Puppy-express

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:50

Lukasje schreef:
Het is toch niet omdat het aanbod zo schaars is dat je je normen verlaagt en plots wel akkoord zou gaan met broodfok?!


Dit.

Thuisbezorgen van pups, vreselijk idee. ;(

Ik kom best wel wat honden tegen op Facebookpagina’s die een nieuw thuis nodig hebben. Bij de makkelijkere honden/kleinere honden veel animo wel maar ze zijn er zeker.

Wil je een pup, heb nog wat meer geduld, en je goed inlezen over de fokker(s) waar je op de wachtlijst komt te staan.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:52

Idem voor het asiel!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:55

Gewoon een beetje geduld hebben. Als de samenleving weer op gang komt zijn er ongetwijfeld genoeg mensen die zich opeens herinneren waarom ze geen hond hadden vóór ze in quarantaine moesten...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:00

Skippy01 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar die russische roulette pak je ook als je een tweedehands hondje koopt. Mijn ouders wilden toen bewust geen rashond (labrador was de optie). Want die zaten vol ziektes. Dus kochten ze een kruising. Maar 14 jaar geleden was er nog lang niet zoveel bekend over testen / ziektes etc. :D


Klopt, die heb ik hier ook lopen: komt van straat, niks over bekend, anders dan 'grotendeels podengo' (wat iedere gek ook gewoon kan zien en merken aan zijn hele gedrag). Was ook een gokje uiteindelijk. Maar dat vind ik dan weer oprecht anders dan bewust meewerken aan het fokken van hondjes die potentieel niet ok zijn :j (persoonlijke mening, hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn :) )

Nou ik ken een straathond mixje en die is een jaar of 3 en die heeft hele zware HD. Zit je dan mee... Dus daar kan het je ook gebeuren.

meggiemeg

Berichten: 12218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:00

Jis_ schreef:
Lukasje schreef:
Het is toch niet omdat het aanbod zo schaars is dat je je normen verlaagt en plots wel akkoord zou gaan met broodfok?!


Dit.

Thuisbezorgen van pups, vreselijk idee. ;(

Ik kom best wel wat honden tegen op Facebookpagina’s die een nieuw thuis nodig hebben. Bij de makkelijkere honden/kleinere honden veel animo wel maar ze zijn er zeker.

Wil je een pup, heb nog wat meer geduld, en je goed inlezen over de fokker(s) waar je op de wachtlijst komt te staan.

Denk dat het meer komt dat mensen nu een hond willen, de pups gaan als warme broodjes over de toonbank met meer dan absurde prijzen, zo staat er nog een nest op en een paar uur later zijn ze allemaal al verkocht. Mensen zijn dat zat om steeds mis te grijpen en willen niet ergens op wachten. Dus het is geen wonder dat de broodfok het zo goed doet, die nesten komen er vaak pas op te staan als ze al weg kunnen want dan komen de mensen maar 1x en zijn direct verkocht aan een pup.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:03

MarlindeRooz schreef:
Skippy01 schreef:


Klopt, die heb ik hier ook lopen: komt van straat, niks over bekend, anders dan 'grotendeels podengo' (wat iedere gek ook gewoon kan zien en merken aan zijn hele gedrag). Was ook een gokje uiteindelijk. Maar dat vind ik dan weer oprecht anders dan bewust meewerken aan het fokken van hondjes die potentieel niet ok zijn :j (persoonlijke mening, hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn :) )

Nou ik ken een straathond mixje en die is een jaar of 3 en die heeft hele zware HD. Zit je dan mee... Dus daar kan het je ook gebeuren.


Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:05

Kuggur schreef:
Gewoon een beetje geduld hebben. Als de samenleving weer op gang komt zijn er ongetwijfeld genoeg mensen die zich opeens herinneren waarom ze geen hond hadden vóór ze in quarantaine moesten...

Dat vraag ik me inderdaad ook af.. Als men straks weer de hele dag op kantoor zit kan die hond ook de deur weer uit :\

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:15

MarlindeRooz schreef:
Skippy01 schreef:

Klopt, die heb ik hier ook lopen: komt van straat, niks over bekend, anders dan 'grotendeels podengo' (wat iedere gek ook gewoon kan zien en merken aan zijn hele gedrag). Was ook een gokje uiteindelijk. Maar dat vind ik dan weer oprecht anders dan bewust meewerken aan het fokken van hondjes die potentieel niet ok zijn :j (persoonlijke mening, hoef je het natuurlijk niet mee eens te zijn :) )

Nou ik ken een straathond mixje en die is een jaar of 3 en die heeft hele zware HD. Zit je dan mee... Dus daar kan het je ook gebeuren.


Afwijkingen zijn idd niet alleen maar aanwezig bij rashonden. Dat kan elke hond, ras of kruising treffen. Alleen komt het bij die kruisingen niet altijd naar boven.

Voorbeeldje. Ik heb Duitse herders met stamboom. Die moeten dus verplicht op de foto voor ed en hd. Daarnaast niet verplicht maar wel gedaan, foto's van de rug. Ik wist met 9 maanden al dat het goed leek en met 2 jaar dat ze helemaal gezond waren. Ik had ook een herplaatsen dh die oorspronkelijk uit de broodfok kwam. Ik kan zeggen dat zij helemaal gezond was, maar is nooit op de foto gezet dus geen idee. Er was ook geen reden om het te onderzoeken, geen pijn, geen fok of sport plannen. Bij die andere 2 wel sport en fok plannen dus van te voren onderzoeken.

Ik heb geholpen met hond uitzoeken voor een gezin. Ze hebben niet geluisterd en uiteindelijk een broodfok berner sennen gehaald. Die hond loopt vanaf jongs af aan al beroerd, maar deze mensen vinden dat het hoort en hebben dus nooit na laten kijken. Kregen er een kruising berner x sint bernard, nergens op gecontroleerd, bij en hebben die berner erdoor laten dekken. Als die pups het overleefd hadden en ook nooit op de foto gezet of bij kreupel lopen ook gewoon gedacht dat het hoort heb je dus 'gezonde' kruisingen, omdat er gewoon niks bekeken is.

Terwijl als er in een nest bij mijn honden 1 naar voren komt met wel een afwijking en de rest helemaal goed is het een ongezond ras, juist omdat die wel gecontroleerd worden. Het wil niet zeggen dat de hond er ook last van heeft, maar wordt wel uitgesloten van de fok.

Ik heb niks tegen kruisingen, wel tegen fokken zonder naar gezondheid te kijken. En naar gezondheid kijken betekent niet naar de da gaan en vragen of die er gezond uit ziet. :+ Die bewuste kruisingen met gezondheidstesten kunnen juist enorm tof zijn en ik heb rashonden omdat ik daarbij de gezondheidstesten van voorouders kon nakijken en karakter kon inschatten. Niet omdat die stamboom zo boeiend is.

Wel heel apart dat er al broodfokkers en protesten voorbij komen die net zo duur of nog duurder zijn als de stamboomhonden, terwijl mensen daar niet heen willen want duur. (Oke en wachttijd en interesse waar hond terecht komt dus kans dat je minder keuze hebt)

Alleen als je de rashondenwijzer kijkt bijvoorbeeld. Ik kan daar mijn broodfok Dh ook invoeren en als zij wat gemankeerd had was dus de ras dh weer ongezonder en die lijst gebruikt tegen de stamboom honden, terwijl alles wat er op lijkt zonder controle ingevoerd kan worden. Niet dat alles goed is in de stamboom wereld, ook absoluut niet hoor. Ook daar zitten hele slechte fokkers tussen.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:20

Tiggs schreef:
Idem voor het asiel!


Dit is echt een veel gehoord argument maar heb je de websites van de asiels wel eens bekeken? Zo vol zitten ze niet. Ik hoorde van een kennis die bij het asiel werkt dat je nu pas begint te merken dat het corona is. Veel honden daar zijn niet makkelijk plaatsbaar of een bepaald type waar je maar net zin in moet hebben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:23

Ymor schreef:
Tiggs schreef:
Idem voor het asiel!


Dit is echt een veel gehoord argument maar heb je de websites van de asiels wel eens bekeken? Zo vol zitten ze niet. Ik hoorde van een kennis die bij het asiel werkt dat je nu pas begint te merken dat het corona is. Veel honden daar zijn niet makkelijk plaatsbaar of een bepaald type waar je maar net zin in moet hebben.


Er was laatst ook ergens een artikel dat ze zelfs honden uit de wél overvolle buitenlandse asiels laten komen om aan de vraag hier te voldoen.
Leuke dooddoener voor de mensen die per se geen buitenlandse hond willen ivm hun rugzakje: die zitten hier net zo goed in het asiel, en zijn gauw zat weg. De Nederlandse asiels zitten inderdaad helemaal zo vol niet met honden. Met katten volgens mij veel meer, maar met honden niet hoor.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:24

Ymor schreef:
Tiggs schreef:
Idem voor het asiel!


Dit is echt een veel gehoord argument maar heb je de websites van de asiels wel eens bekeken? Zo vol zitten ze niet. Ik hoorde van een kennis die bij het asiel werkt dat je nu pas begint te merken dat het corona is. Veel honden daar zijn niet makkelijk plaatsbaar of een bepaald type waar je maar net zin in moet hebben.


Maar je kan wel contact opnemen met wat je zoekt en vragen of ze misschien je iets willen laten weten als er iets binnenkomt. Die leuke honden zijn idd al weg voor ze ergens online komen.

Ik ben bang dat er na corona wel heel veel te herplaatsen komt, hoewel de meeste ze zelf zullen willen verkopen en niet willen betalen aan het asiel om af te staan.

Jis_

Berichten: 11578
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:45

meggiemeg schreef:
Jis_ schreef:

Dit.

Thuisbezorgen van pups, vreselijk idee. ;(

Ik kom best wel wat honden tegen op Facebookpagina’s die een nieuw thuis nodig hebben. Bij de makkelijkere honden/kleinere honden veel animo wel maar ze zijn er zeker.

Wil je een pup, heb nog wat meer geduld, en je goed inlezen over de fokker(s) waar je op de wachtlijst komt te staan.

Denk dat het meer komt dat mensen nu een hond willen, de pups gaan als warme broodjes over de toonbank met meer dan absurde prijzen, zo staat er nog een nest op en een paar uur later zijn ze allemaal al verkocht. Mensen zijn dat zat om steeds mis te grijpen en willen niet ergens op wachten. Dus het is geen wonder dat de broodfok het zo goed doet, die nesten komen er vaak pas op te staan als ze al weg kunnen want dan komen de mensen maar 1x en zijn direct verkocht aan een pup.


Ja, helaas. Denk ook niet dat dat ooit helemaal zal verdwijnen. Sommige mensen willen als ze iets bedacht hebben om aan te schaffen het ook zo snel mogelijk hebben. En als dat niet meteen lukt wordt het tot een serieus probleem gebombardeerd.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:49

Het eerste wat mijn man zei (die nog nooit een hond heeft gehad, niet in geïnteresseerd is, en 0,0 verstand ervan heeft), toen hij de naam van de website hoorde (echt alleen de naam); klinkt als een louche website. Komen ze ze dan bezorgen ofzo? Dat kan je toch niet serieus nemen....

Jammer Anjali dat jij je zo boos maakt over iets wat een overduidelijke actie TEGEN iets is. En als je op de homepagina kijkt, had je dat meteen al kunnen weten. Heb je geen ervaringen voor nodig...

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:50

Mijn vriend komt uit het buitenland en zou hier ook intrappen. Hij kent het hele fenomeen 'broodfokker' niet. Hoe vaak ik uit heb moeten leggen waarom we geen puppy van 'puppppzzzz' op Marktplaats moeten kopen..

Gelukkig een goede fokker gevonden en nu op de wachtlijst. Een paar weken geleden er heen geweest om de fokkers te ontmoeten én de honden te zien. Geduld is een schone zaak. :)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:30

Skippy01 schreef:
Ymor schreef:
Tiggs schreef:
Idem voor het asiel!


Dit is echt een veel gehoord argument maar heb je de websites van de asiels wel eens bekeken? Zo vol zitten ze niet. Ik hoorde van een kennis die bij het asiel werkt dat je nu pas begint te merken dat het corona is. Veel honden daar zijn niet makkelijk plaatsbaar of een bepaald type waar je maar net zin in moet hebben.


Er was laatst ook ergens een artikel dat ze zelfs honden uit de wél overvolle buitenlandse asiels laten komen om aan de vraag hier te voldoen.
Leuke dooddoener voor de mensen die per se geen buitenlandse hond willen ivm hun rugzakje: die zitten hier net zo goed in het asiel, en zijn gauw zat weg. De Nederlandse asiels zitten inderdaad helemaal zo vol niet met honden. Met katten volgens mij veel meer, maar met honden niet hoor.


Klopt inderdaad heb ik ook al eens gehoord, helemaal waanzin.

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:12

Ymor schreef:
imaudy schreef:
In de rashondenwereld wordt ook veel onder de tafel geschoven. Je moet een beetje mazzel hebben.
Kopen bij broodfokkers is een no go, maar op marktplaats zijn ook wel leuke hondjes te vinden. Een labrador (teveel erfelijke afwijkingen mogelijk) haal je niet van marktplaats een kruising boerenfox ofzo kan best.


Wat maakt volgens jou het verschil tussen de boerenfox en de labrador? Waarom haal je de ene per definitie niet van marktplaats en de ander wel?


