Kat met claustrofobie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Kat met claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 14:03

Wij hebben een (gecastreerde) kater als kitten van 4 maand bij iemand opgehaald. Hij was de laatste uit een nest, de rest was al lang weg en zijn moeder was inmiddels verongelukt.
Het was een boerderij waar de katten overigens wel als huiskat werden opgevoed. Kort voor ik hem ophaalde was de familie op vakantie geweest en is er iets met hem gebeurd. Ik weet niet wat en zij wisten het ook niet denk ik. Ik weet alleen dat hij 3 weken zoek is geweest.
Hij was daar al tamelijk schuw. Het heeft hier echt een tijd geduurd voor hij achter de bank vandaan durfde te komen en bij elk raar geluid of bezoeker was hij weg.

Hij is hier nu 3 jaar en ligt vaak in een mandje naast me. Vind dan niets heerlijker dan uitgebreid geaaid te worden. Ik mag alles doen, zolang ik hem maar niet met twee handen pak (optillen gaat dus ook niet) dan verstijft hij en wil hij weg. Na heel veel oefenen kan ik dat heel kort doen zonder dat hij meteen wegkruipt, maar echt oppakken is onmogelijk. Hij is sterk en erg glad.

Hij komt alleen binnen als alle binnendeuren open zijn, zijn ze dicht dan blijft hij buiten, ongeacht het weer. Gisteren waren de andere katten al binnen aan het eten en toen kwam hij. Omdat ik wilde voorkomen dat de andere katten weer naar buiten gingen, deed ik de keukendeur dicht, waardoor hij dus gedurende 5 seconden met mij 'opgesloten' zat in de keuken (3 x 4 m). Hij raakte helemaal in paniek. Pas toen de deur naar het voorhuis open was en hij dus weer in alle kamers kon was hij weer rustig.

Ik heb al van alles geprobeerd, voeren, aaien, toespreken, met of zonder andere katten, Feliway, het helpt allemaal niets, hij is vreselijk op zijn hoede, altijd.

De paar keer dat hij toen hij kleiner was naar de dierenarts moest, moesten wij daarna naar de eerste hulp voor hechtingen. Hij is niet agressief, hij is gewoon doodsbang en best sterk.

Ik heb al tientallen katten gehad in mijn leven, maar nooit een waarbij een probleem zo lang bleef bestaan.

Is er iemand die dit herkent, iemand met zo'n type kat? En, zo ja, hoe heb je het aangepakt?


Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:09

Soms zit er ook gewoon geen beterschap in. Al dan niet door vroegere ( slechte ) ervaringen.

Ik heb hier een ex-zwerfkatje waarbij ik nooit ofte nimmer aan haar pootjes mag komen. Dan is het blinde paniek.
Die is gevonden in een doos voor de deur van het opvanggezin. Dus hebben onmensen haar met brute kracht in die doos proberen steken ? Jammer genoeg kan ze het niet vertellen.
Ze is nu 9 jaar bij mij trouwens en ik kom nooit aan haar pootjes, hoe fluffy ze ook zijn <3 :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat met claustrofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:10

Klinkt alsof ie ergens een tijdje opgesloten heeft gezeten.
Zou een kattenluikje helpen om het voor hem makkelijker te maken om toch binnen te komen wanneer de deuren dicht zijn?

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 14:33

Cayenne schreef:
Klinkt alsof ie ergens een tijdje opgesloten heeft gezeten.
Zou een kattenluikje helpen om het voor hem makkelijker te maken om toch binnen te komen wanneer de deuren dicht zijn?


Ik denk ook dat hij opgesloten heeft gezeten.

Kattenluikje wil ik niet in het voorhuis en gewoonlijk is er ook geen probleem, dan laat ik de deuren open. Het is meer bedoeld als illustratie van hoe bang hij nog altijd is.