Hond spuugt slijm na inspanning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Hond spuugt slijm na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 07:40

Eigenlijk is het vorige week begonnen, mijn aus gaat altijd mee naar de paarden en is dan heel actief. Vorige week dinsdag heeft ze daar veel gerend (ik rij dan op mijn paard en zij rent mee langs de kant). Daarna heeft ze gewoon water gedronken als altijd en op de terugweg in de auto begon ze een soort van te hoesten/kokhalzen en kwam er allemaal slijm uit. Dit ging door tot 2u nadien. Ze had die week al wel meer gehoest dus heb de dierenarts gebeld en ik mocht langs komen. Daar bleek ze verhoging te hebben (39,2) en dierenarts dacht aan een verkoudheid. Antibiotica meegekregen en dit heeft ze tot gisteravond gehad. Ik heb ook contact gehad met de hondenuitlaat en die zeiden dat er meer honden verkouden waren. De rest van de week heeft ze eigenlijk niet meer gehoest/slijm gespuugd, op vorige week donderdag 1x na toen ze mijn vriend wilde volgen op de motor, dan rent ze weer veel te snel en daar ging ze weer. Gisteren had ik haar weer voor het eerst mee naar de paarden en toen begon ze daarna weer in de auto.

Ik ga zo de dierenarts bellen met de vraag of hij verder moet kijken, lees natuurlijk allemaal horror verhalen op internet over longaandoeningen... :7

Mijn vraag dus eigenlijk heeft iemand hier ervaring mee? Of wil ik gewoon te snel gaan?

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond spuugt slijm na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:52

Hoe oud is de hond? Heeft ze dit al eerder gehad bij zulke inspanning?

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 08:11

kiwiwitje schreef:
Hoe oud is de hond? Heeft ze dit al eerder gehad bij zulke inspanning?


Ze is 1,5 jaar en verder nooit deze klachten gehad

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:49

Mijn bordercollie deed dat vroeger bij veel inspanning en was bij hem een teken van overbalsting/oververhitting.
Sinds een paar jaren geen last meer van, hij word dan ook al een dagje ouder en dus rustiger én heb ook geleerd wanneer ik hem moet intomen.
Maar zulke honden moet je soms ook echt gewoon verplicht rust geven. Een hele les meerennen naast je paard met +20° is heel inspannend!
Ze willen wel heel graag, maar voor een jonge hond is dit al snel teveel. Mijne kon er toen ook dagen ziek van zijn/slecht eten/..

Edit; als de verhoging blijft etc dan zou ik idd wel verder kijken!

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 08:55

BillyJ schreef:
Mijn bordercollie deed dat vroeger bij veel inspanning en was bij hem een teken van overbalsting/oververhitting.
Sinds een paar jaren geen last meer van, hij word dan ook al een dagje ouder en dus rustiger én heb ook geleerd wanneer ik hem moet intomen.
Maar zulke honden moet je soms ook echt gewoon verplicht rust geven. Een hele les meerennen naast je paard met +20° is heel inspannend!
Ze willen wel heel graag, maar voor een jonge hond is dit al snel teveel. Mijne kon er toen ook dagen ziek van zijn/slecht eten/..

Edit; als de verhoging blijft etc dan zou ik idd wel verder kijken!


ah, dankjewel! zou het inderdaad ook kunnen zijn hoor, alleen raar dat ze het voorheen dan niet had. Misschien in combinatie met de verkoudheid. Probleem is dat ik dr tempratuur zelf bijna niet kan opnemen, ze wordt helemaal gek als ik met de thermometer richting dr staart wijs, laat staan hem daadwerkelijk gebruik.. :')

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hond spuugt slijm na inspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:00

Is denk ook richting warmte / te veel ( in)spanning hier ook een als gehad die dat op warme wedstrijddagen had dan dronk ze te weinig.. wel iets maar niet veel

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:04

bloemm schreef:
BillyJ schreef:
Mijn bordercollie deed dat vroeger bij veel inspanning en was bij hem een teken van overbalsting/oververhitting.
Sinds een paar jaren geen last meer van, hij word dan ook al een dagje ouder en dus rustiger én heb ook geleerd wanneer ik hem moet intomen.
Maar zulke honden moet je soms ook echt gewoon verplicht rust geven. Een hele les meerennen naast je paard met +20° is heel inspannend!
Ze willen wel heel graag, maar voor een jonge hond is dit al snel teveel. Mijne kon er toen ook dagen ziek van zijn/slecht eten/..

Edit; als de verhoging blijft etc dan zou ik idd wel verder kijken!


ah, dankjewel! zou het inderdaad ook kunnen zijn hoor, alleen raar dat ze het voorheen dan niet had. Misschien in combinatie met de verkoudheid. Probleem is dat ik dr tempratuur zelf bijna niet kan opnemen, ze wordt helemaal gek als ik met de thermometer richting dr staart wijs, laat staan hem daadwerkelijk gebruik.. :')


De mijne zijn ook de allerliefste maar als ik met zoiets aan kom zetten heb ik toch ook versterking nodig :')

Ik hoop ze snel beter word :+:

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:39

Hond dus rustig houden, niet toestaan dat ze meerent met het paard of achter de motor aan.
Je hond bouwt daar alleen maar stress(hormoon) mee op. Zoek maar eens op obsessief compulsief gedrag.

Hond uitdaging bieden door een losloopwandeling van een uur en geestelijke uitdaging dmv training/spelletjes/puzzelen.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:46

bloemm schreef:
kiwiwitje schreef:
Hoe oud is de hond? Heeft ze dit al eerder gehad bij zulke inspanning?


Ze is 1,5 jaar en verder nooit deze klachten gehad

Dan zou ik inderdaad denken aan oververhitting oid. T is zeker iets wat je vaker ziet bij benauwde honden. Dus het geen lucht, of te weinig lucht krijgen vind ik een logische gedachte. Misschien zelfs te warm en dan te koud water. dat verkrampt ook.