Herplaats poes

Moderators: xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Annettu_

Herplaats poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-21 09:58

Hi,

Sinds afgelopen donderdagavond hebben wij een poes, een Britse Korthaar.

We hebben haar de zitgedeelte van onze woonkamer gegeven om te wennen. We hebben van haar oude huis de kattenbak, voerbakjes, krabpaal, krabton en speeltjes meegekregen. Voor de rest hebben wij haar met rust gelaten omdat ze bang was. Vrijdag op zaterdag ging het heel goed, ze at en dronk waar we bij waren. Gebruikte de kattenbak waar wij bij waren. Ging op verkenning en ging al op tafel liggen. Ze kwam ruiken aan onze handen en voeten. Mijn vriend maakte een zakje kattensnoepjes open en ze kwam enthousiast aanlopen en bij hem voor de bank zitten (helaas toen hij het snoepje met zijn hand aanbood, blies ze en liep ze weer weg). Ik dacht dat het wel tijd was dat ze de rest van het huis kon verkennen. Alleen de eerste etage en de zolder. Maar wel alle deuren dicht dus alleen de trappen eigenlijk, we hebben de hobbykamer open staan voor haar omdat ze in de toekomst hier in mag als 'terugtrekkamer' mocht er visite komen.

Helaas is ze nu naar zolder vertrokken en komt niet onder de kast vandaan. Ze zit daar dus vrijdagnacht. De voerbakjes en kattenbak heeft ze niet aangeraakt. We maken ons zorgen of dit wel goed gaat.

Wat kunnen we het beste doen?

Dunja

Autumnn

Re: Herplaats poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:14

Niks :) ze krijgt vanzelf dorst / honger. Lekker met rust laten

Hulp nodig bij het solliciteren, schrijven van een sterke motivatiebrief of een overtuigend cv? Stuur een PB of kijk op www.Solliz.nl :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:14

Geen idee wat wijsheid is, maar we hebben een volwassen herplaatser gehad die zich ook verstopte. WE hebben hem toen na een paar keer wel kunnen pakken en kunnen afsluiten dat hij zich kon verstoppen, maar het ontdooien duurde nog wel even.

Later een kat die er slechter aan toe was. Deed naar ons en de honden best naar, maar deed alsof hij thuis was.

Nu onze kat die we vanaf kitten hebben, verstopt zich nog steeds als er vreemden in huis zijn en laatste toen we een pup kregen. Hij is echt een week niet door huis geweest, maar was wel te lokken met eten en even aandacht geven. En daarna waren ze dikke vrienden.......

Sommigen verstoppen zich graag. Je kan hem toch gaan vangen en zorgen dat hij daar echt niet meer kan komen of afwachten tot hij door huis durft te lopen. Maar dan zal hij elke keer naar die plek terug rennen bij een geluid, een beweging etc.

Heb je wel daar de kattenbak en het eten en drinken neergezet? Ik zou eerst de afstand kleiner maken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-21 10:17

Autumnn schreef:
Niks :) ze krijgt vanzelf dorst / honger. Lekker met rust laten

Maar zou ze wel naar beneden durven? Stomme vraag maar ze heeft altijd in een flatje gewoond en kwam nooit buiten. Die heeft waarschijnlijk nog nooit een trap gezien in haar leven. Dat ze wel naar boven durfde maar niet naar beneden durft te komen.. Ik roep maar wat hoor.

Dunja

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-21 10:18

superpony schreef:
Geen idee wat wijsheid is, maar we hebben een volwassen herplaatser gehad die zich ook verstopte. WE hebben hem toen na een paar keer wel kunnen pakken en kunnen afsluiten dat hij zich kon verstoppen, maar het ontdooien duurde nog wel even.

Later een kat die er slechter aan toe was. Deed naar ons en de honden best naar, maar deed alsof hij thuis was.

Nu onze kat die we vanaf kitten hebben, verstopt zich nog steeds als er vreemden in huis zijn en laatste toen we een pup kregen. Hij is echt een week niet door huis geweest, maar was wel te lokken met eten en even aandacht geven. En daarna waren ze dikke vrienden.......

Sommigen verstoppen zich graag. Je kan hem toch gaan vangen en zorgen dat hij daar echt niet meer kan komen of afwachten tot hij door huis durft te lopen. Maar dan zal hij elke keer naar die plek terug rennen bij een geluid, een beweging etc.

Heb je wel daar de kattenbak en het eten en drinken neergezet? Ik zou eerst de afstand kleiner maken.

Ze zit op de hal van zolder. Er is daar eigenlijk geen plek voor andere spullen. Er staat een vaste kast en daar is ze onder gekropen. Anders moet ik de deur open doen naar zolderlogeerkamer en daar wil ik haar liever niet hebben ivm gaten in de muren.. Dadelijk verdwijnt ze nog.

