Welk ras zoek ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41548
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:04

DezeNaam schreef:
Wat vind je leuk aan een ruwharige teckel? De rassen die je eerder opnoemt zijn werkwillig, teckels zijn dit vaak alles behalve. Rond mijn zesde heeft mijn moeder een ruwharige teckel gekocht en eerlijk- als kind had ik er niet 'veel' aan en ging ik liever met de hond van de buren wandelen. Ik wou dan ook een ander ras, een hond die graag samenwerkt met de baas.

Ik zie dat waterhonden al genoemd zijn, daar zou ik inderdaad eens naar kijken. Een BC zou ik niet aan beginnen als dat ras je 'passie' niet is, daar doe je jezelf echt geen plezier mee.
Misschien kan je ook eens kijken naar de Eurasiër. Nu weet ik niet hoe groot ze worden, maar ik vind ze nog redelijk klein ogen voor een herder.
Of kleiner: een schipperke.

Teckels zijn heel werkwillig, je moet ze wel opvoeden, iets dat voor alle honden geldt. Die van mij heeft gevorderden gehoorzaamheid, loopt behendigheid en deed jachttraining, apporteert alles, op het land, in het water, zelfs onder water, loopt mee met de fiets, op lange wandelingen. En zo ken ik er een hoop meer.


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:09

Werkwilligheid is relatief dan. Als je een teckel vergelijkt met een border kan je ze niet 'heel werkwillig' noemen. De persoonlijkheid van iedere hond is ook anders, maar als je specifiek een werkwillige hond wil lijkt een teckel me niet de beste keuze. Want in het algemeen staan ze hier niet voor bekend.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:14

Border terriër ? Zeer actief, zeer slim en zeer lief. Wel heel duidelijk opvoeden( zoals alle honden) kunnen ook prima uren liggen te pitten. Hyper honden krijg je vaak doordat het in de puppy tijd al fout gaat. Teveel prikkels, niet genoeg rust en te vaak alleen. Rust reinheid regelmaat geldt voor baby’s en zeker voor pups.
Border terriër is wel lastig om aan te komen en zou ik zeker bij een erkende fokker halen, er zit namelijk een vervelende aandoening in. Een goede fokker selecteert die eruit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:47

Hier ook een ruwharige teckel. En zij loopt ook prima lange wandelingen hoor. Gewoon opbouwen! Ja ze zijn eigenwijs maar prima op te voeden. En het zijn heerlijke hondjes.

Afbeelding

Goedenmiddaghhh

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:09

Ik ben zelf onwijs fan van de Franse waterhond (barbet)! Weet van een fokker dat ze ook nog wel eens als hulphond dienen.

Ook leuke hondjes zijn de Parson russel terriër. Vind ze net wat meer hond dan de jack russel.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-21 20:50

We hebben het thuis de afgelopen dagen nog flink over de honden gehad. Er blijven eigenlijk twee rassen over. Een ruwharige teckel en een Spaanse of Italiaanse waterhond.

Bij beide honden de voor en nadelen afgewogen en ze zijn beide even geliefd.

Het zoeken naar een nestje is wel een ding. Wil een hond aanschaffen via een fokvereniging en dat valt nog niet zo mee. Veel wachtlijsten en om daar op te komen moet ik dagelijks allerlei sites in de gaten houden. Dat valt niet mee.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:28

Mijn zus heeft een mini-Aussie. Misschien vind je dat iets? Is iets groter dan mijn Cavaliers, maar wel sportiever.

Born to slide, forced to work

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:32

Mijn teckel wil dolgraag voor je werken. Maar wel op haar voorwaarden en waar ze het nut van in ziet.
Speuren, zoeken, detectie, zweetwerk... ze vindt het allemaal geweldig.
Apporteren vind ze ook leuk...
Maar simpelweg gehoorzaamheid om het gehoorzamen dat snapt ze na 3x wel en haakt dam af...

En dit geld eigenlijk voor 90% van de teckels die ik ken (en ik ken er heel veel)

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:42

En wat denk je van een whippet? Af en toe nood aan een sprintje en voor de rest van de dag liggen ze te slapen. Ook heel kindvriendelijk en helemaal niet moeilijk van karakter.

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-21 20:46

Galaika schreef:
En wat denk je van een whippet? Af en toe nood aan een sprintje en voor de rest van de dag liggen ze te slapen. Ook heel kindvriendelijk en helemaal niet moeilijk van karakter.


Dat type hond valt net als buldogachtige echt totaal buiten ons plaatje. Wil toch ook nog wel een beetje een hond waar we lekker tegenaan kunnen kijken.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:19

Ik weet niet waar je woont. Maar je mag wel kennis komen maken met mijn leuke teckel :j

Goedenmiddaghhh

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:42

Ik zou qua teckel jezelf even afvragen wat je wilt, ze zijn gewoon over het algemeen koppiger en zullen, in tegenstelling tot de meeste retrievers en herders bijv, niet zo maar iets voor je doen gewoon omdat je het vraagt. Althans, dat is mijn ervaring en dat verschil is er gewoon wel tussen de teckel en de andere rassen die je overweegt. Ik snap ook niet zo goed waarom je deze rassen in hetzelfde rijtje noemt, omdat ze wel vrij verschilend zijn qua karakter.

✰ P I N T O ✰

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:33

Misschien weer overheen gelezen of je nog gereageerd had op mij eerder hierover of niet, maar is een sheltie niet wat TS?

Ze kunnen wel blafferig zijn (maar is wel wat individueel afhankelijk en ook trainbaar. M'n schoonmoeders sheltie blaft bv bij binnenkomst even en erna is 't goed, maar doet m'n herder net zo goed dus tja lol. En met spelen kan ze 't wat sneller doen, maar in spel heb ik daar persoonlijk ook geen moeite mee. Maar goed, ik heb zelf ook een ras wat geluid kan maken dus ben 't wel gewend haha), maar dit ras voldoet geloof ik wel aan veel van je eisen :) Passen prima binnen een gezin, kun je prima actiever mee zijn en ook dagen rust vinden ze prima, fijn trainbaar en gewoon heel lief in 't algemeen. Ook leuk formaat.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:36

of zoals ik ook al aanhaalde : een mini-aussie? Voldoen volgens mij ook aan heel wat van je eisen. Mijn zus heeft er één, echt een leuk dier. Gemakkelijk trainbaar, sportief, leuk formaat, niet blafferig, en gezond ook bovendien.

Born to slide, forced to work

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-21 09:48

We hebben de keuze gemaakt om voor een ruwharige teckel of een Spaanse/Italiaanse waterhond te gaan.

Het karakter van een teckel is me bekend, en waarom ik voor zulke uiteenlopende rassen kies? Eigenlijk zonder een reden. Had ook een labrador en een JR.

rien10
Berichten: 14641
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:53

Succes met je pup zoektocht! Laat je weten wat het geworden is? En foto's natuurlijk, heeeeeel veel puppy foto's. Worden we blij van.

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:55

PSvanLot schreef:
We hebben de keuze gemaakt om voor een ruwharige teckel of een Spaanse/Italiaanse waterhond te gaan.

Het karakter van een teckel is me bekend, en waarom ik voor zulke uiteenlopende rassen kies? Eigenlijk zonder een reden. Had ook een labrador en een JR.


Ah top, niet goed mee gekregen dat het al definitief een van deze zou worden dan. Succes met je verdere zoektocht naar een pup!

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:00

Ok, veel succes en plezier met de zoektocht naar je maatje :)

Born to slide, forced to work

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:20

PSvanLot schreef:
We hebben de keuze gemaakt om voor een ruwharige teckel of een Spaanse/Italiaanse waterhond te gaan.

Het karakter van een teckel is me bekend, en waarom ik voor zulke uiteenlopende rassen kies? Eigenlijk zonder een reden. Had ook een labrador en een JR.


He hier ook een Spanjaard! Onze komt van kennel de Amaragua. Echt de allerliefste hond ooit <3

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-21 14:43

Mloes schreef:
PSvanLot schreef:
We hebben de keuze gemaakt om voor een ruwharige teckel of een Spaanse/Italiaanse waterhond te gaan.

Het karakter van een teckel is me bekend, en waarom ik voor zulke uiteenlopende rassen kies? Eigenlijk zonder een reden. Had ook een labrador en een JR.


He hier ook een Spanjaard! Onze komt van kennel de Amaragua. Echt de allerliefste hond ooit <3


Ik zag dat ze op 26 sept een nestje hebben gehad. Helaas te vroeg, maar dat was leuk geweest op mijn verjaardag geboren haha

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:43

Bedenk ook, hoeveel tijd wil je besteden aan de vachtverzorging? Waterhonden hebben meer vachtverzorging nodig als een ruwhaar teckel.
Als je 4x per jaar met een teckel gaat heb je een fatsoenlijk verzorgde hond. Een waterhond zit je al elke 8 weken bij de trimmer wil je een verzorgde hond hebben!

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:49

Luna2006 schreef:
Bedenk ook, hoeveel tijd wil je besteden aan de vachtverzorging? Waterhonden hebben meer vachtverzorging nodig als een ruwhaar teckel.
Als je 4x per jaar met een teckel gaat heb je een fatsoenlijk verzorgde hond. Een waterhond zit je al elke 8 weken bij de trimmer wil je een verzorgde hond hebben!


Wij gaan elke 3 maand, en verder hoef je nooit te kammen ofzo. Dus ik vind 4x per jaar naar de trimmer heel weinig vachtverzorging eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41548
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:36

Meneer Mier gaat nooit naar de trimmer :o. Ik heb zo'n handschoen waar ik hem mee 'borstel', that's it.

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:02

Mloes schreef:
Luna2006 schreef:
Bedenk ook, hoeveel tijd wil je besteden aan de vachtverzorging? Waterhonden hebben meer vachtverzorging nodig als een ruwhaar teckel.
Als je 4x per jaar met een teckel gaat heb je een fatsoenlijk verzorgde hond. Een waterhond zit je al elke 8 weken bij de trimmer wil je een verzorgde hond hebben!


Wij gaan elke 3 maand, en verder hoef je nooit te kammen ofzo. Dus ik vind 4x per jaar naar de trimmer heel weinig vachtverzorging eigenlijk.


En hoe lang wordt deze gehouden? De meeste waterhonden worden rechttoe rechtaan geschoren namelijk.
Niet zoals de hond op onderstaande foto. Maar die gaan vaker dan elke 3 maanden en worden ook uitgeborsteld.
Afbeelding

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

PSvanLot

Berichten: 10135
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Welk ras zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 17:18

Ik ga het allemaal beleven zodra er een hond is. De trimsalon zal er vast uitstekend advies bij geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, GrapeshotBot, IASCrawler, leenleen11, Lestria, Pieneappel en 69 bezoekers