernstig dominant. Echte schootkatten kwamen pas na maanden achter de bank vandaan (bij mijn bejaarde moeder, die altijd katten heeft gehad en echt wel wist hoe ze ermee moest omgaan). Een echte binnenkat die het huis afbrak omdat ze echt naar buiten moest (bij een vriendin). Gezond verklaarde katten met ernstige hartkwalen en darmproblemen...

Ik geloof echt wel dat er goede asielen bestaan, maar heb zelf en ook in de familie en kennissenkring gemerkt dat de inschattingen van een dier vaak niet kloppen.

Beterschap met Jaime en succes met zoeken!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-21 22:51

Daar zijn we ook wel kritisch in inderdaad.
Daarnaast heb ik in het netwerk van mijn moeder een vraag uitgezet. Zij heeft een wild opvang / vogel asiel, maar zit daarnaast ook wel in een netwerk waar niet wilde dieren herplaatst moeten worden (meestal zijn dat konijnen, geitjes hangbuikzijnen etc, maar daar komen ook geregeld katten langs) en daarvan is vaak de achtergrond ook wel goed in beeld.
Ik heb er geen haast mee dus kan prima wachten op die ene die goed lijkt te passen gelukkig. Daarbij zoek ik geen kitten. Volwassen of oudere kat is prima.
Die zijn eerder ook weer aan het einde van een leven maar ik denk wel dat ik hier een prima leven te bieden heb.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-21 17:06

Toch maar eens een update?

Kat ging ineens hard achteruit. Continue braken, dat ging hem ook pijn doen en het kermen ging echt door merg en been. Niks meer eten en ook niet drinken, dus we hebben een spoed bezoek bij de dierenarts gehad.
Daar is een echo van zijn hart gemaakt, nieren, buik in het algemeen...
Bloedonderzoek, urine onderzoek, alles.

Hart heeft een klein beetje hypertrofie (verdikte hart spier) maar dat verklaart nu niet zijn klachten.
Er dwarrelt wat blaasgruis in zijn blaas rond, maar niet erg genoeg voor zijn klachten nu en dieet wordt hier voor pas later aangepast als we acute problemen overleven.
Achter zijn maag kon de dierenarts de alvleesklier niet goed in beeld krijgen maar daar leek een echo-dens aankleurend gebied te zijn.
Samen met het bloedonderzoek, ook naar de enzymen van de alvleesklier, bleek hij een heftige ontsteking van die alvleesklier te hebben. Daarvoor allerlei pillen en een vet vrij dieet... Ook pillen om misselijkheid te dempen en eetlust op te wekken.
Hij was in enkele dagen bijna een kilo afgevallen...

Pillen zijn aangeslagen, dieet sloeg ook aan. Braken hield bijna meteen op en inmiddels is hij ook al weer 800 gram terug aangekomen.
We zijn nu dus aan het schuiven in zijn dieet, met wel weer wat vette ingredienten er bij omdat hij nog steeds echt mager is en kijken per dag naar wat die verschuiving doet op zijn gedrag / misselijkheid, etc maar hij lijkt er doorheen te zijn.

Alvleesklier ontsteking is overleefd...

Maar nog steeds lijkt hij zijn zusje te missen en zijn we dus actiever op zoek naar een maatje waarmee het klikt.

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat eenzaam na inslapen zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:11

och jee, wel een wonder dat hij dit heeft overleefd. En een lief, vriendelijk maatje lijkt me een goed idee. Geeft dieren (als het klikt) ook vaak een extra reden om te willen leven.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:19

Mijn kat heeft een chronische alvleesklierontsteking. Het komt af en toe terug. Tot nu toe krijg ik het steeds weer onder controle met eetlustopwekker en soms dwangvoederen.
Hopelijk was het bij jouw kat eenmalig.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kat eenzaam na inslapen zusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-21 17:06

Senna, hoe veel tijd zat er tussen dat het terug kwam?
Wij hebben dwangvoederen niet nodig gehad, hij is net op tijd weer zelf gaan eten, maar de dierenarts had het daar ook al wel over als hij niet met enkele uren na alle medicijnen zou stoppen met braken en weer zou beginnen met eten...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-22 08:54

Na een kleine terugval met misselijkheid en braken, waarvoor we heel erg snel met pillen gestart zijn en hopelijk een volledige alvleesklier ontsteking hebben voorkomen of vroeg hebben kunnen onderdrukken, hebben we nu ook twee asiel katten er bij.

Het zijn twee (gecastreerde) katers van 3 jaar oud, twee broertjes.
Dat klikt na een uitgebreide introductie (eigen kamer, daarna gaas in de deur er tussen en daarna pas bij elkaar) verrassend goed.
De nieuwe katten zijn erg vriendelijk en ook naar ons heel gezellig en knuffelig.
Ik denk zomaar dat onze eenzame Grijs hier wel een maatje in kan vinden.

Maar die nieuwe katten zijn er nog geen week en zijn erg bezig met buiten terecht komen. Elke keer als er een deur open is dan zijn ze daar.
Natuurlijk laten we ze niet zomaar buiten, maar ik weet ook niet of ik ze met dit gedrag een maand ofzo binnen ga kunnen houden.

Wat zijn hier ervaringen met na hoeveel tijd een nieuwe kat, die aan de binnen omgeving op een gegeven moment gewend is, naar buiten te laten gaan?

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:01

Nickeltje schreef:
Na een kleine terugval met misselijkheid en braken, waarvoor we heel erg snel met pillen gestart zijn en hopelijk een volledige alvleesklier ontsteking hebben voorkomen of vroeg hebben kunnen onderdrukken, hebben we nu ook twee asiel katten er bij.

Het zijn twee (gecastreerde) katers van 3 jaar oud, twee broertjes.
Dat klikt na een uitgebreide introductie (eigen kamer, daarna gaas in de deur er tussen en daarna pas bij elkaar) verrassend goed.
De nieuwe katten zijn erg vriendelijk en ook naar ons heel gezellig en knuffelig.
Ik denk zomaar dat onze eenzame Grijs hier wel een maatje in kan vinden.

Maar die nieuwe katten zijn er nog geen week en zijn erg bezig met buiten terecht komen. Elke keer als er een deur open is dan zijn ze daar.
Natuurlijk laten we ze niet zomaar buiten, maar ik weet ook niet of ik ze met dit gedrag een maand ofzo binnen ga kunnen houden.

Wat zijn hier ervaringen met na hoeveel tijd een nieuwe kat, die aan de binnen omgeving op een gegeven moment gewend is, naar buiten te laten gaan?


Hoe lastig het ook is, wij hebben altijd minstens drie weken gewacht. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze buiten het huis herkennen aan geur etc. Wij maakten de eerste paar keer buiten altijd een rondje om het huis met de kat in onze armen. DE volgende stap was om de achterdeur open te zetten zodat ze zelf de weg van binnen naar buiten konden verkennen. Zorg dat ze een beetje hongerig zijn zodat ze binnen komen om te eten als je ze roept. Leer ze je stem herkennen, of je gefluit :) Begin op rustige dagen met weinig verkeer.

Het risico is vooral dat ze ergens van schrikken (hond, andere kat, auto etc) en wegrennen en dan het huis niet meer kunnen terugvinden omdat ze het nog niet goed genoeg kennen.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Kat eenzaam na inslapen zusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-22 21:41

Nou, we hebben de vandaag buiten gelaten en daar hebben ze geen genoten. Na ruim een uur waren ze netjes naar binnen te halen, hebben in die tijd de tuin verkend en veel in en uit gelopen. Maar van een van de twee hebben we wel de indruk gekregen dat die een ontdekkingsreiziger is. Voor hem wil ik een GPS tracker kopen. Hier iemand ervaringen daarmee?

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xLauLaUx en 76 bezoekers