Dunja

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:23

Misschien dat ik dan toch even zou kijken of ik haar daar weg kan krijgen. Alles daarna dichthouden. Ik zou niet willen dat ze langere tijd niet kan plassen en drinken of op de bak kan en het ergens anders doet.

Katten mogen eigenlijk niet te lang niet eten. Dat is wel ongezond voor ze.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 10:27

Zolang er momenten zijn dat ze alleen is, en ze inderdaad honger/dorst krijgt, komt ze echt wel uit haar verstopplekje.
Vooral laten doen, ze heeft al genoeg stress nu.
Succes!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-21 10:29

xTammyy schreef:
Zolang er momenten zijn dat ze alleen is, en ze inderdaad honger/dorst krijgt, komt ze echt wel uit haar verstopplekje.
Vooral laten doen, ze heeft al genoeg stress nu.
Succes!

We zijn gisteren overdag de hele dag wegggeweest. Vanacht ook met de deur dicht geslapen zodat ze naar beneden zou durven. Ze is niet naar beneden gegaan. Ze zit dus al meer dan 24 uur boven zonder te eten of drinken.

Dunja

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:08

Ik heb ook katten die super bang waren toen ze bij mij kwamen(ex zwervers).
Die gingen ook meteen op zolder zitten.
Ik zorg ervoor dat ze altijd water hebben, zet gewoon een bakje water op zolder.
Ook breng ik ze gewoon eten, dan wennen ze aan mij en ben ik degene die ze wat lekkers brengt.
Het is heel slecht voor een kat om niet te eten en te drinken.
Ze komen uiteindelijk vanzelf stapje voor stapje verder naar beneden.
Als ik ze eten breng blijf ik altijd even zitten om wat te praten zodat ze aan mijn stem gewend raken.
Geef het de tijd, het komt vanzelf goed.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 11:37

Ik zou gewoon wat eten en drinken en een kattenbak op zolder neerzetten inderdaad. Maak het gewoon makkelijk voor haar. Als ze zich meer vertrouwd voelt gaat ze vanzelf op verkenning. Geduld is het toverwoord.

O, zie nu dat je daar geen ruimte voor hebt. Het hoeft niet groot te zijn hoor, maar als dat echt niet lukt en je kan ook niet iets open laten dan zou ik hem wel vangen en ergens anders neerzetten denk ik. Ze moet wel de mogelijkheid hebben om te eten, drinken en naar de kattenbak te gaan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:01

Letterlijk niets.. geef haar de tijd
laat haar helemaal met rust en zorg dat ze een paar keer per dag alleen in huis is zodat ze naar haar eten kan.
Je kunt hooguit het eten wat dichter in de buurt van haar plek zetten en dat iedere keer wanneer jullie weg zijn het eten wat verder weg in huis plaatsen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 12:09

Katten zijn niet gemaakt om niet te eten, vanuit dat oogpunt zou ik zeker een bakje(oid) binnen bereik neerzetten.
Kattenbak word iets lastiger misschien maar brokjes en water moet mogelijk zijn.
Gooi er nog wat lekkere snoepjes enz bij dat ze nog meer motivatie krijgen om toch hun plek te verlaten.
Voedsel is meestal je beste vriend in dit soort gevallen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:00

Onze kat was ook een verstopper en kwam eenmaal onder het bed gevlogen ook niet meer onder het bed vandaan.

Wij hebben toen een ruime doos met kattengrid, bakje met eten wat
hij volgens de vorige eigenaresse heel lekker vond en bakje water neergezet. Wel echt praktisch naast het bed allemaal, zodat hij zo min mogelijk onder het bed vandaan hoeft te komen. Na een paar weken durfde hij wel echt het hele huis door :)

Ik zou dat nog proberen en haar dan even met rust laten om te kijken of ze durft te komen. Zo niet zou ik haar toch proberen te vangen om wat natvoer oid te geven, dan heb je eten en vocht in 1.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 13:16

Het is al benoemd, katten kunnen niet lang zonder water en voeding. Er ligt dan leververvetting op de loer.
Plus uiteraard dat als ze nog niet geplast en gepoept heeft en honger en dorst, zij ook misselijk kan worden en dan ook weer niets eet.
Dus eten en drinken en kattenbak naar boven zsm.
En dan met rust laten.
Pas naar 2/3 uur zachjes kijken of er gegeten,gedronken en geplast is.

3 jaar geleden hebben wij ons traumapoes gekregen en stom ,stom ik had haar direct in huis laten lopen.
Weken zat zij tussen verwarming en een kast .
Dus kleine porties water en drinken ( zodat ik ook echt kan zien, dat er gebruik van gemaakt werd) plus kattenbak.
Dit dan om de zo veel uur gecontroleerd en veel zachjes praten.
Mijn katjes hierna heb ik dan altijd eerst 2 weken in een afgesloten kamer gedaan. Met verstop plekken uiteraard.
Overdag even kortere periodes kijken en savonds ( rond schemering) dan echt n uur anderhalf zachtjes praten of voorlezen.
Naar dag 3 of 4 dan er ook in geslapen .
En ook langer over dag.
En dan als zij al het vertrouwen in jouw hebben, de rest laten verkennen
Die 3 die er na Quiquebou kwamen zijn supersociaal en nieuwsgierig maar Quiquebou is nog steeds altijd op haar hoede.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:30

Ik zou de poes van de zolder halen.
Hou haar een paar dagen langer beneden. Voorzie daar leuke, knusse, veilige plekjes voor haar. Ook hoge, zodat ze de boel van bovenaf kan observeren.

Mijn kattenkindjes zijn 2 volle zusjes en waren 16 en 22 weken toen ze hier kwamen.
Eerst hadden we die van 16 weken (Sansa) - 6 weken later zijn we dan alsnog haar zus gaan ophalen (Arya) :+ We wilden eigenlijk maar 1 kattenkindje, maar 5 weken nadat we Sansa al hadden kreeg ik een berichtje van de fokker dat haar zusje nog steeds ter adoptie was, en ik ben nou eenmaal een softie dusja.. Nu heb ik 2 kattenkindjes :+

Hier hebben ze ook een aantal dagen in de woonkamer, eetkamer en keuken gezeten. Daarna de deur naar de gang open gezet. En een paar dagen later ook de slaapkamerdeuren geopend.

Wij hebben geen bovenverdieping, dat maakt het voor ons wel makkelijk zo haha.

Arya (die 22 weken was toen ze hier kwam wonen) is de schrikkerigste van de zusjes. Ondertussen hebben we haar bijna 4 weken, en zit ze hier eindelijk op haar gemak. Ze zijn beiden niet erg knuffelig, zullen niet echt op onze schoot komen hangen, maar komen wel graag een aai halen. Maar: ze zijn lekker thuis hier ondertussen. Ze liggen mee in de zetel, op de tafel, lopen met ons mee door het huis, komen altijd mee in de badkamer hangen als ik een bad neem, gaan zelfs met mij mee als ik naar de wc moet, ... Schrikken ook nog amper van de normale geluiden waar ze eerst wél van gingen lopen (koffie apparaat, robotstofzuiger, de boxen van de tv, geschraap van stoelen, ...)

In eerste instantie kropen zij ook onder de meubels, maar dat ging vrij snel over. Bij Sansa ging dat veel sneller dan bij Arya.
Toen de zusjes weer samen waren, moest Sansa niet veel meer van haar weten, maar dit veranderde gelukkig binnen de paar dagen. Arya wilde heel graag contact, en kijkt ook heel veel van haar af. Arya is nu dapperder door Sansa te kunnen na-apen :) Ze kunnen elkaar niet meer missen nu :D Sansa konden wij vrij snel aaien, Arya wilde meer tijd. Ik heb er ook een punt van gemaakt hen van vrij vroeg in het begin regelmatig op te tillen - de eerste keren spartelden ze nog, nu kan ik gewoon rustig rondlopen met hen en weten ze dat ik geen engerd ben. Gisteren heb ik voor het eerst met hen samen in mijn armen kunnen rondlopen *\o/* Snoepjes werken hierbij ook :+

Geef haar tijd - maar laat haar niet té ver weg kruipen. Ze hoéft niet bij jullie in de zetel te kruipen (al is dat wel leuk haha), maar ze moet wél voldoende op haar gemak zijn om in dezelfde kamer te willen/durven zitten als jullie.

Jullie hebben in totaal maar 1 kat? Dan zou ik het voer afwegen, zo kan je makkelijk controleren of ze er aan geweest is of niet. Idem water. Voorzie meerdere bakjes van beide. Voorzie ook meerdere kattenbakken. Wij hadden voor Sansa eerst 2 bakken - daarna kwam Arya erbij, en hadden we 4 bakken. Nu ze elkaar leuk vinden, gebruiken we 3 bakken en houden we eentje reserve voor als wij eens een nachtje niet thuis zijn, dan hebben ze er weer 4.

Misschien is Feliway een optie? Helpt altijd bij bange katten, van wat ik hoor. Wij hebben het zelf niet nodig gehad.
Wij maakten ook snoepjes-sporen. Beginnen waar ze zit, en zo steeds verder dat plaatsje uit lokken. Werkte hier goed hoor.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Know when to hold 'em - fold 'em - when to walk away - know when to run.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie