Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:48


Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:21

Maar je moet toch naar het groter geheel kijken? Niet alleen kijken wat je zelf hebt of hebt gehad?

Ik wil daarbij niet zeggen alle rassen/stamboom honden super gezond zijn maar dat jij pech hebt gehad met een hond met stamboom wil nog niet zeggen dat alle honden met stamboom ruk zijn qua gezondheid.

HD C kan inderdaad uit de combi AxA komen, kans is wel wat kleiner. HD C is zelfs nog acceptabel bij de Sheltie. C heupen moet je dan alleen kruizen met A heupen maar als mijn reu B of C had gehad had ik hem niet ingezet. Stel je test niet en je maakt per ongeluk de combi CxC...

Als ik een rashond wil kopen is dat er een met zo uitgebreid mogelijk geteste ouders en voorouders, dat wordt er dan toch al snel een Hond met stamboom. En dan wil ik bewijs zien. Dan kunnen zowel de fokker als ik zeggen we hebben ons best gedaan.

Ik zou er zeker ook wat mee dien TS. Maar of je bij deze fokker er door krijgt dat hij deze combi beter niet meer kan maken vraag ik me af.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:38

Ik heb een Jack Russell teefje met aan 1 kant patella vrij, de andere kant graad 1. Mag ik mee fokken mits ik er een vrije reu op zet, maar dat doe ik niet...
Zij komt uit hele vrije lijnen, waar het vandaan komt is voor mij niet te verklaren..
Maar ik weet ook dat heel veel fokkers er zo over denken, maar je kunt altijd een keer pech hebben dat er toch een hondje met een afwijking uit vrije ouders geboren wordt... .

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:06

1 van de pups van mijn reu moest onder een jaar oud een knieoperatie ondergaan, fokker teefje heeft de eigenaar het bedrag van de aankoop pup terug gegeven of willen geven, weet niet meer of de eigenaar dat aangenomen heeft. Die reageerde ook heel relaxed gelukkig! Dit zijn fokkers met het hart op de juiste plaats.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 08:17

Dat is inderdaad erg netjes van een fokker als deze al op voorhand zelf met zo'n voorstel komt, ik verwacht dat voorstel totaal niet bij de fokker van onze hond, ik vraag daar ook niet eens om. Ik hoop alleen dat hij tot het inzicht komt beter niet meer te fokken als blijkt dat het in de teef zit of als het bij de reu vandaan komt die in elk geval niet meer te kiezen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 08:18

Jis_ schreef:
Ik wil daarbij niet zeggen alle rassen/stamboom honden super gezond zijn maar dat jij pech hebt gehad met een hond met stamboom wil nog niet zeggen dat alle honden met stamboom ruk zijn qua gezondheid.


Ik heb de pech bij 3 verschillende honden gehad van 3 verschillende rassen, mijn zus heeft het ook mee gemaakt met weer een ander ras. Dus ik staar niet blind naar 1 hond, maar wat ik al aangaf, voor mij persoonlijk heeft het geen meerwaarde, dat een ander er wel een meerwaarde aan hecht mag natuurlijk altijd.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:24

Ts, ik wil even zeggen dat ik het tof vind hoe je op iedereen reageert!
Zo informatief en netjes, ondanks de reacties en verwijten die je afentoe krijgt.


Betreft de situatie, daar heb ik de ballen verstand van. Ik wens je veel wijsheid en succes!
En sterkte met je hond!

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:24

Jolliegirl schreef:
Ts, ik wil even zeggen dat ik het tof vind hoe je op iedereen reageert!
Zo informatief en netjes, ondanks de reacties en verwijten die je afentoe krijgt.


Betreft de situatie, daar heb ik de ballen verstand van. Ik wens je veel wijsheid en succes!
En sterkte met je hond!

Daar ben ik t zeker mee eens! :D

Jis_

Berichten: 11589
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:20

meggiemeg schreef:
Dat is inderdaad erg netjes van een fokker als deze al op voorhand zelf met zo'n voorstel komt, ik verwacht dat voorstel totaal niet bij de fokker van onze hond, ik vraag daar ook niet eens om. Ik hoop alleen dat hij tot het inzicht komt beter niet meer te fokken als blijkt dat het in de teef zit of als het bij de reu vandaan komt die in elk geval niet meer te kiezen.


Waar heb je deze fokker gevonden? Heeft hij een site of Adverteerde hij ergens? Heeft hij meerdere teven, hoe lang fokt hij al, ik ben daar wel benieuwd naar. Kan ook via Pb.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:39

Wat ik echt niet begrijp:
In augustus zat de puppygekte ongeveer op de max, veel goede fokkers kon je al niet eens meer op de volle wachtlijsten en de geplande nestjes voor dit jaar allemaal vol.
En dan loop je tegen een fokker aan die er nog wat beschikbaar heeft op 8 weken (alarmbel!!)
Dan 'heb je het met elkaar' over de gezondheid. Anderhalve seconde onderzoek leert dat het erover hebben in de hondenwereld niet hetzelfde is als daadwerkelijk hebben. Zegt iemand iets; laat het aantonen. (Alarmbel!!)
Pup mag zo mee, als fokker wil je het liefst van te voren kennis maken met mensen zodat je pup ook daadwerkelijk met een geschikte match meegaat. (Alarmbel!!)

Sorry, maar het maakt mij vooral chagerijning dat deze casus van heinde en ver aan te komen was als 'klopt helemaal niet'.
En dan toch die verrassing bij mensen, doe onderzoek!!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 10:56

Jolliegirl en kiwiwitje dank je wel!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 10:58

Jis_ schreef:
Waar heb je deze fokker gevonden? Heeft hij een site of Adverteerde hij ergens? Heeft hij meerdere teven, hoe lang fokt hij al, ik ben daar wel benieuwd naar. Kan ook via Pb.


Ik ben via via aan deze hobby fokker gekomen, omdat we heel erg onverwachts een van onze honden in moesten laten slapen en de andere oudere hond niet alleen kon zijn ben ik op zoek gegaan. Eerst contact gezocht met fokkers die ik ken of waar ik via bekenden naar door werd verwezen, uiteindelijk wist 1 iemand nog dit nestje en dat er nog een paar beschikbaar waren. Ze hadden nog niet echt geadverteerd alleen wel mondeling her en der laten door schemeren dat ze pups hebben. Er liep nog 1 andere teef bij, verder in huis nog 1 oude dove en blinde hond en dat was het.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 20-10-20 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 11:02

Sunnda schreef:
Wat ik echt niet begrijp:
In augustus zat de puppygekte ongeveer op de max, veel goede fokkers kon je al niet eens meer op de volle wachtlijsten en de geplande nestjes voor dit jaar allemaal vol.
En dan loop je tegen een fokker aan die er nog wat beschikbaar heeft op 8 weken (alarmbel!!)
Dan 'heb je het met elkaar' over de gezondheid. Anderhalve seconde onderzoek leert dat het erover hebben in de hondenwereld niet hetzelfde is als daadwerkelijk hebben. Zegt iemand iets; laat het aantonen. (Alarmbel!!)
Pup mag zo mee, als fokker wil je het liefst van te voren kennis maken met mensen zodat je pup ook daadwerkelijk met een geschikte match meegaat. (Alarmbel!!)

Sorry, maar het maakt mij vooral chagerijning dat deze casus van heinde en ver aan te komen was als 'klopt helemaal niet'.
En dan toch die verrassing bij mensen, doe onderzoek!!


Ben ik niet helemaal met je eens, in mijn zoektocht (zie mijn reactie hierboven) ben ik op een gegeven moment wel degelijk fokkers tegen gekomen die een nest in aantocht hadden en waar nog niet alle pups van waren vergeven of waar door annulering een pup beschikbaar was gekomen.
Er is eerst telefonisch contact geweest met de fokker van onze pup, daarin werden door hun veel vragen gesteld naar mij toe, zij waren bang dat de pups terecht gingen komen bij mensen die nu tijdelijk vanwege corona thuis werkten en daarna hele dagen alleen kwamen te zitten. Nu werk ik al 17 jaar vanuit huis dus dat was voor hun al een hele opluchting. Vervolgens ben ik gaan kijken en kreeg ik nog meer vragen te horen en ik had ook wat vragen, het is niet zo dat ik er na een belletje naar toe ben gereden en gezegd oké die pup en afrekenen en wegwezen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 13:40

Zoals al verwacht komt de fokker nog altijd niet met bewijzen boven tafel dat de teef vrij is van HD of met andere testen. Iets wat ik erg jammer vind.
Heb hem nogmaals gezegd dat het mij niet te doen is om het aankoopbedrag terug of een andere vorm van vergoeding.
Via PB heb ik een bericht gehad van een bokker die later me nog meer info zou geven over juridische rechten, die is nu nog even druk dus dat wacht ik even af.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:45

meggiemeg schreef:
Zoals al verwacht komt de fokker nog altijd niet met bewijzen boven tafel dat de teef vrij is van HD of met andere testen. Iets wat ik erg jammer vind.
Heb hem nogmaals gezegd dat het mij niet te doen is om het aankoopbedrag terug of een andere vorm van vergoeding.
Via PB heb ik een bericht gehad van een bokker die later me nog meer info zou geven over juridische rechten, die is nu nog even druk dus dat wacht ik even af.

