Welk kippenras voor in de tuin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:13

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/chabo

Chabo kipjes op stal en Japanse tuin.. klein ras. Ze zijn vriendelijk en actief. Ze hebben hele korte pootjes, waardoor het lijkt of ze voort schrijden door de tuin.
japans ras. Geschikt voor tussen de bonsai boomojes :D

Super grappig kipje.



Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:20

Wat vindt je van sierkippen? Zoals bijvoorbeeld de Sebright?

Sebrights zijn super levendige, makkelijk tam te krijgen krielkipjes. Ze worden bijna nooit broeds (in tegenstelling tot de zijdehoender/wyandotte) en ze leggen redelijk goed. Ze zijn te vinden in veel kleurslagen maar vooral zilver/citroen/goud zwartgezoomd zie je het meeste. Ze zijn wel echt een maatje kleiner dan de wyandotte en de orpington kriel maar ze zijn wel echt stoer. Je moet alleen wel opletten dat ze niet gepakt worden door de roofvogel maar dat is met elk krielras (en grote ook trouwens) natuurlijk een ding.

Afbeelding
Dit zijn mijn 2 Citroen-zwartgezoomde dames.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:30

Oh wauwie, beiden ook weer super leuke kipjes <3

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:27

Kippen zijn zooo leuk!

Hier heb ik er nu 5. Allemaal wel wat groter en leggen ook bijna dagelijks, maar heel gezellig.
Ik had 2 Red Islands, 1 daarvan is helaas vorig jaar overleden. De kippen met de zwarte hoofdjes zijn Vorwerk kippen en sinds een paar maand heb ik Koningsberger kippen er bij (de laatste foto)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat de Red Island kippen het tamst zijn en ook niet vaak broeds. 1 van de Vorwerk kippen was soms wel hardnekkig broeds vorig jaar en van de Koningsberger kippen is het nog even aanzien, maar die waren al wel snel gewend.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:33

Kipjes van Red een legkip zijn ook erg leuk.
Toevallig gister weer 2 opgehaald. Het is geweldig om ze te zien opbloeien.

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:17

Wat veel soorten eigenlijk.

Red een legkip was vd week bij Koffietijd. Heb vorig jaar hun site al eens gelezen en dat is ook wel aantrekkelijk om te doen.

Had het ergens boven al gevraagd; maar kunnen alle soorten bij elkaar? Kan je bijv legkippen redden en bij 2 andere soorten plaatsen?

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:22

Jahoor, maar wel even aan elkaar laten wennen. De 2 nieuwe heb ik eerst even in een hok gehouden voor ongeveer 5 dagen zodat ze elkaar kunnen zien en horen. Toen heb ik ze er uit gedaan (net voor schemering). Er is wel een beetje een pikorde, maar met genoeg ruimte kunnen ze wel van elkaar 'ontsnappen' en leg voer op verschillende plekjes. Wel is aan te raden om kippen van ongeveer dezelfde grootte te nemen als je rassen door elkaar laat lopen.

Shenavallie
Berichten: 11572
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:32

TS, even reageren op je OP. Mijn advies zou zijn om bruine legkippen te nemen. Die zijn niet al te groot (middenmaat), kunnen enigszins los lopen zonder gevangen te worden door roofvogels (kleinere kippen zijn te makkelijke prooien), zijn rustig, niet luidruchtig, leggen elke dag een ei, zelden tot helemaal niet broeds en zijn niet al te grote slopers van je omgeving. Ik heb ze bij toeval een paar jaar geleden voor het eerst leren kennen en wil nu echt geen andere meer. Heb nog Ayam Cemani erbij gehad, maar dat was echt geen succes.

fjord100
Berichten: 52
Geregistreerd: 04-07-11

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:50

Hier ook Amrock, super leuk en mak. Leggen prima. Zijn wel iets groter, maar voordeel is dat ze niet wegvliegen. Helaas wel 2 dode, maar kat is nu bij een ander. Bleek dat die ze sloopte. Haalde ze gewoon over stek van 2 meter op.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:10

Ik heb zowel Nederlands baardkuifhoen als Wyandotte kriel gehad, en de baardkuifhoen waren veel makkelijker tam te krijgen, maar de Wyandottes legden veel meer eieren.
Met andere rassen geen ervaring zelf.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 14:02

Shenavallie schreef:
TS, even reageren op je OP. Mijn advies zou zijn om bruine legkippen te nemen. Die zijn niet al te groot (middenmaat), kunnen enigszins los lopen zonder gevangen te worden door roofvogels (kleinere kippen zijn te makkelijke prooien), zijn rustig, niet luidruchtig, leggen elke dag een ei, zelden tot helemaal niet broeds en zijn niet al te grote slopers van je omgeving. Ik heb ze bij toeval een paar jaar geleden voor het eerst leren kennen en wil nu echt geen andere meer. Heb nog Ayam Cemani erbij gehad, maar dat was echt geen succes.


Dank voor je tip, dit vind ik ook nog echt wel een goede ja!

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 14:04

superpony schreef:
Red een legkip was vd week bij Koffietijd. Heb vorig jaar hun site al eens gelezen en dat is ook wel aantrekkelijk om te doen.


Ik vraag me altijd af hoe het zit met dit soort initiatieven of je niet juist weer een raar soort markt creƫert? Kan moeilijk inschatten of het echt goed is voor de wereld/kip. Hoe denken jullie hierover?

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 14:05

Matheno schreef:
Kipjes van Red een legkip zijn ook erg leuk.
Toevallig gister weer 2 opgehaald. Het is geweldig om ze te zien opbloeien.

[ [url=m/Z9cFGI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja dat moet ontzettend veel voldoening geven <3

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:34

Wij hadden precies dezelfde eisen en hebben sinds een paar jaar Bielefelder krielen. Nu alleen kippen nadat de haan is opgegeten door een vos. Ze zijn tam, relaxt, lopen bijna altijd los (ze zijn als kriel wat minder groot dan de gewone Bielefelder maar te groot voor de Nederlandse roofvogels, want die zitten hier wel), leggen vrijwel elke dag en zijn nog nooit broeds geweest.
Broedsheids was bij ons wel een belangrijk punt en daarom zijn we bij deze kippen uitgekomen.

piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 15:46

Ilse_123 schreef:
Wij hadden precies dezelfde eisen en hebben sinds een paar jaar Bielefelder krielen. Nu alleen kippen nadat de haan is opgegeten door een vos. Ze zijn tam, relaxt, lopen bijna altijd los (ze zijn als kriel wat minder groot dan de gewone Bielefelder maar te groot voor de Nederlandse roofvogels, want die zitten hier wel), leggen vrijwel elke dag en zijn nog nooit broeds geweest.
Broedsheids was bij ons wel een belangrijk punt en daarom zijn we bij deze kippen uitgekomen.


Dankje dat klinkt goed!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:20

superpony schreef:
Wat veel soorten eigenlijk.

Red een legkip was vd week bij Koffietijd. Heb vorig jaar hun site al eens gelezen en dat is ook wel aantrekkelijk om te doen.

Had het ergens boven al gevraagd; maar kunnen alle soorten bij elkaar? Kan je bijv legkippen redden en bij 2 andere soorten plaatsen?


Hier lopen Maransen, Vorwerken, zijdehoender hennetjes en haan (waren hier vorig jaar gedumpt) en nu dus weer 2 legkippen van Red een legkip nadat de 2 vorige gestorven zijn.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:23

Sebrights zijn ontzettend gezellig en makkelijk tam te krijgen. Hele kleine kippetjes die altijd even gezellig bij je komen. De hanen zijn wat gereserveerder.

Als we de ruimte hadden, dan nam ik weer Sebrights, bruin zwart gezoomd.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:36

Zijn bruine legkippen zoveel stiller dan witte? Nooit geweten. Hier zijn de leghennen den grootste klagers. Veel luidruchtiger dan de Barnevelder kriel, de zijdehoen kriel en de cochin kriel. Ze zitten op 30m2 met onbeperkt brok (trapbak) en zonder 's nachts opgesloten te zijn, want anders maakten ze me echt 's ochtends wakker om uit hun hok gelaten te worden. Nu gaat het wel, maar oh wee als de dames denken dat er hen iets ontbreekt (of dit nu terecht is of niet). Ik ben blij dat de enige buren 50m verderop wonen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Welk kippenras voor in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:56

Hier ook een fan van de Orpington. Wij hebben de grote Orpington. Qua hanen verschilt het echt per dier. Onze eerste haan was een goedzak, de tweede haan is met wintersport. Die werd zo agressief dat ik niet meer fatsoenlijk over het erf kon lopen zonder aangevallen te worden. We hebben er nu een kriel Orpington haan bij lopen. Die is inmiddels ook erg macho gaan doen en heeft een paar keer een poging gewaagd om me aan te vallen maar dat kleine ding maakt niet zoveel indruk op me :D

Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:36

Ahhhhh, met wintersport |( }> :+

Wij hebben de buren niet tegen ons aan, maar ze zouden ze wel kunnen horen. In het begin moesten de varkens aan ons ritme wennen en die konden ons wel 's ochtends wakker maken en 's avonds een beetje gillen als ze ons bij de laatste ronde zagen. Dat hoorden ze wel.

Er werd wel een grap gemaakt; je neemt toch geen kippen he?! Dus ik durf daarom niet zo goed.

Maar iedereen die ik spreek in de omgeving vind dat onzin, dus wie weet.......

Had laatst wel een doos eitjes van iemand met kippen en wat waren ze groot zeg. Ik koop nu de kipster eitjes, maar die wisselen van maat en zijn wit.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:39

Ik had het eigenlijk uit mijn hoofd gezet maar nu we weer verder gaan met de tuin en ik dit topic zie :)

Maar ik moet echt even meten of het gaat passen.
Moet je verder nog ergens rekening mee houden: ontwormen, luizen voorkomen etc etc.

Red een kip lijkt mij ook wel wat maar ik ben ook verliefd op de orpington.

Century

Berichten: 5952
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:37

Ilse_123 schreef:
Wij hadden precies dezelfde eisen en hebben sinds een paar jaar Bielefelder krielen. Nu alleen kippen nadat de haan is opgegeten door een vos. Ze zijn tam, relaxt, lopen bijna altijd los (ze zijn als kriel wat minder groot dan de gewone Bielefelder maar te groot voor de Nederlandse roofvogels, want die zitten hier wel), leggen vrijwel elke dag en zijn nog nooit broeds geweest.
Broedsheids was bij ons wel een belangrijk punt en daarom zijn we bij deze kippen uitgekomen.

Ik heb de grote Bielefelders. Leuke kippen, erg mooi, ze zijn wat schichtig bij mij maar ook niet echt tam gemaakt vroeger denk ik (kreeg ze toen ze 1.5 waren). Ze worden bij mij nooit broeds.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:50

Als je ze los wilt hebben moet je zeker geen zijdehoen oid nemen, die worden zo door roofvogels gepakt. Ik vind die Vorwerk erg leuk. Ook de Drentse patrijs is een mooie kip. Zelf heb New Hampshire en wat kruisingen daarvan, zijn ook mooie rustige kippen.