Hond epilepsie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:18

betadine schreef:
Sassol: Mijn jack russel kreeg dit van de dierenarts na maagklachten (volgens mijn dierenarts vaak gelinkt aan de lever). Ze kreeg hiervoor enkel kvv. Uit gemak krijgt mijn tjech het ook, hij krijgt 's avonds wel nog kvv erbij. Hij heeft dus absoluut geen andere problemen buiten de aanvallen om.


Ah gelukkig, ik was even bang dat de hersenen aangetast waren door leverfalen.

Ik heb een beetje gegoogled op voeding en epilepsie en kwam erachter dat het ketodieet gebruikt werd tot 1930, tot medicatie zijn intrede deed. En nu weer een comeback maakt, ingezet wordt bij mensen die ondanks medicatie toch nog aanvallen hebben.
Dit kan dus ook voor honden!
Hieronder link naar verhaal van mensen die het gedaan hebben en zelf keto leven:
https://ketoservices.com/keto-for-dogs/
Deze site lijkt gratis informatie te willen geven als je je aanmeld.
https://www.ketopetsanctuary.com/pages/keto-diet-calculator#4

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 10:08

Even een update.
Na het bezoekje aan Gent besloten om hem op speciaal dieet te zetten. De arts zelf neigde wel meer naar medicatie. Ondertussen zitten we al 2 maand op het nieuwe dieet. Hij krijgt een vetarm dieet met toevoeging van plantaardige vetten. Wij geven hier ook nog op eigen initiatief epileptyl bij. Helaas zijn de aanvallen niet minder frequent geworden en gisteren kreeg hij in totaal 4 aanvallen. Steeds aanvallen van 2-3 minuten. Hiervoor kreeg hij een aanval om de 3-4 weken.
Ik heb gisteren na aanval nummer 2 mijn eigen dierenarts gebeld. Die zet hem liever nog niet op medicatie tenzij hij deze week nog een krijgt. Daar bel ik straks naar terug om te overleggen. Ik heb de laatste maanden de aanvalsfrequentie genoteerd en ga hem dit ook doorsturen.
Wat me opvalt tussen de aanvallen door is dat hij jeuk lijkt te hebben aan zijn oor. Ga dus toch is laten kijken dat daar niets zit dat aanvallen kunnen triggeren.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:17

Ah bah wat vervelend dat de aanvallen juist toenemen met alle goede zorgen.

Echter, lijkt voeding dus wel een effect te hebben op de frequentie aanvallen.
En vetarm geeft meer aanvallen blijkbaar.

Kijk nog eens naar het eerder door mij aanbevolen keto dieet zou ik zeggen, die is juist rijk aan vetten.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:02

Elke aanval zorgt wel voor schade aan de hersenen is mij verteld door onze dierenarts. Dan is elke aanval er 1 te veel, zeker als de aanvallen nu naar dit aantal gaat.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:32

Geen ervaring met epilepsie, hoewel ik wel een aantal honden ken die het hebben. Al naar hoe ernstig zit de één wel en de ander niet op medicatie.
Eigenlijk reageer ik op het geven van Bravecto.niet alleen kan dit een trigger zijn, maar het is heel gevaarlijk spul. Er zijn diverse honden aan overleden. Google maar eens

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Hond epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:56

mijn hond heeft ook epilepsie, met 6 jaar zijn eerste aanval gehad, ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, leverwaardes waren wat verhoogd, na drie maanden nog een bloedonderzoek laten doen, toen was alles goed, hij heeft er na de eerste nog 3 gehad, duren niet lang gelukkig, en bij 2 aanvallen was hij nog bereikbaar, reageerde nog. heftig om mee te maken
Hy krijgt nu 2x daags Plexion, hij krijgt het net 2.5 week, ik zie geen bijwerkingen gelukkig, hopen dat de aanvallen niet meer komen. Wat een ellende om mee te maken is dat!
ik probeer stress te vermijden met hem, kan angstig zijn en snel gestresst, ik gebruik in de auto adaptil transport, helpt goed bij hem.
Plexion blijkt volgens mijn DA tenminste minder bijwerkingen te geven dan andere middelen, ze worden minder bang, DA zei dat het ook wordt voorgeschreven voor vuurwerkangst

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:28

Hoe gaat het nu met je hond ts?

Hoe gaan jullie verder met een hond met epilepsie om? Laten jullie hem nog wel alleen thuis? Of nooit meer?
Zijn er nog andere bijzondere dingen die je kunt doen in het "management" rond zo'n hond?

Zijn er verder nog ervaringen met betrekking tot het geven van een speciaal (keto of iets anders) dieet?