Ontwormen katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 00:00

Hoihoi Bokt,

Even een vraag met betrekking tot ontwormen katten, ik heb 3 stalkatten geadopteerd van Stichting Superkatten en ze moeten ontwormd worden maar waarmee?

Het zijn geen tamme katten die je even een pil kan geven, 2 zijn aaibaar 1ntje niet ja als meneer zit te eten kan ik hem aaien haha.

Het liefst iets wat ook werkt tegen vlooien dan heb ik alles tegelijk te pakken niet dat ze die hebben maar uit voorzorg.

Wie o wie ik heb alleen verstand van honden haha :D

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:12

Ik zou gaan voor een spot on. Bijvoorbeeld stronghold, advocate of bravecto plus. Die laatste werkt met drie maanden het langst tegen vlooien maar is ook het duurste denk ik.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:40

100% de Bravecto Plus. Ben je 3 maanden van al het beestjes en wormen-gedoe af, hoef je ze dus niet elke maand te pakken hiervoor en het werkt supergoed!

Ohja: van Stichting Superkatten, wat leuk :D wij hebben er ook 1 via die stichting.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 01:35

Pilletje gaat er vaak vanzelf in als je het in wat natvoer stopt. Die pilletjes zijn zo klein.
Milbactor is een ontwormingstablet. Die zou je kunnen combineren met de bravecto. Pipet die voor 3 maanden werkt tegen vlooien en teken. Al denk ik dat het met een schuwe kat meer gedoe is om een pipet op z'n huid te doen dan om een pilletje in z'n voer te stoppen.

Bravecto plus is ook handig maar die pakt niet alle wormen mee (lintworm niet volgens mij). Die kun je geven als hij het afgelopen jaar ontwormt is tegen lintworm, anders zou ik het hier boven genoemde geven.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 01:50

Milquestra kat kreeg ik van degene van superkatten zelf door daar ontwormen hun zelf mee, pilletjes kan ik proberen, het punt is dat ik zelf voor alle kosten opdraai officieel gezien zijn ze van stal maar staleigenaar doet er zelf niks aan, ik vind het niet erg we hebben wel muizenvangers nu maar het moet wel betaalbaar blijven zeg maar :(:)

Het is niet 1 kat maar 3

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 06:35

Tsja dit is imo wel de absolute basis, anders is het wachten op teken in het voorjaar en sowieso wormen als de katten fungeren als muizenvangers.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 07:48

Je hebt ook druppels tegen wormen. Ik haal dat bij de dierenarts

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:28

Hoe tam zijn ze? Bij mijn angstige huiskat hoef ik niet met druppels aan te komen. Hier krijgen ze alles in pil vorm. Dat gaat met een paar snoepjes, pilletje erin gepropt, zonder problemen naar binnen.

Jor1988
Berichten: 135
Geregistreerd: 10-05-17

Re: Ontwormen katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:45

Ik zou even naar de dierenspeciaalzaak gaan. Zij zullen je waarschijnlijk pilletjes adviseren welke naar snoepjes smaken. Deze gebruik ik ook voor mijn katten. Super makkelijk.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:02

Ik geef mijn eigen kat altijd milbemax voor de wormen (breedspectrum wormen middel) en credelio voor vlooien en teken. Milbemax werkt 3 maanden, credelio 4 weken. Milbemax is geen smakelijk tablet maar de credelio wel, die at mijn kat gewoon uit mijn hand

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:05

Een van mijn katten is ook niet echt te hanteren als het om pillen gaat. Ik doe het als volgt. Koop milbemax (wel duurder dan andere ontwormingstabletten, maar breed spectrum, klein en niet vies). Koop ook wat van die snoepstaafjes (o.m. Lidl, maar ze zijn er van allerlei merken).

Geef je katten zo nu en dan een paar stukjes van zo'n staafje, zodat ze ontdekken dat dat lekker is.
Dan geef je de kat een stukje kauwstaafje en dan de pil en dan weer een stukje kauwstaafje. Meestal lukt dat. Als dat niet lukt stop je het pilletje in een stukje kauwstaaf en probeer het opnieuw. Bij mij lukt dat eigenlijk altijd.

Druppels met spul tegen wormen bestaat, maar is alleen bij de dierenarts te koop, bijvoorbeeld Stronghold. Dat druppel je in de nek. Het lukt mij niet om het bij die schuwe kat te doen, want je moet goed op de huid tussen de haren druppelen en hij vindt dat eng. Overigens beschermt Stronghold niet tegen lintworm.

Nu moet je alleen nog zorgen dat niet een kat alle ontwormingstabletten van allemaal opeet :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:08

Ik ontworm mijn kittens met panacur, dat smaakt niet vies. Ik vermorzel het met een lepel en mix het in een beetje natvoer. Niet teveel geven zodat ze het zeker op eten. Ze hebben het geeneens door op deze manier.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:09

Ik heb hier bij mij jaren een zwerfkatje gevoerd en die kreeg 1 pilletje tegen wormen én vlooien in wat lekkers gestopt.
Maar ben de naam van het product echt helemaal kwijt :\

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:16

Ik rij straks vanuit mijn werk even langs de dierspeciaal zaak, het oudere schildpadje en de rode kater zijn vreetzakken dus die eten het mssn wel uit de hand, de rood wit gevlekte prinses is niet snel te paaien dus die word wat lastiger, 2 zijn er aaibaar behalve de rode kater die zit me een beetje stoned aan te kijken maar een snoepje pakt tie wel weer uit mijn hand, ze zijn van ver gekomen hoor eerst was er niks mee te beginnen en vlogen ze echt weg het schildpadje vloog je bijna aan maar die is nu zooo lief ze heeft alleen een beetje een rotkop door de aftekeningen op der hoofd. :')

Bedankt iig voor alle tips ik ga straks eens even kijken

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 12:24

Afbeelding

De bende van ellende van links naar rechts: Roderick Minoes en Pip :P