Labradors hebben over het algemeen meer last van erfelijke aandoeningen zoals HD, de genenpoel is kleiner. Wordt bewust op kleur gefokt, liever bijna wit dat geel. Wordt veel meer voor betaald dan voor een boerenfox. Durf wel te beweren dat een boerenfox uit een pretnestje van marktplaats over het algemeen gezonder is dat een labrador van een topfokker.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:16

imaudy schreef:
Ymor schreef:
imaudy schreef:
In de rashondenwereld wordt ook veel onder de tafel geschoven. Je moet een beetje mazzel hebben.
Kopen bij broodfokkers is een no go, maar op marktplaats zijn ook wel leuke hondjes te vinden. Een labrador (teveel erfelijke afwijkingen mogelijk) haal je niet van marktplaats een kruising boerenfox ofzo kan best.


Wat maakt volgens jou het verschil tussen de boerenfox en de labrador? Waarom haal je de ene per definitie niet van marktplaats en de ander wel?


Labradors hebben over het algemeen meer last van erfelijke aandoeningen zoals HD, de genenpoel is kleiner. Wordt bewust op kleur gefokt, liever bijna wit dat geel. Wordt veel meer voor betaald dan voor een boerenfox. Durf wel te beweren dat een boerenfox uit een pretnestje van marktplaats over het algemeen gezonder is dat een labrador van een topfokker.


Vind ik wel gevaarlijk, onder andere om wat Skippy al aanhaalt. Zie hieronder:

Skippy01 schreef:
Maar op MP vind je ook de pretnestjes van véél te bol-ogige chihuahua's, veel te kort-neuzige shi-tzu's en flink allergische golden retrievers, gechargeerd gezegd. Vandaar dat 'bewezen gezond' wel belangrijk is.
Alle liefde en zorg en aandacht gaan iets dat stuk is namelijk niet ineens beter maken. En dat is precies waarom er hard gewaarschuwd wordt voor MP nesten en pretnestjes en oepsnestjes: de meeste zijn niet doordacht en niet uit geteste ouders. En dan is het Russische roulette of jij wel of niet een gezonde pup koopt. (En ja, risico's neem je altijd. Ook uit volledig vrij geteste ouders kan een 'stuk' hondje komen. Toevallig recent gezien bij een fokker, rashonden met papieren uit werklijnen en volledig vrij geteste ouders: alle ouders gezond, nooit ellende gehad met pups en dan eentje die klem heeft gezeten en met een verlamd achterpootje op de wereld komt. Dat is natuurlijk gewoon domme pech en de fokker is daar ook gelijk super open over geweest naar de buitenwereld en doet nu alles om t beestje een fijn leven te geven)

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:56

Een chi met hele bolle ogen moet je idd ook niet van marktplaats halen.
Ik bedoel meer de rassen waar weinig gezondheidsproblemen bij voorkomen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy-express

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:02

De vraag is alleen wat je een boerenfox noemt.
Want t is een niet erkend ras wat 9 van de 10 keer gewoon een jack russel / fox terrier mix is. En als er nou iets niet direct gezond is zijn t stamboomloze russels.. vooral richting patella luxatie. Het wel bekende “jack russel hupje”
Maar ook bij de fox terrier (stamboomloos) komt dit regelmatig voor. Bij beide stamboom varianten komt t ook nog wel voor, maar de meeste fokkers van de stamboom versies testen hier op. En in t ras zelf lijkt t ook niet meer zo’n probleem te zijn.

Dus of dat nou beter is dan de gemiddelde labrador van marktplaats. Ben er bang voor.
HD is in veel gevallen op te vangen door flinke bespiering te krijgen. Bij patella luxatie is de beste optie opereren.

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:13

:wave:
Ik heb hier zowel een labrador als een chihuahua naast me op de bank liggen die beiden van marktplaats komen. Ze zijn allebei als volwassen herplaatsers gekomen en niet als impulsieve aankoop omdat ik stel op sprong een puppy moest hebben.
Je kunt prima kopen via marktplaats, wees alleen gewoon kritisch. Ik heb er 2 heel prima en kerngezonde honden aan overgehouden in ieder geval.

Afbeelding

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:19

kiwiwitje schreef:
De vraag is alleen wat je een boerenfox noemt.
Want t is een niet erkend ras wat 9 van de 10 keer gewoon een jack russel / fox terrier mix is. En als er nou iets niet direct gezond is zijn t stamboomloze russels.. vooral richting patella luxatie. Het wel bekende “jack russel hupje”
Maar ook bij de fox terrier (stamboomloos) komt dit regelmatig voor. Bij beide stamboom varianten komt t ook nog wel voor, maar de meeste fokkers van de stamboom versies testen hier op. En in t ras zelf lijkt t ook niet meer zo’n probleem te zijn.

Dus of dat nou beter is dan de gemiddelde labrador van marktplaats. Ben er bang voor.
HD is in veel gevallen op te vangen door flinke bespiering te krijgen. Bij patella luxatie is de beste optie opereren.


Ik heb ervaring met patella luxatie en dat is naar mijn mening niet te vergelijken met HD. Ik heb eentje gehad (geen boerenbox of hussel) die daaraan is geopereerd en het heeft nooit meer problemen gegeven. Ik heb zelfs nog behendigheid met hem gedaan. Alleen al kwa gewicht, een labrador is veel zwaarder en heeft meer moeite zichzelf te dragen dan bv. een jack russel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:21

Skippy01 schreef:
Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?
Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is. :o De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.

higgins

Berichten: 1137
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:26

broodfok is vreselijk
En wat ik nog het ergste vind zijn de teefjes die hun hele ( korte ) leven pups mogen werpen aan de lopende band en dan aan hun eind mogen komen als het lichaampje op is

Sorry, ik heb geen medelijden met de pup kopers, informatie in overvloed te vinden op het internet
Als je niet eens de moeite neemt om je in te lezen zegt het in mijn ogen al voldoende en moet je niet aan een hond beginnen

Als een verantwoordelijke fokker of fokkers geen pup aan je willen verkopen dan moet je ( denk ik dan ) eens bij jezelf te rade gaan waarom dat is, en of ze geen gelijk hebben....
Misschien is het dan gewoon nog niet het juiste moment om voor een pup te gaan.
Een verantwoordelijke fokker wil het beste voor hun pups.

Ik vond het een top actie, maar je schrikt nog van de hoeveelheid mensen die wel reageren op zo iets. Daar wordt ik verdrietig van

imaudy
Berichten: 5031
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:27

Mkango schreef:
Skippy01 schreef:
Klopt, dat zeg ik: ook dat is een gokje. En ja, daar zit je dan mee en daar moet je mee dealen. Dat is een keuze die je maakt als je voor een hond van straat / uit het asiel gaat: niet alles is bekend. Maar dat is toch qua achtergrond anders dan bewust meewerken aan het fokken van honden die ongetest zijn en mogelijk stuk?
Als ik zie hoeveel gezondheidsproblemen rashonden hebben, geloof ik niet zo in die testmanie die met name in Nederland gaande is. :o De mensen die ik ken met een ongeregistreerde hond of een kruising die vaak zijn gefokt met een bepaald gebruiksdoel, hebben nauwelijks te maken met zulke zware gezondheidsproblemen; de weinige mensen die wel een rashond hebben, hebben constant gedoe. Maar ik denk dat dat ook gewoon hand in hand gaat met fokken op uiterlijk, in plaats van arbeid.


En dan de andere kant. Als je veel test en honden uitsluit op basis van een uitslag wordt je genenpool kleiner en komen er weer makkelijker andere problemen naar boven.
Bij sommige rassen is het zelfs geaccepteerd dat een ouder licht HD heeft als de andere ouder goed is!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:32

Ik heb een gezond hondenras uitgezocht en bij erkende fokker gekocht. Deze hond had vanaf begin al veel gezondheidsproblemen en is na 8 jaar overleden. Andere hond van mp gehaald en die heeft na 6 jaar nog geen dierenarts gezien (op elke jaar controle na). Zo ook een kennis die juist met de stamboomhond problemen had en de mp hond kerngezond was.

Ik snap dan ook niet dat honden van de erkende fokkers zogezegd gezond zouden zijn. Zie de cavalier king charles, die hebben nog steeds te kleine koppies. De Duitse herder met de kromme rug. Dat vind ik ook niet bepaald gezond...

In ieder geval ben ik wel tegen broodfok en vind ik de site juist erg goed. Ik denk ook echt dat dit nou een actie is die ook echt werkt.

Nou moet ik wel zeggen dat sommige fokkers de broodfok momenteel ook wel in de hand werken. Een vriendin van mij wilde een pup (bij fokker) en kon geen fokker vinden die van plan was een nestje te fokken. Dus ze heeft toen gebeld om te vragen of ze ergens op een wachtlijst kon. Maar volgens de vereniging doen ze daar niet meer aan dus ze moest maar gewoon veel geluk hebben. Tja, hoe kom je dan ooit aan een pup? Als ze een jaar had moeten wachten was het niet erg geweest, maar nu heb je helemaal geen vooruitzicht. Ik vond het in ieder geval een rare manier van werken. Gevolg is dat ze nu dus op mp aan het zoeken is (en dan dus geen broodfok).