Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-20 17:34



Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:40

De boetes zijn te laag, en de pakkans te klein. 1500 euro, dat is welgeteld 1 pup. Dan is de eerste pup dus "voor de staat". >;) Ze moeten er een nulletje bij achter doen!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:43

Haarbal schreef:
De boetes zijn te laag, en de pakkans te klein. 1500 euro, dat is welgeteld 1 pup. Dan is de eerste pup dus "voor de staat". >;) Ze moeten er een nulletje bij achter doen!


Citaat:
De NVWA geeft nooit direct een boete. Wel kan de fokker binnenkort een tweede inspectie verwachten en riskeert dan een boete van 1.500 euro. Bij een volgend vergrijp komt daar 1.500 euro per pup bovenop.


Het gaat iets verder dan dat, maar dat systeem werkt alleen als er voldoende opvolging is nadat er een waarschuwing werd gegeven. Ik hoop het echt!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:50

Indd boete is veel te laag, dat risico nemen ze..

Je zou nu toch snel moeten zien dat het terug loopt, ben benieuwd.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:52

Ik ben ook benieuwd of een dergelijk beleid gaat worden doorgetrokken naar andere rassen en diersoorten.
Helaas zijn er meer dan genoeg rassen met medische problemen vanwege uiterlijk. Dat kunnen we beter allemaal in 1 keer aanpakken.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:12

Iedereen heeft toch ook veel liever een gezonde hond zonder medische problemen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:13

anjali schreef:
Iedereen heeft toch ook veel liever een gezonde hond zonder medische problemen.


Nou nee, anders zou dit niet zo'n probleem zijn. Veel mensen hebben liever een schattige, knorrende hond die 10 jaar leeft. En die weten vaak goed genoeg dat dat niet ok is.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:15

Citaat:
“Ze willen dat ze een langere neus krijgen, maar dan kun je het toch geen buldog meer noemen?”, zegt Moes verontwaardigd.

Ehhh vroeger (50/60 jaar terug?) hadden EB's een langere neus en nu zouden dat geen bullen meer zijn?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:19

SinneJ schreef:
anjali schreef:
Iedereen heeft toch ook veel liever een gezonde hond zonder medische problemen.


Nou nee, anders zou dit niet zo'n probleem zijn. Veel mensen hebben liever een schattige, knorrende hond die 10 jaar leeft. En die weten vaak goed genoeg dat dat niet ok is.

Maar een hond die wel goed kan ademen is net zo schattig en heeft zelf ook meer plezier aan zijn leven.En als baasje minder medische kosten.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:20

anjali schreef:
Maar een hond die wel goed kan ademen is net zo schattig en heeft zelf ook meer plezier aan zijn leven.En als baasje minder medische kosten.


Ik geef je helemaal gelijk hoor! Denk dat die mentaliteit dus net meer moet gaan leven onder de mensen.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:25

Zijn dit niet tevens die honden die alleen nog via een keizersnede kunnen bevallen? Dat vind ik ook erg slecht en gewoonweg een teken dat ze veel en veel te veel doorgefokt zijn.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:26

anjali schreef:
Zijn dit niet tevens die honden die alleen nog via een keizersnede kunnen bevallen? Dat vind ik ook erg slecht en gewoonweg een teken dat ze veel en veel te veel doorgefokt zijn.

Ze moeten vaak ook met KI bevrucht worden omdat gewoon dekken niet mogelijk is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:32

Dan is het nog erger dan ik al dacht. Ik ken trouwens wel zo'n hondje en die is best leuk en rustig voor een ouder iemand als ik. Maar ik zal er maar geen kopen want dan houd ik dit mede in stand.....

furious

Berichten: 7102
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:34

anjali schreef:
Zijn dit niet tevens die honden die alleen nog via een keizersnede kunnen bevallen? Dat vind ik ook erg slecht en gewoonweg een teken dat ze veel en veel te veel doorgefokt zijn.


Ja volgens mij wel. Kop van de puppy te groot om er door te kunnen.

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:35

furious schreef:
anjali schreef:
Zijn dit niet tevens die honden die alleen nog via een keizersnede kunnen bevallen? Dat vind ik ook erg slecht en gewoonweg een teken dat ze veel en veel te veel doorgefokt zijn.


Ja volgens mij wel. Kop van de puppy te groot om er door te kunnen.

Ze hebben ook vaak moeite met bevallen omdat ze moeilijker kunnen ademhalen en daardoor sneller in ademhalingsstress/oververhitting schieten.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-04-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:35

Ben benieuwd of dit gaat werken maar een begin is er.

