Kitten wil niet eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 08:10

Afgelopen maandag hebben we 2 kittens gekregen van 9 weken.
Liever had ik ze wat langer bij hun moeder gezien, maar op de boerderij waar ze vandaan komen was nog een nestje geboren en de oudere kittens zorgden voor teveel onrust bij de moeder die net kittens gekregen hadden.

1e indruk van de kittens maandag was dat het hele vrije en sociale dieren zijn. Beide erg levendig en ontzettend speels.
Ze aten al weken kittenbrokken en leken vrij zelfstandig.

'S avonds wilde alleen het poesje eten.
De volgende dag wilde ook alleen het poesje eten en maakte ik me al wat zorgen.
Ik had dezelfde kittenbrokken als waar ze vandaan kwamen. Blikvoer voor kittens,kattenmelk met brokjes erin ... niks wilde hij, terwijl het poesje eet als een tijger.

Water drinken deed hij gelukkig wel en behalve een enkel niesje, maakte hij een gezonde indruk.

Gisteren met ze naar de dierenarts gegaan.
Die kunnen geen enkele reden ontdekken waarom hij niet eet, maar constateerden wel dat hij hoewel niet ziek wel wat zwakker is dan zn zusje.
(Hartslag lager, iets niezen, iets natte oogjes en 80gram lichter).

Op advies dierenarts en met toestemming van de eigenaar moederpoes opgehaald en bij de kittens gezet. Gelukkig had ze nog melk.
Inmiddels voelt hij zich weer helemaal het mannetje. Helemaal gelukkig met zn moeder en de melk.

Moederpoes vind het zelf niet echt leuk. Ze laat m drinken tijdens het voeren, maar verstopt zichzelf verder zoveel mogelijk voor de jongen.

Poesje eet brokken en heeft niet heel veel interesse in moeder.
Katertje wil alleen maar melk van zn moeder.

Als ik voer eten moeder en dochter brokken en katertje hangt aan de speen van moeder.

As maandag wordt moederpoes gesteriliseerd. Als ik zie hoe hardhandig t katertje met zn moeder omgaat, dan lijkt t me geen pretje als ze weer terugkeert naar haar jongen. Bovendien willen de eigenaren haar eigenlijk weer terug.

Iemand tips hoe ik t kleine mannetje weer aan t eten krijg?

M1+10


meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:13

Hebben ze het katertje ook zelfstandig zien eten? Hier ook kittens maar die begonnen met 3 weken al aan de brokjes en aten met 5 weken allemaal goed de brokjes.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:14

Heeft hij geen beginnende niesziekte? Als ze niets kunnen ruiken eten ze meestal ook niet. Ik zou in overleg met de dierenarts kijken of je hem niet toch een antibioticakuurtje kan geven.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 08:16

meggiemeg schreef:
Hebben ze het katertje ook zelfstandig zien eten? Hier ook kittens maar die begonnen met 3 weken al aan de brokjes en aten met 5 weken allemaal goed de brokjes.


Ja, ze zeggen van wel.

M1+10

Kookaburra

Berichten: 5380
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:20

Is wel/geen niesziekte inderdaad doorgenomen door de dierenarts? Zelfde geldt voor de ontworming?

Hier ook een boerderijnestje. In mijn beleving hebben ze zomaar door dat brokjes eetbaar zijn. Net als water drinken, dat hebben ze ook zo door.

Voer je beide kittens uit hetzelfde voerbakje, of staan de voerbakjes een stuk uit elkaar? Het is hier regelmatig haat en nijd inclusief gegrom en geklauw als de kittens uit hetzelfde bakje eten. Kan zijn dat het kitten 'laag in de rang' daarom uit de buurt blijft.

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 08:21

zonnebloem18 schreef:
Heeft hij geen beginnende niesziekte? Als ze niets kunnen ruiken eten ze meestal ook niet. Ik zou in overleg met de dierenarts kijken of je hem niet toch een antibioticakuurtje kan geven.


Ik heb t daar met de dierenarts wel over gehad. Ze zei dat niesziekte gewoon een viraal iets is en dat hij geen koorts heeft en ook gezond is. Als hij niet met zn zusje vergeleken zou zijn, dan had ze zijn gezondheid niet zorgelijk gevonden.

Ze dacht dat hij hooguit misselijk is en daarom niet wil eten. Maar, aangezien hij wel erg speels is, was ze daar ook niet zo zeker van.

Hij mag pas zn enting als hij aangesterkt is.
Iets geven tegen niesziekte vond ze niet nodig.

M1+10

LWDaisy

Berichten: 4769
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:21

Ik heb mijn lieve kater-kitten afgelopen maandag moeten laten gaan...

Ik wens je dus heel veel succes alvast. Ik hoop dat het bij jou beter mag gaan dan bij mij.

Heb je de kitten-pap al geprobeerd? Die ging er hier echt héél goed in!

