Hond laten afvallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-21 21:48

Ik ben vandaag ons nieuwe hondje gaan halen. Het betreft een 7 jarige chihuahua teef.

Echter moet zij per direct op dieet. Ze is vandaag nagekeken door de DA en ze moet 2 kilo afvallen. Ipv 2,5 tot 3 kilo weegt Lily gewoon 4,8 kilo. Met alle gevolgen van dien. Ze snurkt zoals bulldoggen en mopsjes ook vaak doen ( Dit door de DA bevestigd door het overgewicht), heeft bijna geen conditie en ligt voornamelijk te slapen.

Het enige advies dat wij gekregen hebben is meer bewegen en eten afwegen. Ik vind het alleen verschrikkelijk om haar zo benauwd te zien.

Beweging gaat ze nu genoeg krijgen. 2x daags een flinke wandeling tussen school en thuis, rond de middag naar de speelweide en 'S avonds een rondje na het eten en een korter rondje voor het slapen.

Hebben jullie tips en tricks om haar op een gezonde manier toch relatief snel wat af te laten vallen?

Afbeelding
Foto is gemaakt tijdens het happen naar adem, iets dat ze met momenten doet.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren


kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:58

Vaak kun je al heel wat door te voeren naar het gewicht wat ze hoort te hebben. Dus even naar de tabel op de zak kijken en dan voor haar goede gewicht afwegen wat ze mag hebben.
Voor af te vallen heb je geen mega wandelingen nodig. Liever 3 kleine rondjes dan 1 groot rondje. Zeker ivm belasting.



Je kan ook contact opnemen met een dierfysio. Dan kan ze lichamelijk gevolgd worden in het opvoeren van beweging en het proberen te voorkomen van blessures. Eventueel in combi met de hydrotrainer aangezien dat veeel minder belastend is voor de gewrichten
https://Www.hydrotherapiehond.nl


Dit zou ik eerder doen dan gelijk dieetvoer want ik denk dat je zo snel veel verschil gaat zien.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-21 22:18

Eten afwegen moet ik inderdaad ook doen. Qua beweging is het even aftasten wat ze aan kan. Ze zou wandelingen gewend zijn en ze is in totaal nu 5 uurtjes bij mij thuis. Bij de vorige eigenaar speelde ze veel in de tuin, maar aangezien ik die niet heb, gaan we dagelijks naar de speelweide

Bedankt voor je tip over de fysio, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:20

kiwiwitje schreef:
Je kan ook contact opnemen met een dierfysio. Dan kan ze lichamelijk gevolgd worden in het opvoeren van beweging en het proberen te voorkomen van blessures. Eventueel in combi met de hydrotrainer aangezien dat veeel minder belastend is voor de gewrichten
https://Www.hydrotherapiehond.nl

Precies de tip die ik ook wilde geven. Een fysio is bij uitstek geschikt om dit proces te begeleiden!

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:23

Ik denk dat je beter een wandeling kunt maken dan naar een speelweide of in de tuin laten.
Beginnen met een klein rondje en die steeds groter maken als haar conditie verbeterd.
Beter rustige constante beweging dan rennen, stoppen en draaien.

Sprakeloos

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:25

poetser schreef:
Eten afwegen moet ik inderdaad ook doen. Qua beweging is het even aftasten wat ze aan kan. Ze zou wandelingen gewend zijn en ze is in totaal nu 5 uurtjes bij mij thuis. Bij de vorige eigenaar speelde ze veel in de tuin, maar aangezien ik die niet heb, gaan we dagelijks naar de speelweide

Bedankt voor je tip over de fysio, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Afwegen gaat waarschijnlijk al veel doen. Misschien op den duur wisselen van voeding als je niet echt geweldig resultaat hebt. Want ook qua hondenvoeding is er veel kwaliteitsverschil maar ook veel verschil in wat nou echt werkt voor een hond bijv.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-21 22:33

Kan ineens afwegen eigenlijk geen kwaad? Ze was gewend om de 2x per dag een flinke bak brokken te krijgen, mee te eten van tafel en veel tussendoortjes.
Mee eten van tafel gaat hier al zeker niet gebeuren, zij haar eten en wij het onze. Tussendoortjes zullen zich ook enkel beperken tot een beloning af en toe.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:00

Allereerst is het heel erg goed van je dat je dit proces aan wilt gaan met haar. +:)+ Het belangrijkste is om te realiseren dat afvallen een langdurig proces is. Je wilt dat ze veilig in gewicht vermindert, zonder een crash dieet.

Wat voor voeding heeft ze? Belangrijk is dat ze ondanks minder voeding wel voldoende nutriënten binnen krijgt. Je wil dus een dieet met een laag vet gehalte, maar wel hoog koolhydraten en eiwitgehalte. Denk ook aan de vitaminen en mineralen.

Zoals hiervoor als is gezegd, kan je meestal op de zak zien welke hoeveelheid nodig is. Maar je kan het zelf ook berekenen. Op mijn studie heb ik geleerd hoe ik een dieet plan op moet stellen (ik studeer diergeneeskunde). Mocht je daar behoefte aan hebben, kan je mij altijd een pb sturen.

Wat betreft zo snel verminderen in voeding: vaak wil je kleine doelen stellen. Alhoewel 2kg voor haar heel veel is, geeft het qua voeding weinig marge om het in stapjes te doen. Vb. Eerst voeden naar een gewicht van 1kg minder. Bij grote honden die bvb 10kg overgewicht hebben, kan je eerst proberen te voeden naar een ideaal gewicht van 5kg minder en dan wanneer het zo ver is nog een keer. Dat gaat nu niet.

In jou geval zou ik gewoon netjes de juiste hoeveelheden geven en deze over meerdere kleine porties verdelen (3-4x ipv 2x). Dit heeft als voordeel dat ze toch denkt voldoende eten te krijgen zonder zich in één keer vol te eten. Dit is ook belangrijk op langer termijn, want je wilt dat de maag als het ware krimpt.

Mocht ze tussendoor toch erg honger hebben (wel zeker zijn dat het niet gewoon schooien is), kan je haar altijd een rauw sperzieboontje geven. Door de structuur vult het meer zonder veel invloed te hebben op het dieet.

Heel veel succes! Als je nog vragen zou hebben kan je mij een pb sturen. ;)

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:09

poetser schreef:
Kan ineens afwegen eigenlijk geen kwaad? Ze was gewend om de 2x per dag een flinke bak brokken te krijgen, mee te eten van tafel en veel tussendoortjes.
Mee eten van tafel gaat hier al zeker niet gebeuren, zij haar eten en wij het onze. Tussendoortjes zullen zich ook enkel beperken tot een beloning af en toe.

Nee hoogstens krijgt ze honger. Dan kun je haar iets vet arms geven om te kauwen of groente voor vulling. :)
Ik verwacht namelijk dat ze meer vet geworden is van alles van tafel en tussendoortjes dan van haar voeding.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:10

Ik heb destijds een te dikke hond laten afvallen door bewegen en gedegen voedsel.
Kreeg bij zijn vorige baas frolic en geregeld frituur. Bij ons normale brokken en zijn we begonnen met 3 keer per dag een korte wandeling in stap. Dat uitbreiden en drafjes toevoegen.
Hij kwam heel snel in mooie conditie

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-21 23:21

Qua wandelen, dat doet ze graag. Ze loopt netjes mee en je ziet haar genieten. Ze stribbelt ook tegen als we weer naar binnen gaan.

Qua eten gaat ze het dus 3 a 4x per dag met een heel klein beetje moeten doen :(:) Zal even moeilijk worden voor haar, maar ze zal zich een stuk beter gaan voelen.

@emelyslaluna, heel erg bedankt voor je uitgebreide post en hulp aanbod _/-\o_

Edit, even naar de tabel op de zak gekeken en ze zou 50-55 gram brok mogen hebben. Bij de vorige eigenaar kreeg ze 200 gram, verdeeld over 2 voerbeurten. Veel te veel dus, aangezien het hun zak brokken is die ik hier heb.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:51

poetser schreef:
Qua wandelen, dat doet ze graag. Ze loopt netjes mee en je ziet haar genieten. Ze stribbelt ook tegen als we weer naar binnen gaan.

Qua eten gaat ze het dus 3 a 4x per dag met een heel klein beetje moeten doen :(:) Zal even moeilijk worden voor haar, maar ze zal zich een stuk beter gaan voelen.

@emelyslaluna, heel erg bedankt voor je uitgebreide post en hulp aanbod _/-\o_

Edit, even naar de tabel op de zak gekeken en ze zou 50-55 gram brok mogen hebben. Bij de vorige eigenaar kreeg ze 200 gram, verdeeld over 2 voerbeurten. Veel te veel dus, aangezien het hun zak brokken is die ik hier heb.

Oh god -O-
En dan al die tussendoortjes enzo nog...

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:53

50-55 gram per dag? Of per maaltijd?

Als dat per dag is zou ik persoonlijk wel een tijdje een tussenstap pakken, van 200 naar 50 gram per dag is wel een erg grote stap ineens. Zelf wordt je er ook niet gelukkig van als je opeens maar een kwart van je eten op een dag krijgt.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:57

Rintah schreef:
50-55 gram per dag? Of per maaltijd?

Als dat per dag is zou ik persoonlijk wel een tijdje een tussenstap pakken, van 200 naar 50 gram per dag is wel een erg grote stap ineens. Zelf wordt je er ook niet gelukkig van als je opeens maar een kwart van je eten op een dag krijgt.


Dat ook. Ik zou beginnen met meer beweging geven en goed voer.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-21 00:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even een paar foto's van de zak brokken. Misschien is dat makkelijker qua adviseren. Had gekeken naar hoeveelheid voor weinig actieve honden, maar wellicht kan ze meer krijgen inderdaad.

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:05

Rijst wordt juist gegeven aan honden die moeten verdikken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:12

Rintah schreef:
50-55 gram per dag? Of per maaltijd?

Als dat per dag is zou ik persoonlijk wel een tijdje een tussenstap pakken, van 200 naar 50 gram per dag is wel een erg grote stap ineens. Zelf wordt je er ook niet gelukkig van als je opeens maar een kwart van je eten op een dag krijgt.

Gewoon hard zijn.
En als je zo nodig een vergelijking met mensen moet maken, als je morbide obees (en dat is deze hond) bent, ja dan zijn dieten van dat kaliber nodig. Voordeel, je hond hoeft niet zelf wilskracht op te brengen.
Je doet hem er op termijn een énorm plezier mee, gigantische verbetering van levenskwaliteit, en jaren bij de levensverwachting.
Succes ermee TS, goed dat de hond bij jou terecht is gekomen.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:16

Ik zou overstappen op Royal Canin Satiety voor kleine honden. Dat is voer gemaakt voor kleine honden die echt af moeten vallen. 50g is voor een hondje dat 2.5kg hoort te wegen nog steeds heel veel. De chihuahua van een vriendin weegt 2.2kg, dat is zijn ideaalgewicht, hij eet 36g per dag verdeeld over 2 maaltijden (ze heeft hem nu 6 jaar en weegt het nog altijd 2x per dag af, een paar brokjes meer of minder maakt met deze hondjes echt uit). Van een normaal voer gaat hem dat niet worden.

RC Satiety mag je bijna 1.5x zoveel van voeren voor dezelfde hoeveelheid kcal als normaal voer. Daarvan kan je dus wel 50g geven. Daarnaast bevat het veel vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels. Waardoor de hond zo min mogelijk honger heeft (te weinig eiwit, vitaminen of mineralen zorgt ook voor honger. Vezels zorgen voor een extra lang vol gevoel).
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... cht/696154

Dit is de analyse van Satiety small dog
Ruw eiwit 30 % - 5.5% meer eiwit en RC is erg goed in het goed verteerbaar maken van eiwit
Ruw vet 9,5 % - 4.5% minder vet. Alleen dat al betekent 405kcal/kg minder in het voer
Ruwe as 6,8 % - 0.3% meer mineralen, geen wezelijk verschil.
Ruwe celstof 15,5 % - 12.5% meer vezels. En tegelijkertijd dus minder koolhydraten, want dat heeft het vervangen
Metaboliseerbare energie 2696 kcal/kg - zijn huidige voer zit op 3720kcal/kg. Je mag dus van RC 38% meer voeren voor dezelfde hoeveelheid kcal. Dat betekent dat 36g brokjes van zijn huidige voer gelijk staat aan 50g brokjes van Satiety.

Ik zou hem tijdelijk ook een gedeelte sperziebonen of andere groenten aanbieden bij zijn maaltijd. Dat geeft hem toch wat meer te eten zonder dat hij er van aankomt. 100g sperziebonen is 36kcal, 100g wortel is 33kcal, 100g broccoli is 29kcal. Ik zou hem maar 10g per maaltijd erbij geven, dat is ongeveer gelijk aan 1-1.5g brokjes.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:26

Deze brokken zou ik zo snel mogelijk de deur uit doen, je hebt geen idee wat je voert. Granen als hoofdbestandsdeel, waarvan 12% rijst. Wat die andere 88% is?
Eveneens met 'vlees en dierlijke bijproducten, waarvan 10% gevogelte': dat kunnen dus ook zijn snavels, hoeven, ogen etc. en zoals het er nu staat kan er ook een rat in zitten zullen we maar zeggen.
Oliën en vetten weet je ook maar van 0,5% welke vetten.

Lekker de deur uit doen.

Overigens zou ik juist een brok zoeken hoog in (dierlijke) eiwitten (30+%), laag in koolhydraten (dikmakers) en niet al te veel vet (max 15%).
Ofja, nog veel liever overstappen op vers vlees + groente als je 't mij vraagt. Zeker met een chihuahua kost zelfs biologisch vlees niet eens zoveel per maand.

Hier ook een nieuwe hond die zo ongeveer 4kg te zwaar woog in het begin. Streefgewicht 18kg. Hij valt een kilootje per maand af, dat is echt rap zat.
Gezien jouw hond bijna 2x het gewicht is van wat hij moet zijn, ben je een tijdje bezig.

Vanwaar 3-4x per dag voeren? Ik voer juist 1x per dag ivm de vetverbranding tijdens de vasturen. Overigens voer je naar het streefgewicht, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Als hij het lust kun je rauw gepureerde groentes bijgeven, dan heeft hij wat extra vitamientjes en laag in calorieën + vulling.

Het is ook wel weer heel erg leuk om zo'n dikkertje in blakende gezondheid te krijgen!

The 4th Dog Commandement: Do not be angry at me for long, and do not lock me up as punishment. You have your work, your entertainment and your friends. I only have you...

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:35

Vanuit veevoer wordt aangegeven dat bonen niet rauw gegeven mogen worden, erwten wel (die gaan daar nogal eens onder 1 kopje). Rauwe spercibonen zou ik dus niet aan beginnen, gekookt wel. Of rauwe winterpeen als "kauwbot".

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:37

tamary schreef:
Vanuit veevoer wordt aangegeven dat bonen niet rauw gegeven mogen worden, erwten wel (die gaan daar nogal eens onder 1 kopje). Rauwe spercibonen zou ik dus niet aan beginnen, gekookt wel. Of rauwe winterpeen als "kauwbot".


Ik bedoelde inderdaad gekookt, ik ben dat er vergeten bij te zetten. Dat zou ik overigens ook doen met de peen en andere groenten. Een winterpeen als kauwbot is voor zo'n klein hondje ook al snel veel te veel.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:41

Ik heb op 18 november mijn hond opgehaald. Ook veel te zwaar!

Het advies van mijn dierenarts: “Lopen met hem!”

Gewoon een normale portie eten en lopen.

Mijn hond is nu actief, rent, is een pretbek van heb ik jou daar en van de 13 kg die hij woog al zo’n 1 tot 1,5 kg kwijt.

Wat je dus moet doen: lopen! :D

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 00:44

Ik zou zeker op dieetvoer over gaan stappen, zoals mizora aangeeft of bijvoorbeeld Hills R/D.
Geen tussenstappen, en je hond twee x per week wegen (Babyweegschaal of zelf met hondje op weegschaal gaan staan).

Niet banketstaaf maar poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:07

Ik zou hoogwaardige graanvrije voeding voeren, met een hoog vleesgehalte. Geven wat ze nodig heeft voor haar ideale gewicht en het bewegen opbouwen. Als ze niet gewend is te wandelen dan niet ineens een overweldigende hoeveelheid beweging geven. Maar bouw het op.
En verder wat Kuggur zegt, hard zijn, ze zal het even moeilijk krijgen, maar uiteindelijk veel beter.
Eenmaal op gewicht, voer haar dan op het oog.

PS, het voer wat je daar laat zien is rommel.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Hond laten afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:39

Ze is 7. Zet haar op senioren voer. Dat bevat minder calorieën en vult beter. Een goed merk zonder granen zoals Edgard & Cooper, Acana of Orijen.

Ik heb een 10 jarige Chi die 2.5kilo weegt als ze op conditie zit. Ik kn je vertellen dat 't voordeel van zo'n klein hondje is dat ze relatie snel afvallen vergeleken met grote honden.
De mijne krijgt een lepel kvv van een van de andere honden maar ook af en toe brokjes van edgard en Cooper. Bella krijg dan soms een kuipje senioren voeding. Echter vul ik die aan met sperziebonen. Of brocolli oid als ik dat zelf die avond eet voor buikvulling.
Geef daarnaas goeie kauw botjes. Die eten ze niet zo Snel of uberhaubt op maar ze zijn wel bezig. Bella is gek op kalfshoefjes, kop huid of een yakmelk bot. D'r wordt aan geslaagd als een malle, goed voor de tandjes.

Wil je beloning geven ivm training raad ik aan om gedroogde long te nemen. Daar zit bijna geen voedingswaarde aan.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IMANDRA, MissMarije en 118 bezoekers