Hond aangereden, verzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:39

Jaren geleden dit ook aan de hand gehad. De vrouw die haar paard bij mij in pension had reed op mijn erf over mijn hond heen. De hond had wonden aan zijn poten door het slepen over het beton en brandwonden van de uitlaat. Flink wat dierenarts kosten. Echter geen enkele verzekering heeft het vergoed, De autoverzekering niet omdat het op prive terrein is gebeurd. De WA niet omdat het met de auto was op prive terrein en mijn hond kreeg de schuld. Veel gezeur maar geen geld, ook niet van de vrouw zelf.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:40

Geen tips, maar ik wil je sterkte wensen voor je hond, wat naar dat hij een pootje moet gaan missen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:58

En anders kun je je rechtsbijstandverzekering nog inschakelen als je die hebt. Heb je getuigen?

Beterschap, hopelijk komt je hond er weer bovenop. Niks zo vervelend als je trouwe metgezel zo in de kreukels. Zijn de prognoses goed? :(:)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 00:00

Vriendschap is toch al bekoeld lijkt me zo. Ik zou maandag je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, zodat die om te beginnen een brief naar je vriendin kunnen sturen dat ze aansprakelijk wordt gesteld :) .

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 00:09

Over de aanrijding ben ik ook niet boos, zij reed net het erf op, hond rende naar zijn bal toe en vloog vlak voor haar auto, ze had t niet eens gemerkt zo snel ging het. Vind het alleen jammer hoe ze nu reageerd, maar heb nu wel andere dingen aan mijn hoofd dan me daar druk om te gaan maken. Zouden morgen samen op vakantie gaan, die heb ik wel even on hold gezet :o

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 00:19

pillow schreef:
Echter geen enkele verzekering heeft het vergoed, De autoverzekering niet omdat het op prive terrein is gebeurd. De WA niet omdat het met de auto was op prive terrein en mijn hond kreeg de schuld. Veel gezeur maar geen geld, ook niet van de vrouw zelf.


Houdt hier maar rekening mee.

Want hier is geen verzekering voor af te sluiten.

Je vriendin heeft toch ook niets verkeerd gedaan?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 00:27

Hoe ga je dat nu doen dan met vakantie? Hadden jullie iets geboekt of gewoon op de gok ergens heen? Gingen er anderen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 00:35

JackieLuca schreef:
Over de aanrijding ben ik ook niet boos, zij reed net het erf op, hond rende naar zijn bal toe en vloog vlak voor haar auto, ze had t niet eens gemerkt zo snel ging het. Vind het alleen jammer hoe ze nu reageerd, maar heb nu wel andere dingen aan mijn hoofd dan me daar druk om te gaan maken. Zouden morgen samen op vakantie gaan, die heb ik wel even on hold gezet :o


Kan ook goed zijn dat ze aardig in shock is TS. Ik zou deze vriendschap persoonlijk nog niet zo snel afschrijven. Het kan prima zijn dat zij binnen een paar dagen totaal anders reageert. Ik zou persoonlijk zelfs niet vragen of haar verzekering het wil vergoeden als ik nu lees wat er is gebeurt. Hier kon ze echt niet aan doen. Ik vind dat de verantwoordelijkheid in deze bij beiden ligt. Maar goed, dat is mijn mening en niet hoe het effectief in elkaar zit want daar weet ik niet veel van.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 01:09

Liep de hond trouwens los toen het gebeurd of was die aangelijnd?
Edit, ik lees net de de hond zelf voor de auto schoot. Ik denk niet dat de verzekering dit gaat vergoeding gezien er in dit geval geen schuld ligt bij de bestuurder.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 01:15

Sorry, ik kom van België.. maar hier, heb je vaak een 'familiale verzekering', soort verzekering voor schade, ook schade aan derden.


Maar eerst zou ik je vriendin inderdaad éérst haar eigen autoverzekering laten contacteren.
Het probleem is dat een loslopende hond die onder een wagen loopt, nu dus op je eigen terrein, vaak word aanschouwd als een geval van overmacht voor de bestuurder van de wagen en dan is er juridisch geen aansprakelijkheid voor deze partij.

Hierom dus, werkt dit in BE via een familiale verzekering.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 01:42

Nogmaals neem ik haar ook niks kwalijk, en heeft ze ook niks fout gedaan. Net even gebeld en mijn kant verteld, morgen komt ze hierheen om te praten.

Ik wil er ook geen hele strijd over maken, maar informeren bij de verzekering kan altijd toch? Als ik bijv bij iemand een bal door het raam schop gaat t ook niet expres, maar vergoed mijn verzekering het wel.

Ga morgen eerst maar even praten, en dan zien we wel verder.

We zouden 3 dagen naar drenthe gaan op de camping, met 3 andere. Als ik wel meega ga ik sowieso maandag middag naar huis om sammy op te halen bij de dierenarts.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 02:20

Ga alsjeblieft niet tegen haar zeggen over wel/geen schuld of wel/geen aansprakelijkheid. Dat is aan de verzekering om dat uit te zoeken. Vul morgem schadeformulier in en laat het de verzekering regelen.

En een bestuurder van een auto hoeft niets fout te doen en toch aansprakelijk te zijn, bijv met een fietser is de automobilist altijd aansprakelijkheid zelfs als de auto voorrang heeft.

Nogmaals gewoon die formulieren morgen invullen en op sturen!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:09

Normaal gezien heb jij ook een risico-aansprakelijkheid voor de schade die jouw hond veroorzaakt. Dit zou dus zeggen dat jij de schade die je vriendin aan haar auto heeft moet vergoeden. Maar of dit ook op eigen terrein zo is weer ik niet.

Of jij ook recht hebt op vergoeding zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik zou het inderdaad bij de verzekering neerleggen. Wellicht verschild het ook per verzekering hoe ze het behandelen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:38

O jeetje wat naar. Lastige situaties zijn dit. Denk ook dat je hem van 2 kanten moet bekijken. Als ik jou terrein op zou rijden en je hond komt aangerend waardoor ik hem aanrijd. Zou ik ....naast in shock zijn...wel denken kom op waarom laat je hem los lopen. Als je weet dat soort situaties ontstaan. En als je dan ook meteen aan komt met verzekeringen....
Even zwart/wit neer gezet. Helaas reageert in zo'n situatie iedereen anders...juist in shock. Aan de andere kant staat de baas die reageert uit emoties. En dat gaat vaak niet samen.
Tuurlijk had je vriendin anders kunnen reageren maar dat is een verwachtingspatroon, ga je altijd mee op je bek.
Goed van je dat je er voor open staat te praten. Zorg alleen dat het geen welles/nietes word...heb je niets aan.
Succes!

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:39

JackieLuca schreef:
Nogmaals neem ik haar ook niks kwalijk, en heeft ze ook niks fout gedaan. Net even gebeld en mijn kant verteld, morgen komt ze hierheen om te praten.

Ik wil er ook geen hele strijd over maken, maar informeren bij de verzekering kan altijd toch? Als ik bijv bij iemand een bal door het raam schop gaat t ook niet expres, maar vergoed mijn verzekering het wel.

Ga morgen eerst maar even praten, en dan zien we wel verder.

We zouden 3 dagen naar drenthe gaan op de camping, met 3 andere. Als ik wel meega ga ik sowieso maandag middag naar huis om sammy op te halen bij de dierenarts.

Precies, het is de moeite waard om uit te zoeken of het onder de verzekering valt.

Ik hoop dat jullie er uitkomen.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:43

Wat een vreselijke situatie.
Ik vind het niet netjes van je vriendin dat ze niet eens naar je hond vraagt.
Zelf heb ik ooit gehad dat mijn hond een andere hond pakte wat ontzettend mee leek te vallen ( enkel wat rode plekjes).
Thuis zouden ze hem wassen om te kijken of er echt nergens een wond zat.
S’avonds ben ik bij hen langs gegaan met een bos bloemen en om te vragen of er echt geen wond was. Jeetje wat voelde ik mij schuldig dat mijn hond uit zijn halsband schoot.

Hopelijk lost het gesprek tussen jullie wat op en wil ze sowieso informeren bij de verzekering. Anders zou ik het denk ik ook hard spelen en rechtsbijstand bellen.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 07:54

Ik zou als mij over komen was , zelf al mijn verzekering gebeld hebben om het te regelen. Wat raar dat ze er zo laks over doet, kan iedereen gebeuren en doe je niet extra. Maar is wel een punt hoe je er erna mee omgaat en over praat en doet. Was voor mij ook over. Ongelofelijk zeg. Succes met je hondje

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:13

Ben ik de enige die denkt dat deze vriendin zich geen houding weet te geven? Ze heeft immers iets gedaan waarvan iedere automobilist hoopt het nooit mee te maken: een dier aan te rijden...
En als klap op de vuurpijl ook nog eens het dier van iemand die dichtbij je staat :=

Is het netjes dat ze er niet eens naar vraagt? Nee, niet echt. Maar ik weet ook niet of ik zelf helemaal “volgens het boekje” zou handelen, ik zou me kapot schamen... of het nu mijn schuld is of niet...

Fijn dat je met haar in gesprek gaat TS, hopelijk is jullie vriendschap hier niet mee ten einde en is er een verzekering die het vergoedt :)

Anoniem

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:15

Nee je bent niet de enige. Er waren nog meerdere die opperden dat ze waarschijnlijk ook in shock is :)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15106
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:19

DeMolenhoek schreef:
Nee je bent niet de enige. Er waren nog meerdere die opperden dat ze waarschijnlijk ook in shock is :)


Ja las het wel inderdaad, maar ook wel berichten in de trant van einde vriendschap := Dat lijkt me een keuze voor TS, we kennen de situatie en hun band verder niet...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:23

Iedereen reageert anders in zo’n situatie. Het kan best zijn dat je vriendin het uit schuldgevoel probeert weg te stoppen alsof het nooit gebeurd is.
Goed dat je met haar gaat praten ts en nogmaals veel beterschap voor de hond.

SophievdV
Berichten: 14748
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:26

Een AVP is voor schade aan derden. Bijv als je kind een dure vaas om gooit, krassen veroorzaakt op de auto of als iemand door jou letselschade op loopt. Maar wel altijd van een derde en dus niet van je zelf.

Je vriendin heeft schade aangericht aan jouw hond, dat zou een AVP volgens mij moeten vergoeden. Maar iedere verzekeraar heeft zijn eigen voorwaarden dus dat zou ze dan moeten onderzoeken.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:15

Mijn paard heeft een keer in de auto van een pensioeneigenaar gebeten, diepe krassen van de tanden stonden erin. Ik had mijn verzekering(huis en aansprakelijkheid etc) gebeld, alles uitgelegd en we moesten de schadeformulier voor hun auto invullen en die moesten hun naar hun verzekering sturen en ik moest een brief schrijven met handtekeningen van ons beide en die naar mijn verzekering sturen. Alles heel netjes opgelost en wij hadden geen omkijken ernaar.
Mijn hond had ook is een keer een andere hond gebeten, toch een klein gaatje, moest gehecht worden. Ook via mijn verzekering alles geregeld. Ze moesten alleen zelf eerst de dierenarts rekening betalen en ze kregen binnen 7 werkdagen het geld vanuit mijn verzekering netjes terug betaald.
Dus het loont echt wel om beide je verzekering te bellen(zij haar auto en jij je huis)

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Hond aangereden, verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:22

wij hebben een keer een hond aangereden die los liep (geschrokken van vuurwerk) en de eigenaar van de hond moest alles betalen. We hadden meer dan 2000E schade.
Ik kreeg zelfs een bloemetje van de eigenaar van de hond, want ik was on het donker in een bos op zoek gegaan naar de gewonde hond en heb hem uiteindelijk kunnen vangen.

Dat was op de openbare weg. De hond was ook aardig gewond. Ik heb alleen mijn halstertouw waarmee ik hem ving nooit teruggehad.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:29

Muurp schreef:
DeMolenhoek schreef:
Nee je bent niet de enige. Er waren nog meerdere die opperden dat ze waarschijnlijk ook in shock is :)


Ja las het wel inderdaad, maar ook wel berichten in de trant van einde vriendschap := Dat lijkt me een keuze voor TS, we kennen de situatie en hun band verder niet...


Nou, in shock of niet, de vriendin van TS kan altijd even vragen hoe het met de hond gaat. Het is inderdaad heel erg dat he gebeurt is en TS geeft duidelijk aan dat ze daar absoluut niet boos om is. (Wat ook logisch is want het kan altijd gebeuren)

Maar de vriendin van TS appt wel over vakantie continu maar geen een keer even vragen naar de hond of dat ze nog iets zou kunnen betekenen in de situatie.

TS & de vriendin in kwestie zouden samen op vakantie vertrekken dus ik neem aan dat het een hechte vriendschap is.

Ik zou hetzelfde gevoel hebben als TS en begrijp haar reactie.