Titeren hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 13:27

Hoi!

Heeft iemand ervaring met titeren? Wat zijn de voors en tegens? Waarom wel/niet?

Ik vind het zelf iets lastigs en abstracts. Het zou in ons geval zijn om te checken of de hond wel/niet geënt zou moeten worden. Ze is verder niet allergisch of iets. Het is meer vanuit “kosten besparing”*.

Het lastige vind ik: wat als vandaag blijkt dat ze voldoende antistoffen heeft voor 3 jaar en dat dat op een of andere manier volgend jaar helemaal op is. Dan ga ik er dus vanuit dat ze nog 2 jaar beschermd is en kan ze dus ziek worden.

En hoe gaat dat in pensions? Je vaccinaties verlopen dan natuurlijk, maar is titeren dan geldig?

En een extreem belangrijke vraag ( :P ); is het tie-te-ren, tie-tee-een of tit-ter-ren.

Groetjes!


*vanzelfsprekend wordt de hond gewoon volledig geënt hoor! Als de uitslag zou zijn dat er gewoon geënt moet worden.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:37

Kostenbesparend is titeren doorgaans niet :-), je betaalt de titer betaling, en als nodig ook nog eens de vaccinatie. Doorgaans is mijn ervaring dat een titerbepaling opzicht duurder is dan de vaccinatie (enkele vaccins daargelaten).

Citaat:
Het lastige vind ik: wat als vandaag blijkt dat ze voldoende antistoffen heeft voor 3 jaar en dat dat op een of andere manier volgend jaar helemaal op is. Dan ga ik er dus vanuit dat ze nog 2 jaar beschermd is en kan ze dus ziek worden.


Dat zal niet zo snel gebeuren, en wat je hier omschrijft kan ook een vaccin gebeuren. Daarnaast wordt er niet zomaar voor 3 jaar afgetekend, voor zover ik bekend ben wordt een titer normaal elk jaar bepaald nadat het vaccin verlopen is.

Aan een aantal vaccins blijf je sowieso vast zitten (rabiës voor buitenland, kennelhoest, ziekte van Weil),

Betreffende pensions: De meeste pensions gaan tegenwoordig wel akkoord met titerbepalingen, maar beste van te voren wel even contact opnemen :-).

En hier nog wat extra informatie over hoe het titeren gaat
https://www.anicura.nl/behandelingen-diensten/titeren/

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1561
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:47

Er is een hele goede Facebook groep met heel veel informatie: 'Alles over titeren'. Ik zou daar zeker eens een kijkje nemen!

Het verschilt per pension of een titerbepaling wordt geaccepteerd of niet. Ik heb er een paar meegemaakt waar het niet werd geaccepteerd, en dat is natuurlijk helemaal prima.

Een titerbepaling is geen vervanging van een vaccinatie, maar een aanvulling erop. Zo zie ik dat tenminste. Met het titeren kun je bepalen of de hond voldoende antistoffen heeft en misschien niet gevaccineerd moet worden, maar je kunt ook na de vaccinatie opnieuw titeren om te kijken of de vaccinatie wel heeft gewerkt en bescherming biedt. Soms zie je dat een vaccinatie niet aanslaat en de hond opnieuw ingeënt moet worden. Zo kun je voorkomen dat je hond onbeschermd rondloopt.

Ps. ik zeg altijd tie-te-ren.

Edit; aanvulling

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:59

Voor kosten te besparen moet je sowieso geen hond nemen of een pluche van de HEMA. :+ Je bespaart alleen op de kosten als de hond volledig beschermd is want dan hoef je twee jaar niet te enten.

Onze honden zijn zo beschermd en moeten allemaal in 2021 allemaal gecontroleerd worden. Als ik voor de test ga tik ik bij de DA €250,- af en als ik pech heb moeten ze alle vijf geënt worden. Wil ik dan toch niet liever enten omdat het goedkoper is? Nee, zeker niet. Want wat heb ik aan dat enten als ik niet weet of mijn hond daadwerkelijk beschermd is of niet?

Wat betreft antistoffen werken die lang. Zo is onze oudste hond al twee keer afgetekend en hoeft waarschijnlijk niet meer geënt te worden in zijn leven. Alleen Rabiës, die laat ik (vooralsnog) niet titeren.

Het volgende heb ik op mijn website geschreven en geeft waarschijnlijk nog meer duidelijkheid.

www.vihaanaditi.nl schreef:
Als je een puppy aanschaft krijg je een bak aan informatie mee, een onderdeel van deze informatie gaat over de entingen. Negen van de tien fokkers adviseert de puppy te enten via het gebruikelijke schema, de pup 'moet' geënt worden met de DHP enting (grote cocktail), kennelhoest, ziekte van Weil (kleine cocktail) & eventueel Rabiës. Maar is je pup dan wel beschermd? Misschien wel, misschien niet, maar hoe kun je hierachter komen? Door te Titeren met VacciCheck!



Korte side note:
Er kan alleen een Titer gedaan worden op de DHP ziektes, dat zou betekenen dat de Kennelhoest, ziekte van Weil jaarlijks herhaald moeten worden en Rabiës iedere drie jaar herhaald. Echter is het in veel gevallen niet verplicht om deze te laten zetten. Wij kiezen ervoor om de Kennelhoest & ziekte van Weil enting niet te laten zetten, de bijwerkingen en risico's van deze entingen wegen voor ons persoonlijk niet op tegen de voordelen van de entingen waardoor wij de keuze gemaakt hebben om deze niet te laten zetten. Rabiës laten wij wél enten, wij wonen vlak aan de grens en gaan geregeld wandelen of op wedstrijd in Duitsland of België.



Toen wij bij de fokker van Harvey kwamen vertelde zij ons dat ze de pups niet zomaar liet enten met 6 weken. Huh?! Toen kwamen wij voor het eerst in aanraking met Titeren. Wat is Titeren dan? Bij Titeren wordt voorafgaand aan een eventuele enting een klein bloedonderzoek gedaan (ze hebben slechts één druppel nodig voor het onderzoek), dat bloed wordt getest op de aanwezig antistoffen in het lichaam. Als de pup (of volwassen hond) nog genoeg antistoffen in het lichaam heeft dan hoeft deze niet geënt te worden, dan heeft de enting namelijk geen nut omdat het lichaam nog genoeg antistoffen tegen de ziekte heeft. Als de antistoffen te laag blijken te zijn dan wordt er wel geënt en na 28 dagen weer een Titer uitgevoerd om te kijken of de enting is aangeslagen en de hond dus beschermd is tegen DHP. Als het bloed onderzocht is krijg je een uitslag met waardes tussen S0 & S6+, waarbij S6+ het hoogste is. Als de uitslag S3 of hoger is wordt geadviseerd om de Titerbepaling na drie jaar te herhalen, dat betekent niet dat de hond over drie jaar geënt moet worden, wellicht zijn de waardes dan nog steeds S3 of hoger waardoor de hond wederom niet geënt hoeft te worden! Bij een uitslag van S2 word het paspoort afgetekend voor één à twee jaar, ook na het verstrijken van deze één à twee jaar wordt er eerst een Titer uitgevoerd. Bij een uitslag van S1 of S0 wordt de hond geënt tegen de ziekte waarvan de Titer op S1 of S0 staat.



Een mooi voorbeeld uit eigen ervaring, Harvey (Geb: 07.06.2017) & Dana (Geb: 10.06.2017) hebben wij tegelijk gekregen op 6 augustus 2017, Harvey alleen getiterd (26.07.2017) en Dana netjes geënt (24.07.2017). Harvey had nog teveel maternale immuniteit (antistoffen ontvangen via de moederhond) om geënt te worden (D:3 H:0 P:4,5+), Distemper & Hepatitis kunnen helaas nog niet los van elkaar geënt worden waardoor ervoor gekozen is om op dat moment niet te enten. Advies luidde om over vier weken weer te Titeren. Op 18 augustus 2017 zijn wij weer gaan titeren met beide honden, de waardes van Harvey waren D:0 H:0 P:1, een drastische daling en een perfect moment om te enten! Harvey heeft toen de DHP enting ontvangen en het advies om vier weken later te controleren middels een titer. Dana haar waardes waren D:3 H:1 P:5, hele verschillende waardes, het advies was om vier weken later weer te titeren. Op 25 september 2017 wederom met beide honden naar de dierenarts om te titeren en dit keer waren de uitslagen als volgt: Harvey D:4 H:5 P:0, advies om Parvo te enten & Dana D:4 H:0 P:6+, advies om Hepatitis te enten, omdat deze niet los te enten is heeft Dana de grote cocktail nogmaals ontvangen. Vier weken later weer titeren ter controle. Op 20 oktober 2017 zijn wij weer gaan titeren en de waardes waren als volgt: Harvey D:5 H:5 P:6. afgetekend voor één jaar vanwege de leeftijd (pups worden niet afgetekend voor drie jaar) & Dana D:5 H:6 P:6+, ook afgetekend voor één jaar. In Mei 2018 zijn beide honden getiterd tijdens een sessie en de uitslagen waren als volgt Harvey D:5 H:6 P:6+ & Dana D:5 H:6+ P:6+, beide voor drie jaar afgetekend! Zoals je kunt lezen een vrij intensief en kostbaar gebeuren maar zeker de moeite waard. Als wij ervoor gekozen hadden onze honden 'gewoon' te enten waren zij beiden niet beschermd geweest. Meten = weten!



Door te Titeren zijn we er ook achter gekomen dat Puk immuniteit heeft voor Hepatitis, haar waarde voor Hepatitis bleef na herhaaldelijke entingen op S0 terwijl haar andere waardes S6 waren. Doordat we hier achter zijn gekomen is ook zij de laatste titer afgetekend voor drie jaar.



Inmiddels worden al onze honden niet meer zomaar geënt, geen van onze honden heeft de afgelopen drie jaar een enting gehad! Ze moeten in 2021 weer allemaal terug voor een Titertest.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:01

LieveLoes schreef:
En een extreem belangrijke vraag ( :P ); is het tie-te-ren, tie-tee-een of tit-ter-ren.


Beide niet :D
Titeren is fout taalgebruik waar ik kromme tenen van krijg.
Het is titreren of titer bepalen. Door titreren bepaal je een titer.

Hier geen hond, maar bij de katten heb ik er vanaf gezien omdat veel vakantie opvang adressen er geen genoegen mee nemen.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:06

Bij mijn hond laat ik al vanaf pup zijn titer bepalen. Bij de 1e enting bleek hepatitis niet gepakt te hebben. Jammer, want die is niet los te geven. Hij heeft dus 2 maal de DHP gehad. Sindsdien jaarlijkseen titer bepaling laten doen (dit verlangt de hondenoppas van me) en er zit weinig variatie in.

De 2e titerbepaling (2 maanden en 3 dagen oud)
Afbeelding

De titerbepaling na zijn 1e enting
Afbeelding

De titerbepaling na 2e enting, met een ander merk(leeftijd 4 maanden)
Afbeelding


En zijn laatste titerbepaling van afgelopen maart (bijna 3 jaar)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door djinnie op 09-11-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

marimba

Berichten: 676
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: hoofdstad van overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:11

met een titelbepaling kan je zien hoeveel antistoffen de hond heeft tegen Parvo distemmer en hondenziekte, bij veel antistoffen hoeft er niet geënt te worden en kan er bij voldoende antistoffen voor 3 jaar afgetekend worden om na 3 jaar weer een titter te doen. en je weet ook meteen zeker of de enting is aangeslagen

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:13

Wij titeren de pups al vanuit t nest. Kosten besparend is het niet een meestal is een titerbepaling evenduur als de cocktail.

Maar in principe titer je dus ook om te kijken of de enting die je geeft wel nut gaat hebben en dus om te kijken of de hond al genoeg antistoffen heeft. :)

De gedachtengang die je geeft van voor 3 jaar afgetekend worden en dan bijv een jaar erop niet meer beschermd zijn is niet aan de orde. De metingen zijn zo afgesteld dat 3 jaar afgetekend ook 3 jaar beschermd is.
Dit geld alleen niet voor honden onder de 1 jaar. Omdat bij die honden het immuunsysteem nog volop in ontwikkeling is.

Als je titert en je moet enten, moet je een week of 3-4 na de enting nogmaals titeren om te kijken of de enting aangeslagen is.

Ik heb hier nu een “pup” rondlopen van februari 2019 die door de titerbepaling maar 1x een enting voor de dhp gehad heeft. :) en 2 broers van haar ook.
De 2 andere honden zijn inmiddels ook getiterd en eentje voor 2 jaar en 1 voor 3 jaar afgetekend.

Ik adviseer je ook om van de titer groep lid te worden op fb

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:24

Ik laat bij mijn honden ook titer bepalen. Goedkoper is het overigens niet, zeker als het te laag is en je moet enten is het zelfs duurder. Maar je vaccineerd wel gericht.

Enige waar je niet voor kan titreren is de ziekte van weil, mocht je die willen zul je dus toch elk jaar naar de dierenarts moeten.

Rabies kan je wel titreren maar daarmee kom je niet onder vaccineren uit. Vaccineren is eigenlijk altijd verplicht en in sommige landen moet je daarbij nog een verklaring hebben.

Overigens het bang zijn dat ze na een jaar niet meer beschermd zijn heb je natuurlijk ook als je vaccineerd. Grote cocktail, waar dus parvo, hepatitis en distemper in zit word in nederland ook maar 1x in de 3 jaar gegeven. Daar tussen in krijgen ze alleen de ziekte van weil.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 14:37

Wat een boel reacties al, fijn! Dank jullie wel. Ik ga er vanavond na het werk even helemaal induiken.
Wat betalen jullie voor het bepalen van de titer (zo dan toch he Sizzle? :D )?
Er is hier binnenkort (mijn zwager regelt dat) een 'inloop' ochtend. Ik kan het dan voor 45€ laten doen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:38

LieveLoes schreef:
Wat een boel reacties al, fijn! Dank jullie wel. Ik ga er vanavond na het werk even helemaal induiken.
Wat betalen jullie voor het bepalen van de titer (zo dan toch he Sizzle? :D )?
Er is hier binnenkort (mijn zwager regelt dat) een 'inloop' ochtend. Ik kan het dan voor 45€ laten doen.

Hier meestal 37,50/40,-

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:48

ik heb echter ook wel eens gelezen dat mensen na X aantal jaar titer bepalen en niet hoeven enten van de dierenarts verklaard kregen dat het dier levenslang beschermd was.
Is dat dan onzin?

Zelf 0 ervaring met titreren, maar wel nieuwsgierig.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:50

secricible schreef:
ik heb echter ook wel eens gelezen dat mensen na X aantal jaar titer bepalen en niet hoeven enten van de dierenarts verklaard kregen dat het dier levenslang beschermd was.
Is dat dan onzin?

Zelf 0 ervaring met titreren, maar wel nieuwsgierig.

Er zijn inderdaad honden die jarenlang dezelfde waardes behouden en als dat dan dus 3x gebeurd(=9 jr verder+puppytijd dus minimale leeftijd is dan 10 jr) kan het inderdaad zo zijn dat de dierenarts zegt dat hij verwacht dat de hond de rest van zn leven niet meer geent hoeft te worden voor de DHP.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:59

Er zijn dierenartsen die dat doen, die hebben erg veel ervaring ermee maar officieel mogen ze volgens mij nooit langer dan drie jaar aftekenen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:01

ik laat mijn honden ook titreren, maar niet omdat het goedkoper is (eigenlijk het tegenovergestelde) Maar ik doe dit omdat 1 meten is weten en 2 ik al meerdere gevallen rondom mij weet waar honden (en paarden) na x-aantal jaar slecht reageren op vaccins en ik dit wil voorkomen.
Ik heb maar 1 hondje waar titreren in mijn voordeel heeft uitgepakt en dat is bij mijn "vuilnisbak"-hondje dat zo'n hoge waardes had qua antistoffen dat opnieuw titreren en/of vaccineren de eerste 3j zeker niet nodig ging zijn. De andere moesten toch omwille van wedstrijden gevaccineerd zijn. Maar bij eentje weet ik dat 1 vaccin gewoonweg niet aanslaat, dus dat laat ik niet meer zetten.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:03

XxDiandraxX schreef:
Er zijn dierenartsen die dat doen, die hebben erg veel ervaring ermee maar officieel mogen ze volgens mij nooit langer dan drie jaar aftekenen.


Klopt inderdaad. Je moet hoe dan ook het 3e jaar weer gaan voor de controle.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:03

Van het voorjaar laten bepalen en ze zijn voor 3 jaar goedgekeurd de teststaafjes zijn in het paspoort geplakt
Behalve ziekte van Weill die moet jaarlijks en rabiës die moet iedere 3 jaar herhaald voor het buitenland

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:08

Ik laat mijn hond ook titeren. Ze heeft haar puppy-entingen in Canada gehad, volgens een net iets ander schema en door te titeren kwamen we erachter of de cocktail wel of niet nog een keer herhaald moest worden (ze bleek al voldoende beschermd). Ik doe het niet om kosten te besparen, volgens mij is gewoon vaccineren zelfs goedkoper.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:22

Ik heb het dit jaar voor het eerst gedaan. Ik vond het ook iets heel moeilijks en vooral omdat het in mijn omgeving helemaal niet gedaan werd. Ik heb toen het stuk van KimD gelezen en een gesprek gehad op de hondenschool en dat heeft mij echt over de streep getrokken om het te doen. Vooral om te weten of ze daadwerkelijk beschermd zijn.

Voor mij heeft het goed uitgepakt moet ik zeggen.

Joep (Boomer) 11 jaar en zijn hele leven ieder jaar geënt
D 4
H 4.5
P 4

Vik (border collie) van 1 jaar en zijn puppy entingen gehad
D 4.5
H 5
P 5.5

Pieter bijna 1 en zijn puppy entingen gehad.
D 5
H 4
P 5.5

Ze zijn hierdoor alledrie voor 3 jaar afgetekend. Ik vind het heel fijn om nu te weten dat ze beschermd zijn en dat ze er voor even vanaf zijn.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 17:16

Geen hond maar een kat hier. Ik heb mijn kitten toen de kitten enting gegeven en dit jaar een titer bepaling laten doen. Bleek dat een van de entingen nooit heeft aan geslagen. Was ik zonder de bepaling nooit achter gekomen.

Het was overigens niet goedkoper. Moest 1 keer bloed laten afnemen, toen enten en toen weer bloed

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 19:52

Hm als ik zo een beetje lees wat hier allemaal gezegd wordt, wordt het dus vooral gebruikt om te controleren of je vaccinatie al dan niet is aangeslagen. Duidelijk! Ik ga toch maar eens denken of ik dit ga laten doen bij onze hond.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:58

Eigenlijk weet je bij gewoon vaccineren niet of ze voldoende beschermd zijn. Tevens heb ik ook al honden gehoord die nare bijverschijnselen hadden van de enting.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:59

Wij titreren onze honden :j
Op deze manier hoeven ze niet onnodig ingeënt te worden en heb ik ook daadwerkelijk de zekerheid dat ze ook echt beschermd zijn of niet.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:59

LieveLoes schreef:
Hoi!

Heeft iemand ervaring met titeren? Wat zijn de voors en tegens? Waarom wel/niet?

Ik vind het zelf iets lastigs en abstracts. Het zou in ons geval zijn om te checken of de hond wel/niet geënt zou moeten worden. Ze is verder niet allergisch of iets. Het is meer vanuit “kosten besparing”*.

Het lastige vind ik: wat als vandaag blijkt dat ze voldoende antistoffen heeft voor 3 jaar en dat dat op een of andere manier volgend jaar helemaal op is. Dan ga ik er dus vanuit dat ze nog 2 jaar beschermd is en kan ze dus ziek worden.

En hoe gaat dat in pensions? Je vaccinaties verlopen dan natuurlijk, maar is titeren dan geldig?

En een extreem belangrijke vraag ( :P ); is het tie-te-ren, tie-tee-een of tit-ter-ren.

Groetjes!


*vanzelfsprekend wordt de hond gewoon volledig geënt hoor! Als de uitslag zou zijn dat er gewoon geënt moet worden.

Als je geld wil besparen dan is gewoon enten het goedkoopste...

Ik laat niet onnodig enten, mijn honden hoeven gelukkig niet naar een pension, want de kennelhoest enting gaat er hier onder geen beding in, telkenmale een hond ziek na de enting.
Middel erger dan de kwaal.

Weil is niet te titeren, dus ja, in de jaren waar we veel in waterrijke gebieden zijn geweest die wel gedaan, maar inmiddels ook niet meer.

Dus wij laten ook titeren, en enten dus op maat, niet meer als echt noodzakelijk.

Rabies hebben we nodig ivm met veel over de grens, die dan een keer per 3 jaar, apart van de andere entingen, als die nodig zouden zijn.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Titeren hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:10

Hier ook katten, maar ik laat ook een titerbepaling doen.
Inderdaad vooral om te checken of het uberhaupt zin heeft om te enten. Zijn de antistoffen nog te hoog, heeft enten geen zin, dus waarom dan inspuiten?

En het gebeurt inderdaad nog al eens dat puppy of kittenentingen te vroeg gebeuren (als in, dat er nog teveel maternale antistoffen zijn), en dan pakt de enting ook niet goed. Dan zie je alleen door de titer te laten bepalen :)