kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 21:32

Heel verhaal...
Op 1 maart worden we ‘s nachts wakker van het overgeven van onze poes Cajou, dit blijkt een grote massa rood/zwart spul te zijn, dus direct naar de DA, een maagbloeding. Vermoedelijk door een aantal dagen Metacam wegens artrose. Goed, van alles meegekregen met het advies de volgende ochtend meteen naar de eigen DA. Advies opgevolgd, echo laten maken van de maag en eigenlijk niets bijzonders op te zien. Besloten om niet aan de medicijnen te gaan (Omeprazol, Cerenia en sucralfaat). En Cajou eet een aantal dagen als een dijkwerker. Geen maagbloeding meer gehad dus hoera! Helaas, ze stopt met eten. Dus toch maar aan de Omeprazol en jawel, ze gaat weer lekker aan de knabbel. Maar het zit me niet lekker. Wat is er mis met de maag? Toch een haarbal? Maagzweer?
Dus...naar Barendrecht (spoed en verwijs) voor een second opinion. Weer een echo, deze keer van de hele buik. Bloed afgenomen, blaas aangeprikt. En dan krijg je de uitslag...ernstig chronisch nierfalen.

Die zagen we niet aankomen. Hoe dan? En dan niet een beetje, maar waarden die echt sky high zijn. En voor ons gevoel echt niet overeenkomen met de poes die we hebben. En natuurlijk ben ik me vreselijk gaan inlezen, en ja, vaak kom je er pas achter als het te laat is. Ja, ze at af en toe wat slechter, en ja, ze dronk wat meer, en ja, ze slaapt wat meer, maar wat wil je, ze is 13. En springen als de beste, glanzende vacht en uitstekend gewicht, dat dan weer wel...

Maar goed, die waarden. Ureum is te hoog, mag maximaal rond de 10 liggen en is rond de 30. Eiwit in de urine is ook te hoog, mag ongeveer het dubbele, maar de creatinine is echt beangstigend hoog. Deze mag maximaal 186 zijn en is 710!!

Maar het kan er bij mij niet in. Een kat met deze waarden zou volgens de boeken ongeveer op sterven na dood moeten zijn. Maar wat er op de bank naast mij zit ziet er prima uit en gedraagt zich als een gezonde dame. Maar goed, die waarden, en vooral de creatinine moeten naar beneden. Maar hoe?? Kan het überhaupt nog? Heeft spoelen zin? Wie heeft er ervaring? Wie heeft er tips?

Help... |(

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:39

:knuffel: Sterkte TS!

Wij zijn onze 3 jarige kat afgelopen jaar aan acuut nierfalen verloren. Binnen twee dagen zat haar creatinine boven de 1500, dus voor haar was het helaas einde verhaal:(
Wat heeft de dierenarts aangeraden? Ons hadden ze toen Utrecht aangeraden, dat ze daar nog zouden kunnen proberen om haar te helpen (haar kans van slaging was onder de 1% dus hebben het niet gedaan). Misschien kun je met de kliniek contact opnemen om naar de mogelijkheden te vragen?

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:46

Hier ervaring, maar helaas geen hele goede.

Onze brit van 13 was al een paar daagjes ietwat pips, maar niks dramatisch. Beetje uitvloei rond de ogen en wat stilletjes, maar dat had ze wel vaker eens.
op een donderdag ga ik smorgens weg, kat is ok, kom savonds laat thuis, en ze is wel behoorlijk pips met meer uitvloei rond de ogen. Dag erop naar dierenarts, en vergelijkbare waarden als de uwe.
Kat was tegen dan echt niet meer goed, wankel, wist maar half waar ze was, dus aan het infuus.
Na 2 dagen was ze beduidend beter, maar wilde niet eten.
Waardes nog altijd hoog, lager dan de vrijdag, maar nog te hoog. In totaal heeft ze 5 dagen aan het infuus gehangen, waardes waren nog altijd te hoog maar wel meer dan de helft verminderd bij dag 1, grootste risico was op dat moment dat ze niet goed at.
Besloten om ze naar huis te nemen met medicijnen, want, sommige katten met lagere waardes waren half dood, en sommige katten met hogere waardes deden het nog prima.
De 2 weken daarop was ze eigenlijk wel goed, medicijnen sloegen aan, ze werd actiever, sprong weer op lage dingen. Maar het eten ging keislecht.
En plots, de zaterdagavond, in een paar uur tijd, werd ze weer pips. Ik had toen al besloten om, als ze de zondag nog zo was, de maandag te laten inslapen.
Helaas is ze de zaterdagnacht proberen naar beneden gaan (ondanks eten en kattenbak boven) en is ze van de trap getuimeld. Ik heb ze terug naar boven gehaald bij me, maar een paar uurtjes later is ze ineengestort, sleepte zich voort, braakte haar ziel uit haar lijfje. Ik heb de dierenarts van spoed gebeld en ze een uurtje later laten inslapen.
rond 23 uur die avond was ze nog vrij goed, wat pipser maar wel ok. Rond 4 uur is ze van de trap getuimeld en had ze evenwichtsstoornissen, maar kwam bij me slapen en lag lekker te spinnen. Om 8 uur smorgens is ze ingeslapen.

Moest ik het herdoen had ik ze die eerste keer al laten inslapen. Nu had de mijne het grote probleem dat ze niet meer at. Moest ze wel nog gegeten hebben was het hoogstwss anders verlopen.

sunnysoes

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:50

Spoelen kan zeker zinvol zijn! Ik heb waardes gezien die nog vele malen hoger waren en katten die hier goed van zijn hersteld. Prognostisch kun je hier pas wat meer van zeggen na 24u infuus. Dalen de waarden goed dan is dat ook gunstig naar (korte termijn) prognose toe, stijgen de waarden of blijven ze gelijk dan vice versa. Cerenia maakt zeker onderdeel uit van het plan, deze katten zijn zeer zeker misselijk. Sterkte en succes met je beslissing!

goldyc

Berichten: 745
Geregistreerd: 31-10-20

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:30

Hier een kat die op een dag tijd overleden is aan nierfalen. Ze was 100% oké ‘s ochtends, rond 10.00 is ze beginnen braken en om 19.30 was ze dood. Achteraf gezien was het waarschijnlijk chronisch, maar gekat toonde nooit ziek dus we hebben nooit bloed getrokken of iets dergelijks, er was geen reden toe. Ze was 16,5.

Spoelen heeft soms zeker zin, zeker als je kat er nog goed bij zit. Mijn dierenarts zei dat je nierfalen vaak pas ziet als het te laat is; de katten blijven vaak levendig tot ze opeens instorten of erg ziek worden, zoals met onze kat gebeurd is. Het feit dat je het nu al weet, lijkt me een goed iets. Er loopt hier op bokt ergens een topic over katten met deze aandoening. Sommige katten kunnen nog jaren mee en moeten gewoon af en toe een onderhuids infuus krijgen. Maar het kan ook gewoon van de ene op de andere dag gedaan zijn.
Sterkte, TS!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:27

Ja, precies!

Mij viel het bv wel op dat kat regelmatig ging gaan drinken, echter was dat twee likjes en was ze weer weg, om 5 minuten later terug te keren.
Kat ging echter ook rustig 10 keer heen en weer door het kattenluik om dan verdwaasd te staan kijken waar ze was en gewoon terug te keren. Of ging van schoot af, zet drie stappen, hoort iets en denkt: "oh leuk, schootzitten! ", en kwam terug. Dus daar was eerder een vermoeden van dementie. Achteraf bezien kan het mss zijn dat ze soort episodes kreeg door het nierfalen (daar ze min of meer zichzelf vergiftigen ...)

Mijn insteek zou zijn: als kat nog goed eet, zou ik een spoeling proberen, een paar dagen infuus kost de wereld niet en kan mss zorgen dat die in betere waardes komt die met speciale voeding en medicijnen nog een tijd onder controle kan blijven.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 07:49

sunnysoes schreef:
Spoelen kan zeker zinvol zijn! Ik heb waardes gezien die nog vele malen hoger waren en katten die hier goed van zijn hersteld. Prognostisch kun je hier pas wat meer van zeggen na 24u infuus. Dalen de waarden goed dan is dat ook gunstig naar (korte termijn) prognose toe, stijgen de waarden of blijven ze gelijk dan vice versa. Cerenia maakt zeker onderdeel uit van het plan, deze katten zijn zeer zeker misselijk. Sterkte en succes met je beslissing!

Ze lijkt helemaal niet misselijk te zijn, dat is het bijzondere. Ze smekt niet, ze kwijlt niet.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:00

Een van onze eerder katten heeft dit ook gehad. Ik denk dat deze kat ook een paar keer gespoeld is en ik heb medicijnen gegeven, wat ze niet leuk vond. Ik weet niet meer welke medicijnen ze kreeg.
Na een paar weken toch laten inslapen. Het ging beste snel bergafwaarts. Ook onze kat is van de trap gevallen omdat ze te slap was. Eigenlijk vergiftigen ze zich zelf langzaam.
Ik heb er tot de dag van vandaag spijt van dat ik haar niet eerder heb laten inslapen. Achteraf gezien heb ik haar onnodig laten lijden omdat ik geen afscheid kon nemen en niet wilde zien dat het niet goed ging.
Sinds deze kat neem ik veel eerder de beslissing om te stoppen met behandelen en een dier in te laten slapen.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:17

Solidago druppels van A Vogel geven dat werkt goed.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 08:22

Zojuist contact opgenomen met de kliniek voor het spoelen van de nieren. Omdat ze sinds gisteren eigenlijk heel slecht is gaan eten, (afgezien van wat brokjes/snoepjes gaat er niet veel meer in) en drinken is ook verslechterd (waar ze tot gisteren ongeveer aan de kraan hing is het nu dan weer hier een slokje, dan weer daar een slokje) gisterenmiddag toch maar weer even een bezoekje aan de (eerste-lijns) DA gebracht om te kijken of ze niet iets van een zweertje in haar bekje heeft. Dat dus niet, maar wel flink wat tandsteen (waarom is dit bij eerdere controles niet gezien?) waarvoor ze haar eventueel wel willens opereren. Tja, ze willen het tandsteen wel weghalen om te kijken of dat de situatie iets verbetert...
Omdat ik niet zeker weet dat dit de oorzaak is van het slechte eten en drinken is dit voorlopig geen optie, een narcose overleeft ze niet, afgezien van de opdonder die de nieren te verwerken zullen krijgen.


Wat zo frustrerend is, is dat we te maken hebben met een levendige, sterke kat. Ze zwalkt niet, ze springt gerust nog een meter de schutting op en anderhalve meter op de krabpaal. Ze scharrelt in de tuin rond, ze kijkt naar de vogels, ze komt op schoot gezellig TV kijken.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:27

Wij hebben meerdere malen te maken gekregen met nierfalen. Zowel acuut als chronisch.

Spoelen kan ik je zeker aanraden. Minimaal drie dagen 24/7 aan het infuus (misschien kan dat niet bij je plaatselijke dierenarts, daar heb je een medium care voor nodig). Zeker als je kat nog zo fit is. Het kan mogelijk accuut nierfalen door metacam zijn. Zagen ze bij Barendrecht namelijk geen afwijkingen in de nieren? Bij chronische nierfalers zie je namelijk echt wel afname nierschors en afname van de mooie honingraat structuur die een nier hoort te hebben. Andere grootte, verwijd nierbekken eventueel bij nierbekkenontsteking (welke ook nierfalen kan geven) etc.

