Welk dier bij weinig thuis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
DuoPenotti

Berichten: 29312
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:30

Amber_anne schreef:
Cairn terriër jij bent precies de reden dat er landelijke regels moeten komen voor het houden van dieren.

Je kiest je eigen gemak boven het welzijn van je huisdier en bent niet bereid om te leren en aanpassingen te maken.
In plaats van in de verdediging te schieten zou je ook de situatie nog en keer kunnen bekijken. Er zijn op bokt zat mensen die je kunnen en willen helpen met het verbeteren van de omstandigheden.

Het is niet aangedikt. Het is best simpel. Een groepsdier solitair houden is geestelijke mishandeling

Eens!

Wij hadden vroeger een bak met filter enz en daar guppies in.
Echt daar bleef je toch naar kijken, zo leuk!
Maar dat kun je natuurlijk niet knuffelen. Maar ze waren altijd prachtig om te zien.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 14:40

Gillbo schreef:
Kookaburra schreef:
Vogels zou ik gedeeltelijk vrij laten vliegen. En dat durf ik zonder toezicht niet aan in mijn huis. Dus die vallen af ;)
Maar had er inderdaad aan zitten denken. Qua water/voer is er genoeg te bufferen voor 2 dagen.

Laurora, wat tof!


Inmiddels ben ik met een vriendin op zoek naar een groot aquarium, en dan hoop ik binnenkort een (opvang)hamster te hebben. En zal ik ontdekken hoe creatief ik ben met hamsterscaping... :D afijn, de hamster zal al lang blij zijn met een goede graaflaag, een zandbad, voldoende groot rad, wat beschutte plekjes, voer en water ;) Het finetunen zodat de bak ook voor mij mooi is om te zien, dat komt vanzelf.

Zou wel nadenken over de geur als je 2 of 3 dagen niet thuis bent en je ook geen hok kan schoonmaken of je huis kan luchten

Gelukkig goede ventilatie in huis, en in mijn beleving valt een aquarium wel mee qua geur. En anders bij thuiskomst het raam maar open en de ventilator voor het raam naar buiten gericht :P


Roosje01 schreef:
Goede tip kijk op marktplaats voor een lek aquarium, die kun je vaak voor goedkoop krijgen en zijn prima geschikt voor hamsters of gerbils.

Dankje voor de tip!

Dagahra

Berichten: 879
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:45

Gillbo schreef:
Kookaburra schreef:
Vogels zou ik gedeeltelijk vrij laten vliegen. En dat durf ik zonder toezicht niet aan in mijn huis. Dus die vallen af ;)
Maar had er inderdaad aan zitten denken. Qua water/voer is er genoeg te bufferen voor 2 dagen.

Laurora, wat tof!


Inmiddels ben ik met een vriendin op zoek naar een groot aquarium, en dan hoop ik binnenkort een (opvang)hamster te hebben. En zal ik ontdekken hoe creatief ik ben met hamsterscaping... :D afijn, de hamster zal al lang blij zijn met een goede graaflaag, een zandbad, voldoende groot rad, wat beschutte plekjes, voer en water ;) Het finetunen zodat de bak ook voor mij mooi is om te zien, dat komt vanzelf.

Zou wel nadenken over de geur als je 2 of 3 dagen niet thuis bent en je ook geen hok kan schoonmaken of je huis kan luchten

Mijn hamsterbak ruik je na 3 maand nog niet eens. Alleen 1 x in de week maak ik de loopwiel schoon.

En in eens de 3 maand haal ik vieze plekken uit en vul ik het weer aan. Bak gaat alleen helemaal leeg, wanneer hamster overlijdt.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:48

Gillbo schreef:
Zou wel nadenken over de geur als je 2 of 3 dagen niet thuis bent en je ook geen hok kan schoonmaken of je huis kan luchten


Welke geur? Je doelt dan niet op een hamster gok ik?
Een ruim formaat huisvesting die voldoet aan de HamsterScaping richtlijnen verschoon of richt je ééns per 8 tot 12 weken opnieuw in. Dit betreft dan de minimale maat voor een dwerghamster. Mijn Chineesje woont op een oppervlakte van 5000cm2 en doet een goed jaar met de inrichting. Van de week nog een interview gehad na het herinrichten en deze persoon was ook verbaasd over het feit dat je niets rook.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

CairnTerrier

Berichten: 985
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:03

Amber_anne schreef:
Cairn terriër jij bent precies de reden dat er landelijke regels moeten komen voor het houden van dieren.

Je kiest je eigen gemak boven het welzijn van je huisdier en bent niet bereid om te leren en aanpassingen te maken.
In plaats van in de verdediging te schieten zou je ook de situatie nog en keer kunnen bekijken. Er zijn op bokt zat mensen die je kunnen en willen helpen met het verbeteren van de omstandigheden.

Het is niet aangedikt. Het is best simpel. Een groepsdier solitair houden is geestelijke mishandeling


Dat klopt. Ik stem voor! +:)+ Trouwens, ik vermaak me prima met deze discussie, maar het is allemaal niet waard. Als ik jullie was zou ik mij lekker bezighouden met jezelf, jullie diertjes en vooral geen moeite in mij steken met mijn ernstig ''zielige'' vogeltje :D die hier lekker nietsvermoedend zit te brabbelen :))

@ TS! Gezellig zo'n hamster in huis. Vroeger hadden wij ze ook en waren altijd leuke beestjes hoor. Veel plezier ermee!

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:02

@ts, ik weet niet waar je woont, en wat voor afmeting aquarium je zoekt, maar ik heb er nog 1 staan die weg mag.
En niet lek, dus mocht je ooit nog vissen willen houden kan dat ook nog *D

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 16:34

Mikkiej schreef:
@ts, ik weet niet waar je woont, en wat voor afmeting aquarium je zoekt, maar ik heb er nog 1 staan die weg mag.
En niet lek, dus mocht je ooit nog vissen willen houden kan dat ook nog *D

Ik houd het even in gedachten, mocht de bak die ik nu op het oog heb niet doorgaan ;) Dankjewel!

Lukasje
Berichten: 11215
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:22

CairnTerrier schreef:
Ik zou gaan voor een vogel. Dus dan bijvoorbeeld een parkiet of een Forpus (dwergpapegaai). Hebben niet heel de dag aandacht nodig en kunnen gerust twee tot drie dagen alleen zijn. Doen wij ook als er een keer een weekendje weg gaan - genoeg voer en genoeg water in het hokje en niks aan ze hand.

Een grotere vogel heeft daarentegen dan natuurlijk meer aandacht nodig en dat is niet haalbaar in jouw situatie.


En waarom heeft een grotere vogel meer aandacht nodig dan een kleine parkiet? Vogels zijn echt sociale dieren. Parkieten leven in groepen. Ze hebben sowieso aandacht nodig en een soortgenoot.

Don't take anything for granted

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:33


*****

Celebi
Berichten: 3613
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:58

Ik zie dat je voor een hamster gaat, super leuk!

Ik wilde ook nog even toevoegen dat simpele sluierstaart vissen heel leuk zijn om te houden in een groot aquarium (50-100 liter per vis, want ze zijn wel vervuilend en kunnen best groot worden). Zijn hele relaxte vissen en ze komen echt naar het glas als je er bij gaat staan. Goed filter erin, lamp op een tijdklok en een simpel voerautomaatje en je kunt gerust op vakantie gaan. Ook als de pomp uitvalt of het voerautomaatje leeg zou zijn kunnen je vissen zonder veel problemen wel die 2/3 dagen vooruit. Dus mocht de hamster het toch niet worden of je later nog een andere weg in wilt slaan: sluierstaarten zijn echt heel leuk. :+

theadora99

Berichten: 3628
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:04

Ik weet niet waar je woont maar ik zoek nog een oppas voor mijn hond? :')

Ik weet ook niet hoe vaak je een paar dagen weg bent, maar misschien zou een solitaire kat ook nog een optie kunnen zijn. Wij zijn 1x per maand ongeveer een weekend weg, waarbij onze katten alleen thuis blijven. Ik zat eventjes in het asiel te kijken, maar hier bijvoorbeeld: https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... noordbroek

Onze kat vindt het altijd wel lekker (ik kan haar in de gaten houden met de camera, haha)

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:28

Kookaburra schreef:
Vogels zou ik gedeeltelijk vrij laten vliegen. En dat durf ik zonder toezicht niet aan in mijn huis. Dus die vallen af ;)
Maar had er inderdaad aan zitten denken. Qua water/voer is er genoeg te bufferen voor 2 dagen.

Laurora, wat tof!


Inmiddels ben ik met een vriendin op zoek naar een groot aquarium, en dan hoop ik binnenkort een (opvang)hamster te hebben. En zal ik ontdekken hoe creatief ik ben met hamsterscaping... :D afijn, de hamster zal al lang blij zijn met een goede graaflaag, een zandbad, voldoende groot rad, wat beschutte plekjes, voer en water ;) Het finetunen zodat de bak ook voor mij mooi is om te zien, dat komt vanzelf.


Waar woon je? Ik heb hier nog een leegstaand knaagdierterrarium welke je gratis mag hebben. Hij is 80x40 cm met hoge schuiframen zodat je er veel bodembedekking in kunt gooien zonder te morsen. Heeft bij ons een rusje in gezeten.

Verder kun je bij gerbilshop queenie fijne magnetische houders voor waterflesjes kopen. Daar heb ik ook nog wel een set van liggen die je erbij mag hebben :)

Beat drums, not people!

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:21

Een klein groepje vrouwelijke kleurmuizen?
Ik heb er 4 in een 100x50x50 terrarium en ze zijn zó leuk <3 en omdat ze elkaar hebben, ben je ook niet extreem veel met ze bezig. Vind ze persoonlijk ook veel leuker dan hamsters.

Edit: ik zie dat je al voor een hamster gaat! Veel plezier, fijn dat je de hamster niet in zo’n mini hokje stopt!

:D

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 21:00

Vriendin heeft blijkbaar nog een leeg aquarium staan. We zouden vanavond via whatsapp even overleggen of ik hem over zou nemen of niet. Maarja, whatsapp... _O-

Bedankt voor je aanbod Animal. Ik wacht eerst even wat andere dingen af!

Je bedoelt deze? Ziet er ideaal uit!
Afbeelding
https://www.gerbilshopqueenies.nl/home/drinkfles-houder-magnetisch
Mocht ik dan inderdaad even weg zijn, en hamsterlief gooit wel spul in zijn open waterbak... Is er altijd schoon water ;)


Fireheart schreef:
Een klein groepje vrouwelijke kleurmuizen?
Ik heb er 4 in een 100x50x50 terrarium en ze zijn zó leuk <3 en omdat ze elkaar hebben, ben je ook niet extreem veel met ze bezig. Vind ze persoonlijk ook veel leuker dan hamsters.

Edit: ik zie dat je al voor een hamster gaat! Veel plezier, fijn dat je de hamster niet in zo’n mini hokje stopt!

Muisjes zijn inderdaad ook leuk!



Bedankt voor alle nieuwe tips!

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:02

MarlindeRooz schreef:
Een hamster elke dag controleren gaat niet. Tenzij je hem of haar wil storen door hem uit te graven. Of je moet je hamster natuurlijk in zo’n rottige kleine kooi doen. Mijn ene hamster is alleen wakker tussen 1 en 5. Dan slaap ik. Zo’n beest elke dag uitgraven en wakker maken vind ik extreem sneu. Ik zie mijn ene hamster denk ik 4x per week oid. Dat is te danken aan mijn slechte slaapritme. :=

Ik zie mijn hamster ook niet elke dag. En ik ben ook wel eens 2 nachtjes weg. Het langste wat ik doe zonder oppas is bijvoorbeeld maandag tot woensdag weg zijn. Dan check ik ze op maandagochtend en woensdagavond. Maar dat is zeker niet wekelijks. Ik zorg dat ze altijd water hebben en voer hamsteren ze zelf.


En daardoor ontdekte ik bij mijn vorige hamster te laat dat ze een wangzakabces had... ze is nog geopereerd, maar had de pech dat de dierenarts geen gasnarcose mocht geven vanwege haar zwangerschap, en dus een riskantere priknarcose moest geven aan de hamster, die al net een dag te lang niet had kunnen eten, dus dubbel risico om niet meer wakker te worden. Wat dan ook gebeurde... En dat is echt de schaduwzijde van dat oh zo leuke hamsterscaping: je ziet de hamster niet zo vaak, dus als ze ziek zijn, ontdek je dat makkelijk te laat.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:06

Zoolgangster schreef:
En daardoor ontdekte ik bij mijn vorige hamster te laat dat ze een wangzakabces had... ze is nog geopereerd, maar had de pech dat de dierenarts geen gasnarcose mocht geven vanwege haar zwangerschap, en dus een riskantere priknarcose moest geven aan de hamster, die al net een dag te lang niet had kunnen eten, dus dubbel risico om niet meer wakker te worden. Wat dan ook gebeurde... En dat is echt de schaduwzijde van dat oh zo leuke hamsterscaping: je ziet de hamster niet zo vaak, dus als ze ziek zijn, ontdek je dat makkelijk te laat.


Dat heeft dus echt niets met HamsterScaping te maken. Sowieso zeggen we (/ik, mijn concept) altijd dat je na 24 uur geen 'teken van beweging' moet gaan zoeken.
Een hamster is een prooidier dus ook wanneer jij je hamstertje iedere dag ziet laat hij niet direct zien dat er iets mis is. Een bultje of een klein stukje uitstekende wangzak wordt negen van de tien keer niet eens gesignaleerd als je niet weet waar je moet kijken. Pas als de hamster abnormaal gedrag gaat vertonen zoals minder goed eten, minder actief zijn etc - gaan mensen verder kijken.

Sterkte met het verlies van je hamstertje. Maar wilde hier wel even op inhaken.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 22:02

TS: tijdens dagen weg kan je ook een oppas laten langskomen :j en idd camera erop.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 23:29

Kleine update... Inmiddels heb ik een bak staan, een bus chinchillazand en diverse verstopplekjes :D Van het weekend maar eens kijken naar bodembedekking, een rad en wellicht al contact opnemen met de plaatselijke opvang!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37224
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:31

Ah waar zit je aan te denken? Geen vissen neem ik aan? :+

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 23:32

Een hamstertje :D

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:35

karuna schreef:
Ah waar zit je aan te denken? Geen vissen neem ik aan? :+

Ik zie nu een goudvis voor me die zich door het zand aan het ploegen is :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 23:37

Een zandvis! Weer wat anders dan een zeepaard :D

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:04

Moet meteen aan onze vroegere huisdieren denken.

Wij hadden vroeger slijkspringers... fantastische 'vissen', half water half land...
We hadden toen een mangrove paludarium.
Dus half water en half land met brak water. Wanneer je alles qua water op peil had, had het ook weinig verzorging.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Jis_

Berichten: 11566
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 11:25

rien10 schreef:
Dagahra schreef:

Is dat een nieuw soort?

Ken wel een Syrische hamster en alle soorten dwerghamsters.

Zelf heb ik een Russische dwerghamster. Zit in een groot aquarium van 90 bij 40 cm. Ingericht volgens de hamsterscaping methode

Of ik heb t verkeerd ha ha. Ik bedoel zo’n grote hamster. Niet zo’n mini


Goudhamster bedoel je Rien, andere naam voor de Goudhamster is Syrische hamster. Die leven solitair :j

Heb er een gehad die was gedumpt bij de kinderboerderij. Boeddha <3 Ik vind het formaat leuk, was ook een lief dier

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Kookaburra

Berichten: 5377
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-22 10:58

Update! De bak is er, spulletjes zijn er ook... Nu alleen nog voer, bodembedekking en een hamster.

Nu zit ik in dubio. Ik heb een bak voor 1 hamster staan. Nu zag ik op marktplaats iemand met twee dwerghamsters. Hamsters mag ik gratis ophalen. Het zijn broers en ze zitten al hun hele leven (1 jaar) samen in een te klein tralie-bakje met een minilaag strooisel.

Tsja. 1 Hamster meenemen (dat mocht), of beiden meenemen en hopen dat het goed gaat in mijn bak? (Waar ze hopenlijk natuurlijker gedrag gaan tonen.) Het blijven dwerghamsters die je beter alleen kunt houden.
Ik kan mijn bak eventueel splitsen in 2. Dan zet ik in het midden een schot. Qua ruimte niet ideaal, maar in ieder geval een stuk beter dan wat ze nu hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnickT, Apacheshadow, chantal_bel, Contemplate, Donderwolk55, ferropaard, Lotje033, Shinedown en 147 bezoekers