Hond kreupel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 10:29

Nu al enige tijd loopt onze hond niet helemaal rad, en inmiddels ben ik redelijk radeloos wat de oorzaak zou kunnen zijn omdat de klachten zo vaag zijn. Dus ik maak dit topic aan in de hoop nieuwe inzichten te krijgen.

De situatie is als volgt:

Mijn hond is een Engelse Springer Spaniel, jachtlijn, 5 jaar oud. Het is een hele blije, gezonde, energieke hond dit gek is op apporteren. Ging met regelmaat mee hardlopen, apporteren, zwemmen en ga zo maar door.

Een maand geleden liep hij 's avonds ineens niet goed meer. Hij wilde niet steunen op zijn linkerachterpoot. We dachten te hebben gezien dat hij eerder die avond was uitgegleden, dus mogelijk alleen een beetje verrekt. We hebben hem rust gegeven, en keken het even aan.

De dagen erna verbeterde het niet, dus hup, met hond naar de dierenarts. De dierenarts heeft hem helemaal bekeken een gevoeld, maar nergens pijnlijke plekken of een reactie op duwen/strekken, dus de diagnose was overbelast, pijnstilling meegekregen en hij moest twee weken heel rustig aan doen.

Dat hebben we braaf gedaan, en toen onder pijnstilling was het probleem inderdaad opgelost.

Echter, na de pijnstilling kwam het probleem in mindere mate weer naar bovenop en zo zitten we in de huidige situatie:
Hij wil niet steunen op zijn linkerachterpoot.
Als hij overdag een beetje heeft gerend (dus niks intensiefs, daar zijn we helemaal mee opgehouden) in de tuin ofzo, dan loopt hij 's avonds nadat hij op zijn kussen heeft gelegen op 3 poten. 10 meter verder loopt hij weer gewoon dus het lijkt een soort stijfheid te zijn.

We zijn afgelopen week weer bij de dierenarts geweest, maar de hond heeft nog steeds geen pijnlijke plekken of reactie als je aan de poot/heup zit. Hij kan alles er gewoon mee doen. Dierenarts heeft ons nu doorverwezen naar een Fysio waar ook foto's kunnen worden gemaakt. Maar daar kunnen we pas eind van de maand terecht.

We hadden een vermoeden van artrose, maar dat lijkt de dierenarts hoogst onwaarschijnlijk, aan de ene kant omdat hij nog jong is, maar vooral omdat hij 's ochtends helemaal niet kreupel is. Hij heeft echt alleen last van zijn poot 's avonds als hij even heeft liggen slapen na het eten.


Heeft iemand nog opties of ideeën wat dit zou kunnen zijn? Onze hond vind niks leuker dan spelen en rondrennen, dus we balen enorm dat hij dat nu niet mag doen. ;(

Dit is hoe hij er overdag bij staat, dan loopt hij dus wel gewoon goed, maar gaat er niet op staan. (Foto is een beetje uit een rare hoek genomen)

Afbeelding

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:33

Ik zou foto's laten maken. Ik weet dat honden heel hard voor zichzelf kunnen zijn. Hadden er hier 1 met een tumor in de blaas en enige wat die liet zien dat hij constant moest plassen.
Dus dat hij geen druk pijn geeft, zegt niet dat hij geen pijn heeft.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:34

Toch zou ik artrose niet uitsluiten. Mijn hond heeft ook artrose, (wel bijna 13) maar heeft ook niet constant last. Ook lang niet altijd sochtends, soms alleen na een wandeling, of gewoon een slechte dag oid. Overigens reageerd de mijne ook niet op drukken.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:36

Ben je al voor een Second opinion gegaan bij een andere dierenarts? Soms doet je dat tot hele nieuwe inzichten komen.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:41

niet iedere da kan een knieband beschadiging voelen/herkennen, maar als ik zo lees kan deze best beschadigd zijn, dat zie je niet op een foto en bij een hond met wat haar is dat ook moeilijk te zien, dan moet je dat echt voelen. Andere da vragen naar knieband te kijken.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:43