Je verhaal is me dus nog te onduidelijk, maar ik zou haar zeker vandaag ergens heen brengen voor het spoelen (en dan tussentijds aan het infuus en na het infuus de bloedwaardes controleren).

Niet banketstaaf maar poetsen.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:35

Als de nierwaardes te hoog zijn zou ik sowieso eerst kijken wat het doet met spoelen.
Inderdaad 3 dagen spoelen, vanaf daar met medicijnen en kijken of ze blijft eten.
En liever nu aan het infuus dan binnen twee uur...

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:50

Idd geen tijd verliezen nu!

Niet banketstaaf maar poetsen.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:17

Creatinine kan ook verhoogd zijn door andere problemen dan nierproblemen, spiervermindering bijvoorbeeld maar ook een lage bloeddruk, blaasschade en nog een aantal dingen. Hier bij de kat uiteindelijk SDMA getest om te controleren of het echt een nierprobleem was of niet, bij mijn kater bleek het uiteindelijk in zijn blaas te zitten en is de creatinine na een aantal weken weer gedaald (ook na paar keer infuus en veel vocht in het voer).

Living live the fullest

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 09:32

Hannanas schreef:
Wij hebben meerdere malen te maken gekregen met nierfalen. Zowel acuut als chronisch.

Spoelen kan ik je zeker aanraden. Minimaal drie dagen 24/7 aan het infuus (misschien kan dat niet bij je plaatselijke dierenarts, daar heb je een medium care voor nodig). Zeker als je kat nog zo fit is. Het kan mogelijk accuut nierfalen door metacam zijn. Zagen ze bij Barendrecht namelijk geen afwijkingen in de nieren? Bij chronische nierfalers zie je namelijk echt wel afname nierschors en afname van de mooie honingraat structuur die een nier hoort te hebben. Andere grootte, verwijd nierbekken eventueel bij nierbekkenontsteking (welke ook nierfalen kan geven) etc.

Je verhaal is me dus nog te onduidelijk, maar ik zou haar zeker vandaag ergens heen brengen voor het spoelen (en dan tussentijds aan het infuus en na het infuus de bloedwaardes controleren).

Helaas hebben ze in Barendrecht wel afwijkingen aan haar nieren gevonden. Een nier van 2,6 cm en de andere van 4 cm. Verwijdt nierbekken eveneens. Zelf ben ik bang dat de Metacam het laatste zetje heeft gegeven. Geadviseerd door de DA tegen artrose. Ik voel we daarover zo verschrikkelijk schuldig. ;(

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:35

hier ook een kat met terminaal nierfalen. Ruim 2.5 jaar geleden s morgens braken maar zo gelaten, dat deed ze al af en toe maar maakte er niet iets van aangezien ze ook veel in de losse haren zat en zich niet laat kammen.
S middags kreeg ik der moeilijk wakker, normaal als ik stofzuig schiet ze naar boven.. maar na aanporren werd ze wakker en dacht ik.. die slaapt wel heel diep.. toen ze van de bank afsprong liep ze een beetje dronken.. maar na vijf passen weer goed..ik dacht dat het van het diepe slapen kwam. De volgende morgen was ik der kwijt.. uren gezocht en uiteindelijk in de bosjes achter ons huis niet meer aanspreekbaar terug gevonden.. met spoed naar de kliniek en daar de diagnose.. terminaal nierfalen..meer dan 80% van der nieren werkte niet meer en kreeg de keuze, of nu laten inslapen of 3 dagen infuus en dan hopen dat t verbeterd. We kozen voor het laatste. Ze kwam er bovenop en ik kreeg der mee naar huis met medicatie ( semintra) en aangepaste voeding maar,werd me gezegd dat het kwestie van dagen, weken was.. De niervoeding wilde ze niet en na een paar dagen dacht ik, dan maar gewoon eten en een dag korter leven, honger vind ik ook sneu. En inmiddels zijn we 2.5 jaar verder... de arts snapt er niks van, de waarderen blijven stabiel slecht en nog steeds zegt hij.. de ervaring met deze waardes is dat ze nog maar een paar weken hebben. Ik heb wel besloten geen spoeling meer te doen. Als ze nu slechter wordt is het gewoon klaar. Ze is inmiddels 18.
Ik wil je veel sterkte wensen.. hier dus een succesverhaal

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 09:35

Duhelo schreef:
Als de nierwaardes te hoog zijn zou ik sowieso eerst kijken wat het doet met spoelen.
Inderdaad 3 dagen spoelen, vanaf daar met medicijnen en kijken of ze blijft eten.
En liever nu aan het infuus dan binnen twee uur...

Ik heb gebeld en zit te wachten op een telefoontje vanuit Barendrecht.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 09:55

lnvdh schreef:
hier ook een kat met terminaal nierfalen. Ruim 2.5 jaar geleden s morgens braken maar zo gelaten, dat deed ze al af en toe maar maakte er niet iets van aangezien ze ook veel in de losse haren zat en zich niet laat kammen.
S middags kreeg ik der moeilijk wakker, normaal als ik stofzuig schiet ze naar boven.. maar na aanporren werd ze wakker en dacht ik.. die slaapt wel heel diep.. toen ze van de bank afsprong liep ze een beetje dronken.. maar na vijf passen weer goed..ik dacht dat het van het diepe slapen kwam. De volgende morgen was ik der kwijt.. uren gezocht en uiteindelijk in de bosjes achter ons huis niet meer aanspreekbaar terug gevonden.. met spoed naar de kliniek en daar de diagnose.. terminaal nierfalen..meer dan 80% van der nieren werkte niet meer en kreeg de keuze, of nu laten inslapen of 3 dagen infuus en dan hopen dat t verbeterd. We kozen voor het laatste. Ze kwam er bovenop en ik kreeg der mee naar huis met medicatie ( semintra) en aangepaste voeding maar,werd me gezegd dat het kwestie van dagen, weken was.. De niervoeding wilde ze niet en na een paar dagen dacht ik, dan maar gewoon eten en een dag korter leven, honger vind ik ook sneu. En inmiddels zijn we 2.5 jaar verder... de arts snapt er niks van, de waarderen blijven stabiel slecht en nog steeds zegt hij.. de ervaring met deze waardes is dat ze nog maar een paar weken hebben. Ik heb wel besloten geen spoeling meer te doen. Als ze nu slechter wordt is het gewoon klaar. Ze is inmiddels 18.
Ik wil je veel sterkte wensen.. hier dus een succesverhaal

Dat geeft moed. Laten we het hopen!

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:03

Ja, je kan er in principe niet van uitgaan. Mijn dierenarts vertelde ook van een kater die extreem slechte waardes had, niets van het speciaal voer wilde maar idd ook semintra kreeg, die die deed het ook al een paar jaar prima. Terwijl ze andere katjes weet met lagere waardes die er niet doorkwamen.
Bij de mijne hadden we ook even hoop want die anderhalve week was ze echt aan het verbeteren, en dan plots in een paar uur tijd gedaan.
Dus het is echt een kwestie van geluk hebben. Duimen dus!

Sourire
Berichten: 809
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:06

Mijn kat heeft ook chronisch nierfalen. Toen we het ontdekten twee jaar geleden (ze was koortsig wat vaker voorkwam maar knapte dit keer niet op dus verder gezocht) heeft ze drie dagen aan het infuus gelegen. De nierwaarden daalden daarmee. Vervolgens op nierdieet en ook een periode Semintra bijgegeven. Dit is bijna twee jaar heel goed gegaan. Zelfs zo goed dat ze weer mooi aankwam en de nierwaarden normaliseerden (de overgebleven nierfunctie functioneerde dus optimaal). Sinds een paar maanden gaat het wel weer slechter dus ik vrees dat de tijd van afscheid nemen dichterbij komt. Maar spoelen heeft hier dus zeer zeker zin gehad!

