Kat is een obsessieve likker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:07

Iemand die weet wat het kan zijn?

Mijn kat is dus een obsessieve likker. Ze wast zichzelf heel vaak en heel lang, en ook de andere katten in huis krijgen vaak van haar een poetsbeurt. Nu gaat ze vaak zo erg door dat ze kale plekken en heel soms wondje krijgt (alleen bij zichzelf niet bij de andere katten gelukkig).

Het is niet dat ze constant hetzelfde plekje likt (behalve als er een wondje zit dan gaat ze er wel vol voor), maar ze wast zichzelf helemaal van top tot teen.
Momenteel heeft ze kale plekken op de onderkant van haar achterpoten en haar buikje. Maar er zijn meerdere plekjes wel kaal geweest die gelukkig nu weer mooi vol haar zitten. Het wisselt dus af welk plekje kaal is.

Heb online gelezen dat het een teken van pijn kan zijn, maar dat lijkt me niet echt van toepassing, ze geeft geen pijn aan, en zij geeft het echt wel aan als ze pijn heeft.

Ik controleer de plekken trouwens altijd zeker als er een wondje zit, een abces is al is voorgekomen helaas :(:) maar met een abces heeft ze pijn, blijft ze constant janken en mag ik er totaal niet aanzitten. Dit heeft ze dus niet bij de “gewone” kale plekken.

Ik vraag me dus af of iemand hier ervaring mee heeft of met het zelfde probleem zit.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:13

Voedselallergie? Dit kan ook ontstaan na al jaren probleemloos hetzelfde voer te krijgen.
Wat ook zou kunnen is een seizoens gebonden allergie...dame van mij waar ik nu de 4e zomer mee in ga ben ik voor de 3e naar de DA geweest en rond dezelfde tijd van het jaar. Ze zit nu op hypoallergeen voer alleen nu is het weer weer erger..
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 25-05-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:13

Herkenbaar, ik heb er momenteel ook zo eentje zitten.

Meermaals bij de dierenarts geweest... geen vlooien (wel behandeld).
DA vermoedde wellicht een blaasontsteking, dus onderzoek gedaan, niks aan de hand.

Wellicht dat het likken is door stress. Is het een en ander gebeurd en hij likt nu meer dan normaal.

Ik heb mijn kat nu op de dexacortone, om de jeuk te stillen. Het leek aardig te gaan, dus dosering verlaagd, maar nu is het toch weer erger. Dus we zetten, in overleg met DA, de dosering weer omhoog en ik ga een feliway verdamper halen.

Toch kijken of het komt door stress oid.

Je zou het soms niet zeggen, meneer ligt nu ook heerlijk naast mij op zijn stoel. Maar je kan niet in hun koppie kijken.

We gaan zien of dit gaat helpen.
Als dit het hem ook niet is heeft de DA nog een optie, maar die weet ik zo 1 2 3 even niet meer.

Ben jij al bij de DA geweest om pijn oid uit te sluiten?

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:24

De kat van mn vriend heeft een auto-immuunziekte die zo nu en dan de kop op steekt, en elke keer begint ze zichzelf obsessief te likken.
dan is het naar de dierenarts, antibiotica er in, en ze kan er weer een halfjaar/jaartje tegenaan.

Sowieso eerst naar de dierenarts dus om pijn of gewoon niet lekker voelen uit te sluiten.

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:26

Hebben een feliway verdamper hangen ivm meerdere katten. Ik zou niet weten waar ze stress van zou moeten hebben. Ze doet het al een geruime tijd, sinds dat ze gesteriliseerd is, ze heeft toen haar hele wond open gelikt helaas.
We hebben nadat we haar hadden nog 2x een kitten erbij gehad. Hier ervaart ze juist geen stress van, ze vind het heerlijk om die kleintjes op te voeden, we noemen haar ook vaak pleegmama.
Ben al naar de DA geweest om pijn uit te sluiten.
Ze komt iedere dag buiten en dit vind ze heerlijk (blijft janken tot we eindelijk is die deur open doen)

Qua voer is het heel moeilijk om haar apart eten te geven, ik heb in totaal 4 katten in huis. Ze weten duidelijk welk voerbakje van hun is maar zodra die leeg is gaan ze bij de ander snuffelen.
Ook omdat ze dus buiten komt is het moeilijk om bij te houden met speciaal voer, en ik doe haar echt geen plezier om haar binnen te houden.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:49

Is ze goed ontvlooid?
En borstel je haar wel eens? Ik ken wel katten die zich meer gaan likken als ze last hebben van losse kriebhaartjes.