Ik zou foto's laten maken, onze hond had dit dus precies hetzelfde. Hij had letsel aan kruisband/ knie. Je kom alles met hem en hij gaf nergens pijn aan terwijl hoj duidelijk kreupel liep en niet op de poot wilde steunen. Bij hem waren verschillende operaties mogelijk, mijn ouders zijn voor de duurste gegaan (rapid TTA). Dir zou de rest van zijn leven goed moeten gaan.
Ik zeg niet dat jou hond hetzelfde letsel heeft maar het verhaal klinkt zo bekend en is eigenlijk helemaal vergelijkbaar met die van onze hond..

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 10:44

Bedankt allemaal!

Artrose sluiten we inderdaad niet uit. De fysio kan foto's maken dus dat willen we daar meteen laten doen, we zijn ook erg benieuwd naar haar inzichten.

@Ymor, we hopen al meer nieuwe inzichten te krijgen bij de fysio, en als dat niet werkt gaan we inderdaad naar een andere dierenarts. Hoewel we jarenlang erg tevreden zijn geweest met onze huidige dierenarts, vinden we dit inderdaad een beetje een dubieuze diagnose. Wel hebben ook wij gezien dat hij helemaal niet pijnlijk reageert op de poot/heup als je er aan zit. Maar net zoals maj0 zegt, misschien verbergt hij dat wel.

@speurneusc, goed dat je dat zegt. We overwegen inderdaad om hierna een andere dierenarts te bezoeken als de fysio niet kan helpen. Tot op heden heb ik onze dierenarts wel altijd als erg kundig gezien.

@Anne_vD, dat is wel goed om te horen. Qua klachten, zeker zo na belasting, vinden wij kruisband/knie ook logisch klinken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110668
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:50

Ik zou eerst foto's laten maken voor je naar de fysio gaat.
Wie weet is er iets aan de hand dat door behandeling bij de fysio juist kan verergeren.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:59

Dit schreeuwt kruisband. Dat verloopt precies hoe jij het schrijft. Staan vaak precies zo. Kreupel na liggen.

Als je hem laat zitten kan hij dan zijn poot naar voren strekken of draait hij die naar buiten?

Ik zie veel kruisbanden voorbij komen, mijn collega opereert er gemiddeld 3 per week via de TTA rapid methode. Maar het blijft moeilijk te diagnosticeren, soms helpt een roesje om de kruisband goed te kunnen testen omdat ze daar geen spanning voor op de spieren moeten hebben.
Foto kan soms ook uitsluitsel geven.

Mijn advies als dierenarts is om er niet een maand mee te wachten omdat ze door een gescheurde kruisband artrose kunnen ontwikkelen door een instabiel gewricht. Ga bij iemand langs die veel ervaring heeft met orthopedie. Bij vragen mag je me altijd een PB sturen!

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:59

Ik vind de foto een beetje het 'knie op slot' beeld van een paard geven, en dat zou idd richting kniebanden wijzen.

Dé orthopedische DA (ik overdrijf, maar een héle goeie, die ook de douane- en politiehonden keurt en bij problemen behandelt) is Daan Kranendonk van dierenkliniek Putten. ALs je voor een second opinion wilt gaan, kan ik aanraden daarheen te gaan. Supervent!

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:16

Toen ik de foto zag dacht ik ook meteen aan kniebanden.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:01

Bedankt allemaal voor alle info!
We verdenken nu inderdaad dan de kruisband.
We hebben besloten niet te willen wachten op die fysio en hun foto's, dus a.d.h.v. wat Ibbel zei hebben we inmiddels met de dierenkliniek in Putten gebeld en we hebben aanstaande donderdag een afspraak. De assistente vond het ook klinken als een kruisband probleem.

Bedankt allemaal!

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:01

Super! Fijn dat hij nu snel geholpen kan worden! Sterke met de hond

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 12:04

Yes, ik hou jullie wel op de hoogte wat het uiteindelijk is. :)

Dan kan Tommy binnenkort hopelijk weer met zijn bal spelen.
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:54

DreamGuide schreef:
Bedankt allemaal voor alle info!
We verdenken nu inderdaad dan de kruisband.
We hebben besloten niet te willen wachten op die fysio en hun foto's, dus a.d.h.v. wat Ibbel zei hebben we inmiddels met de dierenkliniek in Putten gebeld en we hebben aanstaande donderdag een afspraak. De assistente vond het ook klinken als een kruisband probleem.

Bedankt allemaal!


Uitstekende kliniek voor dit soort casussen. Bij welke arts kom je? Goed dat jullie actie ondernemen, sterkte en succes donderdag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 17:59

DreamGuide schreef:
Bedankt allemaal voor alle info!
We verdenken nu inderdaad dan de kruisband.
We hebben besloten niet te willen wachten op die fysio en hun foto's, dus a.d.h.v. wat Ibbel zei hebben we inmiddels met de dierenkliniek in Putten gebeld en we hebben aanstaande donderdag een afspraak. De assistente vond het ook klinken als een kruisband probleem.

Bedankt allemaal!

Super dat je hebt besloten eerder antwoorden te willen, heel erg veel succes gewenst en ik duim voor jullie!!!

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:29

Goed dat je een afspraak gemaakt hebt! Het typische tippen van de poot zie je vaak bij kruisbanden maar ook bij uitstraling vanuit de rug. Succes!

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:34

Ik zou ook eerst kniebandproblemen uitsluiten. De hond van mijn ex ontlastte haar achterpoot ook regelmatig en meestal was er een verklaring voor en na een paar dagen rustig aan doen was het over. Tot ze uiteindelijk haar knieband afscheurde. In de kliniek hoorden we dat dat hinken en ontlasten waarschijnlijk al op scheurtjes duidde.

Inmiddels is ze aan beide knieën geopereerd.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:55

Klinkt bijna als mijn hond, 1,5 jaar, grote poedel. Áls ze gespeeld heeft met een grote hond loopt ze na gerust te hebben de eerste 10 meter op drie poten. Gaat ook heel snel weer over. Inmiddels op de foto geweest, heupen en knieën goed maar wel wat ruimte op de heupen. De vervolgstap is nu om bij een 2e lijnskliniek opnieuw nog een ander soort foto's te laten maken van de heupen. Dus ik volg even, sterkte met je hond!

Edit; ik zou niet teveel apporteren met je hond, dat is heel belastend.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:40

Ik denk idd ook aan de kruisbanden
Het beeld wat je schetst is exact het beeld wat onze teef liet zien toen ze haar kruisbanden gescheurd had

Goed dat je gelijk de afspraak geregeld hebt
Beterschap met hem

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:56

Denk ook aan de kniebanden, of een patella luxatie.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:59

Onze 6-jarige Rottie had dit ook. Liep net niet goed, heel vaag kreupel. Kliniek geweest, pijnstilling gekregen, liep even weer beter. Daarna weer niet, dus foto's laten nemen - ze had botkanker, haar heup was al verbrijzeld ;(

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:00

Wij gaan meestal bij bewegingsproblemen eerst naar de fysio. Want wij hebben al de pech gehad dat bij een bewegingsprobleem de DA mijn hond in alle vormen duwde wat juist ook voor veel schade kan zorgen.
Kruisbanden zouden zeer zeker kunnen. Wat dat betreft, dan zou ik je adviseren om naar Putten te gaan zoals jullie nu dus ook gedaan hebben.
Wel zou ik opzoek gaan naar een goede dierfysio ongeacht wat er bij putten uit komt. Revalidatie na kreupelheid of rondom kreupelheid of bij evt operatie is iets wat heel vaak onderschat word. :)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: Hond kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:50

Hoe gaat het met je hond?

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:57

ThreeFingers schreef:
Hoe gaat het met je hond?

Idd, las al mee... Was ook aan het wachten op antwoord. Fingers crossed :knuffel: