Hond likt overdreven veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Hond likt overdreven veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 12:13

Een aantal weken geleden hebben wij onze boxer moeten laten steriliseren. Helaas had ze zoveel last van haar loopsheden dat we hiervoor gekozen hebben. Ze wordt nu 3 jaar.

Nu heeft ze altijd heel veel aan haar poten gelikt en geknaagd. Tot nat toe, maar niet kaal of bloedens toe. Ze is eentje die het likgedrag snel inzet. Echter na de sterilisatie houd ze zich ook overdreven schoon. Ze likt erg veel haar achterste, tenminste voor ons gevoel meer als dat ze eerst deed. Maar kan ook zijn dat het meer opvalt ivm thuiswerken :o Maar ze doet het met zoveel geluid dat het gewoon niet anders kan als opvallen.

Ik weet dat het pootlikken ook gerelateerd kan zijn aan stress, kan haar achterste schoonhouden dit ook zijn?

Als pup heeft ze veel last van blaasontstekingen gehad. Ze had de e-coli bacterie welke we maar niet onder controle kregen. Tevens had ze ook last van vaginitis en volgens mij is dit altijd wel een beetje sluimerend zo gebleven. Ze heeft dus ook veel antibiotica gehad in haar leven.

Ik was er ook al aan het denken of ze misschien een beetje incontinent zou kunnen zijn geworden door de sterilisatie. Maar we vinden geen plasjes of natte kussens.
Allergiekant zit ik ook iets aan te denken omdat dit ook wel bij boxer voor komt. Daar zou ik het pootlikken dan misschien aan kunnen linken maar niet het schoon houden.

Misschien dat hier mensen meer ervaring erin hebben?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond likt overdreven veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:18

ziet t er ook geirriteerd uit? want dan blijven ze ook likken meestal.
veel poten likken is wel iets om in de gaten te houden want dit kan indd allergie zijn. :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:18

Is de hond weleens gecheckt op allergieën?

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:26

Mijn hond likte destijds ook veel aan haar achterste nadat ze gesteriliseerd is op 2 jarige leeftijd. Zij bleek inimini incontinent te zijn. Echt telkens 1 mini druppel en dat vond ze heel vervelend en likte dat dus af/op, en om dat te voorkomen likte ze dus nog meer.
Dat werd dus een cirkeltje van gedrag. Bij de da uitgesloten dat het iets anders was en toen kleine pilletjes gekregen waarvan ze er elke dag 1 halve kreeg. Ben de naam vergeten (is alweer dik 10 jaar geleden). En toen met die pilletjes was het weer perfect!

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 12:32

Nee echt geïrriteerd ziet het er niet uit. Vooral nat :D Wel wat roder dus vandaar ook mijn twijfel richting allergie.

We hebben nog niet gecheckt op allergieën. Bij onze vorige kwamen wel heel veel uit de test naar voren. Bij haar hebben we het goed onder controle gekregen maar was vooral zichtbaar met kale plekken, oorontstekingen en hotspots. Dat heeft deze dame juist allemaal weer niet.

Rongyos dat zat ook wel een beetje in mijn gedachte. Ze heeft 1x een plasje verloren maar ze was toen heel erg moe en lag heel vast te slapen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond likt overdreven veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 12:47

Roder komt van t likken alleen de vraag waarom ze likt.

Je kan incontinentie wel testen door haar tijdelijk een broekje of medical pet suit aan te trekken met een maandverbandje erin bijv.

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Hond likt overdreven veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 16:47

Incontinentie ben ik net achter gekomen dat ze het wel een beetje is. Ze lag bij mij te slapen en ik zie ineens wat druppels eruit lopen. Dat verklaard dat schoonlikken dus waarschijnlijk. Dat zal dus overleggen met dierenarts worden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond likt overdreven veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:12

Ons teefje doet het ook sinds steriliseren. Ook wat anaal probleempjes gehad en oortjes, dus als allergie behandeld. Testen zou niet betrouwbaar zijn, dus dan elimineren. Ze is niet incotinent geworden. Was wel al ruim 2 toen ze geholpen werd door heel vaak en veel loops zijn.

Na alles staat ze nu op citopoint, maar lijkt weer even minder te doen. Het zou toch wel contact allergie zijn dan. We hebben ook de broer en die heeft het niet. Is ook geholpen, maar vrij jong.
Beiden ook kortharige hondjes.

Ik zet haar weleens in een badje met betadinem dan goed afspoelen en goed drogen.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:07

joyce83 schreef:
Incontinentie ben ik net achter gekomen dat ze het wel een beetje is. Ze lag bij mij te slapen en ik zie ineens wat druppels eruit lopen. Dat verklaard dat schoonlikken dus waarschijnlijk. Dat zal dus overleggen met dierenarts worden.


Heb teruggevonden wat onze hond destijds slikte: Enurace 50mg.
Werkzaam bestanddeel is efedrinehydrochloride.
Onze hond (kleine dalmatier) kreeg een half tabletje per dag.