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:57

Laurora schreef:
Is ze goed ontvlooid?
En borstel je haar wel eens? Ik ken wel katten die zich meer gaan likken als ze last hebben van losse kriebhaartjes.


Jazeker, dit word allemaal netjes bijgehouden :j

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:20

@Kirrietje, nee dat heb ik dus ook... waar heeft die dan stress van? Ligt tevreden spinnend op de stoel, heel aanhankelijk en speels... maar toch dat likken.

Op een gegeven moment ga je alles proberen in de hoop dat er iets is dat helpt.

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 19:32

Nientsje schreef:
@Kirrietje, nee dat heb ik dus ook... waar heeft die dan stress van? Ligt tevreden spinnend op de stoel, heel aanhankelijk en speels... maar toch dat likken.

Op een gegeven moment ga je alles proberen in de hoop dat er iets is dat helpt.


Ja ik vraag me dus ook af in hoeverre het schadelijk is dat ze zo likt.
Kijk ze krijgt niet constant kale plekken en wondjes. Wel likt ze echt non stop. Ze heeft nu dan weer 3 kale plekjes. Maar het is niet zo dat ze over onde de kale plekken zit.

Plus dat ze de andere katten ook altijd wast, die komen eigenlijk speciaal bij haar liggen voor een wasbeurt, dus ze likt niet alleen zichzelf, ook daarom vraag ik me af wat de reden zou zijn.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:59

Gek idee misschien, maar wat gebeurt er als jij een tijd niet kamt?

Sommige katten wassen nou eenmaal graag. Wanneer jij het losse haar wegkamt, maar de behoefte om te wassen blijft, tja dan raakt het haar op... Wij hebben twee katten waarvan ik er 1 regelmatig kam. Zij vindt wassen maar een noodzakelijk kwaad en doet echt alleen het minimale. De ander houdt zijn vacht keurig zelf in orde en behoeft geen bemoeienis. De fanatieke wasser, wast de ander inderdaad ook wel eens. Andersom eigenlijk nooit.

Als het allergie is blijven ze wel echt doorgaan tot de huid rauw is, en ook op steeds dezelfde plek, vandaar (en omdat ze ook de andere katten wast) dat ik het in jouw situatie in een andere hoek zou zoeken.

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 20:09

Ik borstel haar wel eens maar zeker niet te vaak. Gewoon net dat beetje wat haar door haar rui periode helpt. Een van de katten gaat naar de trimmer en op haar advies hou ik Pip (de kat waar het om gaat) haar vacht bij. Zij verhaart ook niet mega erg tussen de rui periodes door dus dan is het zeker minimaal.

Omdat ze de andere katten ook altijd fanatiek aan het likken is weet ik dat het niet iets van allergie of pijn kan zijn (en ook is dit uitgesloten door de DA) want als het een van deze dingen was geweest waarom zou ze het bij de andere katten doen dan?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:32

Hmm dan zal dat het niet zijn nee.

Waarom vraag je eigenlijk af wat er aan de hand is? Is het puur nieuwsgierigheid (logisch, want het is afwijkend gedrag) of is er toch iets aan haar waardoor je je zorgen maakt? De DA had verder geen verklaring?

Zijn haar gebit, speekselklieren, eetlust etc normaal?

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 20:38

JorineV schreef:
Hmm dan zal dat het niet zijn nee.

Waarom vraag je eigenlijk af wat er aan de hand is? Is het puur nieuwsgierigheid (logisch, want het is afwijkend gedrag) of is er toch iets aan haar waardoor je je zorgen maakt? De DA had verder geen verklaring?

Zijn haar gebit, speekselklieren, eetlust etc normaal?


Puur uit nieuwsgierigheid inderdaad! En of mensen dit zelf ook hebben meegemaakt en misschien toch tips er voor hebben (dus zonder medische reden).
Plus dat er soms wel een wondje ontstaan, en omdat ze doordat ze de hele tijd buiten is toch sneller een abces kan krijgen. Het vorige abces kwam dan door vecht wondjes maar ook deze wondjes kunnen gaan ontsteken.

