Rekening van de dierenambulance ontvangen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:16

Een dood dier langs de weg vind ik zelf geen prettig gezicht, ik zou blij zijn als ze hem mee nemen.

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:44

November108 schreef:
Dat ligt er echt heel erg aan, voor bepaalde gemeente nemen ze ook de taak op dat ze dode dieren wegruimen. Dan zijn ze daar dus wel degelijk voor.


Klopt.

De DA waar ik gewerkt heb, had met een groot aantal van de omliggende gemeentes afspraken. En zij kregen dan van de gemeente een kleine vergoeding als het om bv. sowieso al wilde dieren gaat zoals vossen of dassen - deze ambulance was bv. geen onderdeel van de dierenbescherming of dierenlot, dus moesten helemaal overleven van dit soort afspraken en donaties en dat is pittig... maar op deze manier is de ambulance geholpen en de gemeente ook zodat ze het niet zelf hoeven te regelen.

En in principe haalden we wel voornamelijk veel overleden katten op in verhouding, en de eigenaren werden dan geprobeerd te achterhalen. En als ze gevonden werden, werd er idd aan de eigenaren gevraagd of de rekening betaald kon worden als in 'zie het meer als een donatie' maar ook; de auto's rijden natuurlijk niet voor niks en onderhoud eraan is ook een leuk kostenplaatje (en organisaties als een dierenambulance moet je toch wel echt willen laten voortbestaan, ook al zitten er vaak horken van mensen die echt een cursus 'people skills' nodig hebben :') (die ken ik er ondertussen ook genoeg uit dat wereldje jammer genoeg haha, maar ze hebben wel het hart op de goede plek omtrent dieren, dat kan ik wel zeggen)

Maar het is de toon die de muziek zet. Zoals het bij TS is gegaan vind ik ook echt niet netjes; daar kan heel anders mee omgegaan worden. Maar uit eerste hand ervaring kan ik zeggen dat het echt niet te doen is voor de gemiddelde ambulance als ze zelf telkens moeten uitrijden voor dit soort dingen en geen rekening kunnen verhalen op een eigenaar bv. Dat gebeurd nog genoeg, als je de eigenaar bv. niet kunt achterhalen. Maar in het geval dat je de eigenaar wel vind, vind ik het dus ook niet vreemd dat er een vergoeding gevraagd wordt.

---

Ik heb heel wat katten van de straat/stoep kunnen schrapen, ja letterlijk schrapen... ik snap echt wel dat iemand die dit ziet liggen langs de weg dus niet eerst zelf een oproep gaat plaatsen ergens om een eigenaar te vinden maar dus meteen een ambulance belt bv. want het is geen fijn gezicht en zeker niet als je als eigenaar zijnde hiermee geconfronteerd wordt - en je ook niet wilt dat andere dieren gaan aanvreten natuurlijk. Wij vonden de overreden dieren met name op plekken waar je dus in wijken of buiten de wijken zit en in verhouding vrij weinig in buiten gebieden, dus dan worden zo'n dieren gewoon veel meer gezien door mensen en kids en da's dus gewoon fijner om dan weggehaald te hebben natuurlijk.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:29

Ik heb €45 moeten betalen om mijn dode kat op te halen. Dat hebben wij gewoon betaald want zij maken ook kosten.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 10:36

Nou ik zal nooit meer een DA bellen voor een gevonden dier. De keren dat ik echt onbehouden te woord ben gestaan....

Ik vind het van de zotte dat “ iemand “ besluit de DA te bellen en jij ALTIJD voor de kosten opdraait. Rendac voor voor een dood paard laten komen is goedkoper dan DA een dode kat. Daarnaast echt bekwaam zijn de meeste ook niet. Ik kan zelf ook een gewond dier in een hok gooien en naar een kliniek rijden. Veel meer doen de meeste DA ook niet.

Als je er voor moet betalen mag je ook een bepaalde vakbekwaamheid verwachten. Dat ze op zn minst eerste hulp kunnen verlenen. Maar regelmatig gehad dat ze na 2 uur eens komen aankakken en met 2 man staan te gapen naar een aangereden dier, ja wij weten het ook niet. En opgelucht kijken als het de laatste ademteug neemt. Problem solved.

Nee sorry ik heb het echt helemaal gehad met de DA. Het is geen “ ambulance “ ! Er wordt geen zorg verleent. Het is gewoon een busjes taxi voor beesjes .

Ik neem mn eigen verantwoording wel en breng zo’n dier rechtstreeks naar DA. Liggen ze niet eerst uren te pierogen wachtend op DA.

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 11:49

Gelukkig is het beeld wat jij schetst pareltjes niet geldend voor hoe ze bij alle DA's te werk gaan. Jammer dat je de meerwaarde van de DA niet (meer) kunt inzien en het wel heel zwart/wit schetst. Volgens mij vergeet je voor het gemak ook dat 98% van de DA medewerkers vrijwilligers zijn en veel DA's onderbezet zijn, dus dat ze niet binnen 15min altijd ter plaatse zijn, voor NIET spoed dan, is wel heel simpel te verklaren. Er zitten zeker horken tussen, net als dat je overal rare mensen hebt zitten, maar dat geld zeker niet voor elke DA gelukkig.

Normaal gesproken als er spoed is rijden ze echt wel met alarm per direct er op uit bv.- en diegenen wat dat niet doen; daar heb ik idd ook geen goed woord voor over en vind ik ook zeer kwalijk natuurlijk. Bij ons war er een speciale bel/alarm. Als die afging, moest je per direct naar je auto rennen en erop uit - gegevens van waar je naartoe moest, kreeg je via telefoon gelijk door. Maar het is wel ook logisch dat er gekeken wordt (zeker als er onderbezetting is) naar een situatie en besloten wordt of het spoed is of niet natuurlijk en daar dan op reageren - met sirenes er op uit trekken mag dus bv. ook alleen bij echt spoed ivm regeltjes waar ze zich ook aan horen te houden, net als dat politie ook niet wanneer het hun uitkomt sirenes zelf aan mag zetten.

Ik hoor helaas ook zeker wel genoeg negatieve ervaringen met DA's maar dat zijn meestal dan individuen die iets jammer genoeg verpesten, waardoor 't algemene beeld van de DA's en hun medewerkers jammer genoeg vaak negatief is, maar zo zwart/wit is het gelukkig niet in realiteit. Normaal gesproken als er een gewond dier is komen ze gewoon echt zo snel als ze kunnen (maar als het niet ECHT spoed is als in leven of dood, kan het idd jammer genoeg zijn door onderbezetting vaak dat ze gewoon niet meteen kunnen komen)

En bij de meeste DA's, sowieso bij die van de dierenbescherming, ontvangen de chauffeurs allemaal interne opleidingen omtrent HOE ze moeten rijden op de wagen en eerste hulp e.d. moeten verlenen. Bij stichting dierenlot DA's zie je dat wel weer minder, maar goed; de dierenbescherming is zo'n mega grote overkoepelende organisatie die ook nog eens door de overheid gesteund wordt... die hebben wat meer te investeren. De andere DA's hebben die budgets jammer genoeg vaak niet en daar zie je dan ook zeker wel wat verschil tussen qua kunde en kennis - al doe je veel kennis en kunde ook op door het te doen natuurlijk. Uiteindelijk rijden ze normaal gesproken wel en doen ze het allemaal met liefde voor de dieren - die nare uitzonderingen daargelaten.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:02

cursebreaker schreef:
Volgens mij vergeet je voor het gemak ook dat 98% van de DA medewerkers vrijwilligers zijn en veel DA's onderbezet zijn, dus dat ze niet binnen 15min altijd ter plaatse zijn, voor NIET spoed dan, is wel heel simpel te verklaren. Er zitten zeker horken tussen, net als dat je overal rare mensen hebt zitten, maar dat geld zeker niet voor elke DA gelukkig.

Volgens mij hoef ik er als buitenstaander geen rekening mee te houden dat er vrijwilligers zitten. En ook van vrijwilligers mag een bepaald minimum kwaliteitsniveau worden gevraagd. Die rare mensen kun je dan dus gewoon niet gebruiken, zo simpel is dat.
En als je dan de bezetting niet rond krijgt moet je je afvragen wat je wilt...

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:08

Die rare snuiters worden meestal ook wel eruit gewerkt, maar net als op welke 'werk'vloer lopen er wel eens mensen rond waarvan je niet met een 'solliciatie' precies al tot in de puntjes kunt zien hoe iemand te werk gaat... daar zijn proefperiodes voor. Ik vind ook dat die rare snuiters er niks te zoeken hebben en ken genoeg plekken waar ze echt wel selecteren op wat er binnen komt - maar zeker niet overal wordt daar even goed mee omgegaan, dat klopt ook. Sommige DA's hebben de middelen vaak niet om alles tot in de puntjes te kunnen doen en regelen omdat er geen budget is om bepaalde dingen te doen.

Maar als ik moet kiezen tussen een DA helemaal te sluiten omdat ze onderbemand zijn... en dan maar gewoon Niks meer te hebben of doorgaan met wat ze wel hebben en te doen wat ze kunnen? Nee, daar zou ik niet voor kiezen dan, om te sluiten. Ik vind niet dat het zo zwart/wit is en ik vind het gewoon jammer dat het algemeen beeld zo is en dat dan elke DA over 1 kam geschoren wordt. Sowieso; ook een DA wat wel gewoon een goed aantal mensen aanwezig heeft, screent de telefoontjes en kijkt naar een situatie of het spoed is ofniet. Er wordt in diensten gewerkt met een aantal bussen en als die toevallig al elders bezig zijn en iets niet SPOED is, kan het idd zijn dat een auto pas later komt. Ik zeg niet dat er geen dingen zijn waar aan gewerkt moeten worden, want die zijn er Zeker, maar het is echt niet zo zwart/wit als veel mensen denken, op zo ongeveer elk vlak wat wel eens aangekaart wordt. Maar ja, er is zeker verbetering nodig. Maar ik vind dat je Altijd moet proberen te verbeteren, ongeacht wat je doet of wat voor oganisatie of bedrijf je bent. Gelukkig zijn er ook genoeg DA's die dat wel doen en wel een goed management hebben en van daaruit werken aan het proberen te leiden van een zo goed geoliede machine. Maar ik vind het idd wel belangrijk dat wat er op de wagens zit, ook weet wat ze moeten doen, dat klopt. Net als dat je een fatsoenlijke centralist moet hebben zitten aan de telefoon. Je leert natuurlijk veel ook door te doen, maar er moet zeker een bepaalde basis aanwezig zijn en anders geleerd worden van begin af aan.

EDIT:
Bij de DA waar ik zat, had ik ook echt grote vraagtekens bij veel dingen (maar in basis werden er wel dieren geholpen gelukkig, ondanks dat ze ook zeker van alles verkeerd aan hebben gepakt) en ondertussen zit er een heel nieuw management en wordt alles zoveel beter aangepakt en daar ben ik ook echt blij mee. Hoop er in de toekomst echt weer aan de slag te gaan :j

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 12:14

Hier bij de da waar ik gewerkt heb brachten ze Alleen kosten in rekening als het dier ook echt mee genomen werdt.

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:31

Achterom schreef:
cursebreaker schreef:
Volgens mij vergeet je voor het gemak ook dat 98% van de DA medewerkers vrijwilligers zijn en veel DA's onderbezet zijn, dus dat ze niet binnen 15min altijd ter plaatse zijn, voor NIET spoed dan, is wel heel simpel te verklaren. Er zitten zeker horken tussen, net als dat je overal rare mensen hebt zitten, maar dat geld zeker niet voor elke DA gelukkig.

Volgens mij hoef ik er als buitenstaander geen rekening mee te houden dat er vrijwilligers zitten. En ook van vrijwilligers mag een bepaald minimum kwaliteitsniveau worden gevraagd. Die rare mensen kun je dan dus gewoon niet gebruiken, zo simpel is dat.
En als je dan de bezetting niet rond krijgt moet je je afvragen wat je wilt...



Idd

Vrijwillig hoeft geen synoniem voor onkundig te zijn. Maak een beter selectie, geef ze betere educatie én omgangsvormen.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:01

FennyPower schreef:
Hier bij de da waar ik gewerkt heb brachten ze Alleen kosten in rekening als het dier ook echt mee genomen werd.

En dat deden ze dus bij die vriendin van mij.

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:08

Pareltjes schreef:
Achterom schreef:
Volgens mij hoef ik er als buitenstaander geen rekening mee te houden dat er vrijwilligers zitten. En ook van vrijwilligers mag een bepaald minimum kwaliteitsniveau worden gevraagd. Die rare mensen kun je dan dus gewoon niet gebruiken, zo simpel is dat.
En als je dan de bezetting niet rond krijgt moet je je afvragen wat je wilt...



Idd

Vrijwillig hoeft geen synoniem voor onkundig te zijn. Maak een beter selectie, geef ze betere educatie én omgangsvormen.


Maar dat zeg ik ook nergens. Denk dat het een beetje anders over kwam als ik bedoelde dan.

Ik had het over het feit dat het vrij normaal is dat ze niet Meteen kunnen komen tenzij het SPOED is, omdat er vaak onder bezetting is en dat heeft natuurlijk ook wel te maken met het feit dat het voornamelijk op vrijwilligers draait allemaal bv. dat speelt wel zeker een rol natuurlijk (al heeft onder bezetting er in de basis eigenlijk niks mee te maken. Telefoontjes worden altijd gescreend en ingedeeld op urgentie) Dat er gekeken wordt hoe ernstig een telefoontje is en aan de hand daarvan gekeken wordt of er met spoed gereden wordt of niet. Er zijn geen oneindig aantal mensen aanwezig op een dag en ook geen oneindig aantal wagens waar mee gereden kan worden. Soms komen er zoveel telefoontjes binnen dat je gewoon echt belangrijkere dingen voor moet laten gaan en het kan gebeuren dat anderen idd wel even moeten wachten ja. Als daar al geen begrip meer voor is en er meteen geroepen wordt dat ze maar moeten sluiten vind ik gewoon erg kort door de bocht. Daar doelde ik in dat stukje tekst dus op; over hoe er omgegaan wordt met telefoontjes en wat daarmee gebeurd en waarom. Staat even los van de onkunde van mensen die vaak aanwezig is, waar ik ook zeker wat van denk. Maar er is vaak achter de schermen meer aan de hand als er niet binnen 10min meteen een wagen voor je neus staat. Maar de gemiddelde DA maakt van spoed echt wel prioriteit normaliter.

Want verder vind ik ook dat er zeker nog beter aandacht besteed kan worden aan opleiden van kundige mensen. Maar het is een deel ook echt DOEN, waar je veel van leert ook, zeker mbt invangen van dieren; daar moet je door Doen echt handigheid in krijgen. En ik vind ook dat er wat moet gebeuren met die horken aan de telefoon en chauffeurs op de wagens die niet weten wat ze moeten doen: dat daar een ervaren persoon bij moet zijn, want dat kan ook eigenlijk niet, ben ik het mee eens. Maar dit is nog steeds geen eerlijk beeld want zo is het echt niet overal. Het is echt niet dat elke DA een drama is zoals sommigen het laten overkomen. Maar verbetering is altijd en overal zeker mogelijk en ik ben het ermee eens dat daar aan gewerkt moet worden.

EDIT:

Maar het is, om maar een voorbeeld te noemen nog, voor ambulances die niet van de dierenbescherming (maar bv. bij stichting dierenlot horen) zijn nu eenmaal allemaal wel net wat lastiger qua budgetteren van bepaalde dingen. De dierenbescherming (en hun ambulances) krijgen ook nog financieel steun van de overheid, de ambulances die onder stichting dierenlot bv vallen niet en dat verschil zie je wel terug in oa wat mogelijk is qua opleiding - wat je bij de dierenbescherming dus intern krijgt + de mogelijkheid om nog overal bij te leren van dingen binnen hun academy, wat je dan extra mag doen. Die 'open deuren' en toegankelijkheid tot zoveel bij leren heb je bij veel andere DA's gewoon vaak wel wat minder. Maar alsnog besteden de meesten wel gewoon echt aandacht ook aan theorie en van ervaren mensen ervaring opdoen om nieuwe mensen ook zo goed mogelijk te kunnen opleiden.

Maar goed, ik heb idd ook wel genoeg mindere dingen gezien eerste hand en ook genoeg gehoord en vind dat ook erg jammer. Ik hoop ook echt dat die ambulances zich wel positief kunnen blijven doorontwikkelen zodat ze gewoon kunnen blijven doen waar ze voor zijn; dieren helpen.

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:56

Om maar eens een positief bericht over de dierenambulance toe te voegen, ik ben toevallig vandaag gebeld dat onze kat gevonden is en opgehaald is door de dierenambulance. Ze was aangereden en waarschijnlijk op slag dood.

Ik ben echt keurig te woord gestaan door de dierenambulance. Er werd 30 euro ritkosten in rekening gebracht en daarover werd meer dan netjes gecommuniceerd. Toen ik onze kat net ging halen lag ze er keurig bij en werd echt even de tijd genomen om met me te praten en de kat netjes te overhandigen. Ben zeer tevreden over de diensten die ze geleverd hebben en heb graag de 30 euro betaald.

Daarnaast ben ik vooral ook ontzettend blij dat iemand de moeite heeft genomen om te bellen zodat we weten wat er met onze kat is gebeurd.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:22

Ir111 schreef:
Om maar eens een positief bericht over de dierenambulance toe te voegen, ik ben toevallig vandaag gebeld dat onze kat gevonden is en opgehaald is door de dierenambulance. Ze was aangereden en waarschijnlijk op slag dood.

Ik ben echt keurig te woord gestaan door de dierenambulance. Er werd 30 euro ritkosten in rekening gebracht en daarover werd meer dan netjes gecommuniceerd. Toen ik onze kat net ging halen lag ze er keurig bij en werd echt even de tijd genomen om met me te praten en de kat netjes te overhandigen. Ben zeer tevreden over de diensten die ze geleverd hebben en heb graag de 30 euro betaald.

Daarnaast ben ik vooral ook ontzettend blij dat iemand de moeite heeft genomen om te bellen zodat we weten wat er met onze kat is gebeurd.


Heel veel sterkte met het verlies van je kat.......


Ik heb best al wat laten ophalen door de ambulance en blij dat ze er zijn. 1x konden ze niet op korte termijn naar mij toekomen, dat was snachts en ze hadden nog 3 spoed meldingen voor mij. Omdat het spoed was (aangereden kat in shock) ben ik zelf naar de dierenarts gereden. Nadeel dan is dat je dan als brenger vokr de kosten opdraait als er geen eigenaar is. Ik vond dat geen probleem. Uiteindelijk is de eigenaar wel gevonden.

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:53

November108 schreef:
Horsie84 schreef:
Dat is wel heel vreemd. Zou daar mijn bedenkingen bij hebben. Zou te gek voor woorden zijn als een vrijwilliger van de dierenambulance op deze manier stiekem geld trekt van mensen!
Moet niet mogen en kunnen.
Ik zou bellen naar hoofdkantoor?? Uitleggen en vragen om nader onderzoek/uitleg.


Deze reactie spant wel de kroon hoor.... Stiekem geld trekken??? De vrijwilliger bij de dierenambu de schuld geven dat een eigenaar gewoon op moet draaien voor de kosten die voor zijn of haar dier zijn gemaakt? 8)7


Nee hoor... helemaal geen rare optie. Heb je de openingspost goed gelezen?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Rekening van de dierenambulance ontvangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:50

En jij reageert nu op een opmerking van dik 4 maand geleden. Horsie84