Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 12:06

Oke, even de hele boterham:

Vorig jaar hebben wij onze poes gekocht en zijn we helemaal verliefd geworden op het Ragdoll ras.
Wij hebben een seal point poes van 1,5 jaar, is in februari de eerste keer krols geworden en we wouden ontzettend graag een nestje van haar. We hadden genoeg geïnteresseerde en 2 kittens zouden al sowieso gereserveerd zijn (eentje voor onszelf en eentje voor mijn broer). Daarna zouden we haar steriliseren. Dus opzoek gegaan naar een dekkater, contact gehad met een cattery en de juiste dekkater voor haar gevonden in NL, en toen gingen de grenzen dicht vanwege corona. Dus DNA testen zijn er bij onze poes ook niet meer gebeurd en wij zaten met een oervervelende krolse poes. Een aparte 'kitten-proof kamer' is er ook. We hebben al ervaring aangezien we hier enkele zwerfkatten hebben opgevangen met een nest.

Opgelet: Wij houden ons sowieso aan de Belgische wetgeving omtrent het kitten-gebeuren, er zou geen enkele kitten ongesteriliseerd/gecastreerd het nest verlaten. Er is ook geen fokverbod op onze poes.

En toen zijn we beginnen twijfelen om überhaupt nog een nest te fokken... De grenzen gaan pas officieel terug open op 15 juni. Er was nog geen contract getekend met de dekkater, gewoon even kort besproken omdat de DNA testen ook nog moesten gebeuren. Het krols zijn is nu bijna constant en kost onze poes natuurlijk ook veel energie en ons een beetje minder nachtrust.

Dus hadden we het idee om er misschien gewoon nog een kitten of herplaatser bij te nemen ipv zelf een nest te fokken. Wij hebben een helemaal cat-proof huis en tuin, naast de ragdoll ook nog een HTK poes van 14 jaar en een hondje van bijna 8 jaar, maar die heeft een co-ouderschap met een vriendin dus is hier niet altijd. De hond houdt zich afzijdig van de katten, onze ragdoll is wel super sociaal en vindt alles en iedereen heel leuk, ook de hond.

Maar we twijfelen dus nog steeds heel erg wat we gaan doen. Ik zoek dus slechte en goede ervaringen met fokken, waarom we het beter wel/niet doen en ook ervaringen met herplaatsers. Onze HTK en Ragdoll komen goed overeen, heeft wel een tijdje geduurd maar gaat nu heel goed, maar natuurlijk was onze ragdoll ook een kitten toen ze hier kwam. Dus brand los maar hou het wel vriendelijk aub :)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:17

Vraag jezelf af wat je voornaamste doel is. Wil je in eerste instantie bijdragen aan het ras of wil je er in eerste instantie graag een kat bij? Dat beantwoordt je vraag.

Het fokken op zich is prima, het klinkt alsof jullie je goed hebben voorbereid. Maar dat kan later ook nog.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:10

Houd ook rekening met het feit dat een nestje fokken niet altijd goed gaat
Je kunt het geluk hebben van een ongecompliceerde dracht, bevalling en zoogperiode etc
Maar je kunt ook pech hebben en maar 1 kitten er in hebben zitten die gehaald moet worden
Of dat de bevalling mis gaat met dode kittens of dode moeder als gevolg
(De dode kittens heeft een vriendin van me gehad , erg sneu na een week grote zorgen, bijflessen enzovoorts had ze er 1 van de 5 over )

En ook gezever met kittenkopers achteraf is een optie, katje liep met een kaar wat op en overleed en de eigenaars probeerden het alsnog bij de fokker te verhalen
Was totaal ongegrond, maar je hebt er wel het gezeik van

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Allejandro
Berichten: 18536
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:24

De eerste vraag is, mag je fokken met je poes, of is het zonder stamboom? Dan ben je niet aan het fokken maar aan het vermeerderen..

Ik heb een (zeer kleinschalige) ragdoll cattery. Je mag mij altijd pb sturen. :-)

Mama van C. (06-2011) & E. (01-2013) & L. (03-2015)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:48

Er zit geen enkel verschil tussen "fokken" en "vermeerderen".
Stamboomfokkers slaan zich graag op de borst met de vermeende superieure kwaliteit van hun fokproducten. In de praktijk blijkt dat niet echt te kloppen ( in vele gevallen zelfs integendeel...).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:54

Ik begon me al af te vragen wanneer Kuggur met een geeikte “Kuggur reply” om de bocht zou komen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 17:03

We fokken sowieso raszuiver maar vrees dat ik de kittens geen stamboom ga kunnen meegeven, dat valt nog een beetje uit te pluizen. Hoe en wat heb ik daarin nog niet bekeken. Het is niet echt ons doel om het ras zelf te gaan verbeteren (klinkt ook een beetje superieur, we vinden Ragdolls gewoon hele leuke katten en willen onszelf/andere daar een plezier mee doen) het is ook niet de bedoeling dat wij hier honderden euro’s aan gaan verdienen dus wij zouden sowieso niet de hoofdprijs vragen, maar als het maar 1-2 kittens zijn is dat ook gewoon prima. Dat het mis gaat is zo’n beetje mijn grootste angst.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:04

Sonja_vR schreef:
Ik begon me al af te vragen wanneer Kuggur met een geeikte “Kuggur reply” om de bocht zou komen

Sorry ( niet echt).
Dat fokker cliché (het zijn bijna altijd de financiële belanghebbers die er mee aan komen kakken) komt me vér de hals uit. Het komt standaard langs als iemand het wáágt een nestje te overwegen buiten de dictatuur van de rasverenigingen.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:08

Wat zou de reden zijn dat je ze geen stamboom mee kan geven? Puur nieuwsgierigheid ;) Een goed geteste kruising vind ik over t algemeen beter dan een pretnest met of zonder stamboom maar zonder iets van testen.

Je bent qua testen in ieder geval goed op weg. Ik neem aan dat je ook de kat op de echo zet? Als ik even kort rondneus op de ragdoll dan worden er een aantal DNA tests gedaan en via echo gescreend op HCM, PKD en CIN.


Fout gaan bij fokken kan helaas altijd en in t ergste geval verlies je mama en de kittens. Dat is bij alles waar je mee fokt natuurlijk zo. :)
Maar je goed inlezen, goed voorbereiden en een fijne DA op standby voorkomt meestal de grootste problemen.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 18:43

Heel eerlijk en totaal niet onaardig bedoeld maar er zijn al zoveel katten, waarom dan vermeerderen? Als je voor jezelf een katje er bij wil, neem er dan eentje uit het asiel. Daar red je 2 levens mee; van het asieldier en van het dier dat weer een plekje in het asiel kan krijgen.

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 18:55

picobello schreef:
Heel eerlijk en totaal niet onaardig bedoeld maar er zijn al zoveel katten, waarom dan vermeerderen? Als je voor jezelf een katje er bij wil, neem er dan eentje uit het asiel. Daar red je 2 levens mee; van het asieldier en van het dier dat weer een plekje in het asiel kan krijgen.

Deze reactie had ik ergens wel verwacht hoor. No offence, onze hond en HTK zijn ook geadopteerd. Enkel, er is in België een aantal jaren een regel van katten steriliseren en castreren. Waardoor het asiel overvol zit met honden, maar niet met katten, er staat nu welgeteld 1 kat ter adoptie in het asiel van mijn streek. Ook is het een beetje een ras-dingetje, ik ben gek op ragdolls. De poezenboot een stad hier vandaan heeft tenslotte nog eens een hele slechte naam, die vrouw is al eens opgepakt voor het illegaal verhandelen van dieren. Onze HTK is heel eenkennig en moet niks van mij hebben. De ragdolls die ik heb leren kennen (vrienden hebben er ook) hebben allemaal dezelfde karaktereigenschappen en zijn ontzettend leuke katten, ik wil sindsdien eigenlijk geen andere katten meer. Een beetje garantie op karakter is wel fijn, en laat onze ragdoll nu juist ook echt een zijn met een gouden karakter, zal ook nooit iets doen tegen de (klein)kindjes die hier soms rondlopen.

We zouden haar laten testen op fevl, fiv, HCM en PKD via echo en DNA.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

xoranlover

Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:06

Ik snap je overweging heel goed. Mag jij met de poes fokken? Ik meen dat je een (hb?) nummer moet hebben of zoiets? Anders mag je volgens mij niet eens een open poes hebben.

Ik weet ook niet of daar bepaalde regels aan zitten. Ik zou dat eerst uitzoeken en dan op een rijtje zetten wat je voors en tegens zijn.

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 19:09

xoranlover schreef:
Ik snap je overweging heel goed. Mag jij met de poes fokken? Ik meen dat je een (hb?) nummer moet hebben of zoiets? Anders mag je volgens mij niet eens een open poes hebben.

Ik weet ook niet of daar bepaalde regels aan zitten. Ik zou dat eerst uitzoeken en dan op een rijtje zetten wat je voors en tegens zijn.

Bedoel je een HK nummer? Nee, die heb je niet nodig als hobbyfokker. Je mag een nest fokken als 'hobby', maar niet meer dan 3 nesten per jaar, onder de 3 nesten val je onder occasionele fokker. Dat hebben we dus ook allemaal al uitgepluist. We mogen fokken.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

xoranlover

Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:23

Ah oke. Ik vind het allemaal een beetje vaag in België. Ben blij dat ik er alleen maar mee te maken heb met verkoop eventueel.

Ja wat dat aan gaat. Zou je er voor open staan om een ragdoll erbij te kopen?
En ik zou eerst contact op nemen met de kater eigenaar. Wat wil die nog? Zegt die nee dan moet je alsnog kijken of je een andere kater zoekt of niet.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:26

CalipsoLover schreef:
We fokken sowieso raszuiver maar vrees dat ik de kittens geen stamboom ga kunnen meegeven, dat valt nog een beetje uit te pluizen. Hoe en wat heb ik daarin nog niet bekeken. Het is niet echt ons doel om het ras zelf te gaan verbeteren (klinkt ook een beetje superieur, we vinden Ragdolls gewoon hele leuke katten en willen onszelf/andere daar een plezier mee doen) het is ook niet de bedoeling dat wij hier honderden euro’s aan gaan verdienen dus wij zouden sowieso niet de hoofdprijs vragen, maar als het maar 1-2 kittens zijn is dat ook gewoon prima. Dat het mis gaat is zo’n beetje mijn grootste angst.

Je klinkt niet superieur, hoor. :) Heb je al eens uitgerekend wat het totaal zou kosten om een nestje te fokken? Stel dat je drie kittens krijgt en je wil min of meer quitte spelen, hoeveel zou je dan moeten vragen per kitten en is dat rendabel voor wat je aanbiedt (een volle Ragdoll maar zonder stamboom of verdere predicaten)? Het kan namelijk weleens een duur grapje worden, vooral als het misgaat (denk ook aan giardia bijvoorbeeld). En in dat laatste geval is het natuurlijk ook maar de vraag of je jezelf dan vergeeft als het goed misloopt.

In die zin is het kopen van een kitten een stuk veiliger. Je weet al wat over het karakter, de gezondheid en je kunt het geslacht zelf uitkiezen. Dus als het aan mij ligt dan zou ik zeggen dat een kitten kopen de beste keus is. Het sluit natuurlijk niet uit dat je in de toekomst nooit een nestje kunt fokken. ;)

Ragdolls zijn ook leuk!

UK_eef

Berichten: 4215
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:40


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:46

Goh, het blijft wel een risico maar ik begrijp wel dat je graag een nestje met haar wil. Zo te lezen ga je hierbij ook niet over 1 nacht ijs. Ik denk dat ik voor een eigen nest zou gaan.

Don't take anything for granted

Jessix

Berichten: 16380
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:51

CalipsoLover schreef:
xoranlover schreef:
Ik snap je overweging heel goed. Mag jij met de poes fokken? Ik meen dat je een (hb?) nummer moet hebben of zoiets? Anders mag je volgens mij niet eens een open poes hebben.

Ik weet ook niet of daar bepaalde regels aan zitten. Ik zou dat eerst uitzoeken en dan op een rijtje zetten wat je voors en tegens zijn.

Bedoel je een HK nummer? Nee, die heb je niet nodig als hobbyfokker. Je mag een nest fokken als 'hobby', maar niet meer dan 3 nesten per jaar, onder de 3 nesten val je onder occasionele fokker. Dat hebben we dus ook allemaal al uitgepluist. We mogen fokken.

3 nesten per jaar? Dat vind ik behoorlijk veel....

Ik kan je verder niet adviseren. Zelf fok ik niet, omdat ik moeite heb met het afstaan van dieren en ik het risico niet aan wil dat er wat met de moeder gebeurd. Maar kan me wel voorstellen dat andere mensen daar minder moeite/angst voor hebben en natuurlijk is een nestje kittens heel schattig! Maar dat is één kitten of kat die je aanschaft natuurlijk ook. :)

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 19:53

xoranlover schreef:
Ah oke. Ik vind het allemaal een beetje vaag in België. Ben blij dat ik er alleen maar mee te maken heb met verkoop eventueel.

Ja wat dat aan gaat. Zou je er voor open staan om een ragdoll erbij te kopen?
En ik zou eerst contact op nemen met de kater eigenaar. Wat wil die nog? Zegt die nee dan moet je alsnog kijken of je een andere kater zoekt of niet.

Ja, de regels zijn hier ook helemaal niet waterdicht of logisch vind ik persoonlijk.
Gewoon een ragdoll er nog bij kopen is een optie. Maar zou dan misschien eerder kijken naar een herplaatser.
De cattery van de kater had al groen licht gegeven, als ze negatief getest is mag ze gewoon komen.


UK_eef schreef:

Had ik ook al op gekeken, helaas zit er op dit moment niks bij dat geschikt is voor ons en de omgeving...


silverdapple schreef:
CalipsoLover schreef:
We fokken sowieso raszuiver maar vrees dat ik de kittens geen stamboom ga kunnen meegeven, dat valt nog een beetje uit te pluizen. Hoe en wat heb ik daarin nog niet bekeken. Het is niet echt ons doel om het ras zelf te gaan verbeteren (klinkt ook een beetje superieur, we vinden Ragdolls gewoon hele leuke katten en willen onszelf/andere daar een plezier mee doen) het is ook niet de bedoeling dat wij hier honderden euro’s aan gaan verdienen dus wij zouden sowieso niet de hoofdprijs vragen, maar als het maar 1-2 kittens zijn is dat ook gewoon prima. Dat het mis gaat is zo’n beetje mijn grootste angst.

Je klinkt niet superieur, hoor. :) Heb je al eens uitgerekend wat het totaal zou kosten om een nestje te fokken? Stel dat je drie kittens krijgt en je wil min of meer quitte spelen, hoeveel zou je dan moeten vragen per kitten en is dat rendabel voor wat je aanbiedt (een volle Ragdoll maar zonder stamboom of verdere predicaten)? Het kan namelijk weleens een duur grapje worden, vooral als het misgaat (denk ook aan giardia bijvoorbeeld). En in dat laatste geval is het natuurlijk ook maar de vraag of je jezelf dan vergeeft als het goed misloopt.

In die zin is het kopen van een kitten een stuk veiliger. Je weet al wat over het karakter, de gezondheid en je kunt het geslacht zelf uitkiezen. Dus als het aan mij ligt dan zou ik zeggen dat een kitten kopen de beste keus is. Het sluit natuurlijk niet uit dat je in de toekomst nooit een nestje kunt fokken. ;)

Ragdolls zijn ook leuk!

Het kostenplaatje ligt redelijk hoog maar ongeveer wel gelijk met de prijs die we zouden betalen als we ook een nieuwe kitten kopen. DNA testen samen met de dekking zijn zo'n 500 euro. Als er dan nog een kitten overschiet voor mijn broer en/of de verkoop komen we (denk ik, ruw geschat) op zo'n 300-400 euro voor de sterilisatie/castratie, chip en eerste inentingen en paspoort. Dat is natuurlijk zonder dierenartsbezoeken tijdens de dracht en zonder extra problemen. Dus dan zouden we de kittens verkopen met een kleine winst, maar dat hangt dus ook een beetje af van hoeveel het er zijn enzovoort. We willen hier liefst geen 1000 euro armer aan worden, maar als we niet break-even zitten is dat niet zo erg.

Het zou idd maar 1 nestje zijn hoor :+ Daarna wordt ze gesteriliseerd.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

xoranlover

Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:11

Ik las en hoorde net van een bevriende Belgische fokker dat je zelfs als je eenmalig fokt een HK nummer moet hebben. Anders mag je geen eens een open poes in huis hebben.
Wat streng.

En wat doe je als je er dadelijk 5 of 6 hebt? Raak je die kwijt? Of kun je zelf houden als je ze niet kwijt raakt?

Ik wil, kan en ga geen beslissing voor je nemen maar daar zit je wel mee. Ik heb samen met een andere fokker een behoorlijke lijst met kittenkopers. Dus ik ben niet bang dat ik ze niet kwijtraak. Zo niet kan ik ze thuis ook zelf houden.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:14

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat wanneer je geen absurd bedrag vraagt, zelf al 2 kittens wil houden, je echt niet met kittens blijft zitten hoor.

Don't take anything for granted

xoranlover

Berichten: 6526
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:19

Lukasje schreef:
Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat wanneer je geen absurd bedrag vraagt, zelf al 2 kittens wil houden, je echt niet met kittens blijft zitten hoor.

Ik verwacht het ook niet maar denk dat je het wel in je achterhoofd moet houden wat als.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:21

Ik heb ooit een nestje gefokt met mijn kruising Noor en een volle main coon kater (net even iets anders dan jou situatie :D ). De fokster van de kater vond dat zijn lijn genoeg was doorgezet en gunde nog wat buiten dekkingen voor het snipsnap moment (dekgeld was daarom ook niet enorm). Kater volledig getest en ik heb die van mij toen ook helemaal doorgelicht (naast uiteraard fiv/fevl). Gezien de kruising en hoe ik erin stond had ik wel 10 kittens in mijn omgeving kwijt gekund :') Echt veel mensen die geteste katten fijn vonden maar nare ervaringen met rasgebreken.

Uiteindelijk waren er 5 kittens, allemaal naar familie. Is wel 8 jaar geleden dus ze gingen niet gesteriliseerd/ gechipt weg. Wel met eerste enting/ gezondheidscheck en de tweede enting gebeurde bij mijn nichtje (waardoor gereduceerd tarief).

Uiteindelijk was de kostprijs bij mij 125,- per kitten. Ik heb er zelf 1 gehouden en de prijs daar niet bij gerekend. Mams had een klein medisch probleempje en dat heb ik ook niet doorberekend (had ze ook gehad als ze geen kittens had gekregen en kwam niet door de dracht).

Ik vond het super bijzonder om eens mee te kunnen maken! Wel het geluk dat alles voorspoedig is gelopen. Het kost natuurlijk wel even wat geld en je weet niet of dat te compenseren is. Naast er natuurlijk ook qua gezondheid van je poes wat kan gebeuren. Toch, ik had het niet willen missen!

When nothing goes right,

go left.

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 20:38

xoranlover schreef:
Ik las en hoorde net van een bevriende Belgische fokker dat je zelfs als je eenmalig fokt een HK nummer moet hebben. Anders mag je geen eens een open poes in huis hebben.
Wat streng.

En wat doe je als je er dadelijk 5 of 6 hebt? Raak je die kwijt? Of kun je zelf houden als je ze niet kwijt raakt?

Ik wil, kan en ga geen beslissing voor je nemen maar daar zit je wel mee. Ik heb samen met een andere fokker een behoorlijke lijst met kittenkopers. Dus ik ben niet bang dat ik ze niet kwijtraak. Zo niet kan ik ze thuis ook zelf houden.

Gequote uit de website van vlaanderen:
'de occasionele kwekers (maximaal 2 nesten honden en 2 nesten katten per jaar), die op dit ogenblik niet erkend moeten zijn' Kan wel dat je wel een hobbykweker certificaat moet aanvragen, maar daar wordt dan ook wel voor gezorgd, maar er is hier nu weer van alles aan het veranderen omtrent de regeltjes dus het is niet echt helemaal duidelijk vind ik.

Als er 5-6 zijn (wat waarschijnlijk niet zo zal zijn, meestal hebben katten het eerste nest niet meer dan 4 kittens, maar er zijn uiteraard uitzonderingen) en in worst case scenario we ze niet allemaal kwijt geraken, dan kunnen ze idd gewoon blijven. Er beland hier geen enkel diertje in het asiel of op straat hoor, we zijn niet dom :') Natuurlijk is dit een weloverwogen beslissing die we in acht nemen. We hebben naast de mezelf en mijn broer nog zeker 3 geïnteresseerde.
Rytir schreef:
Ik heb ooit een nestje gefokt met mijn kruising Noor en een volle main coon kater (net even iets anders dan jou situatie :D ). De fokster van de kater vond dat zijn lijn genoeg was doorgezet en gunde nog wat buiten dekkingen voor het snipsnap moment (dekgeld was daarom ook niet enorm). Kater volledig getest en ik heb die van mij toen ook helemaal doorgelicht (naast uiteraard fiv/fevl). Gezien de kruising en hoe ik erin stond had ik wel 10 kittens in mijn omgeving kwijt gekund :') Echt veel mensen die geteste katten fijn vonden maar nare ervaringen met rasgebreken.

Uiteindelijk waren er 5 kittens, allemaal naar familie. Is wel 8 jaar geleden dus ze gingen niet gesteriliseerd/ gechipt weg. Wel met eerste enting/ gezondheidscheck en de tweede enting gebeurde bij mijn nichtje (waardoor gereduceerd tarief).

Uiteindelijk was de kostprijs bij mij 125,- per kitten. Ik heb er zelf 1 gehouden en de prijs daar niet bij gerekend. Mams had een klein medisch probleempje en dat heb ik ook niet doorberekend (had ze ook gehad als ze geen kittens had gekregen en kwam niet door de dracht).

Ik vond het super bijzonder om eens mee te kunnen maken! Wel het geluk dat alles voorspoedig is gelopen. Het kost natuurlijk wel even wat geld en je weet niet of dat te compenseren is. Naast er natuurlijk ook qua gezondheid van je poes wat kan gebeuren. Toch, ik had het niet willen missen!


Bedankt voor je ervaring! Wat leuk dat het jou goed beviel <3

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Nestje fokken of herplaatser/kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 20:50

Ik zou het doen :j !
Normaal ben ik voor stamboompapieren, maar dat is puur vanwege de verplichte gezondheidstesten. Dus als zowel vader als moeder getest zijn vind m ik het alleen maar goed om nieuw bloed te fokken, ook al is het zonder stamboom. Het gaat mij om gezondheid, niet om papier.
Dit zou voor mij juist een nestje zijn waar ik voor zou kiezen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Nanne, Toffeltje, YandexBot en 29 bezoekers