De DA wist het zelf inderdaad ook niet. Inderdaad misschien stress of gewoon een kat die zich graag wast. Ik heb wat dingen geprobeerd die schijnen te helpen tegen stress maar het likken blijft, dus link het niet aan stress. Enige advies was gewoon goed in de gaten houden of er wondjes zijn en of die niet gaan ontsteken.

Ja gebit en eetlust etc is in orde. Ze is samen met de jongste dan nog de enigste met een compleet en gezond gebit :')

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:15

Ik heb ook wel eens gehoord van katten die zich gingen wassen als er in huis veel "geurtjes" werden gebruikt (parfum, wasmiddel en verzachter, deodorant, luchtverfrisser) om zichzelf zegmaar weer naar kat te laten ruiken.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:48

Oh dat klinkt eigenlijk best wel logisch.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:58

Laurora schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord van katten die zich gingen wassen als er in huis veel "geurtjes" werden gebruikt (parfum, wasmiddel en verzachter, deodorant, luchtverfrisser) om zichzelf zegmaar weer naar kat te laten ruiken.


Dat is wel een goeie ja, echter bij mij niet het geval. Naast wasmiddel natuurlijk, gebruiken wij hier geen geurtjes in huis. Deo spuiten we buiten op, ivm mijn longaandoening kan ik daar niet tegen := dus waarom mn Poekie zo likt? I dunno

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:11

Klinkt als een allergie voor iets.
Kan voor vlooien zijn of voor het voer.
Zou toch naar een (andere) dierenarts er mee gaan. Jeuk is verschrikkelijk.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:17

Hier komt het door stress. Mijn kat is super speels, aanhankelijk en ogenschijnlijk relaxed. Tot er een kat van de buren door de tuin komt die haar zelfs door het raam probeert aan te vallen. Ik wist dat eerder niet tot ik thuis moest werken en ik zag dat die andere kat dat 4-8 keer per dag deed. Zijn er andere factoren waar je mogelijk nog niet aan hebt gedacht?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:34

Klopt, stress hoeft niet te betekenen dat ze tegen de muren opvliegt, of overal van schrikt. Onze poes heeft al jaaaaren een kaal buikje, puur van het likken. Het is geen voedselallergie, ook geen andere allergieën (die trouwens bij katten moeilijk écht vast te stellen zijn), geen vlooien, geen pijn. Ze lijkt relaxed, is ze ook wel, is dapperder dan haar zus, leeft in een stabiele, rustige omgeving met dezelfde rituelen. Maar toch heeft ze stress. Kattenstress is niet alleen moeilijk om vast te stellen, maar ook moeilijk om nou precies van te zeggen waar het van komt. Het kan idd al een buurkat zijn die door haar tuin loopt. Iets wat jij zo maar kan missen of totaal niet aan denkt. Kleine dingen kunnen al stress triggeren.

Wij hebben anti-jeuk pilletjes (dexamethason) geprobeerd tot aan clomicalm geprobeerd, maar dat laatste resulteerde in een kat die alleen maar lethargisch en apatisch voor zich uit zat te staren. Echt heel zielig. Ze was er totaal niet meer zeg maar.

Nu doet ze het al jaren zonder iets (is nu 14) en we hebben niet de illusie dat het ooit nog over gaat. Maar ze redt zich er goed mee. Ze blijft likken en het buikje blijft kaal, maar ze lijkt wel een grens te hebben gevonden. Ze heeft geen wondjes meer, alleen maar kale huid. Dus we blijven haar uiteraard in de gaten houden, maar wij en zij hebben het geaccepteerd en ze is verder heel erg blij en tevreden, dus wat ons betreft prima.
Afbeelding

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:46

Onze kat heeft dit een paar jaar geleden gehad, hele buikje en achterkant van de achterpootjes kaal en hij was constant aan het likken en bijten. Dit bleek uiteindelijk een vlooien allergie en is toen heel snel verholpen door met een (langer werkend?) anti-vlooienmiddel te behandelen. Ik kan mij niet meer goed herinneren of ze toen ook daadwerkelijk vlooien vonden maar we zijn hem in elk geval een tijdje preventief blijven behandelen en het is nooit terug gekomen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:57

Ik weet niet of het kan bij katten,maar is het geen gewoonte geworden en moet je dat doorbreken.Bv door een tijdje een kapje om te doen zo dat ze niet meer kan likken.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 11:15

Mijn mama haar hond heeft dit ook.
Is begonnen doordat ze een wondje aan een poot had, en hield daarna niet meer op. Soms stak die poot bijna 20cm diep in haar mond (rottie), en ze blijft lustig verder likken, niet enkel aan die ene poot.

Is sowieso wel een obsessieve hond, maar als we haar aanspreken houdt ze meteen op. Zowel met het likken, als met het hijgen, als met het staren naar de kast waar haar balletje ligt.

Ik had destijds een kater, waar we een kattin hebben bijgekocht ter gezelschap. Bleek dat dit volgens onze DA net géén goed idee was. Hun territorium is zo groot (of zou zo groot zijn, in de natuur) dat een 2de kat (laat staan een 3de en 4de) dit danig inperken. Misschien daar toch stress van? Vooral omdat ze zo jankt om buiten te mogen.

Is een kattenluik een optie?
Ik lees dat ze de kleintjes graag opvoed, maar misschien niet altijd. Misschien ervaart ze toch stress doordat ze met 4 één huis moeten delen, waardoor het territorium toch beperkt wordt.

Hoeveel kattenbakken heb je staan?

Kirrietje
Berichten: 488
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 12:09

Met wondjes en met haar sterilisatie heeft ze een kap of een pakje aan gehad. Het pakje had ze helemaal kapot gelikt en nadat de kap af was ging het likken weer verder.
Als we haar ook aanspreken op het likken dan stopt ze ook en gaat ze rustig liggen. Maar ze likt ook als we er niet zijn en is er niemand die haar dus kan stoppen.

Ze ja kt dat ze naar buiten wilt omdat ze graag buiten is. Ze speelt buiten ook met de andere poezen en gaat nooit heel ver weg. Ik heb 1 kattenbak staan, het huis is niet mega groot. En een kattenluik is geen optie ivm een huurhuis. Eigenlijk doen alle katten vaak hun behoefte buiten. De kattenbak is nooit megavies met 4 katten, vandaar dat 1tje genoeg is.
Als een kat graag rust wilt dan liggen ze vaak op de bank of de vensterbank en laten ze elkaar ook netjes met rust.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:44

Kirrietje schreef:
Met wondjes en met haar sterilisatie heeft ze een kap of een pakje aan gehad. Het pakje had ze helemaal kapot gelikt en nadat de kap af was ging het likken weer verder.
Als we haar ook aanspreken op het likken dan stopt ze ook en gaat ze rustig liggen. Maar ze likt ook als we er niet zijn en is er niemand die haar dus kan stoppen.

Ze ja kt dat ze naar buiten wilt omdat ze graag buiten is. Ze speelt buiten ook met de andere poezen en gaat nooit heel ver weg. Ik heb 1 kattenbak staan, het huis is niet mega groot. En een kattenluik is geen optie ivm een huurhuis. Eigenlijk doen alle katten vaak hun behoefte buiten. De kattenbak is nooit megavies met 4 katten, vandaar dat 1tje genoeg is.
Als een kat graag rust wilt dan liggen ze vaak op de bank of de vensterbank en laten ze elkaar ook netjes met rust.


Hmm. Volgens mijn DA had ik 1 bak per kat nodig, plus eentje extra in totaal. Ik had dus 3 bakken voor 2 katten. Inderdaad niet praktisch, dat snap ik wel, dat was het bij ons ook niet hoor. Ze moesten ook zo ver mogelijk van elkaar staan van de DA, om zo toch het idee van een eigen territorium te kunnen scheppen.

Het is in jouw geval handig dat ze hun behoeften vooral buiten doen, maar het staaft anderzijds wel wat mijn DA zei - er is geen of weinig sprake van eigen territorium als 4 katten 1 bak moeten delen. En het zijn nu eenmaal solitaire dieren, ook al spelen of liggen ze wel eens samen.

Kan je de achterdeur niet vervangen (zolang jullie er wonen) door een eigen gekochte deur en daar een kattenluik in zetten? Vermits ze toch niet al te ver gaan? Indien je ooit verhuist vervang je de deur weer gewoon door de oorspronkelijke deur, dan kan de huisbaas daar niet over klagen.

Ik begrijp dat wat ik hier vertel, niet is wat jij wilt horen. Ik snap dat je je katten graag ziet, en dat je denkt/wilt dat mijn theorie ivm stress die aan territorium gerelateerd is niet opgaat, maar het kan best daar aan liggen. Het is niet omdat ze wel eens graag bij de kleintjes zit, ze dit 24/7 wil. En het is niet omdat ze op de vensterbank gaat liggen dat ze daar ook in haar hoofd daadwerkelijk gerust ligt - ze heeft gewoon niet veel andere keuze dan op één van die plekken te gaan liggen als de ruimte beperkt is, ze moet het daar dus maar mee doen.

Ik spreek uit ervaring met mijn 2 katten. Mijn kater was een heel rustig beest, die sliep gerust 22 uur per dag. Wij dachten "die verveelt zich" dus kochten er een kattin bij. Mijn kater was eigenlijk nooit meer gerust, en mijn kattin brak de hele boel af. Ik heb ze samen een jaar of 3-4 gehad voor ik uiteen ging met mijn ex, dus geen idee hoe ze het nu doen vermits we geen contact meer hebben (wil ik ook niet haha), maar wat mijn DA zei was in ons geval echt waar: mijn kater was helemaal niet blij met het gezelschap. Niet alleen omdat hij zelf vrij kalm was en niet echt interesse had in spelen met de kattin, maar gewoon ook omdat er nu een andere kat in zijn territorium rond liep, en hij dus nergens meer echt gerust was, ook niet op de momenten dat de kattin hem gewoon met rust liet. Ze was er, en dat was genoeg om stress te veroorzaken en het territorium nog verder in te perken, wat sowieso al vrij klein is in een huis/appartement, in de vrije natuur zou hun territorium veel groter zijn. We beperken hen binnenshuis dus sowieso al, zelfs op hun eentje, laat staan met meerderen. Ze zijn gedomesticeerd maar blijven van nature solitair.

Ik kan het ook mis hebben, even goed is er medisch iets aan de hand, of ook niet en is het gewoon inderdaad obsessief gedrag dat niets met de anderen te maken heeft, maar ik weet dat ik niet uit mijn nek klets met wat ik hierboven aanhaal.

Misschien wil ze gewoon liever buiten. Je zegt zelf dat ze graag buiten is - misschien is ze daarom niet gestopt met het likken na de wondjes, uit verveling door het binnen te zitten. Ze komt nu enkel buiten wanneer jullie dat toelaten, en dat is voor haar misschien niet genoeg. Wij kunnen niet in hun hoofdjes kijken, dus daar heb je het raden maar naar.

Ik heb destijds mijn kattin willen weg doen, had hier ook een topic lopen toen waar héél veel commentaar op gekomen is omdat men dacht dat ik dat beest écht haatte (wat op den duur misschien ook wel zelfs waar was, door alle last die ze me bezorgde). Ik wilde haar weg voor mijn rust, maar evengoed voor de hare. Ze was duidelijk niet in haar element bij ons op dat appartement, in tegenstelling tot mijn luie kater. Helaas ging mijn ex nooit akkoord, terwijl hij daar volgens mij het beest alleen maar een plezier mee had gedaan, met haar een huis te gunnen waar ze ten allen tijde had buiten gekunnen. Dat had bij die kat in kwestie veel frustratie weg genomen - die wilde rennen, klimmen, spelen, en had daar ruimte voor nodig. Ze was wel degelijk zindelijk en had 3 bakken ter beschikking maar plaste uit frustratie de hele boel onder. Ook mijn kater had veel gelukkiger geweest zonder haar in huis, daar blijf ik van overtuigd.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat is een obsessieve likker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:02

Al die kattenbakken hoeven niet te helpen. Heb hier 3 kattenbakken en als ik meer dan 2 bakken neer zet staan er 2 ongebruikt stof te happen. en t liefst gaan ze met zn 3 op dezelfde bak..
Maar het kan zeker helpen.

er zijn verschillende supplementen te krijgen om stress te onderdrukken of te verminderen of de kat relaxter te krijgen. maar dit is 9/10 keer iets van stress. alleen stress achterhalen is bijna niet te doen bij katten..