Afbeelding
Ik heb hem bij Aveve gekocht. Daar was ie dubbel zo duur, voor één of andere reden.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 08:23

Kookaburra schreef:
Is wel/geen niesziekte inderdaad doorgenomen door de dierenarts? Zelfde geldt voor de ontworming?

Hier ook een boerderijnestje. In mijn beleving hebben ze zomaar door dat brokjes eetbaar zijn. Net als water drinken, dat hebben ze ook zo door.

Voer je beide kittens uit hetzelfde voerbakje, of staan de voerbakjes een stuk uit elkaar? Het is hier regelmatig haat en nijd inclusief gegrom en geklauw als de kittens uit hetzelfde bakje eten. Kan zijn dat het kitten 'laag in de rang' daarom uit de buurt blijft.


Volgens de dierenarts geen niesziekte.
De kittens zijn recent ontwormt.
Dierenarts vond geen vlooien of iets dergelijks.

Voeren uit zelfde bak wil niet, maar ook niet uit aparte voerbak.

Enige dat de dierenarts kan bedenken is dat hij van slag is door de verhuizing.

M1+10

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 08:24

LWDaisy schreef:
Ik heb mijn lieve kater-kitten afgelopen maandag moeten laten gaan...

Ik wens je dus heel veel succes alvast. Ik hoop dat het bij jou beter mag gaan dan bij mij.

Heb je de kitten-pap al geprobeerd? Die ging er hier echt héél goed in!

[ [url=m/3bZJ2b.png]Afbeelding[/url] ]
Ik heb hem bij Aveve gekocht. Daar was ie dubbel zo duur, voor één of andere reden.


Ach, sterkte!

Nee, die ken ik niet.
Ga er naar kijken. Bedankt

M1+10

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:30


meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:50

De een is sneller met eten van vast voedsel dan de ander, het kan wat de dierenarts zegt, niet helemaal fit voelen door een eventuele opkomende niesziekte, verhuizing met daarbij behorende stress, zusje die wellicht de baas is van de 2 en daardoor de overhand heeft over het katertje.
Misschien even een handje helpen met eten zodat hij de smaak wel zelf te pakken krijgt.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:50

Hoe is zijn ontlasting? Lang geleden haalde ik twee kittens (10 weken) uit het asiel, een poesje en een katertje. Het katertje ging prima, het poesje at slecht en had wat diarree. Dierenarts vond niets en gaf pillen tegen de misselijkheid, die er meteen weer uitkwamen. Poesje stopte helemaal met eten en was niet levendig genoeg. Naar andere dierenarts. Tussen beide dierenartsbezoeken zat ruim 1 dag, ik was heel ongerust.
Tweede dierenarts constateerde meteen uitdroging en algehele malaise. Poesje kreeg vocht, vitamines en antibiotica tegen een darminfectie. Dierenarts zei dat we maar net op tijd waren geweest, anders had ze het niet gered. Die kleintjes zijn zo kwetsbaar.
Het is helemaal goed gekomen met haar, ze is uiteindelijk ruim 18 jaar oud geworden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 09:12

Hevonen schreef:
Hoe is zijn ontlasting? Lang geleden haalde ik twee kittens (10 weken) uit het asiel, een poesje en een katertje. Het katertje ging prima, het poesje at slecht en had wat diarree. Dierenarts vond niets en gaf pillen tegen de misselijkheid, die er meteen weer uitkwamen. Poesje stopte helemaal met eten en was niet levendig genoeg. Naar andere dierenarts. Tussen beide dierenartsbezoeken zat ruim 1 dag, ik was heel ongerust.
Tweede dierenarts constateerde meteen uitdroging en algehele malaise. Poesje kreeg vocht, vitamines en antibiotica tegen een darminfectie. Dierenarts zei dat we maar net op tijd waren geweest, anders had ze het niet gered. Die kleintjes zijn zo kwetsbaar.
Het is helemaal goed gekomen met haar, ze is uiteindelijk ruim 18 jaar oud geworden.


Ontlasting was bij niet eten weinig, maar geen diarree.
Buikje voelde volgens dierenarts niet slecht. Geen uitdrogingsverschijnselen gelukkig.

M1+10

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 09:14

meggiemeg schreef:
De een is sneller met eten van vast voedsel dan de ander, het kan wat de dierenarts zegt, niet helemaal fit voelen door een eventuele opkomende niesziekte, verhuizing met daarbij behorende stress, zusje die wellicht de baas is van de 2 en daardoor de overhand heeft over het katertje.
Misschien even een handje helpen met eten zodat hij de smaak wel zelf te pakken krijgt.


Helpen, ja wil ik wel, maar hoe?
Op schoot en uit de hand of van lepel wil niet helaas. Misschien een geweekt brokje in zn bek duwen?

M1+10

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:27

Brokjes dusdanig weken in warm water en met een spuitje naar binnen werken? Of anders blikvoer verdunnen met warm water en zelfde manier?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:58

Ik zou kijken of hij de lactol lekker vind (kittenmelk) en daar dan voorzichtig natvoeding doorheen mengen stukje bij beetje. De royal canin starter mousse is daar erg fijn voor. Daarna brokjes weken in heet water en eventueel ook gemengd met de melk of met de natvoeding.
Daarnaast zou je kunnen proberen het op een schoteltje te geven ipv een bakje. Desnoods verschillende structuren neerzetten om te zien of hij bij de één wel of niet eet. Soms houden ze niet van melanine bakjes of rvs en dan werkt glas bijv. weer beter. Bij natvoeding zou je nog kunnen zeggen het los op een placemat neer te leggen. Succes met de kleine kitten!

Lezen, schrijven en de realiteit

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:15

Neem eens contact op met een kittenopvang of asiel om te vragen hoe zij kittens voeren. Het is niet moeilijk, maar je hebt voer nodig wat in een spuitje kan en geschikt is voor kittens. De hoeveelheid is wel belangrijk, niet teveel en niet te weinig.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:18

meggiemeg schreef:
Brokjes dusdanig weken in warm water en met een spuitje naar binnen werken? Of anders blikvoer verdunnen met warm water en zelfde manier?


Vermalen met een vijzel en aanlengen met kittenmelk of water, of glad mixen met een staafmixer. Kittenvoer uit blik is vaak al heel zacht en zou je kunnen aanlengen. Maar vraag vooral advies van een opvang, of je dierenarts(assistente).

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:44

boemel schreef:
meggiemeg schreef:
De een is sneller met eten van vast voedsel dan de ander, het kan wat de dierenarts zegt, niet helemaal fit voelen door een eventuele opkomende niesziekte, verhuizing met daarbij behorende stress, zusje die wellicht de baas is van de 2 en daardoor de overhand heeft over het katertje.
Misschien even een handje helpen met eten zodat hij de smaak wel zelf te pakken krijgt.


Helpen, ja wil ik wel, maar hoe?
Op schoot en uit de hand of van lepel wil niet helaas. Misschien een geweekt brokje in zn bek duwen?

Weet dat vriendin pups/kittens ontwormde met een pasta die ze via vinger op het verhemelte smeerde. Dan hebben ze iets in de mond waar ze mee willen rommelen om het weg te krijgen en slikken werkt dan het makkelijkste. Zo iets zal ook lukken met zachtvoer. Je kan er in het begin een paar keer per dag flesje bij geven zodat hij genoeg binnenkrijgt tot dat het zelfstandig eten kwartje valt. Drinken is veel makkelijker "werk" dan kauwen en spieren gebruiken. Kaak is wel geheel in orde? Tandvlees en tandjes ook?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 10:57

Ja,bekkie is ook bekeken en goed.
Er is geen fysieke reden gevonden waardoor hij niet zou kunnen eten.
Dierenarts snapt t zelf ook niet.

Dank voor alle goede tips.
Ik ga aan t rommelen met prakjes :o

M1+10

Kookaburra

Berichten: 5380
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:28

Mocht je het zonder spuit oid maar met je vingers in het bekje willen doen. Denk dan aan je vingers ;) Je kunt even googlen naar het vasthouden van katten bij ontwormingspilletjes. Dat is dezelfde manier. Die pilletjes wil je i.v.m. het slikreflex ook zo ver mogelijk in het bekje doen.

Brokjes zo in een bekje duwen zou ik niet doen. Ik weet niet meer wie dat hier aangaf. Brokjes moeten gekauwd worden. Dat lukt niet als je ze in het bekje propt.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:37

Oh gelukkig dat ie niks mankeert in elk geval!

Zijn er niet van die zakjes met overheerlijk spul die je als traktatie geeft? Wellicht is dat onweerstaanbaar lekker? En hij eet ook niet stiekem als jullie er niet zijn?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

boemel

Berichten: 8351
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-21 12:00

MarjanB schreef:
Oh gelukkig dat ie niks mankeert in elk geval!

Zijn er niet van die zakjes met overheerlijk spul die je als traktatie geeft? Wellicht is dat onweerstaanbaar lekker? En hij eet ook niet stiekem als jullie er niet zijn?


Of hij stiekem eet weet ik niet ha ha. Kan ff checken thuis of we er een camera op kunnen zetten.

Tot nu toe laat ie zich niet verleiden met lekkernijen. Hij is een echt mama kind :D

M1+10

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:11

:') mannen....

Life is a balance of holding on, and letting things go…

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Kitten wil niet eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:16

Als je met een spuitje gaat voeren, let dan op dat je er eentje gebruikt met weerstand die je goed kan beheersen. Sommigen zijn zo stroef (door het rubber) dat je harder moet duwen en er dan ineens heel veel tegelijk komt, met veel kracht. Dat is te heftig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler en 66 bezoekers