Van 2 konijnen naar 11!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 11:54

Hallo allemaal,

Allereerst, ja ik ben zo iemand die een ongewenst nestje konijnen heeft gekregen. Nee, ik ben niet onbezonnen te werk gegaan (om deze reacties alvast te voorkomen).

Het zit namelijk zo. Ik heb vorig jaar november een mannetjes konijn gekocht. Een vreselijk lief dier. Ik had hem als binnenkonijn maar buiten vindt hij vreselijk leuk dus besloten dat hij vanaf zomer dit jaar buiten mag zit. Omdat ik niet wil dat hij alleen zit wilde ik er graag een voedster bij hebben. Maar ik wilde geen kleine konijntjes dus ik heb netjes mijn ram laten castreren, 6 weken gewacht, en een voedster die ik op het oog had erbij gekocht. Ze kunnen nu lekker door de tuin rennen en hebben een enorm groot hok. Dus voor hun een paradijs.

Twee weken later na aankoop kom ik bij het hok en ligt er ineens een nestje konijnen. De voedster heeft in het hok in een nacht tijd een nest gemaakt en de jonkies geworpen. In totaal 9 stuks.
Contact gehad met de verkoopster, maar het kon bij haar niet gebeurd zijn want het konijn zat met haar dochter in 1 hok. Nou vermoed ik dat haar dochter een zoon is en is ze dus zwanger geraakt van haar eigen zoon.

Na een dag is er eentje overleden en heb ik er nog 8. Ik heb het beste met ze voor en zorg dat ze een leuke plek krijgen. Nu heb ik 2 konijntjes die naar mijn idee niet goed groeien. Het gewicht is wel hetzelfde als de anderen alleen hebben ze niet overal haar.

Nu wil ik eigenlijk de hulp van bokt inschakelen. Is er iemand die dit ook meegemaakt heeft? Ik geef ze nu flesvoeding (speciaal konijnenmelk besteld) maar dat eten ze nog niet goed. Nu twijfel ik dus ook of dat nodig is omdat ze wel hetzelfde gewicht hebben als de rest (60 gram bij 6 dagen oud). Of is dit een gevolg van inteelt?

Ik hoor graag of iemand dit al eens meegemaakt heeft.

Afbeelding

Afbeelding

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:04

Ik heb het niet meegemaakt, maar ik zou gewoon even de dierenarts bellen. Die kan je toch het beste advies geven. Het ziet er inderdaad raar uit met die kale plekken.

Heb je ze bij een fokker gekocht? Dan zou je het misschien ook aan haar kunnen vragen? Dat is dan ook nog wel het minste wat ze voor je kan doen..

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 12:31

Inteelt kan zeker, en de vraag is hoe verwant de ouders van de voedster al waren, kan dus het resultaat zijn van meerdere generaties (te nauw) verwante dieren.
Als je er zeker van bent dat ze allemaal genoeg biest hebben gehad en er geen parasieten oid boosdoener zijn, kan je uit gaan van inderdaad inteelt al dan niet samen met verandering voer (tekorten tijdens dracht), stress van de verhuizing, etc. en stomweg pech. Dat er bij een groot(er) nest konijnen 1-2 uitvallen (sterven) schijnt normaal te zijn.
Bewijzen gaat moeilijk worden, er zijn teveel factoren mogelijk en ja ook ervaren fokkers missen soms de miniballetjes van een rammetje. Niet alles laat het ruim hangen of heeft er grote onder hangen.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in Belgiƫ

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:24

Ik heb ook ervaring met bijvoeden met konijnenmelk. Mijn kleintjes dronken daar ook niet goed van. Ze hebben het uiteindelijk wel overleefd. Als ze maar in het nest blijven liggen en de mama ze er niet uit gaat werken of bijten.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:47

In combinatie met de rimpeltjes en schilfertjes die ik meen te zien doet het mij denken aan cheyletiella, schilfermijt. Even een bezoekje aan de dierenarts zou ik dus doen.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 06:20

Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hebben ze een hele dikke vacht gekregen. Schijnbaar duurde het bij deze twee wat langer.

Wel zit ik met het probleem dat de een na de ander nu het loodje legt (de anderen, deze twee zijn schijnbaar heel sterk) en ik voel me vrij machteloos. Ben bang voor de parasiet.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:22

Buffelduke schreef:
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels hebben ze een hele dikke vacht gekregen. Schijnbaar duurde het bij deze twee wat langer.

Wel zit ik met het probleem dat de een na de ander nu het loodje legt (de anderen, deze twee zijn schijnbaar heel sterk) en ik voel me vrij machteloos. Ben bang voor de parasiet.


Ga dan naar de dierenarts

Hier een vergelijkbare situatie. 3 konijntjes gekocht, zouden 2 vrouwtjes en 1 mannetje zijn. Naar de dierenarts om te laten controleren waren 3 vrouwtjes meermaals gevraagd of ze het zeker wist, ze wist het zeker. Paar weken terug lag er een dood jong in het hok (doodgebeten) verder geen. Wat bleek? 2 mannen 1 vrouwtje ze is nu weer zwanger en verwacht deze week de jongen. De mannetjes zijn haar broertjes trouwens, dus ook dat niet ideaal.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:33

De een na de ander gaat dood en je bent bang voor een parasiet (welke precies) dan neem ik aan dat je inmiddels een dierenarts hebt ingeschakeld. Wat zegt die ervan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van 2 konijnen naar 11!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 07:35

Idd naar de dierenarts en desnoods ook sectie laten plegen.