Ervaringen mastcel tumor hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-22 20:37

Luna is een am stafford /pitbull

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 21:12

office schreef:
Mijn hond is bijna 9 jaar inmiddels , de mastcel tumor op haar poot groeit niet heel snel en ogenschijnlijk is ze helemaal gezond ,vrolijk ,energiek en prima eetlust.Ik ben blij dat de tumor niet verwijderd is en ze geen zware operatie heeft door moeten maken .Elk geval is natuurlijk anders maar wel vreemd dat jou dierenarts niet naar uitzaaiingen heeft gekeken ?De levensverwachting van mijn hond is ongeveer 10/14 jaar dus als ze nog 10 mag worden dan vind ik dat ik niet mag mopperen gezien dat ze al een tijd een tumor heeft.Sterkte verder met jou hond ik weet hoe naar het voelt.


Wat een fijn verhaal over jouw hond! Daar denk ik nu plots ook aan... waarom toch niet laten zitten? Een operatie is altijd een risico zeker bij oudere honden en gewoon niet prettig voor het dier zelf. Ze hebben inderdaad niet naar uitzaaiingen gekeken. De bult is goed zichtbaar, ze hebben wel een biopt genomen en daarna begon het flink te bloeden. Daar baalde ik van, zeker toen ik nadien een stukje gelezen had waarin stond dat aanprikken juist kan zorgen voor woekeren ivm bloeden. Dus nu denk ik.. moet ik niet gewoon de natuur zijn gang laten gaan? Onze hond is ook nog super goed verder, eet goed speelt regelmatig met de andere hond dus echt nog te goed om 'op te geven'. Ik vind het lastig.. hoe lang heeft hij nog als het verwijderd wordt? Hoe lang heeft hij nog als het blijft zitten?

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:19

Hoe gaat het nu met alle beestjes hier?

Ik was toevallig aan het googlen toen ik dit topic tegen kwam. Mijn hond (toller van 12 jaar) haar mastocytomen (toen gradering 2) zijn denk ik net wel of net niet op 2 handen te tellen. Gelukkig allemaal heel klein, onderhuids en rustig.
In het verleden wel 4 keer laten opereren, maar uiteindelijk gekozen voor kwaliteit van leven ipv steeds de operaties en enorme japen.

Regelmatig echo-controles: alles blijft schoon.
Nu heeft ze een hardere bult, welke ook sneller lijkt te groeien dus wordt ik natuurlijk weer een beetje zenuwachtig en dan is google je beste vriend (of toch niet… :'))
Ergens wel geruststellend dat ik niet de enige ben die tegen het dierenarts-advies in gaat en dus niet iedere bult laat verwijderen. Ook al was hier dan ook niet echt meer tegenop te boksen.

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:51

Bij onze hond hebben ze de bulten verwijderd. Achteraf was het best heftig, de wonden waren flink en herstel van de huid duurde lang helaas. Of ik het weer weg zou halen? Denk het niet, narcose is ook niet niks. Onze hond is formaat canario van nu 12 jaar oud. Het gaat nu super goed met hem, er is tot zo ver ook geen bult terug gekomen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:33

koenlover schreef:
Mijn teefje is bijna vier jaar geleden op 8-jarige leeftijd ook geopereerd aan twee bulten die achteraf uit onderzoek mastcel tumoren bleken, volgens mij gaf de dierenarts toen aan dat het gradatie/type 2 tumoren waren. Een hebben ze volledig kunnen verwijderen de tweede helaas niet. De dierenarts gaf toen ook aan dat het afwachten was hoe het verder zou uitpakken (chemo was voor ons geen optie).

De tumor die ze niet volledig konden verwijderen is vrij snel weer naar het oude formaat gegroeid. We waren bang dat hij verder zou groeien maar dat gebeurt gelukkig niet. Ik herken wel wat Office zegt, de ene dag lijkt ie iets kleiner dan de andere. Maar ze heeft er geen last van en is volgende maand vier jaar stabiel en wij behandelen er dus niet aan. Het is een hele grote hond (60 kilo) en ze wordt in september 12, dat had ik vier jaar geleden na de uitslag niet durven hopen.


Zo was de situatie van mijn hond vorig jaar,
Toen had ze al vier jaar lang maar 1 tumor maar inmiddels meerdere die gelukkig niet voor ongemak zorgen en ook niet al te groot worden. Ik denk niet dat ze het einde van de zomer haalt maar voornamelijk omdat ze een hele grote (60 kg) hond is van ruim 13,5 jaar oud. Niet zozeer vanwege de tumoren.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:44

Hier helaas ook een. Een beagle van 8jaar. Bultje op de borstkas wand van nog geen centimeter. Stabiel kwa groei al 1-2jaar als het niet langer is. Vorige week gebitsreiniging gedaan en gelijk het bultje aan geprikt. Raak, mast cel tumor. Afgelopen zondag de echo erop gezet, gelukkig geen uitzaaiingen. En daarna gelijk geopereerd. 17hechtingen rijker, en hopelijk naar de diepte ook genoeg weggehaald. Uitslag krijgen we daar nog van. Nu heb ik wel een ietwat raar plekje boven de wond gevonden, deze houden we even in de gaten. Zucht… hopelijk goed nieuws.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 22:45

Ik wilde laatst een update plaatsen, maar ik dacht als ik zeg dat het goed gaat is het de goden verzoeken :')

Het is voor luna nu een jaar geleden. Ik zie bulten komen en weer gaan, 1 bult is toen nagekeken en een vetbult en die blijft als enige ook echt zitten . Ik weet niet of dat juist positief of negatief is dat ik andere bulten zie komen en gaan. De wond heeft lang moeten genezen en die huid daar is nog steeds niet mooi.