Wat rot zeg :(

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:55

Laat het een wijze les zijn voor een volgende hond. Dat je van te voren alles uitzoekt en niet als het leed al geleden is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 16:35

ivy_power89 schreef:
Laat het een wijze les zijn voor een volgende hond. Dat je van te voren alles uitzoekt en niet als het leed al geleden is.


Dank je voor de wijze les, er was al het een en ander besproken geweest maar helaas kan je niet iedereen meer vertrouwen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:41

meggiemeg schreef:
ivy_power89 schreef:
Laat het een wijze les zijn voor een volgende hond. Dat je van te voren alles uitzoekt en niet als het leed al geleden is.


Dank je voor de wijze les, er was al het een en ander besproken geweest maar helaas kan je niet iedereen meer vertrouwen.

Maar er zijn nog steeds mensen die denken dat dierenarts keuring zelfde is als echte dna testen en foto’s dus. Jij als koper moet formulieren met uitslagen vragen en bekijken.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:01

Ik denk niet dat TS hierna nogmaals dezelfde fout zal maken. ;)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 11:53

silverdapple schreef:
Ik denk niet dat TS hierna nogmaals dezelfde fout zal maken. ;)

Klopt buiten navragen om zal ik zeker de benodigde papieren in willen zien.

We zijn inmiddels begonnen met fysio en hydrotherapie. Vooral in het water vond hij het erg leuk. Vermoeiend voor hem en de nodige spierpijn natuurlijk maar dat was te verwachten.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:05

meggiemeg schreef:
silverdapple schreef:
Ik denk niet dat TS hierna nogmaals dezelfde fout zal maken. ;)

Klopt buiten navragen om zal ik zeker de benodigde papieren in willen zien.

We zijn inmiddels begonnen met fysio en hydrotherapie. Vooral in het water vond hij het erg leuk. Vermoeiend voor hem en de nodige spierpijn natuurlijk maar dat was te verwachten.
fijn dat hij de hydro leuk vind. Dat maakt revalideren wel een stuk prettiger.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:18

Ja hij vindt alles leuk, het is echt een blij ei.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:58

TS, ik heb even een tip voor je wat betreft de HD van jouw nog vrij jonge hond. Ga over op graanvrije brok. Of op BARF dat is voeding die dicht komt bij de voeding van de wolf, voorouder van onze honden.

Jaren terug ben ik eens naar een lezing geweest van een Deens onderzoeker Mogens Eliasen die samen met een dierenarts veel onderzoek heeft gedaan naar hondenvoeding en o.a. HD bij honden. Zij waren er van overtuigd dat o.a. het veel te hoge percentage granen in hondenbrok de oorzaak is van HD. Granen zijn voor de fabrikanten een goedkoop produkt in hondenvoeding. Er zijn merken waar het percentage op kan lopen tot 60% granen. Een hond is geen graaneter.

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:35

Dan ben ik heeeeeeeel benieuwd waarom granen de oorzaak zou zijn van hd. Dus met andere woorden, wat gebeurd er in het lichaam van een hond.

Ik voer mijn honden graan vrije brokken, maar krijg hier echt jeuk van. Weer zo'n verhaal van vers vlees hippies. Als graan echt zo'n probleem zou zijn voor HD dan hadden we hier echt meer van gehoord

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 14:01

Wat verwacht je van een hond of fokker die zonder papieren fokt? Daar verbaas ik me altijd over. Ook als beide ouders gezond zijn kan er HD optreden. Daarom ook altijd met stamboom. Wij pluizen bijvoorbeeld alles uit tot 6 a 7 generaties en dan ook werkelijk alles. Van nakomelingen van de broers en zussen van de ouders, grootouders enz. Zonder stamboom onmogelijk.
Vaak word gevonden dat de fokker zijn huiswerk moet doen.Dat klopt maar dat geld ook voor de pupkopers. Vraag alles na.Bekijk documenten in enz. Een goede fokker laat dit juist graag zien.

Wat betreft de foto, groeipijnen enz. Die leeftijd is nog veel te vroeg om überhaupt wat te willen beoordelen. Groeipijnen kunnen altijd optreden en zeggen helemaal niks over gezondheid. Maar meer over belasting,voeding enz. En soms kan je daar helemaal niks aan doen. De foto is erg slecht genomen mag hopen dat deze arts niet heeft geopereerd op deze veel te vroege leeftijd.