Kipkarkas voeren aan hond?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 11:34

Hallo allemaal,

Gisteren hebben we biologische kippen gekocht bij de polderhoen, nu kregen we de kip wel volledig geslacht maar het karkas met nek zaten erbij. Aan het karkas zit ook nog wel wat vlees.
Nu is mijn vraag kunnen we dit veilig aan onze weimaraner geven? Hoe doen jullie dit? Ik dacht dat de botten van een kip altijd te zacht waren voor een hond en dan konden gaan splinteren, of is dit alleen wanneer het gekookt is?
Alvast bedankt! :)

Vera! :D


MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:35

Splinteren juist wanneer hetvgekookt is en niet rauw. Wat eet de hond normaal?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-21 11:37

Hij krijgt farmfood brok en wekelijks diepvries vlees ook van farmfood runderpens met hart. Dus opzich is hij rauwvlees wel wat gewend

Vera! :D

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:41

`Persoonlijk ben ik geen fan van honden karkassen voeren als ze doorgaans enkel brok eten.

Sws niet koken, daar gaat het van splinteren.
Poten zou ik aan een hond die het niet gewend is, niet voeren. Kippennek kan prima

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

_xManadisx_

Berichten: 3132
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:46

Niet doen, kippenbotjes lossen wel op in de maag maar kunnen heel scherp worden en door de darm en maagwand heen perforeren

schoentje ?

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:50

_xManadisx_ schreef:
Niet doen, kippenbotjes lossen wel op in de maag maar kunnen heel scherp worden en door de darm en maagwand heen perforeren

Dragendebotten zijn idd wat harder en scherper, maar nekken kan prima als beginners bot. Karkas kan ook als ze meer gewend zijn.

Maar honden die brokken zijn gewend hebben een minder zuur maagzuur dan honden die rauw gevoerd worden. Daarom is het niet echt aan te raden.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 11:50

_xManadisx_ schreef:
Niet doen, kippenbotjes lossen wel op in de maag maar kunnen heel scherp worden en door de darm en maagwand heen perforeren

Dat is bij verhitte botten. Vers kan prima, ik heb het hier ook regelmatig gevoerd.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:17

Onze honden (waaronder 1 Weim) krijgen regelmatig kippenkarkas, daar zitten de poten niet meer aan. Zij zijn vers vlees echter wel gewend.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:22

Mocht je het toch niet aandurven om aan de hond te geven; van het karkas kun je prima boullion maken! Dan gaat niks verloren.

When nothing goes right,

go left.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:39

kiki1976 schreef:
Maar honden die brokken zijn gewend hebben een minder zuur maagzuur dan honden die rauw gevoerd worden. Daarom is het niet echt aan te raden.

Waar komt deze wijsheid vandaan? Er is geen reden aan te nemen dat er een pH verschil is tussen de magen van honden die rauw of brok eten.
Ik vermoed sterk dat dit één van vele verzinsels is die een eigen leven zijn gaan leiden online.
Maar als je een bron van één of meerdere onderzoeken hebt zou ik daar in geinteresseerd zijn.

cursebreaker

Berichten: 11370
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 12:42

Kuggur schreef:
kiki1976 schreef:
Maar honden die brokken zijn gewend hebben een minder zuur maagzuur dan honden die rauw gevoerd worden. Daarom is het niet echt aan te raden.

Waar komt deze wijsheid vandaan? Er is geen reden aan te nemen dat er een pH verschil is tussen de magen van honden die rauw of brok eten.
Ik vermoed sterk dat dit één van vele verzinsels is die een eigen leven zijn gaan leiden online.
Maar als je een bron van één of meerdere onderzoeken hebt zou ik daar in geinteresseerd zijn.