Denk trouwens dat je niet teveel achter de metacam moet zoeken. Als de nieren al verkleind zijn zal het om chronisch falen gaan. Misschien heeft het het doen openbaren, wat vervelend is, maar nu kun je wel actie ondernemen.

Heeft de dierenarts nog geen nierdieet geadviseerd? En waarom gaan ze niet over tot spoelen? Misschien niet eens nodig hoor omdat ze verder niet ziek is. En kom je met speciaal voer en medicatie een heel eind.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:08

Spoelen en strikt nier dieet! Zou het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis!
Zeker als ze nog goed eet, heb je een kans om nog een tijd plezier van haar te hebben!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 10:08

Heb haar net water met een smaakje voorgehouden. Dan rent zo’n beetje panisch achter je aan, begint als een gek te drinken om dan ineens te stoppen met een blik van...oh nee, dat valt niet goed. Maar dat rijmt dan weer niet met het niet misselijk zijn. Ik begin inmiddels namelijk wel het idee te krijgen dat ze misselijk is, ondanks het feit dat ze niet smekt en/of kwijlt. Verder vraag ik me af of Omeprazol invloed heeft op de eetlust. Ik durf even geen eetlustopwekker te geven (heb ik wel liggen) voor als ze eventueel aan het infuus moet. Hetzelfde voor Semintra en Cerenia.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: kat ernstig chronisch nierfalen: wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:15

eetlustopwekker zal geen kwaad kunnen met infuus, infuus is gewoon een zoutoplossing die vocht aanvult en doorspoelt.
Ze hoeven niet te smekken of kwijlen om misselijk te zijn hoor, dikke kans dat ze het dus wel gewoon is.
Zo te horen wil ze wel eten maar valt het niet goed, dus ik zou eerder kijken naar antimisselijkheidsspul ipv eetlustopwekker, want ze kan dan wel honger hebben, als het na een paar happen slecht valt heeft ze daar niet veel aan.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 10:18

Sourire schreef:
Heeft de dierenarts nog geen nierdieet geadviseerd? En waarom gaan ze niet over tot spoelen? Misschien niet eens nodig hoor omdat ze verder niet ziek is. En kom je met speciaal voer en medicatie een heel eind.

We hebben het in alle soorten en maten, maar momenteel wil ze nagenoeg niets. We verbazen ons hierover wel, ook na het constateren van het nierfalen heeft ze nog uitstekend gegeten, van de niervoeding, zelfs beter dan van de normale voeding, en dat was dus gisteren ineens voorbij. Hier en daar een brokje en een (dieet)snoepje. Te weinig dus.

Ze is zo’n drie jaar geleden dus ook doodziek geweest, niet meer eten, drinken, overgeven, opname, alle onderzoeken gehad die je maar kon verzinnen, uitstekende bloedwaarden, etc. Thuis aan de sondevoeding met medicijnen, om kort te gaan, één brok ellende. Zo erg dat we na een week of drie/vier besloten om de behandeling te beëdigen, sonde eruit, mee naar huis om haar een katwaardig einde te geven. We waren nog geen half uur thuis toen ze besloot om eens wat te gaan drinken en na een uurtje vond ze brokjes toch ook wel erg lekker en inmiddels zijn we dus drie jaar verder. De oorzaak is nooit gevonden.

Ze is dus al eens een medisch wonder gebleken...

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 13:06

Zojuist met Barendrecht gesproken. We hebben twee opties. Er wordt sowieso bloed getrokken om te kijken of de waarden gedaald zijn. Zo ja, dan is spoelen zinvol, en zo nee (wanneer ze gestegen zijn in de afgelopen 10 dagen na een nier dieet), dan leren ze hoe ik kan prikken en gaat ze aan de Cerenia etc en laten we haar een zo lang en waardig mogelijk leven leiden.

Half 4 staat de afspraak.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers