Mensen met een dalmatiër?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 21:28

Hallo Bokkers,

Eind januari gaan mijn vriend en ik verhuizen naar een ruime hoekwoning die naast een mooi lang bospad ligt. We hebben momenteel twee katten, maar zitten nu ook te kijken naar een hond.

Ons oog is gevallen op een dalmatiër. We werken beide volledig vanuit huis, nu door Covid, maar daarvoor werkte mijn vriend ook al 95% vanuit huis. Ik zal misschien ooit weer 1 tot 2 dagen naar kantoor gaan maar verder lekker thuis. :D Hij/zij zal dus vrijwel nooit alleen zijn. Ik heb me al aardig ingelezen over het karakter en ook dat spreekt ons aan.

Ik ben wat aan het rondkijken naar fokkers maar kan niet heel veel vinden, de meeste websites zijn niet erg actief heb ik het idee.
Zijn er hier mensen met een dalmatiër? Vast wel! Waar hebben jullie je maatje vandaan?

Foto's zijn natuurlijk ook meer dan welkom! <3

We willen ons graag goed voorbereiden. Eerst helemaal gesetteld zijn in ons huisje en dan langzaam eens wat serieuzer gaan kijken. Het lijkt me alleen wel fijn als we bijvoorbeeld eens bij een fokker langs kunnen gaan oid. In mijn directe omgeving ken ik niemand met een dalmatiër.

Alvast bedankt! :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:48

Ja, ik heb een dalmatiër.
Wij hebben jaren gewacht tot we een woning hadden waar we ook echt de ruimte hadden, met een grote tuin. Die hebben we nu (900m2) en daar zijn we blij om, want dat heeft ze echt nodig om haar beweging te krijgen. Balletje gooien en erachteraan rennen is favoriet.
Het is niet de makkelijkste hond. Dalmatiërs zijn over het algemeen vrij onzeker naar andere honden. De onze heeft dan ook als motto "aanval is de beste verdediging". Niet altijd handig, moeten we met wandelen ook echt rekening mee houden, want ergens waar veel honden zijn dan moet ze vast blijven en krijgt ze haar beweging niet echt. En veel beweging is een must voor dit ras, het zijn echte loophonden.
Wat betreft africhten, wij hebben nog een vrij makkelijke (was praktisch direct zindelijk, nooit iets kapot gemaakt) maar er gaat veel tijd en consequentie in zitten. Je kunt 35 keer nee zeggen, maar een dalmaat kijkt wel of het niet de 36ste keer toevallig ja is.

Wij hebben haar van een fokker vandaan, toevallig was er daar een nest in aantocht die groot was en we konden daar op de lijst. En het geluk dat het nest ook groot genoeg was voor een pup voor ons.
Momenteel is het heel druk bij fokkers, voor alle rassen, want met de covid wil iedereen een pup. Ik kijk ook rond op de sites, want ik twijfel ook om er niet nog een pup bij te nemen. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een pup uit de volle zus van mijn hond, die was bij de fokker gebleven om de lijn voort te zetten, maar helaas zijn ze door persoonlijke omstandigheden gestopt en is haar zus naar een ander adres gegaan.


Afbeelding

Afbeelding

Eentje met blauwe ogen, afkeurtje. :))

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:56


jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:00

Wij zijn ook in het bezit van een dalmaat. De onze komt inderdaad van the tree turnips! Ik zou echt via een goede fokker gaan zoeken. Aangezien er regelmatig dove pups tussen zitten. Dit wordt bij erkende fokkers getest. De onze is nu 13,5 jaar en inmiddels ook doof sinds een jaar. Onze Tasja kan ontzettend goed met kinderen en is erg sociaal merk niet meer dat terug getrokken gedrag naar vreemde alleen echt als jonge hond tot een jaar of 4. Gaat bij ons ook erg goed met de dieren thuis paarden kippen schapen durf ze daar zo bij in de wei te laten. Zal echt niks doen. Voor ons echt een top hond!

Heerlijke honden.
Laatst bijgewerkt door jana79 op 03-12-20 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:04

Afbeelding
Lady sunflower of the tree turnips oftewel Tasja. Inmiddels 13,5 jaar.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:06

Wij hadden vroeger altijd dalmatiërs. Mijn vader fokte ze namelijk ook (met stamboom). Ik heb er in totaal 4 bewust mee gemaakt. Alle 4 compleet andere karakters, maar dat is logisch.

Ik woonde toen op de boerderij en ze zaten buiten in een kennel. Het zijn inderdaad erg actieve honden. Gaan graag op avontuur, wandelen, balletjes gooien enzovoort. Waarschijnlijk komt het niet als verrassing maar let vooral goed op blind- en doofheid. Dat gebeurde ook vrij snel toen ze ouder werden (dit was bij alle vier het geval). We hadden er twee die toen ze ouder waren ook erg chagrijnig werden en eigenlijk ook niet geschikt waren in de omgang met kinderen. Dat waren moeder en dochter. Dus dat zat toch in mama denk ik. De twee anderen hadden die dochter weer als moeder, maar beiden een andere vader en die hadden dat niet. Waren echt enorm lieve en vriendelijke honden. Ook met kinderen. Ik herken het verhaal hier boven. Het zijn echt pussy’s. Ze zijn snel bang en dan hebben ze een baasje nodig die ze gerust kan stellen. Die van ons kropen dan in een hoekje. Ze zijn ook bang voor van alles: andere honden en dieren, vuurwerk, luchtballonen etc. :') Maar als je er genoeg tijd voor hebt en met bovenstaande punten kan leven. Zeker doen! Wij hebben nu een labrador en mbt het ‘vriendelijke karakter’ merk ik geen verschil. Labradors zijn alleen wat meer mensgericht denk ik, waar een dalmatiër wat meer op zichzelf is.

Tamara1991

Berichten: 681
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:48

Wij hebben ook een geweldig leuke dalmatiër. Indian Dogs Cherokee, Pippi voor bekenden. Wij hebben haar bij Indian Dogs Kennel vandaan uit Groningen. Heel leuke mensen, alle honden gewoon in huis. Ze was ook al bijna zindelijk dat we haar ophaalde met 10 weken.

Afbeelding

Ze is net 5 en begint nu een beetje volwassen te worden. Dat "aanval is de beste verdediging" wat neon noemt herken ik wel, dat heeft Pip ook lang gehad. Ze lijkt er nu wat overheen gegroeid te zijn. Nu speelt ze zo nu en dan als ze zin heeft, meestal negeert ze andere honden of snuffelt kort even.

Met de paarden gaat ze heel goed, al moet het enthousiasme soms wel getemperd worden. Als ik aan het rijden wat wilde ze nog wel eens uitdagen om te spelen of rondjes om het paard heen rennen. Gelukkig heb ik een brave :oo

Verder is ze super lief voor iedereen, wel waaks (ze vind het niet tof als mensen achter mij aan lopen in het donker) heel speels, aandacht gericht, heel energiek maar ligt ze stiekem het liefst de hele dag bij je in bed <3

Afbeelding

Met de kat is ze ook heel lief. Dat zijn echt beste vriendjes
Afbeelding

Ik doe met Pip aan agility en dat doet ze heel leuk. Echter blijft het een hond die goed zelf kan nadenken en het niet altijd nodig vind om te werken. Dat kan soms behoorlijk frustrerend zijn.

Afbeelding

Pip heeft een luik en kan dus lekker zelf bepalen of ze binnen of buiten is. Dat werkt echt fantastisch voor haar, Pip kan ook heel goed alleen zijn. Maar volgens mij is dat niet echt ras eigen.


Maar dat haar overal... 8)7

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:19

Hier ook een dalmaat! Wij hebben een toefje van 5 maanden. :D

Pepper!
Afbeelding

Leuk om de verschillende karakter eigenschappen te lezen. Wij hadden hiervoor een Friese stabij, die bekend staat om eigenwijsheid, maar Pepper spant toch wel echt de kroon. Je kan 100 keer 'nee' zeggen maar ze blijft het toch proberen.

Verder verharen ze inderdaad enorm. Iets om rekening mee te houden. Pepper is nu nog wel heel sociaal naar andere honden en mensen. Tot nu toe niet snel bang voor dingen en kan al goed alleen zijn. Ze leert heel snel en vindt het leuk om trucjes te leren.

Het grootste verschil met mijn vorige hond vind ik dat ze echt heel eigenzinnig is. Ze laat zich niet snel wat vertellen en straffen heeft weinig tot geen effect en hierbij kan ze ook in opstand komen. Het is echt wel een moeilijkere hond dan onze vorige.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:26

Ohh dalmatiërs <3

Zelf geen één maar mn oma heeft er een stuk of 24 gehad!

De laatste die ze heb ik meegemaakt. Super lieve hond!

Ik weet dat ze er een aantal bij een fokker vandaan had, maar dat is al 15 jaar geleden, dus die zullen er misschien niet eens meer zijn.

De haren waren wel vreselijk inderdaad! Jaren later nog van die korte haartjes overal teruggevonden :+

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 10:45

Neonlight schreef:
Ja, ik heb een dalmatiër.
Wij hebben jaren gewacht tot we een woning hadden waar we ook echt de ruimte hadden, met een grote tuin. Die hebben we nu (900m2) en daar zijn we blij om, want dat heeft ze echt nodig om haar beweging te krijgen. Balletje gooien en erachteraan rennen is favoriet.
Het is niet de makkelijkste hond. Dalmatiërs zijn over het algemeen vrij onzeker naar andere honden. De onze heeft dan ook als motto "aanval is de beste verdediging". Niet altijd handig, moeten we met wandelen ook echt rekening mee houden, want ergens waar veel honden zijn dan moet ze vast blijven en krijgt ze haar beweging niet echt. En veel beweging is een must voor dit ras, het zijn echte loophonden.
Wat betreft africhten, wij hebben nog een vrij makkelijke (was praktisch direct zindelijk, nooit iets kapot gemaakt) maar er gaat veel tijd en consequentie in zitten. Je kunt 35 keer nee zeggen, maar een dalmaat kijkt wel of het niet de 36ste keer toevallig ja is.

Wij hebben haar van een fokker vandaan, toevallig was er daar een nest in aantocht die groot was en we konden daar op de lijst. En het geluk dat het nest ook groot genoeg was voor een pup voor ons.
Momenteel is het heel druk bij fokkers, voor alle rassen, want met de covid wil iedereen een pup. Ik kijk ook rond op de sites, want ik twijfel ook om er niet nog een pup bij te nemen. Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een pup uit de volle zus van mijn hond, die was bij de fokker gebleven om de lijn voort te zetten, maar helaas zijn ze door persoonlijke omstandigheden gestopt en is haar zus naar een ander adres gegaan.


[ [url=m/cQlDPI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lD7Gcx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eentje met blauwe ogen, afkeurtje. :))


Wat aan prachtige hond! <3 Bewust gekozen voor een met bruine vlekken of maakte dat jullie niet uit?
Van dat consequent zijn heb ik inderdaad gelezen. Dat is voor mij geen probleem, mijn vriend kan nog wat scherper worden maar is langzaam aan het verbeteren. Hij is al aan het oefenen met de katten. :')

Dat de fokkers het druk hebben is super logisch! Ik zat pas websites van asiels te bekijken, en die bij ons in de buurt zijn ineens vrijwel leeg! :oo Goede ontwikkeling, hoop alleen dat als het straks weer wat meer terug gaat naar normaal niet iedereen alsnog z'n dieren weer terug dumpt.


kiki1976 schreef:
Zelf geen Dalmatiër maar vind ze wel geweldig.
Ik ken verschillende die een dalmaat hier vandaan hebben en hoor er echt super berichten over.
Ze fokken naar mijn weten altijd met een wachtlijst
https://www.thethreeturnips.nl/of-the-t ... elinfo.htm


Dank je wel! Kreeg ook al een PB-tje met dit adres. :))


jana79 schreef:
Wij zijn ook in het bezit van een dalmaat. De onze komt inderdaad van the tree turnips! Ik zou echt via een goede fokker gaan zoeken. Aangezien er regelmatig dove pups tussen zitten. Dit wordt bij erkende fokkers getest. De onze is nu 13,5 jaar en inmiddels ook doof sinds een jaar. Onze Tasja kan ontzettend goed met kinderen en is erg sociaal merk niet meer dat terug getrokken gedrag naar vreemde alleen echt als jonge hond tot een jaar of 4. Gaat bij ons ook erg goed met de dieren thuis paarden kippen schapen durf ze daar zo bij in de wei te laten. Zal echt niks doen. Voor ons echt een top hond!

Heerlijke honden.


Zou jij tree turnips aanraden? Omdat je zegt echt via een goede fokker te gaan zoeken?
Wat een heerlijke foto, zo er bij op de bank! <3


Peuk schreef:
Wij hadden vroeger altijd dalmatiërs. Mijn vader fokte ze namelijk ook (met stamboom). Ik heb er in totaal 4 bewust mee gemaakt. Alle 4 compleet andere karakters, maar dat is logisch.

Ik woonde toen op de boerderij en ze zaten buiten in een kennel. Het zijn inderdaad erg actieve honden. Gaan graag op avontuur, wandelen, balletjes gooien enzovoort. Waarschijnlijk komt het niet als verrassing maar let vooral goed op blind- en doofheid. Dat gebeurde ook vrij snel toen ze ouder werden (dit was bij alle vier het geval). We hadden er twee die toen ze ouder waren ook erg chagrijnig werden en eigenlijk ook niet geschikt waren in de omgang met kinderen. Dat waren moeder en dochter. Dus dat zat toch in mama denk ik. De twee anderen hadden die dochter weer als moeder, maar beiden een andere vader en die hadden dat niet. Waren echt enorm lieve en vriendelijke honden. Ook met kinderen. Ik herken het verhaal hier boven. Het zijn echt pussy’s. Ze zijn snel bang en dan hebben ze een baasje nodig die ze gerust kan stellen. Die van ons kropen dan in een hoekje. Ze zijn ook bang voor van alles: andere honden en dieren, vuurwerk, luchtballonen etc. :') Maar als je er genoeg tijd voor hebt en met bovenstaande punten kan leven. Zeker doen! Wij hebben nu een labrador en mbt het ‘vriendelijke karakter’ merk ik geen verschil. Labradors zijn alleen wat meer mensgericht denk ik, waar een dalmatiër wat meer op zichzelf is.


Blind- en doofheid was ik nog niet mee bekend. Omgang met kinderen is niet belangrijk, wij hebben beide geen kinderwens en er komen hier ook geen kinderen over de vloer. :D
Mijn ouders hebben ook een bange hond (helaas zo geworden door omstandigheden) en daar leer je inderdaad mee omgaan. Wel sneu voor het dier zelf!

Een zelfstandige hond is prima, dat zijn we al van onze katten gewend haha. :')


Tamara1991 schreef:
Wij hebben ook een geweldig leuke dalmatiër. Indian Dogs Cherokee, Pippi voor bekenden. Wij hebben haar bij Indian Dogs Kennel vandaan uit Groningen. Heel leuke mensen, alle honden gewoon in huis. Ze was ook al bijna zindelijk dat we haar ophaalde met 10 weken.

[ [url=m/NP5DFq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is net 5 en begint nu een beetje volwassen te worden. Dat "aanval is de beste verdediging" wat neon noemt herken ik wel, dat heeft Pip ook lang gehad. Ze lijkt er nu wat overheen gegroeid te zijn. Nu speelt ze zo nu en dan als ze zin heeft, meestal negeert ze andere honden of snuffelt kort even.

Met de paarden gaat ze heel goed, al moet het enthousiasme soms wel getemperd worden. Als ik aan het rijden wat wilde ze nog wel eens uitdagen om te spelen of rondjes om het paard heen rennen. Gelukkig heb ik een brave :oo

Verder is ze super lief voor iedereen, wel waaks (ze vind het niet tof als mensen achter mij aan lopen in het donker) heel speels, aandacht gericht, heel energiek maar ligt ze stiekem het liefst de hele dag bij je in bed <3

[ [url=m/lC3Sxf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met de kat is ze ook heel lief. Dat zijn echt beste vriendjes
[ [url=m/1O1ke0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik doe met Pip aan agility en dat doet ze heel leuk. Echter blijft het een hond die goed zelf kan nadenken en het niet altijd nodig vind om te werken. Dat kan soms behoorlijk frustrerend zijn.

[ [url=m/C7lR6H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pip heeft een luik en kan dus lekker zelf bepalen of ze binnen of buiten is. Dat werkt echt fantastisch voor haar, Pip kan ook heel goed alleen zijn. Maar volgens mij is dat niet echt ras eigen.


Maar dat haar overal... 8)7


Indian Dogs kennel gaat op het lijstje! Prachtige hond! <3 En wat leuk dat je zo actief met haar bent, dat wil ik ook gaan doen. Iets van agility, als de hond dat natuurlijk ook leuk vindt!
Wat betreft aanval is de beste verdediging, heb je daar ooit iets mee gedaan via puppycursus bijvoorbeeld of het laten gaan zoals het is?

Haha dat witte haar heeft mij ook wel even aan het denken gezet. :+ Maar wij hebben nu ook al een kat met veel wit haar die ook veel verhaart, je went er aan. :+ En je snapt vanzelf dat je geen donkere kleding meer moet kopen. :')


Icecrystal schreef:
Hier ook een dalmaat! Wij hebben een toefje van 5 maanden. :D

Pepper!
[ [url=m/senVow.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om de verschillende karakter eigenschappen te lezen. Wij hadden hiervoor een Friese stabij, die bekend staat om eigenwijsheid, maar Pepper spant toch wel echt de kroon. Je kan 100 keer 'nee' zeggen maar ze blijft het toch proberen.

Verder verharen ze inderdaad enorm. Iets om rekening mee te houden. Pepper is nu nog wel heel sociaal naar andere honden en mensen. Tot nu toe niet snel bang voor dingen en kan al goed alleen zijn. Ze leert heel snel en vindt het leuk om trucjes te leren.

Het grootste verschil met mijn vorige hond vind ik dat ze echt heel eigenzinnig is. Ze laat zich niet snel wat vertellen en straffen heeft weinig tot geen effect en hierbij kan ze ook in opstand komen. Het is echt wel een moeilijkere hond dan onze vorige.


Ach nee wat een snupsie! <3 <3 Bij welke fokker hebben jullie haar vandaan als ik vragen mag?

Wederom het consequent zijn, dat komt hier echt wel goed haha! :j


jolmer20 schreef:
Ohh dalmatiërs <3

Zelf geen één maar mn oma heeft er een stuk of 24 gehad!

De laatste die ze heb ik meegemaakt. Super lieve hond!

Ik weet dat ze er een aantal bij een fokker vandaan had, maar dat is al 15 jaar geleden, dus die zullen er misschien niet eens meer zijn.

De haren waren wel vreselijk inderdaad! Jaren later nog van die korte haartjes overal teruggevonden :+


Oh ja, mijn ouders hebben een boxer met ook zo'n korte vacht. Ik heb mijn vorige auto niet eens geprobeerd haarvrij te krijgen. Niet. te. doen!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:16

De haren van een Dalmatier zijn niet te vergelijken met die van een kat, wel met de boxer, kort en stekelig zodat ze ook overal en prikken dat het moeilijk te verwijderen is.

Wij hebben niet bewust gekozen voor een bruine. Ik wilde wel een bruine, mijn man een zwarte. De fokker heeft de pups bij de mensen uitgezocht wat het beste paste, en zo is het een bruine geworden.

Wij doen aan detectie speuren. Vanaf dat ze 11 weken oud is zitten we op cursus, ze is nu 4,5. Daar worden haar problemen ook wel meegenomen.

Overigens kan ze ook heel goed lui zijn, inderdaad het liefste bij je liggen.

Afbeelding

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:28

Haha dat snap ik, maar die 'frustratie' wat betreft witte haren OVERAL kennen we dus al.
Dat vind ik een mooi idee van de fokker. :j Het maakt ons ook niet zoveel uit. Een zwarte heeft voorkeur maar mocht hij/zij bruin zijn is dat ook geen probleem.

Oh heerlijk ondergestopt onder een kleedje! <3 Daar wil je toch zo lekker naast gaan liggen!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:34

Dat is dus ook iets, een Dalmatier heeft geen ondervacht en het snel koud. Ligt dus graag onder dekentjes maar ook in de winter heeft de onze wel eens jasjes aan. Bij haar is 3 graden het omslagpunt, en bij weinig beweging buiten (bijvoorbeeld bij detectie speuren, vanwege het intensieve speuren sta je vaak te wachten omdat een hond geen uur achter elkaar dit vol kan houden).

Volgens mij doen veel erkende fokkers zelf de pups bij de mensen uitzoeken. Heb het vaak gehoord, van diverse rassen. In ons geval was het ook de pup waar we het meeste interesse in hadden, en bij dit nest was dat bij iedereen zo dat ze de pup kregen waar ze het meest de voorkeur voor hadden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:35

Ja dat herken ik ook bij de boxer van mijn ouders. :j Die rent wel de hele tijd, maar op het moment dat ik even aan het mesten ben loopt ze niet zoveel en begint ze ook te rillen. We zijn voor haar nu ook aan het kijken naar een jasje/kleedje voor dat moment.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:36

Hier geen ervaring met een "volle" dalmaat, maar een mix, wel met stippen en ook wel het karakter en energie.

Geen gemakkelijke hond.

Ga gewoon bij een aantal fokkers langs (ook al hebben ze geen nestje/hondje voor je beschikbaar voor je) en praat met deze kenners, om uit te vinden of het bij je past. Dat zou ik eigenlijk iedereen adviseren voor welk ras dan ook. Nog een tip: Bel deze mensen, niet mailen, ze willen graag weten wie ze voor zich hebben. En wat is nou leuker om over jouw eigen favoriete ras te praten? Bellen dus....
Sommige rasverenigingen organiseren ook wandelingen met hun leden, waar belangstellenden ook welkom zijn.... ik zeg doen!

Onze mix kwam uit het asiel met een hele rugzak en we hebben er echt véél tijd in gestoken met veel professionele hulp. Ze zijn best wel trainbaar, maar wel met geduld en doorzettingsvermogen van de baas. Positieve (voer) bekrachtiging helpt goed, de meesten zijn dol op lekkers. Tot op hoge leeftijd hebben we hem nog kunnen verbeteren. Helaas kon hij vanwege (angst) agressie nooit los, hij hing er meteen vol in. Was ook erg angstig voor harde regen, onweer en vuurwerkperiode was een dikke 6 weken hel voor hem.

Wij hadden hem gewoon op een etage, maar er werd wel iedere dag iets met hem gedaan... Fietsen, hardlopen met mijn man mee, beetje trainen, speuren deden we ook met hem (was ie niet goed in, snel afgeleid, maar werd hij wel lekker moe van) en lange snuffelwandelingen vond hij ook heerlijk.

Als dit je eerste hond zou worden zou ik het denk ik niet aanraden. Kies dan voor een hond die meer gefokt is om samen te werken met een baas i.p.v. om een mooi accessoire zijn naast de koets (daar zijn ze ooit voor gefokt).
Wij hebben nu sinds 3 jaar een Vizsla, ook actief, maar zoveel gemakkelijker trainbaar, zou ik ook niet iedereen aanraden hoor, vooral tot 1,5 was het een hand vol.... nu gaat het prima...

Verder was hij een top-hond hoor, begrijp me goed en we hebben heel veel van hem geleerd, maar informeer jezelf goed voor je eraan begint en bij een erkende fokker via de rasvereniging is de beste plek. Die fokken dan ook met goede ouders en letten op allerlei aangeboren erfelijke zaken, die zij door goede selectie van ouders willen voorkomen. Ook dit geldt voor iedere rashond die je via een fokvereniging zou kiezen. In Nederland zijn ze best wel streng hierop.

Veel succes! (oh ja, nu na bijna 4 jaar vinden we nog haren van hem.... hihihi, ook wel weer fijn dat hij er nog een beetje bij is, hihi)

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:40

Captain ik zou het wel via een erkend fokker doen. Vanwege het gehoor daar wordt dat zeker getest. De onze is nu 13,5 en inmiddels 1 jaar doof en kan je zeggen dat dat best vervelend is. Gelukkig is het een goed opgevoede hond en loopt ze niet weg. Maar kan me voor stellen dat het bij een pup erg lastig is. In het nestje waar onze Tasja uit komt was 1 pup doof die hebben ze zelf gehouden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 11:41

Dank je wel! Ik heb nu twee fokkers op een lijst staan die ik van het weekend eens wil bellen (goede, mail is wat afstandelijker) om eens kennis te komen maken.

Ik train al mijn dieren met clickertraining en dus ook met positieve bekrachtiging d.m.v. voer. :j Paarden, honden, katten, konijnen.. Heb het ooit eens geprobeerd met kippen. :')

Het wordt voor mijn vriend zijn eerste hond, wij hebben thuis altijd honden gehad, waarmee ik altijd op cursus ging dus die ervaring is er zeker. :j

Volgende stap nu is het contacteren van deze twee fokkers en eens langs te gaan, en ons dan eventueel op een wachtlijst te laten zetten. We hebben geen haast, maar ik wil inderdaad wel eerst kennis maken met het ras. :D

Tamara1991

Berichten: 681
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:55

Captain schreef:
Indian Dogs kennel gaat op het lijstje! Prachtige hond! <3 En wat leuk dat je zo actief met haar bent, dat wil ik ook gaan doen. Iets van agility, als de hond dat natuurlijk ook leuk vindt!
Wat betreft aanval is de beste verdediging, heb je daar ooit iets mee gedaan via puppycursus bijvoorbeeld of het laten gaan zoals het is?

Haha dat witte haar heeft mij ook wel even aan het denken gezet. :+ Maar wij hebben nu ook al een kat met veel wit haar die ook veel verhaart, je went er aan. :+ En je snapt vanzelf dat je geen donkere kleding meer moet kopen. :')


Wij hebben er niet specifiek op getraind. Echt aanvallen deed ze ook nooit, zo extreem was het niet. Zij negeerde de andere hond en als die toch naar haar toe kwam jaagde ze die direct weg door heel hoog te blaffen en een stukje achter de ander aan te rennen.
Meestal konden we het wel voorkomen omdat ze over het algemeen tegen bepaalde types deed. Maar het is eigenlijk vanzelf over gegaan, gebeurt nu nauwelijks nog.
Wel is hel echt een felle, als een ander lelijk doet zal ze meestal wel lelijk terug doen. Begrijp van verhalen van anderen dat dat wel een dingetje kan zijn met dalmaten, dat felle.

Ik heb overigens wel altijd met haar getraind. Hetzij puppy cursus, gehoorzaamheid of agility.
Wat ik merk met trainen is dat ik een soort ultra fijne grens tussen lief en streng moet opzoeken. Ben ik te lief denk ze dat ze niet hoeft te luisteren en gaat ze haar eigen weg. Ben ik te streng is mevrouw gepikeerd en kan ze gewoon op het veld stil gaan staan, haar vingers in haar oren stoppen en de andere kant op kijken. Dan sluit ze zich compleet af.

Ik heb dat wij op zoek waren naar een pup ook contact gehad met the three turnips. We zijn daar niet geweest omdat ze geen nest hadden, maar kwamen wel als heel aardige mensen over. Pippi's vader is er ook een van hun.

Waar kom je vandaan? Misschien woont er wel iemand van ons bij je in de buurt, kun je eens samen lopen ofzo. Niet dat een exemplaar veel zegt, maar kun je even aftasten. Ben even vergeten of je had gezegd of je al wat ervaring hebt met dalmaten

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:11

Die doofheid, een hond van 13,5 die nu doof is is een andere oorzaak als de doofheid waar dalmaten bekend om zijn. Dat is ouderdomsdoofheid, kan bij iedere hond gebeuren.

Alle witgeboren dieren hebben een verhoogde kans op doofheid. Dit komt door het gebrek aan pigment, hierdoor sterven de haartjes in het gehoor af en worden ze doof. Dit gebeurt in de eerste 5 weken bij honden. Daarom worden de pups bij 6 weken getest op gehoor.
Omdat onze dalmaat blauwe ogen heeft, wat ook met pigment te maken heeft, mag er met haar ook niet gefokt worden.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 17:11

Tamara1991 schreef:
Captain schreef:
Indian Dogs kennel gaat op het lijstje! Prachtige hond! <3 En wat leuk dat je zo actief met haar bent, dat wil ik ook gaan doen. Iets van agility, als de hond dat natuurlijk ook leuk vindt!
Wat betreft aanval is de beste verdediging, heb je daar ooit iets mee gedaan via puppycursus bijvoorbeeld of het laten gaan zoals het is?

Haha dat witte haar heeft mij ook wel even aan het denken gezet. :+ Maar wij hebben nu ook al een kat met veel wit haar die ook veel verhaart, je went er aan. :+ En je snapt vanzelf dat je geen donkere kleding meer moet kopen. :')


Wij hebben er niet specifiek op getraind. Echt aanvallen deed ze ook nooit, zo extreem was het niet. Zij negeerde de andere hond en als die toch naar haar toe kwam jaagde ze die direct weg door heel hoog te blaffen en een stukje achter de ander aan te rennen.
Meestal konden we het wel voorkomen omdat ze over het algemeen tegen bepaalde types deed. Maar het is eigenlijk vanzelf over gegaan, gebeurt nu nauwelijks nog.
Wel is hel echt een felle, als een ander lelijk doet zal ze meestal wel lelijk terug doen. Begrijp van verhalen van anderen dat dat wel een dingetje kan zijn met dalmaten, dat felle.

Ik heb overigens wel altijd met haar getraind. Hetzij puppy cursus, gehoorzaamheid of agility.
Wat ik merk met trainen is dat ik een soort ultra fijne grens tussen lief en streng moet opzoeken. Ben ik te lief denk ze dat ze niet hoeft te luisteren en gaat ze haar eigen weg. Ben ik te streng is mevrouw gepikeerd en kan ze gewoon op het veld stil gaan staan, haar vingers in haar oren stoppen en de andere kant op kijken. Dan sluit ze zich compleet af.

Ik heb dat wij op zoek waren naar een pup ook contact gehad met the three turnips. We zijn daar niet geweest omdat ze geen nest hadden, maar kwamen wel als heel aardige mensen over. Pippi's vader is er ook een van hun.

Waar kom je vandaan? Misschien woont er wel iemand van ons bij je in de buurt, kun je eens samen lopen ofzo. Niet dat een exemplaar veel zegt, maar kun je even aftasten. Ben even vergeten of je had gezegd of je al wat ervaring hebt met dalmaten


Wij wonen in Veenendaal, midden van Nederland. :j Nog geen ervaring specifiek met dalmatiërs, wel altijd honden gehad toen ik nog thuis woonde waar ik ook altijd mee op cursus ging.
Neonlight schreef:
Die doofheid, een hond van 13,5 die nu doof is is een andere oorzaak als de doofheid waar dalmaten bekend om zijn. Dat is ouderdomsdoofheid, kan bij iedere hond gebeuren.

Alle witgeboren dieren hebben een verhoogde kans op doofheid. Dit komt door het gebrek aan pigment, hierdoor sterven de haartjes in het gehoor af en worden ze doof. Dit gebeurt in de eerste 5 weken bij honden. Daarom worden de pups bij 6 weken getest op gehoor.
Omdat onze dalmaat blauwe ogen heeft, wat ook met pigment te maken heeft, mag er met haar ook niet gefokt worden.


Ja dat witte katten vrijwel altijd doof zijn wist ik, maar van dalmatiërs was nieuw voor me. Klinkt inderdaad wel logisch! :j

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:26

Lizzy Plat van Barfplaats kan je alles over Dalmaten vertellen. Ze heeft er een stuk of wat, en heeft Barfplaats opgericht. :)

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:32

Wij hebben haar als herplaatser via marktplaats. De fokker had zelf 2 dalmaten en het was een 'oeps' nestje.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 20:03

Waarschijnlijk gaan we over twee weken kijken bij kennel Indian Dogs. :D Om even kennis te gaan maken met het ras.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Re: Mensen met een dalmatiër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:38

Heel veel plezier!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 11:02

Lang geleden dat ik hier iets geplaatst heb. I.v.m. corona moesten wij onze eerste afspraak afzeggen, en daarna had de kennel besloten voorlopig even geen bezoek te ontvangen i.v.m. de corona maatregelen.

Gisteren was het gelukkig zover en hebben we kennis gemaakt met een heel aantal dalmaten. En wat een leuke en vrolijke honden! <3 En zo zacht, ik had verwacht dat ze net zo'n vacht zouden hebben als onze boxer maar ze hebben echt een fluwelen laagje. <3

Waarschijnlijk krijgen we augustus/september/oktober een pup. Afhankelijk van wat er geboren wordt natuurlijk. :D Aangegeven dat onze voorkeur ligt bij sowieso een teef en ook bruin. Maar mocht een zwarte pup uit het nest onze voorkeur geven vinden we dat ook prima. Leuk leuk leuk! :D