Welk dier bij weinig thuis.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kookaburra

Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 12:23

Hai allen,

Allereerst. Als de conclusie uit dit topic wordt: 'geen dier'. Dan is dat prima. Welzijn van het dier staat voor op het plezier dat ik er uit haal.

Door omstandigheden ben ik af en toe 2, soms 3, dagen weg. Nu woon ik alleen op een appartement, en zou ik het toch gezellig vinden om een dier of dieren te houden.

Waar ik nu vooral naar kijk zijn de kijkdieren. Immers kan ik dieren die veel aandacht vragen, deze aandacht niet altijd geven. Dus dan kom ik uit op vissen, reptielen, amfibieen. Wie heeft er ervaring met deze diergroepen en kan aangeven: 'dit dier zou ik absoluut niet doen of dat dier is een optie'?.

Ik heb wel 3 eisen:
- de dieren mogen niet erg oud worden zoals een schildpad. (Gelieve geen gemiddelde leeftijd >10 jaar.)
- in verband met de buren geen dieren die ontzettend veel lawaai maken of duidelijke geuroverlast geven.
- de dieren worden binnen gehouden.

En wat ik dus zeker kan bieden is een verblijf dat past bij het dier. Ofwel, geen goudvis in een kom, en geen twee russische dwerghamsters gezellig in 1 plastic kooi met leuke plastic tunnels ;)


Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:28

Afbeelding
Ik heb een terrarium met oa gifkikkers. Ze eten fruitvliegjes, en het terrarium moet af en toe besproeid worden. Als je het handig opzet (bioactief, automatische besproeing, pot met fruitvliegjes in het terrarium zetten), hoef je er vrijwel nooit iets aan te doen. Veel makkelijker dan een aquarium, en veel mooier imo.

rien10
Berichten: 14410
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:33

Siberische hamster? Solitair, wordt 2 tot 3 jaar oud.

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:39

Een hamster of gerbil kan zich prima vermaken en als je zo'n hamsterscaping hok in elkaar tovert is het ook nog ontzettend leuk om naar te kijken.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Kookaburra

Berichten: 5337
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 13:41

Maldita schreef:
[ [url=m/GxMKhb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een terrarium met oa gifkikkers. Ze eten fruitvliegjes, en het terrarium moet af en toe besproeid worden. Als je het handig opzet (bioactief, automatische besproeing, pot met fruitvliegjes in het terrarium zetten), hoef je er vrijwel nooit iets aan te doen. Veel makkelijker dan een aquarium, en veel mooier imo.

Wat een ontzettend gaaf terrarium heb jij zeg! Als kikker-liefhebber lokt dit wel :D
Aangezien het niet het meest gehouden huisdier is... Is het denk ik het handigst om bij hobbyisten/landelijke vereniging wat rond te vragen voor aankoop en eventuele huisvestingsideeen?


Rien en alice, naar hamstersoorten zal ik eens kijken! Hamsterscaping maakt het juist leuk ;)

Century

Berichten: 5902
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:43

Ik dacht aan cavia's, maar je 2 tot 3 dagen weg is wat lastig met groente voeren, dat blijft niet vers. Je kan best een flink hok neerzetten (hier staat een mooi groot hok voor ze), en voor mijn zijn het ook kijkdieren. Ik haal ze zo min mogelijk uit het hok en laat ze lekker zichzelf zijn en geniet van hun interactie met elkaar.
Zelf vind ik aquaria erg geschikt voor als je weinig thuis bent. Kan je zelf helemaal inrichten zoals je wilt en vraagt weinig onderhoud en aandacht als het eenmaal goed loopt. Ik ben daarmee begonnen toen ik op kamers woonde, ideaal.

Zebrastreep

Berichten: 9691
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:48

Ik wou ook zeggen cavia's , maar inderdaad als je regelmatig paar dagen weg bent wordt dat al lastig. Maar ik vindt wel dat cavia's het erg gezellig vinden om toch wat aandacht van je te krijgen. Ik heb er ook twee samen zitten maar ze genieten echt wel van even lekker op schoot liggen. Ze zijn ook erg tam te krijgen die van mij vinden aandacht toch wel erg leuk om te krijgen. In de ochtend zitten ze echt specifiek op mij of mijn moeder te wachten op het voerbakje om groenvoer te krijgen.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush

Dagahra

Berichten: 816
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:56

rien10 schreef:
Siberische hamster? Solitair, wordt 2 tot 3 jaar oud.

Is dat een nieuw soort?

Ken wel een Syrische hamster en alle soorten dwerghamsters.

Zelf heb ik een Russische dwerghamster. Zit in een groot aquarium van 90 bij 40 cm. Ingericht volgens de hamsterscaping methode

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:57

Nee dat is geen nieuw soort, dat is de heel oude benaming van de Russische Dwerghamster :) Check www.HamsterScaping.Info eens, maar haal je hamstertje wel bij een fokker vandaan. Ongeacht welk soort, maar een dwerghamster is wel het leukste en meest actieve in een juiste huisvesting.

Hier woont mijn Chineesje op het moment:
Afbeelding

We hebben dit topic op bokt:
[BB-HK] Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

En een facebookgroep op facebook.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:59

Kookaburra schreef:
Maldita schreef:
[ [url=m/GxMKhb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een terrarium met oa gifkikkers. Ze eten fruitvliegjes, en het terrarium moet af en toe besproeid worden. Als je het handig opzet (bioactief, automatische besproeing, pot met fruitvliegjes in het terrarium zetten), hoef je er vrijwel nooit iets aan te doen. Veel makkelijker dan een aquarium, en veel mooier imo.

Wat een ontzettend gaaf terrarium heb jij zeg! Als kikker-liefhebber lokt dit wel :D
Aangezien het niet het meest gehouden huisdier is... Is het denk ik het handigst om bij hobbyisten/landelijke vereniging wat rond te vragen voor aankoop en eventuele huisvestingsideeen?


Rien en alice, naar hamstersoorten zal ik eens kijken! Hamsterscaping maakt het juist leuk ;)


Dankje! Het was best een projectje! Het zijn hele makkelijke dieren om te houden. De meeste doen het prima op kamertemperatuur en met een hoge luchtvochtigheid. Op internet kan je veel info vinden over de soorten die er te vinden zijn. Epipedobates Tricolor/Anthonyi is erg makkelijk en maakt een leuk geluid. Dendrobates tinctorius is ook makkelijk, en in veel kleurvarianten te vinden.

Afbeelding

Veel mensen houden hun gifkikkers in terraria vanaf 30x30x30, maar je kan het zo groot, realistisch en natuurlijk maken als je zelf wilt. Ik zou ook zeker aanraden zelf het terrarium te maken. Mocht je vragen hebben kan je me een berichtje sturen natuurlijk!

Century

Berichten: 5902
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:59

Zebrastreep schreef:
Ik wou ook zeggen cavia's , maar inderdaad als je regelmatig paar dagen weg bent wordt dat al lastig. Maar ik vindt wel dat cavia's het erg gezellig vinden om toch wat aandacht van je te krijgen. Ik heb er ook twee samen zitten maar ze genieten echt wel van even lekker op schoot liggen. Ze zijn ook erg tam te krijgen die van mij vinden aandacht toch wel erg leuk om te krijgen. In de ochtend zitten ze echt specifiek op mij of mijn moeder te wachten op het voerbakje om groenvoer te krijgen.


Ik denk dat het heel erg afhangt van wat ze gewend zijn. Ik heb nog nooit cavia's gehad die het echt fijn vonden om op schoot te zijn, maar dat hadden ze dan ook nooit geleerd. Wel wachten ze vol aandacht op me voor eten, heel leuk om te zien. Voor mij werkt het prima zo :)
't Zijn in ieder geval echt leuke beestjes. Werden ze maar wat ouder en waren ze maar wat gezonder :(:)

rien10
Berichten: 14410
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:02

Dagahra schreef:
rien10 schreef:
Siberische hamster? Solitair, wordt 2 tot 3 jaar oud.

Is dat een nieuw soort?

Ken wel een Syrische hamster en alle soorten dwerghamsters.

Zelf heb ik een Russische dwerghamster. Zit in een groot aquarium van 90 bij 40 cm. Ingericht volgens de hamsterscaping methode

Of ik heb t verkeerd ha ha. Ik bedoel zo’n grote hamster. Niet zo’n mini

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:06

Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

colunder

Berichten: 3544
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:11

Gerbils, zijn zo leuk om naar te kijken, en zijn ook overdag actief.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:11

tamary schreef:
Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.


Daar ben ik het wel mee eens. Stel nou dat je 3 dagen weg bent en de stroom valt uit of er gaat iets stuk in het verblijf? (zoals de vochtregulering of het licht/warmte).
Dan heb je daar geen zicht op.
Bij hamsters vind ik dat trouwens ook wel iets hoor. Wat nou als het dier ziek wordt en je bent 3 dagen weg?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Maldita
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-02-21
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:15

Cayenne schreef:
tamary schreef:
Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.


Daar ben ik het wel mee eens. Stel nou dat je 3 dagen weg bent en de stroom valt uit of er gaat iets stuk in het verblijf? (zoals de vochtregulering of het licht/warmte).
Dan heb je daar geen zicht op.
Bij hamsters vind ik dat trouwens ook wel iets hoor. Wat nou als het dier ziek wordt en je bent 3 dagen weg?


Binnen drie dagen is de luchtvochtigheid nog steeds ruim hoog genoeg dan hoor! Een vriendin van mij heeft al weken niet gesproeid bij haar kikkers. En het licht is niet noodzakelijk voor de kikkers, dat is meer voor de plantgroei namelijk.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:15

Cayenne schreef:
tamary schreef:
Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.


Daar ben ik het wel mee eens. Stel nou dat je 3 dagen weg bent en de stroom valt uit of er gaat iets stuk in het verblijf? (zoals de vochtregulering of het licht/warmte).
Dan heb je daar geen zicht op.
Bij hamsters vind ik dat trouwens ook wel iets hoor. Wat nou als het dier ziek wordt en je bent 3 dagen weg?



Dat laatste geldt voor alle dieren.. ;)

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Roosje01

Berichten: 10702
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:20

Cavia’s zou ik niet aanraden bij langer dan 2 dagen weg ivm dat ze idd verse groenten nodig hebben. Heb er zelf 2 maar bij langer als 1 nacht van huis regel ik altijd iemand om ze te komen voeren.
Heb zelf ook 2 gerbils gehad die zouden wel 2/3 dagen alleen kunnen blijven, met voldoende voer en water. Zijn ook actiever dan hamsters (vroeger ook gehad). En ze kunnen ook vrij tam worden al had ik ze meer als kijk diertjes. Gerbils zijn wakker in tijdsblokken dus zie je ze ook meer overdag in tegenstelling tot hamsters. Ze worden ong jaar of 3/4.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:35

Hamsters inderdaad, ik heb ook een tijdje Degoe's gehad, ontzettend leuke diertjes. Hebben wel erg veel ruimte nodig, maar mijn hamster zit ook in een glazen kast van 2x1, dus misschien ben ik overdreven..
Ik weet niet of je degoe's een paar dagen alleen kan houden, met genoeg eten\drinken vast wel, ze zijn wel heel de dag wakker en zijn enorm nieuwschierig.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Solleke_Noah

Berichten: 11053
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:39

tamary schreef:
Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.


Eens. Ik heb zelf reptielen (varanen) en dat zijn echt super leuke dieren. Maar ze hebben een hotspot van 50 graden dus de stroom mag echt niet te lang uitvallen of ze komen in de problemen.

Sowieso worden de meeste reptielen wel wat ouder.

Er zijn ook hele leuke insecten die je kan houden. Hele mooie keversoorten of bidsprinkhanen. Grote miljoenpoten zijn ook heel snoezig. Of van die reuzeslakken?

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41341
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:30

Cayenne schreef:
tamary schreef:
Met de waarschuwingen vanuit de energiebedrijven over problemen met stroom zou ik geen dieren willen houden die afhankelijk zijn van iets met een stekker, zeker niet als je 2-3 dagen weg bent.
Dan blijft iets als een hamster over van wat hier voorbij komt.


Daar ben ik het wel mee eens. Stel nou dat je 3 dagen weg bent en de stroom valt uit of er gaat iets stuk in het verblijf? (zoals de vochtregulering of het licht/warmte).
Dan heb je daar geen zicht op.
Bij hamsters vind ik dat trouwens ook wel iets hoor. Wat nou als het dier ziek wordt en je bent 3 dagen weg?

Voor kikkers is dat niet meteen een probleem, anders dan bij reptielen, waar dat wel echt gezondheidsproblemen op kan leveren.

Die laatste vind ik wel een goede, ik zou dan ook altijd iemand vragen om langs te gaan om te kijken als je langer weg bent.

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:47

Ik vind je dier 3 dagen alleen zonder toezicht niet kunnen. Wat voor dier het ook is. Het is een levend wezen waar jij als persoon verantwoordelijk voor bent.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:01

xDenies schreef:
Dat laatste geldt voor alle dieren.. ;)


Dat is ook wat ik bedoel :j
Zoals hierboven werd gezegd vind ik dat er bij ieder dier tenminste 1 keer daags even controle moet plaats vinden.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41341
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:02

Cayenne schreef:
xDenies schreef:
Dat laatste geldt voor alle dieren.. ;)


Dat is ook wat ik bedoel :j
Zoals hierboven werd gezegd vind ik dat er bij ieder dier tenminste 1 keer daags even controle moet plaats vinden.

Eens. En wanneer dat niet mogelijk is, is geen dieren houden het beste.

Amber_anne

Berichten: 6861
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dier bij weinig thuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:13

Als je kiest voor een hamster dan zitten er in het asiel ook altijd veel hamsters die moeilijk een huisje krijgen

Mag ik vragen waarom je een huisdier wilt als je veel weg bent. Helemaal als je er niet mee kan knuffelen. Als het als hobby is dan kun je ook kijken naar planten bijvoorbeeld


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot en 15 bezoekers