Gelukkig zijn er ook fokkers die het beter doen en wel inzien dat langere snuiten fokken diervriendelijker is. Maar ook meer atletisch en een algemene gezondere hond

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:43

nou, ik verwacht er niks van. De NVWA heeft bij lange na niet genoeg mensen om dit te controleren en we weten allemaal dat de aanpak van Nederland mbt dierenmishandeling een lachertje is.

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:47

Zolang het overgrote deel vd eigenaren beweert dat hun hond kerngezond is en het snurken en knorren als grappig ziet zie ik daar alvast geen verbetering in komen.
Het verlies wat fokkers gaan lijden compenseren ze vast wel door de pupprijzen te verhogen.

En ja, ik heb ook een hond met een redelijk korte snuit (Shih Tzu).
Hij functioneert op zich prima maar wanneer het boven de 20-22c is wordt uitlaten al een hele onderneming omdat hij het te warm krijgt en naar adem hapt.
Hem laat ik dan overdag zo min mogelijk uit en wanneer hij mee naar buiten gaat zet ik hem in de fietskar of voorop de fiets, ga naar het park en zet hem daar op het gras neer om zelf onder een boom neer te ploffen terwijl hij rondscharrelt.
Na hem komt er iig niet weer een kortsnuit.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:49

Kinke schreef:
nou, ik verwacht er niks van. De NVWA heeft bij lange na niet genoeg mensen om dit te controleren en we weten allemaal dat de aanpak van Nederland mbt dierenmishandeling een lachertje is.


Dit klopt.. de mankracht is er niet voor, volgensmij werken er nog geen 20 man als 'recherche dierenpolitie' en alles gaat in samenwerking met de politie. Schiet niet op dit..
Dit gehoord in een presentatie door een NVWA lid 2 jaar terug :j

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:50

Naast fokkers zou er gewoon veel meer geld moeten in educatie.. hoeveel mensen het niet begrijpen als ik bijvoorbeeld uitleg dat bullen net zo zielig zijn als mopshonden. 'Maar hij is gezond'. :j

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:55

lor1_1984 schreef:
Zolang het overgrote deel vd eigenaren beweert dat hun hond kerngezond is en het snurken en knorren als grappig ziet zie ik daar alvast geen verbetering in komen.

Er zijn genoeg mensen die zo'n hond hebben en zeggen dat dit een typisch raskenmerk is.
En dat het zo hoort.... als ze niet knorren is het geen "echte".

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:00

Geheel terecht !
Ze zijn al bezig ( sommige fokkers dan ) om de EB’s te verbeteren .. wij hebben namelijk een New English Bulldog ( met stamboom ) een Engelse bull gekruist met een Old English Bulldog .. Qua hoogte er tussen in .. wij hebben een reu van nu 2 jaar en weegt zo ongeveer 27/30 kilo ..
Geen gesnurk of andere problemen die de Engelse bull wel heeft ..
Afbeelding
Afbeelding

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:01

moniek21 schreef:
Geheel terecht !
Ze zijn al bezig ( sommige fokkers dan ) om de EB’s te verbeteren .. wij hebben namelijk een New English Bulldog ( met stamboom ) een Engelse bull gekruist met een Old English Bulldog .. Qua hoogte er tussen in .. wij hebben een reu van nu 2 jaar en weegt zo ongeveer 27/30 kilo ..
Geen gesnurk of andere problemen die de Engelse bull wel heeft ..
[ [url=m/RbBaUU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ozZblM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind dit ook nog kort hoor..

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Anoniem

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:06

Hopelijk doet men de rest van de honden ook. Duitse herders zijn ook niet meer om aan te gluren.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:06

Walkure schreef:
moniek21 schreef:
Geheel terecht !
Ze zijn al bezig ( sommige fokkers dan ) om de EB’s te verbeteren .. wij hebben namelijk een New English Bulldog ( met stamboom ) een Engelse bull gekruist met een Old English Bulldog .. Qua hoogte er tussen in .. wij hebben een reu van nu 2 jaar en weegt zo ongeveer 27/30 kilo ..
Geen gesnurk of andere problemen die de Engelse bull wel heeft ..
[ [url=m/RbBaUU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ozZblM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Vind dit ook nog kort hoor..


Ja klopt .. maar langer dan de EB en wat ik zeg geen gesnurk ..
Ik wilde liever een Berner na het inslapen van onze Wessel .. maar mijn vriend was bang dat ie ging vergelijken .. toen kwam hij met een EB .. gelijk nee gezegd omdat ik dat te zielig vind .. hij gaan speuren op internet en toen kwam hij bij de NEB uit .. naar een fokker gegaan erover nagedacht en toen kregen we Ben ..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts, WillemYntJee en 77 bezoekers