Poes met struviet/blaasgruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Haloooww123
Berichten: 146
Geregistreerd: 27-06-12

Re: Poes met struviet/blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-21 12:33

Bigone, de kans dat een kat een blaasontsteking krijgt door een bacterie is maar 5%. Bij mensen is dat juist de meest voorkomende oorzaak en wordt dus vaak antibiotica voorgeschreven. Bij katten is het vaak stress/blaasgruis. Dan wordt vaak Metacam/Novacam/Meloxidyl voorgeschreven. Dat is pijnstillend en daardoor is al een deel van het probleem tijdelijk opgelost. Door het voer dat we nu geven wordt ook de oorzaak echt aangepakt!

Iris, Sjaakie, Snoopy, Laila en Vince <3


Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 00:04

Hier ook overgestapt op KVV, koolhydraten waren de boosdoener. Want zelfs de KVV met een beetje rijst gaf problemen. Op puur rauw vlees gezet, geen problemen meer gehad de 7 jaar daarna. Tot ik hem op graanvrije brok zette ivm vakantie en een ander niet te belasten met het voeren van vlees (vaker aanbieden, meer gedoe), toen was het probleem weer terug...

Een kat met blaasproblemen zou ik sowieso niet op brokken zetten, want het allerbelangrijkste is VOCHT. En de juiste (zure) Ph-waardes. En vlees verzuurt, vandaar (naast dat een kat carnivoor is) de keuze voor hoog gehalte vlees.
Als rauw vlees niet je voorkeur heeft is er tegenwoordig ook een enorm scala aan kwalitatief natvoer. Ook helemaal prima.

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

Haloooww123
Berichten: 146
Geregistreerd: 27-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-21 21:11

Bedankt Sassol, voor nu moet ze sowieso nog het S/D voer eten om de blaasstenen op te lossen. Als er uit het urine onderzoek blijkt dat het is opgelost ga ik over op ander voer. Ik moet zeggen dat ik de keus wel lastig vind, aangezien er zoveel verschillende meningen zijn. De overkoepelende mening is wel dat vocht heel belangrijk is, dus daar ben ik al mee bezig!

Even een update: het gaat goed met Lola! Ze heeft in de eerste week nog 3x in huis gesproeid, maar nu al ongeveer 1 week niet meer. Ook lijkt ze heel blij met de privé verdiepingen die ze nu heeft. Ze is echt veel vrolijker geworden en ook veel vocaler! Heel leuk om te zien <3 . Ze is in de anderhalf jaar die ze bij ons is nog niet zo blij en tevreden geweest. Hopelijk is dit de goede oplossing om haar stres niveau zo laag mogelijk te houden.

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de ervaringen! Het wordt nog even een zoektocht naar het goede voer voor straks, maar hopelijk komt ook dat goed :D .

Iris, Sjaakie, Snoopy, Laila en Vince <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Urona447 en 98 bezoekers