Even iets verder off-topic maar het is zeker zo dat het maagzuur anders is bij de verwerking van brok of vlees (toevallig uitgebreid over gehad in m’n opleiding momenteel, en als je de wetenschap in duikt is daar dus ook zeker theoretisch materiaal over te vinden als me bronmateriaal wilt hebben. Mijn bronmateriaal mag ik niet delen vanuit de opleiding, maar komt uiteindelijk ook uit wetenschappelijk onderzoek vandaan en kun je zelf prima opzoeken ook als je wat dieper gaat zoeken)

Maar dat terzijde; in aparte voerbeurten (al zijn er genoeg die zelfs nog beiden tegelijk voeren maar dat zou mijn voorkeur niet zijn) kun je zeker wel rauw voeren naast brok. Maar anatomisch en fysiologisch gezien is het wel zo dat de pH waardes van het maagzuur anders zijn als ze brok krijgen of vlees.

Maar het is imo idd zeker niet zo dat je daarom dan geen vlees/karkas zou moeten voeren als de hond normaal brok krijgt, maar het kan voor sommige individuen wel zijn dat ze wat gevoeliger reageren als je zowel brok als vlees voert - is mijn herder een voorbeeld van; daarom dus hier alleen kvv nog ipv brok erbij. Normaliter zal de gemiddelde voedings adviseur je wel aangeraden om dat dus in ieder geval met aparte voerbeurten te doen zodat er wat tijd tussen zit en een legere maag - maar het is veelal afhankelijk van een individu hoe makkelijk ze met zo’n wisseling om kunnen gaan of niet.

In ts haar geval zou ik alleen wel even opbouwend zoiets als een heel karkas geven want als ze brok of kvv gewend zijn kan zo’n heel karkas wel even wennen zijn om te verwerken. Ik zou het karkas dan in delen aanbieden; bv eerst de nek apart etc. Maar imo ook afhankelijk vh individu en HOE deze is qua eet gedrag en daarop aanpassen.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:15

Ik heb je raad opgevolgd, en ben eens gaan graven. Mijn vermoeden werd bevestigd; geen onafhankelijk onderzoek kan deze hypothese bevestigen.
Je vind wel een gigantische hoeveelheid barf, rauw voeren propaganda, waar slechts ongefundeerd zaken worden beweerd. Lijkt me sterk een typisch geval van "volgens ons moet dit wel zo zijn, dus het is waar".

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:22

Voor gefundeerde info is Barfplaats de place to be. Lizzy kan je er alles over vertellen als je het niet in de bieb kunt vinden.
Kipkarkas incl. nek kan prima voor een hond die al rauw gewend is, behalve de poten (dragende delen zijn het stevigst/kalkrijkste). Als een heel gevogelte toch wat eng lijkt, dan even het karkas in een plastic tas doen, met de hamer een paar flinke meppen en het karkas is moes.

Over de IJssel

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:30

Hier krijgen puppies al karkassen te eten, een kip die wij eten wordt over het algemeen maar een paar weken oud, en dat zijn nog heel jonge zachte botjes, dus ook poten eten ze op, zeker kip is heel zacht bot...

Dus ja, als je hond al vlees gewend is kan je karkas voeren en zoals hierboven beschreven kan je bij twijfel met een hamer de botten stuk slaan :)

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kipkarkas voeren aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 18:36

Zonde om aan de hond te geven. Lekkere soep van trekken heeft mijn voorkeur.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:46

Lindsey_99 schreef:
Voor gefundeerde info is Barfplaats de place to be. Lizzy kan je er alles over vertellen als je het niet in de bieb kunt vinden.

Ik heb teveel nonsens op barfplaats gelezen om die site als serieuze informatiebron te beschouwen. Vooringenomen op het religieuze af.


Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 11:09

Bedankt voor jullie reacties

pillow schreef:
Zonde om aan de hond te geven. Lekkere soep van trekken heeft mijn voorkeur.

Ja gaan we ook doen, maar we hebben 4 karkassen dus vandaar eventueel eentje naar de hond

Vera! :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers