Hond dingen leren oppakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 11:46

Ik heb een jong keeshondje van bijna een jaar. Een heerlijk druk ding die flink uitdaging nodig heeft.
Ik doe regelmatig al zoekspelletjes met hem en vind het leuk om hem verschillende truckjes te leren. Hij vindt het super leuk om dingen voor je te doen en is een enthousiaste leerling. Hij doet ook alles voor eten dus dat is makkelijk.
Nu loopt hij altijd met kleding en schoenen te slepen, als hij de kans krijgt.
Ik loop in huis altijd op crocs en zodra ik op de bank ga zitten en m'n crocs uitdoen, pikt hij ze |o
Ook pikt hij kleding uit de wasmand enzo.
Nu dacht ik dat ik hem wel kan leren om kleding enzo in een mand te gooien. Maar ik weet niet goed hoe ik dat het beste aan kan pakken. Ik denk ik begin met een simpele sok en beloon hem als hij die met zijn neus aanraakt. Dit heeft hij razendsnel door.
Is dit de goede manier om te starten? En hoe breid ik het uit?
Alle tips zijn welkom.

Hier een fotootje van het monster

Afbeelding

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:47

Ik heb het zelf niet aangeleerd hoor, maar het is altijd in stukjes opbreken.
De stukjes zijn:
Naar sok toelopen
Sok aanraken met neus
Sok vastpakken
Sok dragen
Met sok richting wasmand lopen
Stilstaan met sok bij wasmand
Stilstaan met sok bij wasmand met hoofd boven wasmand
Sok loslaten

Je kunt kijken welke stukjes hij zelf al doet en van daaruit verder werken. Vindt hij de wasmand al heel interessant maar de sok niet? Dan leer je hem eerst goed stilstaan bij de wasmand. (Al zie ik dan een heel hilarisch dingetje ontstaan waarbij de hond aangeleerd wordt de wasmand in te lopen voor hij de sok loslaat :+ )

Pakt hij zelf al meteen de sok op, ga dan eerst dat gedrag bevestigen. Waarschijnlijk gaat hij dan triomfantelijk met de sok rondlopen (immers baasje vindt het prachtig) wat dus al weer een stapje verder is. Loopt hij toevallig richting wasmand, ga je dat bekrachtigen etc.

Werken jullie met een klikker?

Anoniem

Re: Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:55

Leren clickeren dan kan hij het zo.Begin met de clicker aan te leren en vanuit daar verder. en dan is het idd eerst een voorwerp aanraken, zodat het een soort target word dan zijn tandjes er in zetten dan het vast pakken dan het oppakken. Het makkelijkst is een voerdummy dan beloon je met voertjes uit het voorwerp dat hij oppakt en later nog brengt.Als hij dat kan kan je met verschillende dingen proberen.Kezen zijn reuze slim.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 13:03

Ik werk met de clicker inderdaad. En hij probeert zelf ook dingen uit :D
Maar iets vastpakken wanneer ik wil dat hij het doet is nog niet gelukt :+
Ik ga in ieder geval met de tips aan de slag.
Voerdummy moet ik ook nog ergens hebben volgens mij. Ga eens zoeken

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:13

TinkerTreas schreef:
Ik werk met de clicker inderdaad. En hij probeert zelf ook dingen uit :D
Maar iets vastpakken wanneer ik wil dat hij het doet is nog niet gelukt :+


Het is dus ook vooral wachten tot hij het zelf wilt doen op een moment dat jij uitkiest. Als er vrij weinig anders te doen is als een sok oppakken, is je kans al een stuk groter dat hij het doet! En anders kun je hem altijd nog een beetje uitlokken door er een lekker geurtje aan te geven. (Even door de brokjes halen bijv.) Maar hij moet het echt zelf bedenken en willen.

Anoniem

Re: Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 13:16


Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:33

Beginnen met speelgoed? Een trektouwtje of pluche beest apporteren. En dan zeggen: goedzo beertje gevonden. Na een tijdje linken ze het woord beertje aan het speelgoed.
Daarnaast doe ik zoekspelletjes en zeg ik : zoek koekje, touwtje, whatever. Daarna beertje koppelen met zoek en als hij dat snapt (beertje verstoppen ipv de koekjes), kan je zo ook werken met een sok of krant.
Zoiets zou ik doen.

Als ik nu zoek roep, beginnen er twee honden fanatiek rond te snuffelen op de plaats waar ik wijs. Heel handig als ik iets laat vallen :D
De derde is te stom om te snappen dat als ik een koekje laat vallen, het niet meer in m'n hand zit :')

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:43

Commando 'vast' leren ze op de hondenschool aan als stap voor het apporteren. Ik ging altijd uitdagen/spelen met een leuk speeltje en zodra ze het vastpakte riep ik Vast en beloonde ik uitgebreid. Op een gegeven moment snappen ze Vast dan wel, en dan kun je het ook door andere zaken vervangen.

Wat een knap hondje <3

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hond dingen leren oppakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 18:47

Yup, VAST is een normaal commando. Ik leer het ze door in de mond te stoppen, even vast te laten houden en dan LOS. Zachtjes afpakken en dat werkt snel en goed, al moet je er wat tijd en moeite in steken. Ik begin met verschillende soorten metaal en plastic, daarna over naar sleutelbossen, patroonhulzen en munten.