Haar echo's zijn ook schoon, maar heb wel besloten dit niet constant te doen. Ik word daar enkel onrustif van, en aan luna merk ik niks. Eet en drinkt net als altijd. Ik maak me altijd meer zorgen om haar artrose en haar moeilijke lopen. Ik ga haar daar aan moeten laten inslapen voor mijn gevoel en niet aaan de tumoren

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:45

Jester_ schreef:
Ik wilde laatst een update plaatsen, maar ik dacht als ik zeg dat het goed gaat is het de goden verzoeken :')

Het is voor luna nu een jaar geleden. Ik zie bulten komen en weer gaan, 1 bult is toen nagekeken en een vetbult en die blijft als enige ook echt zitten . Ik weet niet of dat juist positief of negatief is dat ik andere bulten zie komen en gaan. De wond heeft lang moeten genezen en die huid daar is nog steeds niet mooi.

Haar echo's zijn ook schoon, maar heb wel besloten dit niet constant te doen. Ik word daar enkel onrustif van, en aan luna merk ik niks. Eet en drinkt net als altijd. Ik maak me altijd meer zorgen om haar artrose en haar moeilijke lopen. Ik ga haar daar aan moeten laten inslapen voor mijn gevoel en niet aaan de tumoren


Fijn dat het goed gaat!!
Ik denk dat dat komen en gaan idd een goed kenmerk kan zijn van de mastocytoom. Bij mijn hond krimpen ze ook, om vervolgens weer toe te nemen.

Voor de artrosepijn heb je tegenwoordig de Librela-injectie, al eens van gehoord? Minder schadelijk voor de organen (geen NSAID) en hoor veel positieve verhalen waarbij mensen zichtbaar veel verschil zien bij hun hond. Zelfs bij die van mij, die echt alleen maar af en toe een béétje stram liep, meen ik al verschil te zien.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe slecht de gewrichten van die van jou zijn. Uiteindelijk zal de Librela denk ik ook niet meer genoeg doen..

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:46

Cookie2222 schreef:
Hier helaas ook een. Een beagle van 8jaar. Bultje op de borstkas wand van nog geen centimeter. Stabiel kwa groei al 1-2jaar als het niet langer is. Vorige week gebitsreiniging gedaan en gelijk het bultje aan geprikt. Raak, mast cel tumor. Afgelopen zondag de echo erop gezet, gelukkig geen uitzaaiingen. En daarna gelijk geopereerd. 17hechtingen rijker, en hopelijk naar de diepte ook genoeg weggehaald. Uitslag krijgen we daar nog van. Nu heb ik wel een ietwat raar plekje boven de wond gevonden, deze houden we even in de gaten. Zucht… hopelijk goed nieuws.


Ik duim mee!!

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:01

Pino96 schreef:
Voor de artrosepijn heb je tegenwoordig de Librela-injectie, al eens van gehoord? Minder schadelijk voor de organen (geen NSAID) en hoor veel positieve verhalen waarbij mensen zichtbaar veel verschil zien bij hun hond. Zelfs bij die van mij, die echt alleen maar af en toe een béétje stram liep, meen ik al verschil te zien.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe slecht de gewrichten van die van jou zijn. Uiteindelijk zal de Librela denk ik ook niet meer genoeg doen..

Niet iedere hond reageert goed op de Librela, mijn meisje was binnen een week na de injectie verlamd en hebben we moeten laten inslapen.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:18

Dankjewel Pino! Ik had de hoop op de uitslag vandaag maar helaas nog niet. Hij voelt zich wel echt geweldig sinds een halve dag na de ok :+ bijna beter als ervoor. En dat met zo’n grote Jaap.

Librela onderschept de pijn perceptie van de artrose. Maar doet niks aan de (chronische) ontsteking die met artrose gepaard gaat.. dus je ziet een blije pijnvrije hond maar de artrose (en ontsteking) zal zich verder ontwikkelen. De fabrikant raadt bij sommige patiënten dus ook aan om ontstekingsremmers ernaast te gebruiken. Is niet erg als je er bewust van bent en de librela maar in blijft zetten tot het echt niet meer gaat.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:26

Aha, interessant en duidelijk!
In een vroeg stadium zoals bij mijn hond is het dus een fijne omdat je dan nog even van de NSAID’s af kan blijven. Maar later ontkom je er wss niet aan inderdaad…
En super fijn dat je hondje het zo goed doet!! Dat is al heel goed. Nu nog een gunstige uitslag!!

En wat heftig zeg @KootMiraDrum :(:)

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 23:38

Mijn hond is al te versleten voor die librera, ze is echt behoorlijk vastgeroest. Op de fotos is het 1 grote aan elkaar zittende bende haha. Ze krijgt momenteel volle dosis rimadyl en 1x per maand anabolen, en dat is voor nu voldoende om nog prima te leven. Dan kan er evt nog tramadol gegeven worden, maar dat is voor nu nog niet nodig. En bovenal is de librera behoorlijk prijzig en moeilijk aan te komen

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 01:13

Ik zie dit topic nu pas.
Mijn Engels stafford had mastcelkanker.
Hij was denk ik 12 toen we het ontdekte en besloten om hem niet te behandelen. Chemo op zijn leeftijd vond ik niet fair tegenover hem.
Hij leek geen pijn te hebben en kreeg al pijnstillers voor spondylose. Het was kwa gedrag een jonge enthousiaste hond.
Over zijn hele lijf zaten kleine tumoren.
Later een tumor op de koker van zijn piemel wel laten verwijderen, die begon snachts erg te bloeden en daar had hij toen heel veel pijn aan. Herstel ging makkelijk. En zijn wolf's teentje is daarna ook nog verwijderd omdat er een tumor op zat. Hij leek totaal geen last van de amputatie te hebben.
Mijn hond kreeg er geen medicatie voor en is er 16 jaar mee geworden.

Niqui

Berichten: 2158
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 06:28

Onze labrador had er een aan haar poot. De dierenarts adviseerde deze te laten zitten. Het was te lastig om de tumor te verwijderen vanwege de te kleine huidopppervlakte op de poot. De tumor bleef groeien en op een gegeven moment hing er een losse bol aan een smal stukje vel aan de poot. De tumor kon toen gemakkelijk verwijderd worden. Ze is er bijna 16 jaar mee geworden.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:34

Mijn hond leeft nog steeds in prima conditie.Tumor op zijn poot groeit wel maar verder lijkt hij prima in orde.Hij had wel uitzaaiingen in de lymfknoop van de oksel maar de organen waren toen schoon.Er is een nieuwe behandel methode voor mastceltumoren op lastige plekken zoals een poot.Dan spuiten ze de chemo direct in de tumor die dan afsterft.
Dat had ik wel willen doen maar als er al uitzaaiingen zijn heeft dat geen zin meer.En eigenlijk ben ik blij dat al dat gedokter aan hem voorbij gaat .Dier is vrolijk en weet van niks (denk ik).

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:28

Vandaag toch maar een onrustige bult op mijn hond haar buik aan laten prikken.
Wilde het eerst niet doen omdat in heel sommige gevallen je daarmee de tumor juist kan activeren, maar de bult was nu ook al rood van kleur en warm geworden. Dit bultje zat me gewoon niet lekker, oogt zo actief vergeleken met de andere bultjes die zij heeft.
Ik ben benieuwd.
Eerst ervan overtuigd dat het gewoon weer een mastocytoom zou zijn, maar nu ik thuis zit, denk ik, het zou zo ook maar eens een melkkliertumor kunnen zijn.
Ik beide gevallen weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen…

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:31

Spannend Pino! Hopelijk valt het mee!

Hier redelijk goed nieuws. De bult is in geheel verwijderd met een schone marche van 8-15mm. En dat terwijl er 3-4cm om de bult is gesneden! Moet je zien hoe ver het dus doorloopt :x
Helaas wel een graad 2. Maar dan wel een subcutane vorm ipv huid, die zien ze minder vaak maar zouden prognostisch gezien beter zijn. Dus tot zover goed :D

De wond is ondertussen ook mooi dicht. Vandaag de hechtingen verwijderd.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:32

Cookie2222 schreef:
Spannend Pino! Hopelijk valt het mee!

Hier redelijk goed nieuws. De bult is in geheel verwijderd met een schone marche van 8-15mm. En dat terwijl er 3-4cm om de bult is gesneden! Moet je zien hoe ver het dus doorloopt :x
Helaas wel een graad 2. Maar dan wel een subcutane vorm ipv huid, die zien ze minder vaak maar zouden prognostisch gezien beter zijn. Dus tot zover goed :D

De wond is ondertussen ook mooi dicht. Vandaag de hechtingen verwijderd.


*\o/* Top nieuws!!

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 22:31

Nou de goden verzoeken dus. Hier een nare bult op haar staart die me aan haar andere bult moet denken

Deze kan sowieso niet weg, anders moet haar hele staart eraf denk ik zo.


Afbeelding
Afbeelding

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 22:20

Wat een rot plek jester! Heb je hem laten testen?

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 22:23

Nee, omdat ze al graad 3 heeft weet ik vrij zeker wat het is. Maar het is goed zo, zolang ze er geen last van heeft mag het er zitten

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen mastcel tumor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:45

Ah oke. Hopelijk blijft ie gelijk en krijgt ze er geen last van dan.