Dementerende hond en (nacht)rust

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 08:47

Niet per se met de handen in het haar maar wel met de wallen onder de ogen intussen :=

Havanna is een 12 jaar oude podenco-mix met rugzakje. Vorig jaar had ze een 'episode' met extreem veel hijgen, door de dierenarts niet serieus genomen, zonder medicatie over gegaan. Dit jaar herhaling, naar andere dierenarts gegaan. Die constateerde (op basis van gedrag) extreem slecht zicht, vermoedde dementie en heeft Vitofylin voorgeschreven. Het hijgen en de onrust werden desondanks steeds erger, tot ik uit pure wanhoop de dosering Vito verdubbeld heb, toen kwam er rust. Daarna hebben we weer af kunnen bouwen naar halve dosering zonder problemen.

Inmiddels gaat ze nog steeds best goed, alleen kan ze niet alleen zijn. Dan gaat ze paniekerig blaffen, hijgen, kwijlen, klimt op de meubels, etc. 's Nachts werd het blaffen al lange tijd steeds erger, dus nu slaapt ze al ruim een half jaar bij mij op zolder. Dat gíng prima... alleen wordt ze nu steeds eerder wakker en begint te dwalen. Loopt zichzelf vast, etc. Duidelijk in de war. Ook wil ze duidelijk naar beneden. Ik heb een tijd geprobeerd haar rustig weer naar haar mand te dirigeren, werkt niet. Ik laat haar er vaak maar uit, dan gaat ze beneden paniekerig staan blaffen. Wordt niemand gelukkig van natuurlijk, ook zij niet. Zodra er iemand beneden is, is het goed.
Geprobeerd de Vito weer op te hogen, maar dat maakt eigenlijk geen verschil. Ook niet voor haar verdere gedrag overdag.
We hebben nog een hondje, die slaapt beneden, haar aanwezigheid maakt geen verschil voor Havanna.

Ik lees her en der dingen over melatonine, valium....zijn er dingen die we kunnen proberen ter ondersteuning? Kalmerende brokken hebben we geprobeerd, maar deed eigenlijk niks. Ik zou zó graag weer eens langer willen slapen dan tot 5u -O-

Ze is verder echt happy. Wel een rare druif af en toe, maar dat was ze altijd al :+ Merk wel dat ze niet echt meer wil spelen met andere honden, blijft liever op een afstandje staan. Vreemde honden moet ze al helemaal niks meer van weten. Volgens de dierenarts fysiek in briljante conditie voor haar leeftijd.
Ze is overigens niet vaak alleen thuis, maar heeft dus wel al last als we allemaal boven zijn en zij beneden is.

Iemand tips, ideeën?


maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:54

Niet leukste bericht maar mijn ouders hadden er ook 1 die dement was en snachts blafte. Zij zeggen nu achteraf we zijn te lang door gegaan met hem en hadden hem eigenlijk eerder moeten laten inslapen.

Wat betreft jou. Je zou nog homeopathie kunnen proberen bij een homeopaat.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:00

Selgian doet hier wonderen. Van snachts spoken en er tig keer uit, nu weer doorslapen. Even een draafmoment voor het slapen maar daarna kruipt ze erbij en slaapt door

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:06

een vroegere vriendin van mij had een husky met een gelijkaardig probleem en daar werd aangeraden om een lichtje aan te laten. Die raakte in paniek omdat het te donker was. Nadat er een nachtlampje op gehangen is, werd die hond rustig. Heb inmiddels geen contact meer met haar dus kan je helaas niet zeggen hoe lang dat gewerkt heeft. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:08

Onze hond spookte ook snachts, voor ons de reden om in te laten slapen.

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 09:19

maj0 schreef:
Niet leukste bericht maar mijn ouders hadden er ook 1 die dement was en snachts blafte. Zij zeggen nu achteraf we zijn te lang door gegaan met hem en hadden hem eigenlijk eerder moeten laten inslapen.

Wat betreft jou. Je zou nog homeopathie kunnen proberen bij een homeopaat.


Spookt uiteraard wel door mn hoofd. Zo slecht als ze van de zomer was dacht ik echt dit is het...
Ik vind het enorm lastig, maar weet van mezelf dat ik er altijd wel reëel in probeer te staan. Omdat ze nu niet vaak alleen hoeft te zijn is het houdbaar, ik ga wel gewoon om 9u naar bed :') Ergens komt natuurlijk wel een kantelpunt, maar als we haar nog kunnen ondersteunen om dat te rekken...

Karuna zou dat beter helpen dan de Vito denk je? Ik kan dat gewoon via de dierenarts krijgen?

Ayasha lichtje maakt helaas geen verschil. Radio ook geprobeerd. Ik heb het boven sowieso nooit donker. Maar als ze overdag alleen beneden is is het dus ook paniek.

LaPluche

Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:33

Op het moment dat ze zich echt vast gaan lopen is voor mij de druppel.
Soms is loslaten dan het beste

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 09:37

Mijn demente hondje kon niet meer blaffen na een hersenbloeding (zoals mensen ook hun spraakvermogen kunnen verliezen). Die hersenbloeding was ook de oorzaak van de dementie, vermoedelijk. Dus ik had nooit last van geblaf en gegil, maar mijn hondje was wel heel erg onrustig.

Ik heb haar op het laatst idd valium gegeven waardoor ze 's nachst rustig(er) sliep. Ik had haar in een bench omdat de andere honden gingen blaffen als ze ging spoken. Toen ze paniekaanvallen in de bench kreeg heb ik haar laten inslapen.

Er is geen kruid tegen dementie gewassen, en al dat gedwaal, gespook en geblaf is uiteindelijk wél een uiting van angst. Ze weten echt niet meer wie ze zijn en waar ze zijn.

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 09:56

Ibbel schreef:
Er is geen kruid tegen dementie gewassen, en al dat gedwaal, gespook en geblaf is uiteindelijk wél een uiting van angst. Ze weten echt niet meer wie ze zijn en waar ze zijn.


Die komt wel binnen ;(

Het vast lopen is overigens maar af en toe. Gedurende de nacht is ze dus overwegend rustig, tot ze vindt dat ze er uit moet, dan begint de verwarring.
Het voelt gewoon ongelooflijk fout om zelfs maar na te denken over afscheid om die paar uurtjes slaap, maar jullie hebben wel gelijk: het gaat niet om mijn slaap, maar om wat zij op dat moment ervaart.

Rugzakje helpt ook niet denk ik. Heb ook een 'blije demente' gekend, die ging met twinkel in zn ogen de hort op :') Maar Havanna valt echt terug op die angst...

Moeilijk dit zeg, kanonnen.

We gaan gewoon even zoeken met medicatie en evt ondersteuning. Op dit moment denk ik echt dat the good outweighs the bad, maar er is wel sprake van een negatieve verandering natuurlijk, dat moet zich niet nog verder doorzetten, dan wordt het vrees ik een ander verhaal.

BelgenGek

Berichten: 2209
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:09

Mijn hond was in de nacht ook de weg kwijt, we zagen dat hij daar ook echt angstig van werd, ik heb hem toen in laten slapen, het leek mij erg naar voor hem die angst.

(Hij was oud, dement en blind )

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:16

de vraag is....doe je haar een lol om het te rekken of doe je dat voor jezelf?

Britta31

Berichten: 13066
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:38

Ik zou haar laten gaan.Je mag het niet vergelijken met mensen maar mijn moeder had Alzheimer met vreselijke angsten s'nachts.Dat gun je geen mens en ook geen dier.Sterkte met je beslissing.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 08-10-21 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

LaPluche

Berichten: 1954
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:38

Iedereen gaat in het begin rekken, kijken en zoeken wat nog kan. Dat is de liefde die je voor je dier hebt, ondanks dat je onderbewustzijn wel weet wat er gaat komen.
Het is de moeilijkste keuze die je moet maken op dit vlak.
Ik wens de TS heel veel sterkte :(:)

Natasja71

Berichten: 206
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:40

Oh, dit is moeilijk hè?

Bij onze vorige hond, hij is bijna 16 geworden heeft het middel Cholodin heel goed geholpen tegen het nachtelijk tippelen en onrust en heeft hij er nog een jaar heel fijn mee geleefd. Kun je via verschillende webshops bestellen (is er ook voor katten overigens).

Toen hij 2x door zijn achterhand gezakt was en ook plas liet lopen hebben we de knoop doorgehakt en hebben we de dierenarts meteen gebeld en is hij thuis in de woonkamer op zijn eigen bedje ingeslapen.
Hij was verder wat dovig en beetje staar, maar tot die tijd was kwaliteit van leven nog voldoende, maar toen zijn lijf niet meer wilde vonden we het tijd.

Sterkte in deze lastige fase.... je zou willen dat ze 50 worden.....

Alles van waarde is weerloos-Lucebert

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 10:55

Cholodin las ik ook wel meer over! Wisselende ervaringen, maar lijkt me de moeite om te proberen...

Ik wil in ieder geval kijken of andere medicatie wellicht beter aanslaat (en de Vitofylin achter houden voor zo'n 'episode'). Het gaat nu echt nog 'maar' om een paar uurtjes per etmaal dat ze zo de weg kwijt is, afhankelijk ook van hoe veel wij weg zijn natuurlijk, dat is te overzien. Als het erger wordt slaat de balans door, en dan zal er een keuze gemaakt moeten worden. Maar voor nu is er nog zeker genoeg kwaliteit van leven gelukkig! Probeer er heel bewust in te staan, en juist ook omdat ze aan het begin van haar leven zo veel angst heeft gekend wil ik absoluut niet dat dat ook is hoe ze eindigt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:48

Selgian haal je bij de dierenarts. Het is een middel tegen oa angst en wordt voorgeschreven bij gedragsproblemen. Mijn oude dametje heeft een angst agressie verleden en heeft het toen gehad ook. en we zijn 1,5 jaar geleden ermee begonnen weer. Eerst heel lage dosering en ze is pas iets hoger ingesteld.

Vrolijk, lief, aanhankelijk en blij. Helaas wordt ze nu wiebelig |( en dat zal vrees ik haar fataal gaan worden. Zolang ze vlot meeloopt en waardig kan poepen en plassen mag ze haar demente dove zichzelf zijn. 15 is ze nu.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:53

De border van mijn ouders heeft dit ook gedaan en had ook nog eens een hartprobleem. Achteraf veel te lang mee door laten lopen, maar mijn moeder kon het niet over haar hart verkrijgen om haar maatje in te laten slapen. Ze heeft uiteindelijk een hersenbloeding gekregen en toen moest mijn moeder wel de beslissing maken. Maar achteraf heeft het dier wel 2 jaar lang 's nachts rond gedwaald door het huis met hijgen en janken erbij. Het is echt vreselijk zo'n beslissing, maar wel beter voor de hond. Ik snap overigens heel goed dat je naar een oplossing zoekt, wellicht dat je kunt overleggen met de dierenarts wat je nog voor je hond kan doen. Sterkte!

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:03

Je schrijft dat ze er uit wil 's nachts, wat doet ze als je haar bijvoorbeeld even een plasje kunt laten doen desnoods in de tuin en dan weer mee naar boven?
Ben het wel met Ibbel eens, wij willen heel goed en heel lang voor onze dieren zorgen, alleen is het soms te lang wat wij willen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

amyz

Berichten: 6908
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-21 14:49

meggiemeg schreef:
Je schrijft dat ze er uit wil 's nachts, wat doet ze als je haar bijvoorbeeld even een plasje kunt laten doen desnoods in de tuin en dan weer mee naar boven?
Ben het wel met Ibbel eens, wij willen heel goed en heel lang voor onze dieren zorgen, alleen is het soms te lang wat wij willen.


Het is dus vooral in de ochtend. Ze slaapt de nacht goed door, en voorheen werd ze dan om een uur of 8 wakker, wilde ze er uit, en was ze hooguit een kwartiertje alleen beneden. Maar dat werd steeds eerder, en nu begint ze dus om een uur of 5 al. En niet 'goh, ik hoor iemand lopen op de overloop, tijd om wakker te worden!', maar verward door mn kamer schuifelen. Dit is nog wel op te vangen door gewoon vroeg te gaan slapen, al is het natuurlijk niet heel ideaal. Maar de volgende stap wordt vrees ik echt de hele nacht spoken.. (en als dat gebeurt wordt het tijd om heel serieus na te gaan denken, uiteraard).
We hebben idd geprobeerd of ze wellicht gewoon hoge nood heeft, maar dat lijkt niet het geval. Als ze beneden is en zo loopt te paniekeren is het ook over zodra de eerste beneden komt, maakt niet uit hoe snel of traag ze dan naar buiten gaan.

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:05

En als je haar na het plasje doen weer mee naar boven neemt?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:17

Waarschijnlijk ook niet echt het verhaal dat je wilt horen, maar wij hadden ook een dementerend hondje.

Ze had absoluut geen rust meer snachts, bleef maar lopen. Was daarbij ook blind en vrijwel doof - zette zich regelmatig 'vast' in een hoek (bij de kapstok bijvoorbeeld) en kwam daar dan niet meer uit. Gevolg dat ze ging piepen, janken en blaffen.

Toen ze uiteindelijk ook haar plas en ontlasting liet lopen in de mand en tijdens de nachten dit ook door de kamers liep hebben we de knoop doorgehakt en in overleg met de dierenarts haar op 18 jarige leeftijd laten inslapen. :knuffel: Wij vroegen ons soms ook af of we te lang door zijn gegaan of niet. Die onrust die ze had.. dat afvallen daarvan.. hoe leuk is het dan nog als zo'n dier echt niet meer weet waar ze is.

Sterkte, hopelijk bieden de gegeven adviezen over medicatie nog een oplossing voor jullie.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:29

amyz schreef:
Cholodin las ik ook wel meer over! Wisselende ervaringen, maar lijkt me de moeite om te proberen...

Ik wil in ieder geval kijken of andere medicatie wellicht beter aanslaat (en de Vitofylin achter houden voor zo'n 'episode'). Het gaat nu echt nog 'maar' om een paar uurtjes per etmaal dat ze zo de weg kwijt is, afhankelijk ook van hoe veel wij weg zijn natuurlijk, dat is te overzien. Als het erger wordt slaat de balans door, en dan zal er een keuze gemaakt moeten worden. Maar voor nu is er nog zeker genoeg kwaliteit van leven gelukkig! Probeer er heel bewust in te staan, en juist ook omdat ze aan het begin van haar leven zo veel angst heeft gekend wil ik absoluut niet dat dat ook is hoe ze eindigt.


Hier ook al de tweede hond op leeftijd die nu Cholodin krijgt, alsook het hondje van mijn schoonouders. We merken echt positief verschil, dus het is zeker het proberen waard.

Overigens hebben we eerder ook dementerende honden gehad. Achteraf gezien zijn we daar ook te lang mee door gegaan. Je klampt je zo vast aan de goede momenten..

Sterkte met je beslissing... moeilijk hoor :(:)
Laatst bijgewerkt door Slieke op 08-10-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:30

Valeriaan werkte hier erg goed hij werd er heel rustig van.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:34

Ik snap he punt heel goed hoor wij staan namelijk ook op het zelfde punt.

Die van ons is overdag nog vrolijk ja hij slaapt veel maar hij is 16. Maar als het donker wordt komt de onrust. Tot wanneer ga je door

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Anoniem

Re: Dementerende hond en (nacht)rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:25

Belangrijkst is hoe levenslustig/gelukkig je hond nog is.

Hier ook een oude middelgrote hond van 14,5 - potdoof en blind. Maar heeft nog steeds het hart van een puppy.

Dat hijgen herken ik heel goed. Ook blaffen uit ongerustheid, als ik bijvoorbeeld te lang boven blijf met de kinderen. Hij probeert mij nog overal te volgen en soms vergeet hij dan plots toch waar ik was.

Geen haar op zijn hoofd die er echter aan denkt om op te geven. Hij leeft echt héél graag maakt hem niet uit hoe.

Mocht er een dag komen dat dat gevoel weg is bij hem, dan zou ik afscheid beginnen nemen, stilletjes aan.

Dus ik zou ook daar naar kijken, dat in combinatie met hoe diervriendelijk zijn leven nog is.

Succes in elk geval, de jaren vliegen veel te snel voorbij helaas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers