Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:18

(Nou ja, goeie sociale ontwikkeling :)) )
Voor een deel van de ramen zou je horren kunnen overwegen. Die kunnen uiteindelijk kapot natuurlijk, maar als je dat doet in combinatie met wel voer buiten en de duidelijke regel dat hij niet binnen mag komen, dan helpt dat misschien.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:21

Ik vind dit stiekem heel grappig :o. Het zijn bijzonder slimme beestjes. Alleen wat minder dat hij z'n vrienden nu ook gaat uitnodigen. Anders misschien maar de handen/veren schudden en 'm gaan trainen? :')

Verder heb ik geen tips, maar ik vind het wel leuk om te volgen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:21

Kijk eens of je zo'n opblaasbare roofvogel kunt vinden, misschien werkt dat afschrikwekkend genoeg. Feit dat er nu twee zijn betekend dat ze slim genoeg zijn en zich ook ergens anders wel redden.
En even het geluid van inlandse roofvogels op je telefoon.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:29

ik vind dit zo leuk.
"onze" eksters komen niet binnen, alleen in de tuin, en ook die vind ik geweldig.
Eksters hebben het niet zo makkelijk in Nederland, maar omdat veel mensen ze niet leuk vinden, worden ze niet snel bijgevoerd.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:47

Als de vogel naar binnen kan, zelfs als je niet thuis bent, dan kom je er nooit van af.

Kan je niet tijdelijk zorgen dat alle ramen en deuren dicht zijn als je niet thuis bent?

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:54

Stevig vliegen/ muggen gaas kopen en dit voor de openstaande ramen monteren. Gaat vaak met klittenband, dus nog wél de mogelijkheid om de ramen open/ dicht te doen.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:59

Heel eerlijk, in dit geval zou ik de dierenambulance of vogelopvang bellen en dat zeg ik als dierenliefhebber en jarenlange vrijwilliger bij de dierenambulance. Het zijn echt super intelligente dieren en ik vrees dat je niet meer van hem af zal komen op een andere manier.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:03

Indi_Vito schreef:
Als ik deze ekster zo zie, is die flink ziek. Breng hem aub naar de vogelopvang want die leeft niet lang meer zonder behandeling.

Als een vogel zijn veren bol gaat zetten zijn ze ziek! :(

Niks mis mee, hij is gewoon in de rui.
Wij hebben er ook 1 die steeds brutaler wordt, is een jong van dit jaar. Hij komt nog niet naar binnen toe (we hebben een hordeur), maar stoeit wel samen met een Kauwtje en een Houtduif (die de baas is van de 3) om wat stukjes brood.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:03

Eleeke schreef:
ik vind dit zo leuk.
"onze" eksters komen niet binnen, alleen in de tuin, en ook die vind ik geweldig.
Eksters hebben het niet zo makkelijk in Nederland, maar omdat veel mensen ze niet leuk vinden, worden ze niet snel bijgevoerd.

Ze zijn ook heel intelligent, net als andere kraaiachtigen.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:08

Xyris schreef:
Ahh oke, ik ga even proberen bij te voeren, hoe oud worden deze vogels?

Vogelbescherming Nederland zegt 15 jaar.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:17

Het geluid van een roofvogel afspelen? Zo worden op sommige fabrieken kraaien en co verjaagd om buiten opgeslagen producten te beschermen die de vogels anders zouden kapot pikken met hun snavel.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:26

Soepblik schreef:
Rivendell schreef:
Je hebt pb


Had jij niet ooit een topic geopend over dat je een ravenjong bij een illegale fokker had aangeschaft? Of was dat iemand anders?


Ik niet

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:29

Ik vraag me af in hoeverre het oneerlijk is om deze in te laten slapen. Eksters huisvesten is a. Verboden, en b, voor de mensen die denken ik maak wel een mooi hokje of ik hou hem in huis.. wat doe je als je hele dagen weg zou moeten zijn? Op vakantie wil? Ziek wordt en opgenomen moet worden in het ziekenhuis? Waar ga je er dan mee naartoe vraag ik me af?
Eksters zijn zó slim.. die moeten echt bezig gehouden worden, die doe je geen plezier met een kooitje :n

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:40

Ik heb bij een vriendin van mij die vrijwilliger is bij een vogelopvang hoe zij omgaan met zulke vogels, maar zij geeft aan dat ze dit soort vogels proberen te laten verwilderen. Als dat niet lukt worden ze gewoon bij de opvang vrijgelaten en gevoerd.

Misschien kan je navragen bij de vogelopvang in de buurt hoe zij hier mee om gaan?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 16:52

Pluttersput schreef:
Ik vraag me af in hoeverre het oneerlijk is om deze in te laten slapen. Eksters huisvesten is a. Verboden, en b, voor de mensen die denken ik maak wel een mooi hokje of ik hou hem in huis.. wat doe je als je hele dagen weg zou moeten zijn? Op vakantie wil? Ziek wordt en opgenomen moet worden in het ziekenhuis? Waar ga je er dan mee naartoe vraag ik me af?
Eksters zijn zó slim.. die moeten echt bezig gehouden worden, die doe je geen plezier met een kooitje :n


Ik snap je gedachtegang, al doe ik niet aan huisvesting. Daarnaast lijkt ie los van zijn verenpakket gezond, hij is actief, laat zich horen en vliegt als een normale vogel. Ik gok zo dat, als hij dat niet meer kan (en dus toch ziek blijkt) dat hij dan ergens op mijn dakterras komt schuilen, hij zit nu ook regelmatig onder de trap. 100% veilig, want mijn kat doet hem niks :') maar 'vermoordt' wel andere katten.
Mijn buurvrouw gaat nooit weg, die voert al tientallen jaren systematisch vogels, dus iets te kort komen zal hij hier niet. Ik houd hem goed in de gaten.

Hij zat net trouwens aan de deur te schreeuwen om vreten, moet niet gekker worden :')

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:00

Ik bedoelde ook niet jou hoor!
Maar meer alle mensen die aanbieden hem een fijne plek te gunnen :j
Ik vind dat jij doet wat je kan, want je hebt er niet voor gekozen. Niks dan lof :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:03

Leren mee samenleven en hopen dat hij niet gaat delen op Xterfacebook dat hij een home warming party geeft :') _O-

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:44

Xyris schreef:
Pluttersput schreef:
Ik vraag me af in hoeverre het oneerlijk is om deze in te laten slapen. Eksters huisvesten is a. Verboden, en b, voor de mensen die denken ik maak wel een mooi hokje of ik hou hem in huis.. wat doe je als je hele dagen weg zou moeten zijn? Op vakantie wil? Ziek wordt en opgenomen moet worden in het ziekenhuis? Waar ga je er dan mee naartoe vraag ik me af?
Eksters zijn zó slim.. die moeten echt bezig gehouden worden, die doe je geen plezier met een kooitje :n


Ik snap je gedachtegang, al doe ik niet aan huisvesting. Daarnaast lijkt ie los van zijn verenpakket gezond, hij is actief, laat zich horen en vliegt als een normale vogel. Ik gok zo dat, als hij dat niet meer kan (en dus toch ziek blijkt) dat hij dan ergens op mijn dakterras komt schuilen, hij zit nu ook regelmatig onder de trap. 100% veilig, want mijn kat doet hem niks :') maar 'vermoordt' wel andere katten.
Mijn buurvrouw gaat nooit weg, die voert al tientallen jaren systematisch vogels, dus iets te kort komen zal hij hier niet. Ik houd hem goed in de gaten.

Hij zat net trouwens aan de deur te schreeuwen om vreten, moet niet gekker worden :')


https://m.youtube.com/watch?v=CR6QuHf9zeE

Jis_

Berichten: 11569
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:39

Xyris schreef:
Bedankt weer voor alle reacties! Ja, ik vind het ook wel leuk zo'n interactief beest, maar dat overal in huis schijten is eigenlijk wel een beetje een probleem, hij heeft het nu ook op mijn vissen voorzien (al snapt hij vooralsnog niet hoe het aquarium open gaat).

Ik heb hem nu een paar dagen buiten gevoerd, maar dat weerhoudt hem er vooralsnog niet van om gewoon binnen te komen, met name als ik niet thuis ben, maar ook als ik er wel ben.
Ik stop nu braaf al het eten weg en stop alles gelijk in de vaatwasser, ik houd de deur zo veel mogelijk dicht, maar dit is niet altijd mogelijk ivm mijn kat. En altijd maar alle ramen dicht houden is ook zo wat (ramen die open kunnen zitten alleen aan de achterkant van het huis). Dus tips en ideeen over hoe ik het deze vogel aangenamer kan maken in de tuin, en ongenamer om het huis in te komen, hoor ik graag!
Gisteren stond hij namelijk met een maatje voor de deur |o


O lord, die laatste zin! :)) Sorry ik vind het hilarisch. :=

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:26

Zo heeft mijn moeder eens plakjes worst op de vensterbank gelegd. Vanaf die dag kwam meneer of mevrouw ekster elke dag om een uur of 6 a 7 in de ochtend op het raam tikken voor z'n ontbijt :+

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:06

Een namaakekster kopen en ondersteboven in je deuropening hangen. Hier hielp het wel om ze wat van m'n terras af te houden.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:20

Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 14-10-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:25

ahh het is echt nog een baby.. wij hebben ooit jonge Vlaamse gaaien groot gebracht, super leuk en dankbaar, maar op een gegeven moment werden ze erg groot en toen laten ophalen door dierenambulance. Die bracht ze naar vogelopvang, maar niet om in te slapen, deze meneer verzekerde mij ervan dat ze in een grote volière kwamen met andere wilde vogels.... om zo de "vogeltaal" te leren en dan weer uit te zetten..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe kom ik van mijn huisekster af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:29

Waarom had je ze zelf groot gebracht als ik mag vragen? In België mag dat dus helemaal niet en je ontneemt ze veel kansen op een vrij leven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 02:09

Xyris schreef:
Mijn buurvrouw gaat nooit weg, die voert al tientallen jaren systematisch vogels, dus iets te kort komen zal hij hier niet.


Grote kans dat hij daardoor ook bij jou voor de deur staat als jouw buurvrouw hem ook gevoerd heeft.