Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 07:45

Wij hebben 4 katten in huis. 2 onzekere poezen, een oude kater en een kater van 3.
Op 1 van de poezen na, allemaal als kitten hier gekomen. En allemaal geholpen.

De kater van 3 hebben we van een nestje van een boerderij. Super leuk dier, heel speels. En is uitgegroeid tot een grote zelfverzekerde kater. Iets te zelfverzekerd soms. En super actief. Onvermoeibaar.
En daar zit nu net het probleem. We wonen in een groot huis en ze hebben de hele beneden verdieping en 3 kamers boven tot hun beschikking. 1 kamer is helemaal ingericht met krabpalen en klautermateriaal.
Ik speel regelmatig met een hengel of laserpen met hem. Maar het lijkt allemaal niet genoeg.

Ik heb het idee dat hij zijn ei niet kwijt kan. Rent een paar keer per dag de trap op en af, terroriseert de andere katten en slaapt veel minder dan de rest. De andere katten gaan er verschillend mee om. De oudste laat het over zich heen komen, de jongste poes is er niet van gediend en slaat terug en de oudste poes is compleet in paniek. Met een hoop gekrijs tot gevolg in huis.

Naar buiten is hier geen optie, want we hebben een hele drukke weg voor de deur. Hij leeft al 3 jaar binnen inmiddels, dus dat vind ik niet zo'n goed plan. Hadden we minder druk gewoond, was dat een optie geweest. Ik heb altijd binnenkatten gehad, maar voor deze betwijfel ik of dat wel de juiste manier van huisvesten is zeg maar.
We hebben een grote tuin, dus afzetten behoort wel tot de opties, maar de vraag is of dat genoeg zal zijn. En of hij in de tuin gaat blijven.

Heeft iemand nog andere ideeën? Hoewel ik mijn dieren altijd voor het leven neem, twijfel ik er zelfs over om een nieuw huisje meer buitenaf voor hem te zoeken, zodat hij wel naar buiten kan. Maar mijn hart breekt ongeveer als ik daar aan denk. Hij is voor ons echt super lief. Echt een grote knuffelbeer. Maar de stress die het in huis oplevert is ook niet okee.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:53

Probeer in dat geval eerst eens de tuin af te zetten :j kans is groot dat hij daar al veel beter zijn ei kwijt kan. Je kunt het zelfs door een hoveniersbedrijf laten doen, hebben mn ouders ook gedaan en alle heggen zijn nu keurig dicht gemaakt met groen gaas tussen de planten (zie je dus niet).
Herplaatsen kan altijd nog!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 07:56

Oh door een bedrijf is wel een goed idee. Er is al veel dicht met schutting of muur. Alleen sommige muurtjes zijn te laag en de schuttingen kan ik niet goed beoordelen. Maar inderdaad, door een hovenier is een interessant plan!

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 07:57


Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:02

Absoluut de tuin afzetten. Als je dat goed doet komt hij er echt niet uit. Als ik zie wat voor verrijking de tuin aan mijn Houdini’s met adhd geeft <3 Ze vinden het heerlijk. De 7 jarige chillt er vooral en is tegenwoordig geen enorme drukke kat meer, maar die van 7 maand is zoals het hoort hyper. S’avonds zijn ze mega voldaan en gezellig in huis

Alle insecten, overvliegende vogeltjes, geuren, geluiden. Door de bosjes sluipen, rollen in het zand of gras. Het voegt zo ontzettend veel voor ze toe.

Het heeft 50 euro gekost en echt mega blije katten opgeleverd. Als je wil kan ik foto’s maken hoe we het afzetten hebben gedaan.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 08:06

Sam_I_Am schreef:
Het heeft 50 euro gekost en echt mega blije katten opgeleverd. Als je wil kan ik foto’s maken hoe we het afzetten hebben gedaan.

Graag!

Bedankt voor alle tips tot dusver!
Hersenwerk ken ik. Maar ik heb het idee dat hij meer baat heeft bij fysieke inspanning, dan bij hersenwerk. Maar proberen kan altijd :j

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:12

Ik zou ook eerst voor tuin afzetten gaan! Ik woonde hiervoor in een appartement met 2 katten, mannetje was altijd enorm druk en veel miauwen. Woon nu in een huis met tuin en hij is veel rustiger geworden, slaapt echt duidelijk een stuk meer dan voorheen en heeft alleen savonds (als het begint te schemeren) nog even zijn bekende dolle 5 minuten en kan dan heerlijk huis en tuin doorrennen. Blijven ook super netjes in de tuin _/-\o_

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:17

Je kan ook een tuigje proberen, al is niet iedere kat hier fan van en is het wennen in het begin. Maar voor de time being is het misschien wel wat voor hem.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:23

Wij hebben ook de tuin afgezet, onze bengaal heeft het echt nodig voor haar gekke 5 minuten (10x op een dag :') ) Maar zelfs onze andere katten zijn er echt heel blij mee, die leven ook op :j
Je zou ook nog wandelen aan een tuigje kunnen proberen, maar dat moeten ze wel eerst leren

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 08:29

Tuigje heb ik al geprobeerd. Dat doen we niet meer.
Tuin afzetten is een betere optie. Ik zit alleen met een aantal punten die wat lastiger zijn, maar daar kan een hovenier mogelijk wel bij helpen. Ik heb al een offerteaanvraag verstuurd.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:30

Probeer hem mentaal eens moe te maken misschien.

Je kunt katten klikkertrainen. Ik heb dat ook bij mijn katten gedaan en het valt goed in de smaak. En al zijn het geen honden, het heeft er wel voor gezorgd dat ze iets beter luisteren. Vooral als er beloningen bij komen kijken :))
Hersenwerk en voedselpuzzels zijn ook leuk natuurlijk. Een goede drijfveer voor de meeste katten is ook gewoon eten.

Ik weet niet of je bepaalde voermomenten hebt of dat ze vrij gevoerd worden. Maar met voer momenten kun je net voor het voeren eens zoiets doen. Vaak hoeft het ook maar een paar minuten te duren en dan zijn ze moe. Hun mentale uithoudingsvermogen werkt hetzelfde als hun fysieke uithoudingsvermogen. Het is dus niet heel lang maar wel sterk voor zolang het duurt.

Dus dat is misschien een tip. Wat mentale uitdaging. Ik heb hier ook een dametje wat meer energie kwijt moet en bij haar werkt het als een parel :j

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 08:37

Ik heb zelf de schutting af laten zetten door nettenlijn.nl
Er is ook een facebookgroep boordevol tips en ideeen: afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 08:56

pluisbeer schreef:
Ik heb zelf de schutting af laten zetten door nettenlijn.nl
Er is ook een facebookgroep boordevol tips en ideeen: afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan

Top, die heb ik ook gelijk een bericht met foto’s gestuurd.

LoveGlove: ik heb voermomenten. Dus dat kan zeker. Voedselpuzzels heb ik al, maar dat vindt hij niet heel spannend. Of nou ja, hij heeft de spanningsboog van een walnoot en is er na 5 minuten klaar mee. Of er nu nog voer in zit of niet. Ik voer overigens wel vers vlees en af en toe wat snoepjes voor het lekker. Maar vers vlees in een voerpuzzel is wat onhandig :+
En waar moet ik verder aan denken qua mentale uitdaging? Kunstjes als vrijheidsdressuur ofzo?

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:05

Ik volg even, heb hier een kleine terrorist die een beetje hetzelfde gedrag vertoont. Tot nu toe houdt zijn broer m nog een beetje in bedwang.

Voer vindt ie totaal niet interessant en hij is ook heel snel afgeleid. Hier is het plan om de tuin af te zetten. Hij komt nu ook wel eens buiten en vind dat fantastisch, binnen 5 minuten is ie 5 tuinen verder :o Ik maak me zorgen dat ie met zijn ongeremde gedrag zo onder een auto komt, dus heb m liever in de tuin.

Voer puzzels zijn geen oplossing voor Joep, zijn broer is er uren mee bezig maar hij heeft het geduld niet en vind voer überhaupt niet interessant.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 09:31

Kijk eens bij ongewoonboom.nl ze verkopen afrastermateriaal voor de tuin, maar komen het ook ter plekken maken. Op hun Facebookpagina zie je ook voorbeelden van niet standaard tuinen.

Onze kater was vroeger ook zo, het hielp om om op meerdere plaatsen te voeren en ook gebruik te maken van voerpuzzels. En misschien is iets van wandplaten nog een optie, zondag hij meer de hoogte in kan.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:15

Mijn siamezen vinden de (afgezet)tuin ook geweldig.
Rennen achterelkaar, blaadjes en insecten aan.
Mocht de hele tuin afzetten niet lukken dan is een kattenren misschien een optie.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 14:32

Ik heb wat offertes opgevraagd.

In de tussentijd doen we wat hersenwerk/puzzelwerk. De spelletjes kent hij wel, dus ik heb zelf maar wat samen gesteld van wegwerpspul. Mag hij slopen wat hij wil.

Edit: het heeft 10 minuten geduurd en de brokjes zijn nog niet eens op -O-


Afbeelding
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:48

Wij hadden een lieve kater die altijd in de tuin lag. Daar kwam een kitten bij die wel op ontdekking ging, dus toen de tuin dicht gemaakt. Beide schuttingen waren 2 meter, maar achter was maar 1 meter natuurlijke houtwal.
Wij hebben op de schutting paaltjes naar binnen gezet en daar vijver gaas over gespannen. Dus hij kon wel naar boven, maar nergens overheen.

Bij de houtwal dat omhoog getrokken, maar zag je niet. Was zwart en viel compleet weg.

Na verhuizing naar hier was alles te open, dus moesten ze binnen blijven. De oude kat overleed en na een tijd toch een vriendinnetje gezocht. Zij is doof en mag sws niet naar buiten.
Hele grote paal gekocht en ging 3jr goed tot laatste tijd.

Kater maakt ruzie en jankt, dus we wilden hem toch buiten kunnen laten. Tussen ons en de paarden zit gaas van 1.20m met stroomdraad erop. Voor een poort met gaas. We hebben daar weer bovenop een dakje van gaas gemaakt.
En tussen huis en schuur waar hij over een stapel stenen weg kon hebben we ook tijdelijk een dakje gemaakt.

We hadden nooit verwacht dat hij binnen zou blijven, maar gaat alweer weken goed zo. De ruzie is nog niet over, dus we houden ze apart en misschien wil onze zoon de poes overnemen. Maar de kater is echt happy buiten en ligt lekker te rollen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:16

hier ook zo'n terrorkater. bij hem werkt het vooral om zoveel mogelijk aan brok voeding in voerspellen te stoppen. we hebben ook een beste collectie inmiddels. Bevroren likmat (licht bevroren) met natvoer, pate bijv, doet het ook heel goed. Regelmatig alle speeltjes in een zak met catnip/matatabi stoppen en andere speeltjes terug leggen ook.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:00

Mentaal werkt hier ook niet. Ze hebben echt meer dan genoeg te doen, van gewone speeltjes tot van die hersenspeeltjes, diverse krabpalen, een snuffelmat, voertoren etc. Daar komen we de slechte dagen als de prinsjes niet in de regen willen wel mee door, maar ze willen tussen de buien door altijd graag even de tuin in.

Bij deze foto’s. Heb ook de afzetting van de boom geprobeerd te fotograferen en denk dat het semi gelukt is. De boom staat op 20 cm van de schutting dus dat was een uitdaging. Onze schuur is niet afgezet en daar proberen ze ook niet te ontsnappen. Het net zit vast met nietjes aan die schuine palen en aan de schutting. Ik weet zeker dat de afwerking mooier en netter kan, dit heb ik er nogal als een beunhaas tegen aangezet omdat wij in november een volledig nieuwe schutting laten plaatsen en we wonen hier pas sinds dit voorjaar. Er zijn ook metalen profielen te koop voor wat wij nu van hout hebben gemaakt. Het net hebben we bij zooplus besteld en zelf op maat geknipt. Je kan ook aan de gang met stroomdraadjes maar dat zag ik niet zo zitten omdat de schutting hier in het voorjaar met storm ook al eens is omgewaaid :}

Wat wij verder in de tuin hebben;
- een waterschaal met een fonteintje op zonne-energie en met plantjes
- een katten zwembad van de action met de bijbehorende speeltjes en we hebben er 2 robo fish in zwemmen
- Een kattenbak :’) anders graven ze de tuin af
- Zandbak van 50 bij 50 cm waarin ze graven en rollen
- Ze graven graag in de aarde
- Er is een hoek met wat wildere planten die we niet echt snoeien of bijhouden, goed voor de insecten en de katten zitten er graag
- Stuk gras, vinden ze ook geweldig
- paar grote struiken zoals een hortensia waar ze ook graag onder liggen
- Een grote boom waar ze in klimmen en aan krabben tot de afzetting. Kan je natuurlijk ook oplossen door gewoon ergens een tak of boomstammetje in de tuin te leggen


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als de schutting vervangen is dan wil ik absoluut weer dit systeem. Ga het net ook hergebruiken, alleen alles iets netter maken. Dit is in 2 uur voor de volledige tuin gedaan en ik zou er een tweede keer meer tijd aan besteden. Met name de integratie van mijn schuine paatjes aan de schutting wil ik mooier.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:53

Daihyo schreef:
pluisbeer schreef:
Ik heb zelf de schutting af laten zetten door nettenlijn.nl
Er is ook een facebookgroep boordevol tips en ideeen: afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan

Top, die heb ik ook gelijk een bericht met foto’s gestuurd.

LoveGlove: ik heb voermomenten. Dus dat kan zeker. Voedselpuzzels heb ik al, maar dat vindt hij niet heel spannend. Of nou ja, hij heeft de spanningsboog van een walnoot en is er na 5 minuten klaar mee. Of er nu nog voer in zit of niet. Ik voer overigens wel vers vlees en af en toe wat snoepjes voor het lekker. Maar vers vlees in een voerpuzzel is wat onhandig :+
En waar moet ik verder aan denken qua mentale uitdaging? Kunstjes als vrijheidsdressuur ofzo?

Vrijheidsdressuur? :')

Nee hetzelfde als je bij een hond zou doen. Zit, af, rol, high five etc etc. Dat kan een kat ook leren. Maar idd, dat houden ze vaak maar een paar minuten vol en dan zijn ze moe. Dus dan zou je dat gwn eens per daf kunnen doen ej een ander moment een voerpuzzel of hersenspelletje zodat hij in totaal toch weo een kwartiertje ofzo per dag kwijt is aan mentale uitdaging.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 16:56

Ja ik wist even niet hoe ik het moest noemen _O-

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:26

Ik doe clickertraining met mijn terror kater en hij vindt het superleuk en is enthousiast. Dus dat kun je ook nog met hem proberen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:44

ik heb een kat die absoluut niets om voer/snoepjes geeft, dan vallen al die leuke voerspelletjes weg. Ik heb altijd brokjes staan, heb ze wel eens weggehaald en de brokjes in zo'n bal gedaan waar ze ze uit moet poeren.
Dan eet madame gewoon niet en loopt ze 's avonds te spugen omdat ze te weinig gegeten heeft.

Ze mag hier hier naar buiten, andere kat erbij wordt niks, want ze is niet voor niets geherplaatst vanuit een cattery. Ze haat andere katten. Ze slaapt gewoon de hele dag en nacht, behalve rond 3 uur, dan komt ze checken in de slaapkamer of we nog leven met veel gemauw en geschreeuw.

Ik zou niet weten wat voor uitdaging ik voor deze poes zou kunnen bedenken om wat meer in beweging te komen.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:57

Mijn jongste poes breekt hier de boel af als ze haar energie niet kwijt kan. Dat gaat, in haar geval, echt het beste in de afgezette tuin. Ze heeft nu een paar dagen huisarrest nadat ze was ontsnapt. Dat wordt zo dadelijk opgelost en dan zijn ik en vooral de andere katten heel blij dat ze weer door de tuin kan stormen. Ik merk dat in de tuin jagen, spelen etc haar zowel fysiek, maar ook mentaal bezig houdt.